Fiat 133 '80

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Rata33
Viestit: 13
Liittynyt: 29.09.2010 22:02
Paikkakunta: Kuortane

Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja Rata33 »

Joo elikkäs tuli sitte hankittua viime lauantaina ittellekki tollane 133:nen.
Ja tarkotus olis nyt alkaa kunnostamaan ja muokkaamaan autoa mieleiseksi. :wink:

Lähtökohtana auto on hyvä, vaikka hitsattavaa ja muuta pikku fiksausta vaatiikin.
Tosin projektin edistymistä hankaloittaa viikon reissuhommat ja tammikuusta lähtien armeija :roll:
Mutta yritän nyt saada projektia eteenpäin ja päivittelen tilannetta tännekkin aina kun ehdin :)

Täs nyt muutama kuva autosta näin alkuun :

Fiiat 133

Ja vielä kysymys : Millä lailla te ootte virittäny noita 843cc koneitanne?
VW Bora 1.9 Tdi '99
VW Golf 1.5 D '81
Fiat 133 '80
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja kumppari »

No, tuolta on hyvä aloittaa: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=8322

Itsellänikin tuollainen oli jonkin aikaa sitten, mutta kolaroituna jouduin pois myymään, löytyy täältä projekti-osiosta joltain sivulta.

Virittäminen on ihan tyypillistä isompaa kaasutinta, peltisarjaa ja putkistoa, sytkää, jne...ensin kuitenkin suosittelen kunnostamaan moottorin kauttaaltaan, kokemuksesta meinaa voin sanoa niiden olevan heikohkoja kestämään pienimmätkin tehonlisäykset ilman remonttia, esim. uuden öljypumpun metsästäminen kannattaa.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Rata33
Viestit: 13
Liittynyt: 29.09.2010 22:02
Paikkakunta: Kuortane

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja Rata33 »

Selvä homma.
Joo mä oon kattelukki sitä täällä :)
Ja tuota noin, huoltokirjassa ainakin luki, että täydellinen koneremontti olisi toteutettu 10000 km sitte.
Mutta mistä sitä nyt sitte tietää, mitä sille on loppujen lopuksi tehty :|
Mutta kiitos näistä neuvoista ja pitänee ryhtyä metsästämään uutta osaa ja kunnostelemaan sitä konetta :)
VW Bora 1.9 Tdi '99
VW Golf 1.5 D '81
Fiat 133 '80
Rata33
Viestit: 13
Liittynyt: 29.09.2010 22:02
Paikkakunta: Kuortane

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja Rata33 »

Onko kukaan muuten ikinä toteuttanut lambo-ovia 133:seen? :D :D
Ei sillä että meinaisin, mutta tuli vaan mieleen :D

Ja jos jollain sattuu olemaan ehjä kojelauta 133:seen niin saa ottaa yhteyttä :)
VW Bora 1.9 Tdi '99
VW Golf 1.5 D '81
Fiat 133 '80
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Muuten hyvä, mutta tilaa on hiukan vähän saranoita ajatellen. Ne varmaan pitäisi suunnitella itse, valmiita paloja kun tuskin on!?
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Rata33
Viestit: 13
Liittynyt: 29.09.2010 22:02
Paikkakunta: Kuortane

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja Rata33 »

Tottahan se on..
Olis kyllä hurjan näköne sellasilla :wink:

Ja jos joltakulta sattuu löytymään mittarinvaijeri nii saa taas ottaa yhteyttä :wink:
VW Bora 1.9 Tdi '99
VW Golf 1.5 D '81
Fiat 133 '80
Rata33
Viestit: 13
Liittynyt: 29.09.2010 22:02
Paikkakunta: Kuortane

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja Rata33 »

kumppari kirjoitti:No, tuolta on hyvä aloittaa: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=8322

Itsellänikin tuollainen oli jonkin aikaa sitten, mutta kolaroituna jouduin pois myymään, löytyy täältä projekti-osiosta joltain sivulta.

Virittäminen on ihan tyypillistä isompaa kaasutinta, peltisarjaa ja putkistoa, sytkää, jne...ensin kuitenkin suosittelen kunnostamaan moottorin kauttaaltaan, kokemuksesta meinaa voin sanoa niiden olevan heikohkoja kestämään pienimmätkin tehonlisäykset ilman remonttia, esim. uuden öljypumpun metsästäminen kannattaa.
Ja muute ei satu mistää kaupan hyllyiltä tai vastaavista löytymään noita peltisarjoja sun muita viriosia? :)
VW Bora 1.9 Tdi '99
VW Golf 1.5 D '81
Fiat 133 '80
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Putkistoihin on oikeastaan kolme vaihtoehtoa: omatekele, mittatilaustyönä teetetty tai Abarth-tuote, suosittelen jompaa kumpaa jälkinmäistä.

Mulla oli Eurassa toimivan RR-exhaustin tekemä, mittatilaustyönä tehty putkisto, joka riitti hengittämään 90-100 hevosvoiman tehoja (motista irtosi ehkä 50-60 hv!?).
http://www.directa.fi/yritykset/6683214 ... endahl+Ky/
Jos kiinnostaa, niin omani on vielä minulla ja myytävänä.

Abarth-tuotteiden kirjo on laaja ja käyttökyky on 133:n kohdalla hieman mutkikas: samoja osia käy paljon samoihin malleihin, eniten 133:n kohdalla luonnollisesti kasipätkän kanssa, mutta näissäkin vain moottorin kohdilla, esim. se pukisto, öljypohja ja venttiilikoppiakin on olemassa. Luonnollisesti osat ovat hinnoissaan ja eivät sovellu ihan budjettivirittelijän lompakolle.
Näitä tuotteita kannattaa kysellä vaikka täältä: http://www.fiatabarthteam.fi/ tai http://www.torinoparts.fi/

Googlettamalla näitä putiikkeja löytyy ainakin englannista, hollannista ja belgiasta.

Kaasuttimia on monen moisia: Dell´orton DHLA/DHLB:t on varmaan edullisimmasta päästä ja monipuolisimpia säädöiltään näin tuplakaasuttimina, suuttimia ja kurkkuja kun on moneen säätöön. Katsoisin, että näihin pieniin tikkukoneisiin riittää yksi 40 DHLA ja jos haluaa hifistellä, niin kaksi 32 tai 35 DHLB:tä on riittävä, DHLA on myös mahdollista paineistaa muutos-sarjalla turboa ajatellen. Imusarjat täytyy luonnollisesti tehdä/teettää itse. Itse suosisin ennemin näitä vaakaimukaasuttimia asennettavuuden takia, tilaa pystytuplille kun ei ole liikaa.
Sitten on kalliimman puoleiset uutena, kohtuuhintaiset käytettynä olevat Weberit, joiden malleja en oikein muistakaan, mutta näistäkin varmaan 40 DCOE yleisin viritystupla, myöskin hyvin muuntelukykyinen malli.

Weber on myöskin hyvin usein ollut euro-autojen alkp. kaasuttimena, niin 133:nkin kohdalla, kylläkin lisensillä varustettuna. Helpoin viritys on varmaan löytää jostain Weberin tai Holleyn valmistama kaksi kurkkuinen 30 DIC-kaasutin, peräisin 850 Sport Coube:sta. Sama moottori, erit viritykset. Kaasuttimen mukaan kannattaa haalia myös imujalka ja ilmanputsari, niin paketista tulee täydellinen.
Kaasuttimen saaminen säätöihin omalle moottorille onkin sitten jo eri asia. Yleensä nämä kyseiset DIC-kaasuttimet ova jo yli 40 vuotta vanhoja ja näin ollen jokseenkin kuluneita ja uusia suuttimia on vaikea löytää oman auton saamiseksi hyvin säätöihin.
Itsellnikin oli kyseinen kaasutin ja se toimi muuten hyvin, mutta tehonnousua en kyllä huomannut hirveästi, kaasutin kun ei ollut säädöksissä muun moottorin kanssa.

Yksi hyvä muutoskohde on myös alkup. Femsa-virranjakajan heivaaminen ja tilalle esim. 127:ta löytyvä Marellin ruuvikantinen jakaja ja siihen hankkii vaikka Lumenitionin kärjettömän muutosarjan ja ohjausiksikön, hintaa tulee reilu parisataa euroa.

Myös ketjujakopään tilalle on mahdollista vaihtaa joko Abarthin tai Trigerin hihnallinen muutosarja, näitä näkee täälläkin välillä myytävänä, hinta vaihtelee parin sadan molemmin puolin. Hihnalla ajelee varmaankin 60 tkm, mutta olen tavannut miehen, joka oli ajellut 127:aan yli 100 tkm ilman hihnanvaihtoa...kuluminen kun on pienenpää ilman kiristimiä ja muita kulkupyöriä.

Sitten on tietysti kannen muutokset, niistäkin on monta variaatiota, on levennettyä imuaukkoa,, muotoiltua palotilaa, hieman pyöristettyjä pakoaukkoja, tasoitetut ventiilienohjurit ja moninkertaisilla seeteillä hiotut venttiilien istukat, jne.
Näistä ei kantta tarvitse hirveästi alaspäin höylätä ja ei mielestäni kestävyyden kannalta kannatakkaan, koska puristukset on jo vakiona yli 9, korkeintaan höyläyttää kannen suoraksi.

Yksi hyvä kestävyyden kannalta oleva juttu olisi teetättää lämpömittarin anturille kierrereikä kannen jakajan puoleiseen päähän, kohtaan jossa seiskassa on lämppärin lähtöputki.
Siihen takaveto-Ladan mittarinanturille sopiva kierrereikä, anturi liimalla kiinni, sama entisen merkkivalon anturille mennyt johto kiinni, mittari kapiiniin, sähköt mittarille ja voila!
tietää suht nopeasti jos rupeaa keittämään.

Alustaan on mahdollista tehdä suurempia muutoksi vain käsityönä, esim. lehtijousen ja kierrejouset voi teetättää halutunlaiseksi täällä: http://www.vallilantakomo.fi/
Vaihtavat ja tekevät myös halutessasi uudet puslat tukivarsiin.
Englantilaiselta AVO:lta oli itse tarkoitus tilata sopivat iskarit autoon: http://www.avouk.com/
Muualta kun ei oikein löydy valmiiksi sopivia ja vakio-iskaritkin on näemmä jo kaikki käytetty loppuun...

Etujarruiksi voi vaihtaa 850 Special tai Sport Coube-malleista löytyvät levyjarrulliset navat ja taakse laittaa isommat, 133:n alkup. etujarrujen työsylinterit. Eteen saattaa löytyä joitain vakioita paremmat palat, taaksekin ehkä. pääsylinteriksi Ladan pääsylinteri.
Itselleni piti laittaa autoon itsetehdyt levylliset navat, mutta ei kerjennyt. Nämä on muuten vielä tallella, jos kiinnostaa! Satula, levy ja kiinnitys peräisin seiskasta, osat uusia.

Vaihdelaatikoksi 850 Specialin vaihdelaatikko, parempi perävälitys. Stefoja laatikon kunnostukseen pitäisi löytyä teollisuuden tarpeisiin perehtyneistä liikkeistä, täällä päin löysin kaikki stefat http://www.raumanakku.fi/
Vetareiden kumien stefatkin on vaihdettavissa ja kunnostettavissa kunhan itse kumi on ehjä. Kytkinakselin stefan saa irtotavarana motonetistä.

Kytkin on näissä hieman kiven alla, vakio kyllä kestää, mutta ei hirveitä tehoja, viripaketteja ehkä saatavilla ulkomailta.

Sehän on selvä, että teetättämällä ja itse tekemällä saa tähän värkkiin lisää vauhtia, mutta tekee mitä tahansa, yli 140 km/h vauhdissa rupeaa pelottamaan väkisin, oli alla minkälainen alusta ja rekaat/vanteet tahansa, se kannattaa muistaa.

Jos haluat tosta omasta projektistani noita kuvia, niin yhteyttä vaan.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
ruusunen
Viestit: 2
Liittynyt: 14.12.2009 21:28

Re: Fiat 133 '80

Viesti Kirjoittaja ruusunen »

jos kiinnostaa niin itseltäni löytyisin 133:seen viri peltisatsi ja kaikkea muuta vakio hilpettä konetta ja vaihdelaatkkoa myöten
Vastaa Viestiin