Fiat tipo dgt `91

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat tipo dgt `91

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tipon 1.6:ssa pitäisi olla se viimeisissä malleissa käytetty öljynkierto eli öljy tulee nokille vain jakopään puoleisesta päästä. Ainakin siinä -90 yksilössä johon vaihdoin kansipahvin.

Välikannen tiiviste pitää siis valita oikeanlaiseksi, mutta Heikka kyllä tietää tapauksen, kun mainitset öljyn tulosuunnan ja että kyseessä on se ns. turbokoneen mallinen nokkapukki.

Asia kannattaa tietenkin tarkistaa ennenkuin ostelee mitään. Tuossa on kuva noista nokkapukeista:
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/Cr ... cf0052.jpg
Kuvasta näkee aika selkeästi, miten ylemmässä öljy tulee pitkittäistä kanavaa pitkin myös kahdelle takimmaiselle nokan laakerille ja alemmassa hommaa hoitaa erilliset öljykanavat. jälkimmäinen malli on kriittinen siitä että kansipahvissa on öljyreiät tätä varten. Kannattaa tarkistaa sekä imu- että pakonokkapukit varmuuden vuoksi, siinä ei ainakaan häviä mitään. Paljon on ollut liikkeellä väärin kasattuja...

Pelkällä tiivisteliimalla leipomista en suosittele. Tiivistepinnat pitää sitten putsata hyvin, esimerkiksi lappeelleen asetetulla katkopalaveitsen terällä. Tiivisteeseen pursotettu tiivisteliimasoiro hoitaa kyllä tuon sitten tiiviiksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin