Sivu 20/20

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 16.04.2012 21:00
Kirjoittaja tuomar
Tuossa muutama kuva, eli katsokaa onko oikeet merkit.

Eli kampiakselissa tuo tasapainoakselien hihnapyörän merkki ? ja nokiss pienet hahlot ?

Oon miettyny et eihän tuo kampiakseli oo vaan vielä omalla merkillään ? Kun tuo kampiakselin pultti vetää tuon tasapainon pyöränkin kiinni:/

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 18.04.2012 07:29
Kirjoittaja vvieri
Ai, katoppajoo. Nokkahihnan pyörässä kampuralla on itsessään oma ajoitusmerkki joten sen mukaan mennään alakerran osalta. Voit vielä tulpanreiästä tarkistaa, että männät on yläkuolokohdassa kun merkit kohtaavat (muistaakseni 1 ja 4).

Nokkapyörissä pitäisi ainakin manuaalin mukaan olla takapuolella ajoitusmerkit jotka sitten osoittavat ylöspäin nokkien ollessa oikeissa asennoissa (vastaten venttiilikopan nököihin). Mikäli venttiilikoppa on vielä irti, voit tarkistaa vielä että venttiilit saksaavat kyseisen männän ollessa yläkuolokohdassa (imu- ja pakotahdin väli).

Näillä mennään, tarkemmin en noista merkeistä muista kun on ihan liikaa aikaa aktiivisesta tallielämästä. :(

Tasapainoakselille on sitten sitä paikalleen laitettaessa omat merkit, mutta niistä ei tässä tapauksessa tarvi välittää jos remmiä ei paikalleen tule.

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 26.04.2012 22:46
Kirjoittaja Wesulius
Eikös nuo nokat jää myöhäselle tuon 8v 16v yhdistelmällä?
Näin itse ainakin asian joskus junailin....

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 28.04.2012 01:04
Kirjoittaja tuomar
Sepä tässä pitäskin tietää.. Kehtais ajoittaa koneen, kun sais varman tiedon..

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 28.04.2012 23:21
Kirjoittaja vvieri
Tarkoitatko Wesu, kun jakopään hihnan pitäisi pönnätä tasapainoakselilla olevaan laakeriin hieman vetopuoleltaan? Tuossahan on kyllä akselit rensseleineen paikallaan, vain hihna tasapainoakselilta puuttuu.. Vaiko joku muu asia?

Varmintahan nuo ajoitukset olisi tietysti vielä tarkistaa heittokellolla ja astekiekolla vaikkapa ykkösen maksiminostojen kohdilta.

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 02.05.2012 17:04
Kirjoittaja tuomar
Niin olis!

Mutta itsellä ei löydy kumpaakaan, eikä kokemusta ole niistä.

Pitänee laittaa se 1 sylinteri maks ylös ja nokkien merkit ylös ja hihna kireelle ja pyörittää... Ja toivoa, että osuu.

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 03.05.2012 09:20
Kirjoittaja Luigi
Ei toivomalla mitään tule, tekemällä kylläkin. Tuosta vaikkapa eatonin tekemä esimerkillinen ohje avuksi:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t ... tus#p95157

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 03.05.2012 16:15
Kirjoittaja väisänen
Jos tahtoo kattoa et onko nokkien ajoitus liki mainkaan kartalla niin nyrkkisääntö on et venttiilien pitäs saksata ykk:ssa.
Eli pako sulkeutuu ja imu avautuu.
Tiety jos on ihan ummikko niin kaikkea vahinkoa voi sattua. Mut noin mä olenne hakenu abaut ja sitte kellot ja tsydeemit käyttöön...

Tuossa koneessa kun sinne venttiilikoneistoon kuitenkin näkee ja tarvittaessa saa tulkit ja härpättimet kiinni melko hyvin, toisin kun 1,6 16 valves :?

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Lähetetty: 07.05.2012 10:06
Kirjoittaja vvieri
Niin, saahan sinne heittokellot ja astelevyt kiinni, sillä voi sitten katsoa vaikkapa maksiminostojen paikat niin ollaan tontilla hyvinkin. Tai nostot yläkuolokohdassa.

Tuollahan noita ajoituksia on mainittu: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 7&p=192821