Fiat 131

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

väisänen kirjoitti:
viatmies kirjoitti: 8v 5v 0v lapset pitää isän illat kiireisinä... :D
Mulla on taas numerot 28 4 0 jokka pitää kiireisenä :lol:

Jaa mutta ohjelmoitava truuttahan tässä oli.
Kehtaako täs enempiä kysellä...

Entäs suuttimet.
Minkä kokoiset ja paljonko auki täyden kohdilla.
Samaten syttykartta kiinnostaa ja oikeastaan puristuksetkin ja mitä gasoliinia tankissa :D

Perkules ku sulla o vähempi painetta mitä mun vikassa ja silti enempi tehojakin... :oops: :mrgreen:

Suuttimien tuottoon se teho tökkäs :D ~450 suuttimet ja bensanpaine oli 4.5 bar ja suuttimet 100% auki. ihan 98 tankkiin syttykartta on ammatti miehen tekemä ja kokonais ennakko muistaakseni 32 loput jää salaisuudeksi... :D
Joo pieni ylläri oli toi teho kun kansi on hyvin lähellä vakiota...Kuka kaipaa 16v kansia :D
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jaa no mulla olivatten 380cc (2,5 barilla) suuttimet ja pari lisäsuutinta. En koskaan ehtiny sen enempiä tutkia miten liki käy et soppa loppuu. Kili kili knock knock, liikaa vasurilla olin koko pastan kasannu...
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Päivitetääs nyt välillä....Fiattin jarrut ollu työn alla talven aikana ja alkaa olla valmista. Ongelmaksi tuli noi brembon etusatulat koska mulkottivat ulospäin aika paljon ja ottivat kiinni vanteisiin, olis menny tietty hävyttömillä spacereilla mutta niillä ei tulis muuta kuin ongelmia, ainakin katsastuksessa.
Ebaysta (löysin) speedlinen vanteita 4x100 jaolla, nää on audeihin tai volkkareihin tarkotettuja. 2kpl 6.5x15 et 30 etuvanteeksi ja taakse 7x15 et 45. Laitan kuvan myöhemmin. Kun saapuvat pajalta keskireiän suurennuksesta.
Toiveita on siis kesä aje(luista)tuksista) :D

Jatkan tähän omaan topikkiin 130tc koneen entrauksesta. Kaverilla oli tollanen auto aikoja sitten ja oli purettu lahoviantakia vissiinkin vuostuhannen vaihteessa ja kone oli vielä tallella. joten se oli pakko ostos noin reilu vuosi sitten.
Aloitin kunnon liuotinpesulla ja purkasin koneen että ei jäis vettä/vanhaa öljyä muhimaan mihinkään.
kone oli erittäin hyväkuntoinen,myyjä muisteli että kilsoja olis noi 190Tkm takana, ainut oli 3syl pakonokan ramppi oli kulahtanut huonon säätöpalan takia.

Koska kaasareita ei enää ollut koneessa juotin technoweldillä vakoi imusarjaan prätkän läppärungot siinä toivossa että sais vielä vakioimusarjan pelastettua.
http://kuvablogi.com/nayta/3541202/
Männät oli hyväkuntoiset , naarmuttomat ja sylintereissä vielä tehtaan hooni jälkiä joten, kevyt hoonaus ja Jarkolta uudet männän renkaat
http://kuvablogi.com/nayta/3541201/
Alakerta menee tasapainotukseen ja luonnollisesti uudet laakerit. Pikku parannuksia esim öljyjetit täytyy laittaa samalla kun kone on auki.
Kansi kävi saarisella ja vakio imuvenat ja uudet ohjurit pakovenat on 38mm rosteri venat ja pronssi ohjurit fordin ohc kiiloilla ja lautasilla
http://kuvablogi.com/nayta/3541205/

Tarkoitus olis rakennella "penkki" missä vois koeajaa konetta. kun tälle koneelle ei ole vielä koria mihin sitä laittais.
Jatkan myöhemmin.... kun jotain tapahtuu koneelle
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Milläs lailla olette modanneet öljyn imu siivilöitä kun näyttää olevan reikä säästöpossun kolikkoreijän kokonen
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3541269.jpg
Meinasin jättää vain reunat että siivilä pysyy paikoillaan. Vai onkos tällä joku tärkeä rajoitus tehtävä?

Ö.pumppu oli hyvin vielä toleranseissa eikä näkyny naarmuja :D
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä oon joistain koneista tuota mennyt suurentamaan. En tosin huomannut mitään havaittavaa eroa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Sylinterit hoonattu, kampi ja vpyörä tasapainossa. Tarvitsen vielä laturiin remmin säätö raudan tai vihiä minkä koneen säätörauta sopis 130tc:n
Jos jollain olis kuva niin olis siitä voinu pällistellä. Kookletus ei oikein tarjonnu mitään selvää kuvaa mistä olis nähny.
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Tässä kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/3554315/
http://kuvablogi.com/nayta/3554314/
Älä anna takavedon vesipumpun hämätä. Sattui olemaan varastossa.
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

No niin 130tc kone nipussa pahanpäivän varalle jos tulee tarvetta.

Mutta asiaan .olin katsastamassa mirafioria. Katsastus sujui ongelmitta mutta paperi asiossa oli pientä Kotiläksyä.Eli trafin lappunen missä lista vaihdetuista osista,osaluettelo. millä helkkarilla saan purkaamolta ostetun hiasen perän "tiedot" eli auton rekisteri no ja rungon numero mistä perä on alkujaan ollut? Vai mitä siihen kohtaan keksis. Etu iskareita vaadittin myös tähän listaan vaikka olen ne kittelältä tilannu mirafioriin sopivat bilsteinit? Onkos kokemuksia trafin lappusten täytöstä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eiköhän se riitä, kun kertoo mistä on ostettu. Tuon vahtaamisen tarkoitushan on hankaloittaa varastettujen tai muuten epämääräisten osien käyttöä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Tuntuu olevan aika kirjava käytäntö tuossakin, multa ei kukaan kyselly tekniikan alkuperää kun seiskan muutoskatsastin...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, eipä jostain romulavalta kaivetulle hiasen banjolle mitään rungonnumeroa enää ole tiedossa... mainitsee vain että ostin nettivaraosasta tjsp.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Laitetaas päivitystä, muutama kuvatus google+ palvelussa. on tullu ajeltua jonkin verran ilman ongelmia, alusta kaipaa parantelua ainakin taka akselin osalta, koska alkuperäiset puslat alkaa olla vaihtokunnossa ainakin panhardtangossa. näistä täytyy laittaa tilaus turenkiin Matille.
https://plus.google.com/u/0/photos/yourphotos
Alkaa kai vanhuus tulla kun ens talven projekti on ääni eristyksen lisääminen :D ja toinen vaimennin pakoputkeen.

Kuvissa näkyvä moottori on se 130tc minkä remppasin

edit.En nyt saanut kuvia näkyviin vaikka laitoin ne julkiseksi tutkitaan..edit edit tuolta näkee ne jotka käyttää G+
Ja tosta muut http://www.flickr.com/photos/99805086@N05/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, ei näytä muuta tuo google-miinus-linkki kuin mun itseni ikiomia kuvia, eli linkki ei noin jaettuna toimi. Mutta onneksi nuo flickr:n kuvat näkyy ja ovat kyllä toden totta katsomisen arvoiset. 8-)

Kotoisen oloinen väri on kyllä autossa päällä. Tuo pukee kyllä autoa hyvin. Tuo 16v konversio vissiin jo oottaa keulalle pääsyä? Millaiset läppärungot imusarjan jatkeeksi tulee? Jäähdytysvesi vissiin ulos kannen takaosasta?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Kiitoksia!! 16v kone työn alla. Aika perus resepti .wiseco, spm kanget ,Öljytykit, kevyt siloitus kannelle, vaparin nokat, nimonicit. Turbo harkinnassa, joku passeli.
Joo vesi kannen takaosasta ja letku termari. Näillä näkymin ihan yhdellä kaasuläpällä ja amw plenulla. Jos ens talven aikana sais 16v koneen nippuun, vaikka tuo 8v tc turbolla on mukava menopeli.
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

16v kasaantuu pikkuhiljaa,nyt olis kellari valmis öljypohjaa lukuunottamatta.
Kuva
Kuva
Perus virit wiseco, kiinakanki, kuularuutat. Tiivistykseen navalinea teräs rinkuloilla oliko se nyt 1.9mm, koska männät tuli dekin yli n.4 kymppiä.
puristukseksi tuli 8.9 tällä setupilla. Ylim.öljyreijät tulpattu.
Wisecoissa olevat pakovenan kolot olivat liian pienet ja aavistuksen väärässä paikkaa joten näitä viilattu, jotta 29,5mm nimonicit mahtuvat. 5mm turvallista matkaa mäntään yläkuolokohdassa.
Kannenpultit ovat ARP tekeleet.
Kuva
Vaparin nokat lähetin kylmäkoskelle hiottavaksi. Olikos jollain kokemuksia hiotuista nokista 16v tc pohjasissa koneissa kun se voitelu on niiden vuotavien putkien varassa? itse kyllä juotin hopealla, jos se 4 sen nokkakin sais sitä öljyä :roll:
Kannelle ei muuta kun siistimistä kanaviin ja K-linerit ohjureihin.
Kuva
Sitten se suurin ongelma :mrgreen: Lastenrattaat ei mahdu takaboxiin niin syyläri on tungettava vielä kone huoneeseen. alu syyläri mallia datsun r32 menee just mirkun runko aisojen väliin.
Kuva
kuvasta muuten huomasin että oli rengastussi kävässy pikku miehen toimesta mirkun kylkeen fiatin logoa yritetty //// :mrgreen:
Vastaa Viestiin