Fiat Uno 1990
Fiat Uno 1990
Morjesta!
Aluksi varoitan että en tiedä Fiateista oikein mitään sen erikoisempaa, mutta tuli tuossa n. 1kk sitten ostettua tollanen Fiat Uno 1,4l -1990 5- ovisena. ~200tkm ajettuna Ilmeisesti jokun "erikoismalli" kun on sähköikkunat, keskuslukitus. Ei voinut kieltäytyä tarjouksesta, oli sen verran halpa. Mukaan sain 2- renkaat, Pioneerin mankan ja huoltokirjaa yms. Päällisin puolin Fiat oli suhtkoht hyvässä kunnossa. Ruostettta löytyi vähän, mutta nekin on jo työn alla. Mm. Kuskin ovessa pieni reikä, pensakorkin luona hieman kukkaa, ja takaovessa reikä + kukkaa. Rälläköin jo ruosteet pois, mutta hitsannu en vielä ole.
Tarkoitus olisi rakentaa Unosta vähän letkeemmän näköinen, ja muutenkin mieluiseksi. Tämä on ensimmäinen 'oma' auto, ja tällä tullaan ainakin talvisin ajamaan, kesäksi olen suunnitellut Datsunia, mutta siintä ei sen enempää.
Toivoisin teiltä lukijoilta hyviä neuvoja, ja asiallista palautetta, itse en näistä hirveästi tiedä, mutta tekemällä on opittu tähänkin asti. Teoriaa kyllä osaan, mutta käytännössä ei paljoa ole tullut taisteltua. Ja varoitan myös, että tästä ei ole tulossa suurempaa projektia, yleiskuntoa parannellaan, ja muutenkin fiksaillaan. Kuvia koitan tänne linkittää aina kun jotain tapahtuu, tai tulee ostettua. Ja tähän vähän listaa mitä tulen/haaveilen tekeväni :
- Ruosteiden korjaus, maalaus.
- Apukuljettajan sähköikkuna kuntoon
- Perushuolto, tulpat, öljyt, ja kaikki nesteet, suodattimet uusiksi.
- Sisätilojen huoltoa, vahausta joidenkin pintojen maalausta
- Ralliratti, keskiö
- Vaihekepin nuppi nahkaisena, löytyy jo! 8)
- Auton perusteellinen putsaus
- Uusi mankka ~100e mallista haetaan.
- Taakse kaiuttimet
- Äänieristystä, ainenkin takaluukkuun
- Hattuhylly, joko ostan purkuautosta, tai teen itse
- Peltivanteiden levitys, maalaus.
- Alustasarja, iskareineen jousineen
- Uusi takalasinpyyhkimen varsi
- Uusi etupyyhinin
- Vv suodatin
Siinä nyt on suurempia, jotain muuta tietenkin, kun mieleen tulee. Autoon ei ole tarkoitus käyttää omaisuuksia, vaan pienellä budjetilla. Ja niin, auto on punainen, auringon raiskaamana, jospas sitä vahais ja puunais hyvän kelin tultua!
Kuten sanoin projekti ei ole 'suuri' tai ihmeellinen, mutta näitä on mukava tänne jakaa, ja saa yleensä hyviä vinkkejä!
Kiitos, ja kuulemisiin!
Aluksi varoitan että en tiedä Fiateista oikein mitään sen erikoisempaa, mutta tuli tuossa n. 1kk sitten ostettua tollanen Fiat Uno 1,4l -1990 5- ovisena. ~200tkm ajettuna Ilmeisesti jokun "erikoismalli" kun on sähköikkunat, keskuslukitus. Ei voinut kieltäytyä tarjouksesta, oli sen verran halpa. Mukaan sain 2- renkaat, Pioneerin mankan ja huoltokirjaa yms. Päällisin puolin Fiat oli suhtkoht hyvässä kunnossa. Ruostettta löytyi vähän, mutta nekin on jo työn alla. Mm. Kuskin ovessa pieni reikä, pensakorkin luona hieman kukkaa, ja takaovessa reikä + kukkaa. Rälläköin jo ruosteet pois, mutta hitsannu en vielä ole.
Tarkoitus olisi rakentaa Unosta vähän letkeemmän näköinen, ja muutenkin mieluiseksi. Tämä on ensimmäinen 'oma' auto, ja tällä tullaan ainakin talvisin ajamaan, kesäksi olen suunnitellut Datsunia, mutta siintä ei sen enempää.
Toivoisin teiltä lukijoilta hyviä neuvoja, ja asiallista palautetta, itse en näistä hirveästi tiedä, mutta tekemällä on opittu tähänkin asti. Teoriaa kyllä osaan, mutta käytännössä ei paljoa ole tullut taisteltua. Ja varoitan myös, että tästä ei ole tulossa suurempaa projektia, yleiskuntoa parannellaan, ja muutenkin fiksaillaan. Kuvia koitan tänne linkittää aina kun jotain tapahtuu, tai tulee ostettua. Ja tähän vähän listaa mitä tulen/haaveilen tekeväni :
- Ruosteiden korjaus, maalaus.
- Apukuljettajan sähköikkuna kuntoon
- Perushuolto, tulpat, öljyt, ja kaikki nesteet, suodattimet uusiksi.
- Sisätilojen huoltoa, vahausta joidenkin pintojen maalausta
- Ralliratti, keskiö
- Vaihekepin nuppi nahkaisena, löytyy jo! 8)
- Auton perusteellinen putsaus
- Uusi mankka ~100e mallista haetaan.
- Taakse kaiuttimet
- Äänieristystä, ainenkin takaluukkuun
- Hattuhylly, joko ostan purkuautosta, tai teen itse
- Peltivanteiden levitys, maalaus.
- Alustasarja, iskareineen jousineen
- Uusi takalasinpyyhkimen varsi
- Uusi etupyyhinin
- Vv suodatin
Siinä nyt on suurempia, jotain muuta tietenkin, kun mieleen tulee. Autoon ei ole tarkoitus käyttää omaisuuksia, vaan pienellä budjetilla. Ja niin, auto on punainen, auringon raiskaamana, jospas sitä vahais ja puunais hyvän kelin tultua!
Kuten sanoin projekti ei ole 'suuri' tai ihmeellinen, mutta näitä on mukava tänne jakaa, ja saa yleensä hyviä vinkkejä!
Kiitos, ja kuulemisiin!
Re: Fiat Uno 1990
Näissähän on ne jotkin vakiopaikat jotka ruostuu? Eli jostain etupyörän takaa rungon jatkoskohdasta, ja taka-akseliston kiinnityspaikkojen luota syvennyksestä? Sekä helmat noin yleisesti, mutta ne on tosi yksinkertaiset hitsailla kuntoon, kunhan ei sulata apukuskin puolella meneviä muovisia bensaputkia.
Takaiskunvaimentimen yläpään kiinnityksen pettäminen lienee kanssa yleistä. Ja olen törmännyt ruostumisen takia notkahtaneisiin taka-akseleihin, on tullut kertaheitolla kymmenen astetta lisää camberia.
Ikkunasta kannattaa tosiaan kurkkia sitä johtosarjan läpivientikohtaa, vaikka purkamalla paneeli jalkatilasta jotta johtoja saa vedettyä. Jos jalkatilassa on liitin sekin voi olla hapettunut. myös apukuskin ikkunan katkaisijaa voinee kokeilla kuskinpuolella, jotta tietää onko se kunnossa. Moottoreissa kai harvemmin on vikaa, mutta senkin pystyy testaamaan kun syöttää virtaa suoraan liittimeen.
Takaiskunvaimentimen yläpään kiinnityksen pettäminen lienee kanssa yleistä. Ja olen törmännyt ruostumisen takia notkahtaneisiin taka-akseleihin, on tullut kertaheitolla kymmenen astetta lisää camberia.
Ikkunasta kannattaa tosiaan kurkkia sitä johtosarjan läpivientikohtaa, vaikka purkamalla paneeli jalkatilasta jotta johtoja saa vedettyä. Jos jalkatilassa on liitin sekin voi olla hapettunut. myös apukuskin ikkunan katkaisijaa voinee kokeilla kuskinpuolella, jotta tietää onko se kunnossa. Moottoreissa kai harvemmin on vikaa, mutta senkin pystyy testaamaan kun syöttää virtaa suoraan liittimeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Uno 1990
Joo, etuoven alareuna ainenkin suurimmassa osassa mitä olen nähnyt (?) , niinkuin minullakin reikä siinä.
Pitää ikkunan johtoja tutkia kun taas kerkiän auton pariin, jotain siinä kuitenkin on, varmaan just johdot poikki tai heikossa hapessa.. Kiitos hyvistä vinkeistä! 8)
Tosta VV- suodattimesta en tiedä, mahtaako olla enemmän haittaa kuin hyötyä?
Pitää ikkunan johtoja tutkia kun taas kerkiän auton pariin, jotain siinä kuitenkin on, varmaan just johdot poikki tai heikossa hapessa.. Kiitos hyvistä vinkeistä! 8)
Tosta VV- suodattimesta en tiedä, mahtaako olla enemmän haittaa kuin hyötyä?
Re: Fiat Uno 1990
Onko uunon korissa mukamas kohtaa joka ei ruostu...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Uno 1990
Mulla on eri uunoista eri paikoista mädäntyny. Väisänen on hyvin pitkälti asian ytimessä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: Fiat Uno 1990
Hah, ei varmaan montaa autoa ole, jotka eivät iän myötä ruostuisi?
Pyörii paljon päässä ideoita, joita tähän voisi toteuttaa!
Pyörii paljon päässä ideoita, joita tähän voisi toteuttaa!
Re: Fiat Uno 1990
Morjes! Tuli ostettua tollaset peltiset 'apila' vanteet. Olivat päässeet vähän ruostumaan, ja hiekkapuhalsin ne. Nyt ihan ok kunnossa, paitsi ruoste oli päässyt syömään noihin pariin vanteeseen pieniä monttuja.
Ostaja sanoi että vanteet ovat 13" mutta oli kuitenkin 14"x5½, nyt vanteet olisi tarkoitus lähettää Vannepajalle levitettäviksi, jonka jälkeen saavat maalia niskaan. Mutta jos joku tietäisi, niin käyhän vanteet varmasti Uunoon? Ainakin ostaja sanoi, ja jakokin on sama. ET:tä lähinnä ajattelin..
Jospas taakse 8" leveät, ja eteen 7" mitäs sanotte? Rupeekohan jo ottamaan johonkin kiinni.. Ei pääse sovittamaan, kun auto on 200km päässä, ja vanteet täällä minulla..
Mutta pari kuvaa :
Ostaja sanoi että vanteet ovat 13" mutta oli kuitenkin 14"x5½, nyt vanteet olisi tarkoitus lähettää Vannepajalle levitettäviksi, jonka jälkeen saavat maalia niskaan. Mutta jos joku tietäisi, niin käyhän vanteet varmasti Uunoon? Ainakin ostaja sanoi, ja jakokin on sama. ET:tä lähinnä ajattelin..
Jospas taakse 8" leveät, ja eteen 7" mitäs sanotte? Rupeekohan jo ottamaan johonkin kiinni.. Ei pääse sovittamaan, kun auto on 200km päässä, ja vanteet täällä minulla..
Mutta pari kuvaa :
Re: Fiat Uno 1990
Laita vaan ainakin 8 tuumaseksi edestä että takaata.
Matalempi 215 kumi istuu 8 tuumaselle ihan ok. 225 sitten 8,5 tuumaselle, vanteen leveys ehottomasti sovitella gumin leveyteen...
Itseä ällöttää "no pokemon" poikien tyyli. Aivan suolesta (puhasta pokemonia mulle)
Nyt puhuskellaan rengaskoosta 195/45-15
7 tuumanen 35 et:llä menee taakse jo melkosen hyvin.
Edessä sitten kihnuttaakin joka pirun paikkaan kiinni kun käännät rattia
20 et vois olla 7 tuumaselle edessä ihan passeli
14 tuumanen samalla koolla sallii eteen isomman et:n ja taakse pienemmän... Otitko selkoa
Eli leveetä vannetta eteen että taakse ja kaarimankelit laulammaan tai mitä sitten tekeekään.. Tosin yhteen uunoon olen koklannut takakaarien manklausta ja ei siittä tullu mitään. Oli niin perkuleen haperota jotta...
Matalempi 215 kumi istuu 8 tuumaselle ihan ok. 225 sitten 8,5 tuumaselle, vanteen leveys ehottomasti sovitella gumin leveyteen...
Itseä ällöttää "no pokemon" poikien tyyli. Aivan suolesta (puhasta pokemonia mulle)
Nyt puhuskellaan rengaskoosta 195/45-15
7 tuumanen 35 et:llä menee taakse jo melkosen hyvin.
Edessä sitten kihnuttaakin joka pirun paikkaan kiinni kun käännät rattia
20 et vois olla 7 tuumaselle edessä ihan passeli
14 tuumanen samalla koolla sallii eteen isomman et:n ja taakse pienemmän... Otitko selkoa
Eli leveetä vannetta eteen että taakse ja kaarimankelit laulammaan tai mitä sitten tekeekään.. Tosin yhteen uunoon olen koklannut takakaarien manklausta ja ei siittä tullu mitään. Oli niin perkuleen haperota jotta...
Re: Fiat Uno 1990
Sitten vielä alustasta huttua.
Mä voisin saaha tehtyä sopivaa rahasummaa vastaan jämäkämmät etuiskarit lyhennetyllä ulosjoustolla. Jos vaan löydän siihen tarvittavat hilut...
Taakse olen omaani suunnitellut hiacen etuiskareita jos en löydä saadettäviä...
Mä voisin saaha tehtyä sopivaa rahasummaa vastaan jämäkämmät etuiskarit lyhennetyllä ulosjoustolla. Jos vaan löydän siihen tarvittavat hilut...
Taakse olen omaani suunnitellut hiacen etuiskareita jos en löydä saadettäviä...
Re: Fiat Uno 1990
Ei kyllä oo menossa 8" vanne taakse ilman levitystä. Itsellä 15" 8" leveät vanteet. Niistä kun laskeslein niin vanhaa vannetta (6.5" et:tä en muista tähän hätään) ne tulee 44mm enempi ulospäin ulkoreunasta.. Se oli kyllä tiedossa kun vanteet tilasin että levitetään Komeet pullarit kyllä tuli. Taitaa se 7" vannekin uunossa juuri ja juuri tolla 195/45/15 kummilla mahtua pyörimään.
Ex laitteet :
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90
Re: Fiat Uno 1990
Sulla olikin jo tuuman isommat vanteet. Pitää nyt kattoa, 7" vois pistää joka nurkkaan 185/60 renkailla?? Sit jos ei tuu tarpeeks ulos ni spacereita tms..? Tossa uunon kaaren ja renkaan välissähän on korkeuden puolest +10cm, ja vielä 75 renkailla.. Niin miksei leveät vanteet matalilla renkailla mahtuisi? Edestä en vielä tiedä ottaako kiinni, mutta jos ottaa, niin saahan sitä ulospäin sieltä kans?Spede kirjoitti:Ei kyllä oo menossa 8" vanne taakse ilman levitystä. Itsellä 15" 8" leveät vanteet. Niistä kun laskeslein niin vanhaa vannetta (6.5" et:tä en muista tähän hätään) ne tulee 44mm enempi ulospäin ulkoreunasta.. Se oli kyllä tiedossa kun vanteet tilasin että levitetään Komeet pullarit kyllä tuli. Taitaa se 7" vannekin uunossa juuri ja juuri tolla 195/45/15 kummilla mahtua pyörimään.
Re: Fiat Uno 1990
Normi 185/60 renkaista ei sit oo mihinkään ratakäyttöön. Mutkissa kylki hinkkaa asfalttiin enempi mitä siihen tarkoitukseen tehty kulutuspinta. Toki joku merkki saattaakin toimia
225/40-14 renkas alkas olemaan pornoa 8) Mut varmaan joutuu tilaa tekemään
225/40-14 renkas alkas olemaan pornoa 8) Mut varmaan joutuu tilaa tekemään
Re: Fiat Uno 1990
No tietty jos haluaa pitää sen traktorina ettei tiputa yhtään. Kai siellä kaikki pyörii mutta tulee jo 8" leveällä vanteella kumin urat näkyviin --> laittomat
Ex laitteet :
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90
Re: Fiat Uno 1990
Moro!
En nyt oikein tiedä noista vanteista.. Pitäisikö levittää, kääntää, millä maalata, mitkä renkaat, ja kun pääsisi edes koittamaan että sopiiko noin alle.
Vaihtoehtoja siis on
1. Vanteet 7,5" taakse 205/60 renkaalla, eteen 7" 195 TAI 185/ 60 renkaalla. Vanteet levitykseen jonka jälkeen valkoinen pulveri niskaan.
2. eteen 7" ja taakse 8" renkaista ei käryä.
3. joka nurkkaan 7"..?
Kun en noista et:stä tiedä, noissa ei lue edes mitään.
Kaarimankelia ei tähän hätään löydy, joten olisi kiva saada sopimaan. Kyllähän tota vois noittenkin kanssa vähän tiputtaa, jos sais vaan jostain hyvän alustan. Vanteet näyttävät saaneen hieman reunoillekin osumaa, sillä takapuolelta 'lippa' on vähän kiero. Pitää katsoa jos sais rengaskoneeseen et kui paljo noi vippaa..
Mites sitten, kun olen kitkoja miettinyt talveksi? RengasOnlinesta löytyy ihan kohtuu hyviä vaihtoehtoja, mutta pitääköhän ne mitään näin kevyen auton alla..?
Kiitos jälleen vastauksista!
En nyt oikein tiedä noista vanteista.. Pitäisikö levittää, kääntää, millä maalata, mitkä renkaat, ja kun pääsisi edes koittamaan että sopiiko noin alle.
Vaihtoehtoja siis on
1. Vanteet 7,5" taakse 205/60 renkaalla, eteen 7" 195 TAI 185/ 60 renkaalla. Vanteet levitykseen jonka jälkeen valkoinen pulveri niskaan.
2. eteen 7" ja taakse 8" renkaista ei käryä.
3. joka nurkkaan 7"..?
Kun en noista et:stä tiedä, noissa ei lue edes mitään.
Kaarimankelia ei tähän hätään löydy, joten olisi kiva saada sopimaan. Kyllähän tota vois noittenkin kanssa vähän tiputtaa, jos sais vaan jostain hyvän alustan. Vanteet näyttävät saaneen hieman reunoillekin osumaa, sillä takapuolelta 'lippa' on vähän kiero. Pitää katsoa jos sais rengaskoneeseen et kui paljo noi vippaa..
Mites sitten, kun olen kitkoja miettinyt talveksi? RengasOnlinesta löytyy ihan kohtuu hyviä vaihtoehtoja, mutta pitääköhän ne mitään näin kevyen auton alla..?
Kiitos jälleen vastauksista!
Re: Fiat Uno 1990
On kyllä aivan järkyttävä ajaa tollasella profiililla olevalla kumilla. Mulla oli joku käyttikseen laittanu 185/60/13 kummit niin oli sitten niiiin kamalaa ajaa että huhhuh.. Jos levitykseltä haluaa välttyä niin kannattaa varmaan noihin 7" leveisiin vaan tyytyä. Jollei yhtään autoa madalla niin kai siellä leveämpikin menee mut voi ottaa kyl kaareen kivasti kiinni hyvässä joustossa Hassun näkönen siitä ainakin tulee ^^
Ex laitteet :
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90