Fiat 131

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mitään en tiärä mutta kevlari kait tarvii erilaisen teroituksen saksiin että leikkaa... On kai saatavilla erikoissaksiakin mutta normisaksetkin kait saa teroittamalla kuntoon... Lie ollu joku lontoonkielinen foorumi ehkä jostain englannista missä ukkeli tekee melki kaiken itte - koneistusvehkeitä myöten :wink: Jaa löysinkin ton linkin... Sieltä kun jaksat vähän kelata ja näkyy kevlaria niin taitaa olla kuva saksistakin jo lähellä

http://vagdrivers.net/forums/index.php?showtopic=39794
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Parit fiskarssit teroitin teräväksi mutta ongelma käytetyissä saksissa on saranan kuluminen kun fiskarssissa on muoviholkki ja sit tulee klappia. Kaikkein parhaat sakset ovat bilteman uudet kangassakset hyvänä kakkosena 20 vuotta vanhat singerit oikein teroitettuna ammatti vehkeet.
Jostain foorumilta luin että mattopuukolla sais nopeilla vedoilla leikattua mutta epäilen kyllä... :shock:
Kevra myy myös noita saksia mutta noi 5euron bilteman sakset on kyllä hyvät tohon hommaan...
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Pahus kun olisin aiemmin tiennyt että joku tarvii saksia... mulla oli viimeiset Fiskarssin (ne oikeat) teräparit varastossa . Niitä ei kyllä ollut kun n. 600 paria, mutta nyt ne on Kuusakoskella . On mulla kyllä vielä joku kymmen jäljellä, jos haluu tehdä mieleiset sakset ....
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

No niin eilen lähti peli käymään ja todella helposti, kaikki motecin kytkennät käytiin läpi varmuuden vuoksi ja testattiin järjestelmä. Vesikin lähti suht koht hyvin kiertämään näillä näkymin paisuntasäiliö täytyy kyllä laittaa ylemmäs kun kaasua reilummin painattaessa sylkäs ~5 litraa nestettä takalaatikkoon(ilman korkkia) lämpäristäkin tuli lämmintä.

Kiristin laakeri työnsi rasvaa vähäsen ulkokehälle ja remmin ulkopintaan.
ainut on että jakoremmi sais kulkea muutaman millin lähempänä konetta olis keskellä pyöriä. täytyy tutkia mikä sen tekee, kun kaikki pyörät on uusia jopa apuakselin(kiitos töllinmäen)
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Nonii...Triggeri ongelmia :o honeywellin hall ei oikein tajunnu 5mm pellistä tehtyä pyörää päältä luettuna jätti muutaman liipasun ~4000 jälkeen pois... uusi tekeillä 8mm tavarasta.
Toi jakopään remmi kummastuttaa kun kampiakselin pyörällä ja apulaite pyörällä kulkee niinkun pitääkin mutta kiristin laakerin kohtaa työntyy ulos päin. uskaltaiskohan kiristinlaakerin alle 1mm shimmiprikan laittaa..
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Miksei uskaltais? Kunhan se ei oo vaan liian pehmeetä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Kiristinlaakerin alle pari millistä prikkaa niin alkoi remmikin olla kokonaan kiristinlaakerin päällä ja uus trikkeri asennettu. Kartaani tasapainotettu ja laitettu uudet ristinivelet... Pientä koukkimista löytyy vielä paljon takajarrut aiheuttaa vielä vähän puuhaa.
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Nyt olis penkitys aika varattuna toukokuun lopulle...Ja kysymys kuuluu mihis malliin tota nyt vois verrata, 2000 supermirkku on nyt ainakin mutta onkos Racing, mahdollisesti samaa mallisarjaa kun mirafiori 4door. jos verrataan superiin niin 135 hv tuntuu aikas pieneltä teholta 2l ahdetussa , mutta mahdollista sekin.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Kyllä racing on samaa mallisarjaa mutta eihän tuo pari hevosvoimaa paljon tilannetta muuta.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Tänään vihdoinkin penkitys mutta ei kovin lupaavalta alku näyttänyt :(
Ensin oli bensan saannin kanssa ongelmaa toi bossin 044 pumppu sitten ei ime itse näköjään ollenkaan. tankki ihan täyteen niin alkoi saada bensaa kunnolla. tarvii rakennella siirtopumppu ja välisäiliö.
Sen jälkeen alkoi MAPpi sekoilla omia. oma munaus kun asennus vaiheessa laitoin johdot väärin ja on vissiin rikkonu anturin..uus on jo tulossa..
Lämmöt pysyi kyllä ihme kyllä aika normaalina vaikka syyläri takakontissa. kansi oli kyllä auki mut likimain 30 asteen ulkolämpö tuo haastetta turboauton säätöön
kuvia tulee myöhemmin ja videoo
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Ompas taas aikaa kulunu....Mutta kuvia tai videoo ei nyt penkityksestä tullu kun kamera jäi kotiin :( ongelmia riitti jonkin verran mut moottori pysyi ehjänä. laturin remmi pomppas pois päältä ja meni pilalle ei muuta kun uutta hakemaan, tosiaan Bensaa ei pumppu saanut muutakuin tankki aivan täynnä, asia korjattu Carterin siirtopumpulla ja uudella suodattimella.

Jarrut aiheuttanut todella ongelmia mutta luulen että niistä päästään näillähttp://kuvablogi.com/nayta/3241310/
355 fefen takasatulat eteen ja taakse wilwoodin satulat käsijarru linkuilla taakse. eteen 285mm levyt ja taakse 247mm??? turbo croman levyt, Pääsylinteri täytyy päivittää isommaksi.

ferrarin satulat vaati jo vähän rajumman adapterin, jotain ton suuntaista, tässä karkea pahvimalli. mitäs katsuri mahtaa noista olla mieltä?http://kuvablogi.com/nayta/3241307/
Siksi suunnitelma siirtää satulat etupuolelle akselia koska osuu raidetangon niveleen. isommat halk. olevat levyt vois auttaa mutta meinasin noi romut sulloa 15" vanteen sisään :D


Niin se penkitys tulos 295.9hv/5850rpm ja 361,1Nm/5650rpm ulkolämpötila oli tuolloin +26*c nokkien ajoituksiin ei koskettu.
tästä hyvä jatkaa
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Nätti peli. Hienoa että joillakin hommat etenee :D
Paljonko annoitte painetta ?
Millanen se nykyinen hyrrä oli ?
Ja tärkein. Kenellä kävit penkkaamassa ? :D
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

väisänen kirjoitti:Nätti peli. Hienoa että joillakin hommat etenee :D
Paljonko annoitte painetta ?
Millanen se nykyinen hyrrä oli ?
Ja tärkein. Kenellä kävit penkkaamassa ? :D

Joo tärkein jäi 1.3 bar turbo on sekotus switzeriä ja holsettia turbiini ja keskiosa swisseri s2a(muistaakseni) ja kompura hx35 toi on vissiin jo 15 vuotta vanha mutta sopii tohon kivikautisen TC kaveriks...
Saarisen penkissä lokiksella.....

Eipä tässä mitään talli ilta maratooneja olla tehty. 8v 5v 0v lapset pitää isän illat kiireisinä... :D
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En mä usko että tuollaisilla jarruadaptereilla ongelmia tulee, kunhan materiaali on tarpeeksi paksua. Hyvähän se olis, jos satulan puoleltakin saisi vielä jonnekin kiinni.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja väisänen »

viatmies kirjoitti: 8v 5v 0v lapset pitää isän illat kiireisinä... :D
Mulla on taas numerot 28 4 0 jokka pitää kiireisenä :lol:

Jaa mutta ohjelmoitava truuttahan tässä oli.
Kehtaako täs enempiä kysellä...

Entäs suuttimet.
Minkä kokoiset ja paljonko auki täyden kohdilla.
Samaten syttykartta kiinnostaa ja oikeastaan puristuksetkin ja mitä gasoliinia tankissa :D

Perkules ku sulla o vähempi painetta mitä mun vikassa ja silti enempi tehojakin... :oops: :mrgreen:
Vastaa Viestiin