Fiat Uno 1990

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
MAKELA08
Viestit: 49
Liittynyt: 08.11.2010 20:48

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja MAKELA08 »

väisänen kirjoitti:Juu.
Kuvassa noin nolla et:llä ja ajettukin jonkusen kilsan tolla setupilla.
Talvella samat vanteet alla noin 12 et:llä ei temponut eikä kammennut.
http://i194.photobucket.com/albums/z28/ ... G_1372.jpg
Ei sulla ois takaanta/ edestä kuvaa Uunosta, hyvän näkönen peli! :D
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eipä taija olla paljon muuta kuvaa.
Mutta ruostumisesta puheenollen on mulla etupalkin yläpuolelta kuvaa.
http://i194.photobucket.com/albums/z28/ ... G_2904.jpg

Tota sitten koko pohja :lol: yllättävän siisti oli kuiteskin vielä päältä. kuvan helmi on telattu peltikattomaalilla ylittes ja sen jälkeen paalattu.
kuvan oon säilöny vanteiden et lukeman takia että vanteiden kauppaamiseksi :D

Konehuoneesta on jotakin taivahan vanhoja kuvia. Mallia ÄLÄ tee näin johdotuksia... :oops:
http://i194.photobucket.com/albums/z28/ ... G_0047.jpg
MAKELA08
Viestit: 49
Liittynyt: 08.11.2010 20:48

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja MAKELA08 »

väisänen kirjoitti:Eipä taija olla paljon muuta kuvaa.
Mutta ruostumisesta puheenollen on mulla etupalkin yläpuolelta kuvaa.
http://i194.photobucket.com/albums/z28/ ... G_2904.jpg

Tota sitten koko pohja :lol: yllättävän siisti oli kuiteskin vielä päältä. kuvan helmi on telattu peltikattomaalilla ylittes ja sen jälkeen paalattu.
kuvan oon säilöny vanteiden et lukeman takia että vanteiden kauppaamiseksi :D

Konehuoneesta on jotakin taivahan vanhoja kuvia. Mallia ÄLÄ tee näin johdotuksia... :oops:
http://i194.photobucket.com/albums/z28/ ... G_0047.jpg

Hahah, vai että sellanen.. :lol: Tossa kuvassa kyl ei yhtään hullumman näkönen..

Mutta niin, miten on mahtuuko pyörimään edessä 5½" leveä, 14" halkasija, ET 20, rengas 175/65? Entäpäs takana, siellä ei kyllä näyttänyt olevan niin ahdasta ton apilan kanssa..
MAKELA08
Viestit: 49
Liittynyt: 08.11.2010 20:48

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja MAKELA08 »

Tässä nyt pari hikistä kuvaa ;

Apilan sovitusta :

Kuva

Perästä, reijät kilven vierestä pitää häivyttää jotenkin, peräkoukku saa lähteä (ostakaa :D ) ja takalasinpyyhkimen varsi pitäis hommata. Matalempaa alustaa hakusessa!

Kuva

Keula, umpiotkin eriväriset. Mutta etu 'maski' tulossa maaliin, puolikiiltäväksi mustaksi. Ja etuvalot tummennetaan :twisted: Fiat merkki sivulta saa myös kenkää!

Kuva

Vannetta, vielä 10mm tai 15mm spacerit! :roll:

Kuva
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Saat itsellesi poliiseista kaverin, jos tuohon vielä spaceria lyöt. Tykkäävät valittaa jotkut tuosta vanteen yli tulosta, jos eivät muusta keksi... Tosin aina itse ainakin varoituksella selvinnyt :)


Et oo miettiny noitten levitystä ? Vois olla aika näpäkät jos levittäs 1-2 tuumaa... Ja hintakin joillain vaivaiset 50-100€ vanteelle..
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Ei tuossa ulospäin ole enää varaa tuoda, jos meinaa ajella vakio pyöränkoteloilla.Huom. VEIKKAUS, että mahtuu noilla apiloilla 175/65 pyöriin ilman että ottaa kiinni.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
MAKELA08
Viestit: 49
Liittynyt: 08.11.2010 20:48

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja MAKELA08 »

tuomar kirjoitti:Saat itsellesi poliiseista kaverin, jos tuohon vielä spaceria lyöt. Tykkäävät valittaa jotkut tuosta vanteen yli tulosta, jos eivät muusta keksi... Tosin aina itse ainakin varoituksella selvinnyt :)


Et oo miettiny noitten levitystä ? Vois olla aika näpäkät jos levittäs 1-2 tuumaa... Ja hintakin joillain vaivaiset 50-100€ vanteelle..
Mutta eikös se poliisi ole ystävä? :D

Olen miettinyt, mutta tulee kuitenkin suht koht hinnakkaaks lähetellä noita ees taas, renkaat yms myös. Ja yksi mikä on, niin millaiset ajoominaisuudet mahtaa sen jälkeen olla. :D Taakse pienet spacerit, ja 165/65 renkaat joka nurkkaan!
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja tuomar »

MAKELA08 kirjoitti:
tuomar kirjoitti:Saat itsellesi poliiseista kaverin, jos tuohon vielä spaceria lyöt. Tykkäävät valittaa jotkut tuosta vanteen yli tulosta, jos eivät muusta keksi... Tosin aina itse ainakin varoituksella selvinnyt :)


Et oo miettiny noitten levitystä ? Vois olla aika näpäkät jos levittäs 1-2 tuumaa... Ja hintakin joillain vaivaiset 50-100€ vanteelle..
Mutta eikös se poliisi ole ystävä? :D

Olen miettinyt, mutta tulee kuitenkin suht koht hinnakkaaks lähetellä noita ees taas, renkaat yms myös. Ja yksi mikä on, niin millaiset ajoominaisuudet mahtaa sen jälkeen olla. :D Taakse pienet spacerit, ja 165/65 renkaat joka nurkkaan!

Keskittävällä spacerillä ei ajo-ominaisuudet muutu miltei ollenkaan. Ovat vaan kalliimmat.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu on vähän turhan paljon halkaisijaa tuolla 175/65 14 kumilla.
Mulla on talvella ollut 185/60-14 alla mut olen korottanut alustaa. Edestä regatan lyhennetyt etujouset ja takaata hmm... en muista, olisko ollu jokku kumityynylevy jousen alla.
Iha härski peli eikä paljon haitannut turun keskustan fiksut lumivalli aurailut.

Kesäset 185/60-14 oli kanssa 5,5 leveellä vanteella ja et jossain 35-38 hujakoilla (seatin ja alfan aluilla)
Pikkusen taisi joutua kikkailemaan lekalla sisälokasuojaa kasaan (takapyörän edessä sisällä olevaan pelliin otti muistaakseni kiinni....) :roll:

Jätä madallus suosiolla kesään :D Ma tosiaan voisin saaha tehtyä jopa coilitkin eteen. Tossa naapurikunnassa olis yhellä tutulla fk:n coilit ja siihen sitten vaikkapa jäykistetty uunon vakioiskari toveriksi :mrgreen: Hintaa varmaan kertyy kolmen ja puolensadan pintaan... En oo vielä vaan ehtinyt kyselemään tolppien strategisia mittoja. nuita vaan mietin omaankin piiliini ja tuli vaan mieleen :oops:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja -HH- »

tuomar kirjoitti: Keskittävällä spacerillä ei ajo-ominaisuudet muutu miltei ollenkaan. Ovat vaan kalliimmat.
Kerroppa ihmeessä miten niin muka ei vaikuta...? :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
MAKELA08
Viestit: 49
Liittynyt: 08.11.2010 20:48

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja MAKELA08 »

Eikös ne vaikuta tietenkin, kun akselileveys tulee suuremmaksi.. Mutta taakse tulee joka tapauksessa spacerit. Edestä en vielä tiedä..

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi

Tossa ois hyvän näköset, ja hintaset renkaatkin. :D

Alustan varmaan hommaan tammikuussa, kun saan veronpalautuksia.. 350e oli kans yks. Iskarit ja jouset päivineen..

Etumaskin FIAT merkin poistin ja tasoitin tänään, huomenna maalailen sen. :D
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja tuomar »

-HH- kirjoitti:
tuomar kirjoitti: Keskittävällä spacerillä ei ajo-ominaisuudet muutu miltei ollenkaan. Ovat vaan kalliimmat.
Kerroppa ihmeessä miten niin muka ei vaikuta...? :roll:
Itse en ainakaan huomannut eroa, 5x100 jaolla olevalla 20mm keskittävällä levikepalalle eroa normaaliin.. Perustuu siis kokemuksiin, eikä tekstiin. Tosin en väitä etteikö poikkeuksia voisi olla. Parani jopa, koska vanne otti kiinni pyöräkoteiloihin joka saatiin kuriin tällä.


Kaikki toki riippuu, osuuko keskireikä ja monesta muusta. Itsellä oli oikein nappiin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin tuossa oli ehkä ensin vannevalinnalla muutettu offsettiä pieleen ja sitten spacer palautti sen lähemmäs tehtaan arvoja..

Pienet muutokset nyt ei välttämättä dramaattisia tee, ja kaikki riippuu mitä ominaisuuksia hakee ja mistä tinkii. Oikeasti nopeat autot ei useimmiten ole helppoja ajettavia saatika anna "luonnollista tuntumaa". juu on varmaan niitäkin ei tartte alkaa veistelemään, tulee vaan mieleen esim. jokkislada järkyttävillä cambereilla jossa ratti ei kertonut mitään renkaan ja radan välisestä toiminnasta, mutta rattimies on tuolla paljon nopeampi kuin millään vakiokulmilla, kyseisessä käyttötarkoituksessa. Offsetin vaikutuksia on helppo simuloida polkupyörän pyörällä. Ottakaa kiinni molemmin puolin akselin päistä ja rullailkaa, ja ottakaa sitten vaan toiselta puolen...

Tehtaat kumminkin käyttää huomattavasti aikaa mikrotason ruuvaukseen noitten alustojen suhteen, niin olen jokseenkin skeptinen näihin tarinoihin kun vannetta levitettiin 100mm ulospäin ja laitettiin kiinalaiset 20-sarjan renkaat vakioalustaan ja aiettä kun tulikin loistava ajettava! Vähän sama kun vakiokoneeseen pultatut ahtimet ja mekaruutat, jotka toimii loistavasti ilman mitään ongelmia eikä ole koskaan moottorin hilut porsineet tai nyykähtäneet keskelle kaupunkia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin kyllä ET:n muuttaminen vaikuttaa ainakin omien kokemusten mukaan aina ajettavuuteen - ja sitähän sillä levikepalalla tehdään. Ja kuten Sämpy totesi niin niillä voi myös kompensoida väärääkin et:tä :wink: . Se että onko levikepala keskittävä vai ei on lähinnä vaikutusta pyörän keskittämiseen ja jos joku huomaa eroa että se vaikuttaa muuhun ajettavuuteen kuin pyörän pystyheitosta aiheutuvaan pompottamiseen ihmettelen suuresti... :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
MAKELA08
Viestit: 49
Liittynyt: 08.11.2010 20:48

Re: Fiat Uno 1990

Viesti Kirjoittaja MAKELA08 »

Jeppistä, fiiatin maski maalattu, hyvä tuli.

Voiskos joku kertoa nyt perustellusti mitä tekisi noiden apilavanteiden kanssa?

a. mitkä renkaat?
b. ei spacereitä, ottaakohan muuten kiinni?
c. !??!

Sori, ei itellä kamalasti löydy tietoa näistä, mutta olisi kiva jos joku vähän valaisisi. SIIS joku joka oikeasti tietää, ei paskapuhetta. :D

Vanteet siis 5½" leveät, 14" halkasija ET 20.

Talvirenkaita ei tahdo löytyä mistään 'halvalla' 60 profiililla, kaikki melkeinpä 65.

155/65/14 mahtuukohan?

165/65 mahtuukohan?

Ja eikös uuden alustan myötä pitäisi myös tulla 'lisää' tilaa, kun on varmasti jäykempi..? :)
Vastaa Viestiin