Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Hmm, jännänlainen tuo mittari... Mittaako tuo niinkuin virtaavutta vai ? Ennen en ole tavannut kuin "Kuumalanka" mittarin.. Tuossa näyttäis olevan läppä joka avautuu tulevan ilmavirran mukana.. ja siinä sitten kiinni boschin välineet päällä.. Ja mikähän on tuo letku mikä lähtee tuosta suodattimen putkesta koneeseen päin ? yks lähtee bypassille ja toinen sinne koneeseen päin..
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Joopa, ja hinta kysely tommisbilletissä. Taas kun oisin halunnut saada tuon imupuolen valmiiks nii viivästyy.. Mutta tais viivästyä kaikki ja karata ihan mopo käsistä jo heti kun venakoppa avattiin..

"Moi.
Olemme koko porukka Sema-autonäyttelyssä Las Vegasissa.
Paikalla taas 15.11.2010
www.tommisbillet.com"
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Noniin, nyt viisaampana miehenä on tehty päätös, että motista rakennetaan nyt sitten tehokkaampi. Elikkä ainakin turbon vaihtoa tulee,peltipakosarja,nokat ja mäntien kunto katsellaan ja vaihdetaan tarvittaessa. laakerit alapäästä uusiks ja tehotavoite n400hp (?) Yksi foorumilainen mulle jo suosittelikin mitsun evo9 turboa. Itse olen kyllä evojen turboja miettinyt, mutta oon ite miettiny masterpowerin 810019 ahdinta tai sitten T3 pakopesä ja T4 imupesä. Itsellä ei hirveesti oo noista kokemuksia. Ainut turbo auto millä oon ees ajanut on tämä ja T5R. Ahdin ehdotuksia otetaan vastaan siis.


Eli tehtävää:
-Peltipakosarja, ehkä downpipe uusiks
-Uus turbo
-bypassi uus
-Cooleria pitää miettiä, jos jotenki sais isomman
-Nokat vähän alemmalla kierros alueella vetävät mieleuiten
-Laakerit uuteen


Ja voi siis ehdotella mitä kaikkee muuta, käsittääkseni suuttimet ja muut hilppeet riittää tässä kuiteski n350-400hp asti.
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja jtm »

bensapuolella vaihtoon menee suuttimet ja pumppu ( sekä tarvit tietty kunnon ohjelman koneeseen )

vaki suuttimilla minä penkitin 325hv. ( äärirajoilla ) sitten vaihdettu 525cc tilalle ( vakiot 384cc )

käytöstä riippuu tietty paljon, jotta mitä mikäkin kestää..

vaki kytkimellä on ajeltu monessa autossa 400 - 430nm väännöillä ( coupe 16vt - 20vt )

ilman ongelmia, mutta taasen saahan sen vakioväännöilläkin menemään.

muita juttuja kirjottelinkin jo yv:nä
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tässäpä taitaa olla sitten eri truutta mitä coupessa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

jtm kirjoitti:bensapuolella vaihtoon menee suuttimet ja pumppu ( sekä tarvit tietty kunnon ohjelman koneeseen )

vaki suuttimilla minä penkitin 325hv. ( äärirajoilla ) sitten vaihdettu 525cc tilalle ( vakiot 384cc )

käytöstä riippuu tietty paljon, jotta mitä mikäkin kestää..

vaki kytkimellä on ajeltu monessa autossa 400 - 430nm väännöillä ( coupe 16vt - 20vt )

ilman ongelmia, mutta taasen saahan sen vakioväännöilläkin menemään.

muita juttuja kirjottelinkin jo yv:nä
Paljonhan pitäs olla pumpussa tuotot, että riittäs sinne 400polleen ? ja varmaa 3bar säätimel ?
Ja mitä ohjelmaa ootte käyttäny ? Ite oon megaa kokeillu kuplan ruiskussa, mutta oli niitte johtojen veto ihan vitun turhauttavaa... Mites hestec tai joku muu laatu ?
Viimeksi muokannut tuomar, 07.11.2010 17:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

väisänen kirjoitti:Tässäpä taitaa olla sitten eri truutta mitä coupessa.
Nii on vissii, mutta kyllä tollakin ruutal pelailee..
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja jtm »

walbroa tankkiin,

mulla on perus weber marelli edelleen käytössä. siis ecu .

bensanpaineensäädin kellolla varustettuna. noita saa suht halvalla .
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Juu, kattelin nii pelkkä hestecin sytkä ohjaus maksas jo 1700€... Ja tuosta ei vissii ees löydy ruisku ohjainta ??.. Mites oot tuon tankkiin laittan tuon pumpun ?? Neuvo alottelijaa :D



EDIT: ohho :D mitsu evo9 1600€ uutena :shock: Jtm paljon oot oikein upottanu autoos rahaa :D ?
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja jtm »

:oops:
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

Kampiakselin laakerit..... ...KELE!! kyl oli taas iloa... Onkohan nois liuskoissa 3 reikää ja semmonen ura menee sen liuskan koko pituudelta ?? JA Miksi laakeri numero 3 on leveämpi, kuin muut ??? Ja saako tuosta pois kampuran ilman koneen nostoo.... ? Ja öljy pohjan sai irti ilaman koneen nostoa! Meinas olla vaan taistelemista :D
Liitteet
IMG_0293.JPG
IMG_0293.JPG (223.97 KiB) Katsottu 3670 kertaa
IMG_0298.JPG
IMG_0298.JPG (108.27 KiB) Katsottu 3670 kertaa
IMG_0292.JPG
IMG_0292.JPG (140.59 KiB) Katsottu 3670 kertaa
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Keskimmäinen runkolaakeri on juu leveämpi. Turha tuossa on miettiä että mitä koneen kanssa tekee - pois paikalta ja osiksi... Voi vaan kuvitella missä kunnossa veivinlaakerit ja akseli... Laittaa kunnolla sen nyt kuntoon ja unohtaa vaikka ne virittämiset nyt jos budjetti liikaa pompsahtaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
tuomar
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja tuomar »

-HH- kirjoitti:Keskimmäinen runkolaakeri on juu leveämpi. Turha tuossa on miettiä että mitä koneen kanssa tekee - pois paikalta ja osiksi... Voi vaan kuvitella missä kunnossa veivinlaakerit ja akseli... Laittaa kunnolla sen nyt kuntoon ja unohtaa vaikka ne virittämiset nyt jos budjetti liikaa pompsahtaa.

Niin, totta kyllä... Pitää vaan moottori pukki rakennella. Noh tekemistä talvi illoiks! Huomenna saan auton kunnon talliin, ei löydy kyllä hallinosturia, mutta kattoon sais vinssin kiinni.. Ehkä se on huomenna käytävä ostaa tussi ja teippiä ja alkaa merkkailla osia ja purkamaan :/ Noh tämmöstä "perus pientä nakutus ongelmaa"


Edit: Joo, nyt vähän miettineenä rupesin miettimään niin tehdääs nyt sitten tästä pelistä oikeesti soiva... Pitää nyt ottaa katto pois pudjetista kun entine pudjetti oli siis niitten muutaman laakerin verran..Ja nyt jo mennyt ropiat 1600... Eli nyt sitten otetaan ehotuksia männistä, kangista ja kaikesta perus tekniikasta. Ihan vaan sen takia en vakio kamoja nyt laita, kun siis teho tavoitteet oli ensin n400hv, mutta kun homma nyt luisii niin luisukoon kunnolla :mrgreen: Ja mistähän mahtaa saada lukon tohon keulaan ? ja Kytkimen kunto paljastuu kuhan irti saadaan. Sitten sen mukaan uutta jos on ihan vakio kalut..Ja hei mistähän sais hyvään hintaa männänrenkaan puristimet ??
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Öljyt vaihdettu joka kymmenes vuosi... :?: Kannattaa öljypumppukin tarkistaa, on voinut mennä purua läpi aika huolella. Ja kyllä tuo kattila kannattaa jo rempata kunnolla, etenkin jos meinaa vielä tehoja nostella. Paitsi tietysti jos tykkää etsiä kampiakseleita ja katsella reikiä lohkon kyljessä yms.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kannattaa laskea että kuinka järkevää konepukin rakentaminen on kun ei ne valmiitkaan niin kauheita maksa. Ja koneen saa tiputettua alas vaikka rakentamalla pukki johon taljan/vinssin saa kiinni, ei se kummempia tartte. Tai käyttää apuna vaikka jotain nostokonetta (vaikka etukuormallinen traktori jos on lähistöllä). Tai kun purkaa sitä riittävästi niin kyllä sen tiputtaa vaikka hallitunkilla. Varovainen pitää olla ja järkeä kannattaa käyttää.

Lukosta en tiiä - torsen löytyy ainakin tuosta. Toi meinaan sopii sinne suoraan - tosin vahvuudesta ei ainakaan mulla ole vielä kokemusta.
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=944
Toinen vaihtoehto on sitten III-korisessa turbo ja V6 Themassa käytetty visco joka löytyy turbo Coupésta ja turbo Dedrastakin. Tosin nuo ei ainakaan vakio tasauspyörästöön pulttaannu vaan helpointa on ottaa silloin laatikkokin sellaisesta.

Kannattaa myös katsella tuolta FAQ:sta noita vanhoja viritysjuttuja
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=8322

Kai siihen kannattaa joku budjetti luoda. Ja miettiä tosiaan kokonaisuus että mitä haluaa ja tekee ne hankinnat vasta sen mukaan. Esim. jo tuolla 400 konin tehotavoitteelle nuo vakionenut taitaa olla ihan liian miedot - ja jos siitä vielä pompsahtaa niin kannattaa sinne tosiaan katsella jotain kunnon virinokkia.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin