Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Tuossa muutama kuva, eli katsokaa onko oikeet merkit.
Eli kampiakselissa tuo tasapainoakselien hihnapyörän merkki ? ja nokiss pienet hahlot ?
Oon miettyny et eihän tuo kampiakseli oo vaan vielä omalla merkillään ? Kun tuo kampiakselin pultti vetää tuon tasapainon pyöränkin kiinni:/
Eli kampiakselissa tuo tasapainoakselien hihnapyörän merkki ? ja nokiss pienet hahlot ?
Oon miettyny et eihän tuo kampiakseli oo vaan vielä omalla merkillään ? Kun tuo kampiakselin pultti vetää tuon tasapainon pyöränkin kiinni:/
- Liitteet
-
- merkki3.jpg (128.36 KiB) Katsottu 3874 kertaa
-
- MERKKI2.jpg (155.7 KiB) Katsottu 3874 kertaa
-
- MERKKI1.jpg (205.46 KiB) Katsottu 3874 kertaa
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Ai, katoppajoo. Nokkahihnan pyörässä kampuralla on itsessään oma ajoitusmerkki joten sen mukaan mennään alakerran osalta. Voit vielä tulpanreiästä tarkistaa, että männät on yläkuolokohdassa kun merkit kohtaavat (muistaakseni 1 ja 4).
Nokkapyörissä pitäisi ainakin manuaalin mukaan olla takapuolella ajoitusmerkit jotka sitten osoittavat ylöspäin nokkien ollessa oikeissa asennoissa (vastaten venttiilikopan nököihin). Mikäli venttiilikoppa on vielä irti, voit tarkistaa vielä että venttiilit saksaavat kyseisen männän ollessa yläkuolokohdassa (imu- ja pakotahdin väli).
Näillä mennään, tarkemmin en noista merkeistä muista kun on ihan liikaa aikaa aktiivisesta tallielämästä.
Tasapainoakselille on sitten sitä paikalleen laitettaessa omat merkit, mutta niistä ei tässä tapauksessa tarvi välittää jos remmiä ei paikalleen tule.
Nokkapyörissä pitäisi ainakin manuaalin mukaan olla takapuolella ajoitusmerkit jotka sitten osoittavat ylöspäin nokkien ollessa oikeissa asennoissa (vastaten venttiilikopan nököihin). Mikäli venttiilikoppa on vielä irti, voit tarkistaa vielä että venttiilit saksaavat kyseisen männän ollessa yläkuolokohdassa (imu- ja pakotahdin väli).
Näillä mennään, tarkemmin en noista merkeistä muista kun on ihan liikaa aikaa aktiivisesta tallielämästä.
Tasapainoakselille on sitten sitä paikalleen laitettaessa omat merkit, mutta niistä ei tässä tapauksessa tarvi välittää jos remmiä ei paikalleen tule.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Eikös nuo nokat jää myöhäselle tuon 8v 16v yhdistelmällä?
Näin itse ainakin asian joskus junailin....
Näin itse ainakin asian joskus junailin....
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Sepä tässä pitäskin tietää.. Kehtais ajoittaa koneen, kun sais varman tiedon..
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Tarkoitatko Wesu, kun jakopään hihnan pitäisi pönnätä tasapainoakselilla olevaan laakeriin hieman vetopuoleltaan? Tuossahan on kyllä akselit rensseleineen paikallaan, vain hihna tasapainoakselilta puuttuu.. Vaiko joku muu asia?
Varmintahan nuo ajoitukset olisi tietysti vielä tarkistaa heittokellolla ja astekiekolla vaikkapa ykkösen maksiminostojen kohdilta.
Varmintahan nuo ajoitukset olisi tietysti vielä tarkistaa heittokellolla ja astekiekolla vaikkapa ykkösen maksiminostojen kohdilta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Niin olis!
Mutta itsellä ei löydy kumpaakaan, eikä kokemusta ole niistä.
Pitänee laittaa se 1 sylinteri maks ylös ja nokkien merkit ylös ja hihna kireelle ja pyörittää... Ja toivoa, että osuu.
Mutta itsellä ei löydy kumpaakaan, eikä kokemusta ole niistä.
Pitänee laittaa se 1 sylinteri maks ylös ja nokkien merkit ylös ja hihna kireelle ja pyörittää... Ja toivoa, että osuu.
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Ei toivomalla mitään tule, tekemällä kylläkin. Tuosta vaikkapa eatonin tekemä esimerkillinen ohje avuksi:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t ... tus#p95157
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t ... tus#p95157
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Jos tahtoo kattoa et onko nokkien ajoitus liki mainkaan kartalla niin nyrkkisääntö on et venttiilien pitäs saksata ykk:ssa.
Eli pako sulkeutuu ja imu avautuu.
Tiety jos on ihan ummikko niin kaikkea vahinkoa voi sattua. Mut noin mä olenne hakenu abaut ja sitte kellot ja tsydeemit käyttöön...
Tuossa koneessa kun sinne venttiilikoneistoon kuitenkin näkee ja tarvittaessa saa tulkit ja härpättimet kiinni melko hyvin, toisin kun 1,6 16 valves
Eli pako sulkeutuu ja imu avautuu.
Tiety jos on ihan ummikko niin kaikkea vahinkoa voi sattua. Mut noin mä olenne hakenu abaut ja sitte kellot ja tsydeemit käyttöön...
Tuossa koneessa kun sinne venttiilikoneistoon kuitenkin näkee ja tarvittaessa saa tulkit ja härpättimet kiinni melko hyvin, toisin kun 1,6 16 valves
Re: Lancia Thema 2.0 16vt, vähän "isompi" rojekti
Niin, saahan sinne heittokellot ja astelevyt kiinni, sillä voi sitten katsoa vaikkapa maksiminostojen paikat niin ollaan tontilla hyvinkin. Tai nostot yläkuolokohdassa.
Tuollahan noita ajoituksia on mainittu: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 7&p=192821
Tuollahan noita ajoituksia on mainittu: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 7&p=192821
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -