131 Mirafiori mieleiseksi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1565
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Iltavuorosta muutama kuva.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja mikahai »

Joo siinä on vielä noin sata hommaa jotka pitää tehdä ennen kuin kylki kiinnitetään lopullisesti.

Ei ollut tarkoitus viisastela tai olla tietävänä.
ajattelin vain että ei kannata kaikkea opetella kantapäänkautta.
niinkuin minulla on tapana.
lupan tästälähtien olla puuttumatta toisen tekemisiin.

hyvältähän tuo näyttää.toivottavasti jokupäivä tienpäällä.
ei ku tsemppiä :)
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja Stefa »

mikahai kirjoitti:Ei ollut tarkoitus viisastela tai olla tietävänä.
ajattelin vain että ei kannata kaikkea opetella kantapäänkautta.
niinkuin minulla on tapana.
lupan tästälähtien olla puuttumatta toisen tekemisiin.
Laittele ihmeessä vinkkejä jatkossakin. Vaikka ei justiinsa tässä projektissa tulisi tarpeeseen, niin joku tätä lukeva voi löytää arvokkaita tiedonjyviä.

Olekko muuten punninnut paljon on eroa kuitu- vs. peltiosat?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

On kyllä kauhee homma noiden ruostepaikkausten kanssa! Hyvä että on inspiraatiota riittänyt. En taida itse jaksaa kumpaakaan A-mallin koppaani enää ainakaan hyväksi rakentaa, on vielä paljon pahempia kuin tämä.
Ja jos vinkkejä kerran saa jakaa suututtamatta ketään, niin hiukan lisää virtaa tuohon hitsaukseen, ja vakaata kättä ja vauhtia jos meinaa puhki palaa, tai sitten pätkissä. Saa vähän matalampaa ja yhtenäistä saumaa. Paikoitellen oli noin onnistunutkin. Ja aina ei kannata yhdestä pellistä vääntää monen kantin palasta vaan tekee osissa niin saa muodot paremmin. Ja paineilmalla kun jäähdyttää parin sekunnin välein niin pysyykin ne muodot jos on kriittinen paikka.

tuossa noin esimerkkinä, tämmöinen nurkka ei yhdestä palasta ainakaan multa luonnistu. 2 peltiä ja nurkassa 5mm teräslanka:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 8/sizes/m/

Ja tämä noin yleisesti, tiedän ettei tästä tule mitään museoautoa ja hommaa on ihan peevelisti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja mikah »

Ja sellainen hyvin oleellinen vinkki, että hitsisaumat puhtaiksi ennen maalausta. Jos niitä ei rälläköi tai vetäise karvapyörällä puhtaaksi, niin niissä ei maali kauaa pysy. Eli kaikki paikat mitkä ovat sinistyneet hiottava puhtaiksi, ja mielellään uusi peltikin kannattaa hioa, kun siinäkään ei maali välttämättä pysy. Hyvä esimerkki on esimerkiksi Stilo. Siinä kun on pohjassa vedetty maali suoraan pistehitsien päälle sen kummemmin käsittelemättä hitsejä. Melkein kaikissa on maalit lähteneet hitsien kohdalta ja luonnollisesti ruoste alkanut muhia.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1565
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Toki projektia saa kommentoida, melkolailla hyvä foorumihan tämä on esitellä omia projekteja ei ole kolmea sivua kysymyksiä mitkä vanteet tulee ja peukku ylös hymiöitä. Pitääpä punnita edes käsipelissä tuo kylkien ero, varmasti tästä painavempi tulee kuin alkuperäisestä, koska pelti on moninpaikoin paksumpaa ja kaikkea extraa tulee kuten varmasti myös toistakymmentä metriä "vesijohtoputkea" kabiiniin.

tässä on nuo vahvistukset kokonaisuudessaan
Kuva

takajousen ja iskarin välinen tila;
Kuva
eilen ajattelin että uusi pelti siihen vaan kulmaan mutta tänään rupesi kaivelemaan kun katseli hitsauksia, joten auki vaan ja ihan perinteistä mirafioria sieltä löytyi. monta peltiä päällekkäin ja kaikki ruosteessa :D
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1565
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Takapyöräkotelo, tuli tehtyä melkein kahteen kertaan, ensimmäisessä ei ollut tuota 6mm tankoa reunassa jolla sai muodot ja tiiviyden aivan uudelle tasolle...

Kuva
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Laitat varmaankin jotain korikittiä/massaa noihin lasikuitu-peltisaumoihin, että tulee tiiviiksi?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1565
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Joo, ajattelin että sellainen putken lämpöeriste armaflex tms. tohon reunaan, mutta voi olla että liimataan korikitillä. kunhan nyt vähän mallailee.
Pelti ja lasikuitu kyljissä ei isoa painoeroa ole, eli ei kyllä oikein kevene vaikka ei koria vahvistaisi kyljen alta.

Helman etupää tuli tehtyä noin. Hyvä kun on korissa niin paljon vielä tekemistä joten voi siirtyä ihan mihin kohtaan vaan ja jatkaa siitä...
Kuva

takakoteloon lisää saumaa;
Kuva

parkki/vilkku
Kuva
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

TfP-Motors kirjoitti:Joo, ajattelin että sellainen putken lämpöeriste armaflex tms. tohon reunaan, mutta voi olla että liimataan korikitillä. kunhan nyt vähän mallailee.
Pelti ja lasikuitu kyljissä ei isoa painoeroa ole, eli ei kyllä oikein kevene vaikka ei koria vahvistaisi kyljen alta.
mätänee taatusti armaflexillä tms..
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1565
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

moonwolf kirjoitti: mätänee taatusti armaflexillä tms..
Tästähän voit toki kertoa lisää?
Itse en keksinyt mikä tässä mätänee? maalattu pelti vai kostetutta aika heikosti imevä muovi?
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

pelti, oli maalattu tai ei, malliesimerkkinä voi laittaa mazda 6 j 3 mallit joissa tuota ideaa on käytetty, mätänee nopeasti koska armaflex imee kosteuden ja suolat. taitaa joustava korikitti olla ainoa tuohon sopiva tavara 8)
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jep. Pelti saa olla vaikka sinkittyä ja maalattua, niin se ei kestä, jos se pysyy kosteana koko ajan. Jos ei usko, niin asia selviää penkomalla Punto I:ten pohjia, niissä sinkitty pohjapelti on pinnoitettu jollain massalla, joka hautoo kosteuden oikein huolella allaan tunnetuin seurauksin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja jape »

Ensiksi tsemppiä projektille kyllä se siitä valmistuu ja ihan kelvolliselta jäljeltä se näyttää kun miettii kuinka hapan tuo aihio oli !
Kuten aiemmin mainittua että ennen maalausta kannattaa (pitää) hioa nuo sinertymät yms pois maalin kestävyyden takaamiseksi mutta kuinka moni poistaa siitä rautakaupan "puhtaasta" pellistä sen varastointi rasvan ennen hitsausta ???? Minkään tuotteen käytölle ei ole tehty liian täydellisiä käyttö ohjeita eli hyvä tuote oli se sitten maali pelti liima tms voidaan asentaa/käyttää niin monin eritavoin...oikein, väärin tai oikeinväärin ! jollain tapaa tuo uusi tehty takapyöräkotelo olisi hyvä "sitoa" tuohon kuitu kylkeen kiinni muuten se ajastaan hankaa sen putki eristeen rikki ja sitten maalin puhki ja siitä se ruostuminen alkaa ! jos oikein ajattelin kuinka sitä eristettä oli ajatus käyttää
Näin taanoin yhden levike mirafiorin joka oli "hitsattu" mutta ei sen jälkeen maalattu tai mitenkään muutenkaan suojattu eikä ne pellin kohdistukset tai materiaalin vahvuuden valintakaan ollut sattunut edes mitenkään järkevästi skaalalle.....
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 131 Mirafiori mieleiseksi

Viesti Kirjoittaja arpati »

Itte siirtyny tohon kevyt sinkittyyn peltiin niin ei ole ruosteisia jo valmiiksi. Jos taas käyttää rasvattua normipelliä niin se kait tarttis melki lämmittää kosaanilla sen verran että rasvat palaa pois, ei kait lähde tinnerilläkään kaikki huokosista paitti tietty hitsin vierestä. Kevyt hapotus voisi auttaa myös maalin pysymiseen kummasti ts ~2% fosforihappoliuos suihkepullolla/pensselillä, pyyhintä rätillä ja kosaanilla/kuumailmapuhaltimella kuivaksi ennenkuin kerkiää vetämään ruosteeseen. Hiekkapuhallus toki toinen vaihtoehto ennen maalausta. Hionta on aina huonompi pohjustus kuin em menetelmät...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin