Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Tuossa muutama kuva, eli katsokaa onko oikeet merkit.

Eli kampiakselissa tuo tasapainoakselien hihnapyörän merkki ? ja nokiss pienet hahlot ?

Oon miettyny et eihän tuo kampiakseli oo vaan vielä omalla merkillään ? Kun tuo kampiakselin pultti vetää tuon tasapainon pyöränkin kiinni:/
Liitteet
merkki3.jpg
merkki3.jpg (128.36 KiB) Katsottu 3834 kertaa
MERKKI2.jpg
MERKKI2.jpg (155.7 KiB) Katsottu 3834 kertaa
MERKKI1.jpg
MERKKI1.jpg (205.46 KiB) Katsottu 3834 kertaa
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ai, katoppajoo. Nokkahihnan pyörässä kampuralla on itsessään oma ajoitusmerkki joten sen mukaan mennään alakerran osalta. Voit vielä tulpanreiästä tarkistaa, että männät on yläkuolokohdassa kun merkit kohtaavat (muistaakseni 1 ja 4).

Nokkapyörissä pitäisi ainakin manuaalin mukaan olla takapuolella ajoitusmerkit jotka sitten osoittavat ylöspäin nokkien ollessa oikeissa asennoissa (vastaten venttiilikopan nököihin). Mikäli venttiilikoppa on vielä irti, voit tarkistaa vielä että venttiilit saksaavat kyseisen männän ollessa yläkuolokohdassa (imu- ja pakotahdin väli).

Näillä mennään, tarkemmin en noista merkeistä muista kun on ihan liikaa aikaa aktiivisesta tallielämästä. :(

Tasapainoakselille on sitten sitä paikalleen laitettaessa omat merkit, mutta niistä ei tässä tapauksessa tarvi välittää jos remmiä ei paikalleen tule.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eikös nuo nokat jää myöhäselle tuon 8v 16v yhdistelmällä?
Näin itse ainakin asian joskus junailin....
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Sepä tässä pitäskin tietää.. Kehtais ajoittaa koneen, kun sais varman tiedon..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tarkoitatko Wesu, kun jakopään hihnan pitäisi pönnätä tasapainoakselilla olevaan laakeriin hieman vetopuoleltaan? Tuossahan on kyllä akselit rensseleineen paikallaan, vain hihna tasapainoakselilta puuttuu.. Vaiko joku muu asia?

Varmintahan nuo ajoitukset olisi tietysti vielä tarkistaa heittokellolla ja astekiekolla vaikkapa ykkösen maksiminostojen kohdilta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Niin olis!

Mutta itsellä ei löydy kumpaakaan, eikä kokemusta ole niistä.

Pitänee laittaa se 1 sylinteri maks ylös ja nokkien merkit ylös ja hihna kireelle ja pyörittää... Ja toivoa, että osuu.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei toivomalla mitään tule, tekemällä kylläkin. Tuosta vaikkapa eatonin tekemä esimerkillinen ohje avuksi:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t ... tus#p95157
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos tahtoo kattoa et onko nokkien ajoitus liki mainkaan kartalla niin nyrkkisääntö on et venttiilien pitäs saksata ykk:ssa.
Eli pako sulkeutuu ja imu avautuu.
Tiety jos on ihan ummikko niin kaikkea vahinkoa voi sattua. Mut noin mä olenne hakenu abaut ja sitte kellot ja tsydeemit käyttöön...

Tuossa koneessa kun sinne venttiilikoneistoon kuitenkin näkee ja tarvittaessa saa tulkit ja härpättimet kiinni melko hyvin, toisin kun 1,6 16 valves :?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, saahan sinne heittokellot ja astelevyt kiinni, sillä voi sitten katsoa vaikkapa maksiminostojen paikat niin ollaan tontilla hyvinkin. Tai nostot yläkuolokohdassa.

Tuollahan noita ajoituksia on mainittu: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 7&p=192821
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin