Fiat 131

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Tollasen Mirafiorin ostin 2008 lokakuussa Pohjanmaalta. Kori on 1600cl ja tekniikka 132 2l ruiskukoneella ja taka-akselilla. autolla on ainakin ajettu auto suunistusta jossain vaiheessa. Kunto oli ihan ok tai vois sanoa että hyvä mirafioriksi, Paikattu ne "normaalit" eli oven alareunat taka loksun kaaret vaihdettu, paikkoja pohjassa. itelle jäi "vain" helmat, etu valojen kehykset ja vanhojen paikkojen fiksailu.
Aikani kuolattua vierin ja voden mirafioreja aloitin oman projektin.

Teknik.
2l tc 132 sesta. 84,6 cps:n männät turbon ammeella puristukset 7,9 cometic pahvi,venyvät pultit
SPM veivit, öljyjetit, taspainotettu alakerta.
Kansi kevyesti siloteltu, nokat Catcams 10.6 nostolla asteet 284 muistaakseni. Heikan sääd. pyörät 1"hihna
Kytkin ja kevennetty vauhtipyörä integralesta. sintteri levy 4 lapanen.
Turbo schwizer s2a/holset hx35 sekoitus Proturbo hukkaportti/dumppi, Voden pakosarja, imusarja prismasta, dellorto:n läppä.
cooleri 600x400 3" lähdöt
Syylari takakontissa. 13 rivinen setrab öljyjäähynä.

Motec m4 mootorin ohjaus

5 lovinen sileekylkinen jatkopalalla remontoitu by japi. HiAcen lukollinen perä

Etu jarrut oli muistaaksen 155 alfan mintexin palat. Takana integralen taka satulat ja levyt.

Etu iskarit bilstein by Kittelä takana ihan vaan kaasuiskarit.

Kori hiekkapuhallettu maalattu, paikkailtu, vahvistettu saumoja.

Tossa olis vähän tietoa tälläsesta projektista. Vielä olis pikku puuhaa ennen kun pääsee ajelulle.. Kardaanin lyhennys/tasapainotus, taka jarrusatulat tiputtavat jostain täytyy tutkia. Ovien verhoilut... Ja koneesta savut.

Kuvia täältähttp://kuvablogi.com/nayta/1815461/
Viimeksi muokannut viatmies, 10.09.2010 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Hei täähän on valtavan hienosti tehty! Rupee oleen Suomessakin hienoja ja potentiaalisia 131:siä.

Kannattaa muuten penkatessa sitten kokeilla myös ilman tuota puruimurin letkua, tuttu penkkaa ja säätelee, puhui yhdestä 500hv teholuokassa olevasta Bemarista josta oli penkittänyt yli 80hv enemmän ilman vastaavaa imuputkea, ilma vissiin rupeaa jossain vaiheessa pyörteilemään ja käy ahtaaksi
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja väisänen »

viatmies kirjoitti: 5 lovinen sileekylkinen jatkopalalla remontoitu by japi.
Mikäs se tämä jatkopala hommeli on?
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Tuli vähän epäselvästi ilmaistua. siirtää vaihde kepakkoa taaksepäin...Ja parempaan paikkaan.Aparthin jatkopalaksikin tota sanotaan.Onhan sitä ollu Racingissa, superissa ja tais 132/argentassa olla tollanen. Pikku-taukan 131 topikissa tollanen jatkopalalla oleva loota on kimaltelee....

jeffgordon kirjoitti:Kannattaa muuten penkatessa sitten kokeilla myös ilman tuota puruimurin letkua
Täytyy kehitellä jotakin tai ajella ilman suodatinta :D Vetää varmaan kyllä haitarille jos ilmansuodatin "ahdistaa" Tila alkaa olla aika rajallinen tossa turbon lähettyvillä, Japsi tuning vehkeissä näkee sellasta Tattia joka vois sopia tai sitten se leimahtaa liekkeihin.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hienoa, komean näköistä jälkeä. 8) Ookko mitä kautta hoitanut ilmankierron tuolle takaluukussa olevalle syylärille?

132 ainakin on pitkäkeppisellä laatikolla, eli ei jatkopalaa. Ainakaan näissä uudemmissa joita mulle on rantautunut.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

vvieri kirjoitti:Hienoa, komean näköistä jälkeä. 8) Ookko mitä kautta hoitanut ilmankierron tuolle takaluukussa olevalle syylärille?
Kiitoksia vaan, Varapyörä kotelon pohja on reijitetty ja rekisteri kilven takana pari 60mm reikää. jos käy kuumana, vois vaikka takalaatikon etureunaa vähäsen nostaa että pääsee ilmaa takaboksiin. onhan siellä flektikin(ei kuvissa varmaankaan näy kovin hyvin). Mites noi TC:n vesipumput onkos jollain kokemuksia riittävyydestä "syylaritakakonttiin" asennuksesta, vettähän tohon menee määrällisesti aika mukavasti.

Eipä kannattanu romikselta syylareita katella vähän yli satasen makso 9000 saabin syylari motonetissa. ja jäi vielä optio vaihteiston tai peräöljyn jäähdytystä varten..
Avatar
1800tc
Viestit: 586
Liittynyt: 10.01.2006 20:12
Paikkakunta: mikkeli

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja 1800tc »

Mulla ois kans suunnitteilla syyläriä konttiin kun ei mahdu kovin hyvää kone huoneeseen,kiinnostais miten vesipumppu ja linjat kannattais vetää että kommentoi miten toi sun systeemi toimii kun kokeilet kunnolla :shock:
EX-81 lada 2,0 tc turbo
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Täytyy tarkkailla veden kiertoa kun saa pelit soimaan..
Toi Cometikin kansipelti kans mietityttää kun on pienemmät vesireijät pakopuolella, kun on vinokoneeseen tarkoitettu. Onhan mulla varoiks Spesso:n pahvi.
letkusta tein koko matkan koneelta syylarille, mukavasti pystyy mukailemaan pohjan muotoja. Jyrkkiä mutkia tosta letkusta missä on teräs-spirali sisällä ei pysty tekemään.
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Sivusta syylärinsiirtoa seuranneena voin kyllä suositella laittamaan heti siirtopumpun, ei tahdo riittää ainakaan ooppelin pumppu pelkiltään.. Kuulemma Biltemasta saa jotain hyvin tarkoitukseen sopivaa pumppua edullisesti, jotkut hurjathan on laittanu kuulopuheiden mukaan jopa tiskikoneesta! :shock:
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla oli joskus peltoautossa syyläri toisessa päässä autoa enkä huomannut ongelmia. Suurin osa kierto-ongelmista johtuu kyllä siitä että jonnekin jää ilmatasku ja pumpun paineen pitää sitten voittaa sen aiheuttama vastus. Jos systeemi on kunnolla täynnä vettä, niin vesi kiertää kyllä kevyesti kun se liikkeellä on. Lisäpumpun tarve kielii todennäköisesti muusta ongelmasta.

Kuten oon aiemminkin täällä tainnut sanoa, tuollaisen systeemin, jossa menee putket lattiaa pitkin, saa kunnolla ilmautumaan vain laittamalla pieni ilmausletku kulkemaan takaluukusta vesikierron korkeimmasta kohdasta kattorakennetta pitkin pannuhuoneessa sijaitsevaan paisuntasäiliöön, jonka pitää koko järjestelmässä olla sitten korkeimpana. Ehkä systeemi toimii myös siten että paisari on takaluukussa, sen vaan pitää olla korkeammalla kuin mikään muu vesikierron osa ja silloin vastaava ilmausletku tulee tietysti konehuoneesta vesikierron korkeimmasta kohdasta siellä.

Tämä eliminoi kaikkien ilmausruuvien tarpeen, niiden alle kuitenkin kertyy ajan mittaan ilmaa ja höyryä ja niitä pitää aukoa säännöllisesti.

Hyvin loogista, kun ajattelee että millä tavalla ilma- ja höyrykuplat pyrkivät ylöspäin ja kerääntymään korkeimmalle kohdalle. Systeemissä tuon kohdan pitää olla ainoastaan paisuntasäiliön painekorkki.

Sähköinen vesipumppu muuten on kyllä hyvä idea, sillä saa kierron pyörimään moottorin kierrosluvusta riippumatta optiminopeudella.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja jaketech »

kaverin jokkissaapissa syyläri kontissa myös paisari on siellä. vipumallisia vesi hanoja löytyy järjestelmästä että saa ilmoja poistella lähtöjen välissä.
velipojan ekkerissä syyläri kontissa vaaka asennossa ja toimii. imee pohjanläpi ilmaa ja takavalojen välistä ulos.
cmro85
Viestit: 57
Liittynyt: 15.04.2004 08:29

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

kyllä pitäisi toimia vaikka syyläri on takana.

-paisuntasäiliöstä täyttö alavesiletkuun ja ilmaus ylävesiletkuun ja paisuntasäiliö korkeammalle kuin syyläri.
-usein on ongelmana kierroksilla tuleva ilmalukko. se monesti johtuu siitä, että jätetään termostaatti pois.
jos sitä ei ole niin vesi kiertää liian lujaa ja on rajoitettava esim. termostatin tilalle kuristuspelti.
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja viatmies »

No niin, jotain pientä tapahtunu projektin kanssa...Rupesin läträämään epoksilla ja kevlarilla. Ainut on ton kevlar kankaan leikkaaminen kotikonstein on niin pirun "sitkeetä" ja kirpoomis herkkää. muutama kuvatus tuolla kuvaplokissa.
http://kuvablogi.com/nayta/2784661/
http://kuvablogi.com/nayta/2784662/
http://kuvablogi.com/nayta/2784663/
http://kuvablogi.com/nayta/2784664/

Ensi viikolla olis toivoa että sais mr motecin kotikäynnille ja pelit soimaan...
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Re: Fiat 131

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Oijoijoiaijaijai *kusee hunajaa* :D Erittäin, erittäin asiallista!! Oon miettiny kans hiilikuitu ovipahveja, ja tuntunut koko oven peittävä levy vähän tyhmän näköseltä, mutta nuinhan se pitää tehä!
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Vastaa Viestiin