Fiat Uno 16V turbo
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Fiat Uno 16V turbo
Pistän tähän alle juttua tuosta katuauto-projektista. Eli vuosi sitten aloitin koppaa kunnostamaan ja se alkaa olla maalausta vailla valmis (ollut joulukuusta asti). Nyt erinäisten talven ongelmien jälkeen on taas päässyt hiukan autonkin kimppuun ja tekniikkaa on soviteltu paikalleen ja nyt pikku hiljaa pitäisi rakentaa imu- ja pakosarja ym. systeemit koneen ympärille.
Tässä jotain kuvia.
Tekniikka paikallaan
Tekniikan taakse jäävä tila, perämurikan kohdalla vajaa sentti tilaa
Takakannattimet
Etukannatin ja vaihteiston päätykoppa (tulee alle sentin pyöräkotelon puolelle)
Takakannattimet toisesta kuvakulmasta, porasin Motonetin kivikumeihin 10mm kierteet että saa vahvemmat pultit
Tekniikka nostettu niin ylös kuin mahdollista, alin kohta on perämurikan takareuna
Pakosarjan veistelyä, ahtimena tuo iso Masteri mikä ei kelpaa kenellekään muulle, pakko siis laittaa
Ylhäältä päin
3,5" pakoputki pitäisi mahduttaa
Ei jää paljon tilaa jäähdyttäjän eteen, noin sentti. Teetän varmaan uuden jäähdyttäjän
Lisää pakosarjan kasailua
Ja pakosarjaa, kovin lyhyiksi jää putket (n.20cm) mutta ei tuonne pidempiä soviteta
Pakosarja, yksi putki uupuu
Pakosarjaa
Intelkuureli
Etuviistosta
Koneen takaa. Olen tekemässä silotettua kuitukoppaa puhallinkotelon päälle tai peltisen tilalle.
Imusarjakamoja
Läppikset edestä
Läppikset takaa, 46mm läpät ja 90-jaolla
Läpät auki
Ahtimen paikka
Lohko siis Cromasta, Kansi Themasta ja vaihteisto Coupe turbosta.
Tässä jotain kuvia.
Tekniikka paikallaan
Tekniikan taakse jäävä tila, perämurikan kohdalla vajaa sentti tilaa
Takakannattimet
Etukannatin ja vaihteiston päätykoppa (tulee alle sentin pyöräkotelon puolelle)
Takakannattimet toisesta kuvakulmasta, porasin Motonetin kivikumeihin 10mm kierteet että saa vahvemmat pultit
Tekniikka nostettu niin ylös kuin mahdollista, alin kohta on perämurikan takareuna
Pakosarjan veistelyä, ahtimena tuo iso Masteri mikä ei kelpaa kenellekään muulle, pakko siis laittaa
Ylhäältä päin
3,5" pakoputki pitäisi mahduttaa
Ei jää paljon tilaa jäähdyttäjän eteen, noin sentti. Teetän varmaan uuden jäähdyttäjän
Lisää pakosarjan kasailua
Ja pakosarjaa, kovin lyhyiksi jää putket (n.20cm) mutta ei tuonne pidempiä soviteta
Pakosarja, yksi putki uupuu
Pakosarjaa
Intelkuureli
Etuviistosta
Koneen takaa. Olen tekemässä silotettua kuitukoppaa puhallinkotelon päälle tai peltisen tilalle.
Imusarjakamoja
Läppikset edestä
Läppikset takaa, 46mm läpät ja 90-jaolla
Läpät auki
Ahtimen paikka
Lohko siis Cromasta, Kansi Themasta ja vaihteisto Coupe turbosta.
Viimeksi muokannut UnoProjekti, 09.07.2010 23:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fiat Uno Turbo i.e -88
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Hukkaportin putkea pitäs vielä vääntää ja egt +pakopaine liitokset.
Heikalta tuli tuumanen remmisetti+säädettävät pyörät. Marteliukselta piti hakea jyrkkiä 3,5" rosterikäyriä että saa alkuputken mahtumaan.
Nyt pitäs saada taas osia/raaka-aineita et pääsee eteenpäin...
Heikalta tuli tuumanen remmisetti+säädettävät pyörät. Marteliukselta piti hakea jyrkkiä 3,5" rosterikäyriä että saa alkuputken mahtumaan.
Nyt pitäs saada taas osia/raaka-aineita et pääsee eteenpäin...
Viimeksi muokannut UnoProjekti, 31.07.2010 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Uno Turbo i.e -88
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Fiat Uno 16V turbo
Kyllä Kuvablogi toimii suoralla linkillä, päivittivät vaan jotain niin kuvien osoite muuttui, nyt korjattu.
60mm alumiinipyörötankoa haettu et pääsee läppärunkoihin sorvaamaan soviteholkkeja. 88,9x1,6 RST putkea haettu 3m pakaria varten, kyl se rosteri vaan painaa, ei ehkä paras materiaali performance autoon. 100mm aluputkea hain myös että pääsee paisunta- ja huohotussäiliön tekemään.
Nyt on vaan harkinnassa laitanko 2kpl 38mm hukkaportteja vai yhden 60mm:sen. Pakosarjan pulssijärjestys on väärä niin askarruttaa onko väliä vaikka hukkaportti sekottaisi pulssit kun eivät muutenkaan ole "niin kuin pitäisi", ideoita ?
60mm alumiinipyörötankoa haettu et pääsee läppärunkoihin sorvaamaan soviteholkkeja. 88,9x1,6 RST putkea haettu 3m pakaria varten, kyl se rosteri vaan painaa, ei ehkä paras materiaali performance autoon. 100mm aluputkea hain myös että pääsee paisunta- ja huohotussäiliön tekemään.
Nyt on vaan harkinnassa laitanko 2kpl 38mm hukkaportteja vai yhden 60mm:sen. Pakosarjan pulssijärjestys on väärä niin askarruttaa onko väliä vaikka hukkaportti sekottaisi pulssit kun eivät muutenkaan ole "niin kuin pitäisi", ideoita ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Re: Fiat Uno 16V turbo
Itse tekisin kunnollisen pakosarjan ja sitten se 60mm portti jos kerran edes alkaa tekeen.
AMW-tuplaplenumikotelo näyttäs olevan ookoo lähtökohta...tarttee kanssa tilata melkein samanlainen. Josta tuli muuten mieleen että kuinka tuo kotelo mitoitetaan kun on läppärungot? Vai tehdäänkö 'Lehmann-railo' ahtoputken halkaisijan mukaan?
AMW-tuplaplenumikotelo näyttäs olevan ookoo lähtökohta...tarttee kanssa tilata melkein samanlainen. Josta tuli muuten mieleen että kuinka tuo kotelo mitoitetaan kun on läppärungot? Vai tehdäänkö 'Lehmann-railo' ahtoputken halkaisijan mukaan?
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Fiat Uno 16V turbo
Pähkäilin tuota pakosarjaa enkä oikeen keksiny miten sen tekis pulssimallisena, pirun ahdas väli moottorin edessä. Jos tekisi oikeessa järjestyksessä niin ahtimen paikkaa pitäs muuttaa mut ei mahdu millään. Marteliukselta sais J-putkisarjaa mistä ois hyvä vääntää pidempi satsi mut vaikeeks menee silti, sellanen Supersprint tyylinen olis ok, mut hankala tässä autossa. Ihmettelen kyllä mikä mättää jos vastaava kerettiläinen sarja löytyy 1000hv Deltastakintommi nylund kirjoitti:Itse tekisin kunnollisen pakosarjan ja sitten se 60mm portti jos kerran edes alkaa tekeen.
AMW-tuplaplenumikotelo näyttäs olevan ookoo lähtökohta...tarttee kanssa tilata melkein samanlainen. Josta tuli muuten mieleen että kuinka tuo kotelo mitoitetaan kun on läppärungot? Vai tehdäänkö 'Lehmann-railo' ahtoputken halkaisijan mukaan?
Kotelo mitoitetaan ? Heitän sen läppiksien jatkeeks ja toivon parasta Sitä railoa ei kauheesti pysty tuossa modaamaan, niin kasaan lähes sellaisenaan, ahtoputket on 3". Kuis pitkälle imutorvet kannattaa istuttaa plenuun ? Sellaisenaan ne on nyt puolessa välissä koteloa, mut oliskohan hyvä hiukan lyhentää ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Re: Fiat Uno 16V turbo
Niin, liian useinhan tilanahtaus rajoittaa valitettavasti pakosarjan tekemistä...ellei sitten halua viikkotolkulla hieroa hurjaa käärmeenpesää...
Sun tartteis laittaa 130TC Ritmon aski ja kääntää kone pystyyn niin rupeis tuleen tilaa pakosarjalle.... Jostakin toki muistaisin ettei tuo aski kylläkään ole missään kauhean kestävän laatikon maineessa?
Siis, tuon Lehmann-tuplaplenumin salaisuushan piilee juuri tuossa railossa ja sen oikein tekemisessä! Railon pinta-ala pitäis olla sama kuin kaasuläpässä ja sen pitää pienentyä kaasuläpästä kauimmaista sylinteriä kohti mentäessä. En tiedä itsekään tämän salaisuuksista juuri muuta, mutta ainakin nuo kannattaa hieroo kohdalleen. Lisäksi 1.plenumista syötettävä ilma ei saisi tulla suoraan kanavia päin, optimi kai olis syöttää ilma 2.plenumiin sen imusarjan puoleisesta puoliskosta siten että se osuu tuon ulomman puolikkaan seinään... Näin olen itse asian sisäistänyt.
Lisäksi imutorvien merkitys ei kai olisi tämän tyyppisessä painekoteloratkaisussa niin merkittävä kuin 'yleensä'. Joku suositteli hitsaan vain virtausrenkaat imukanavien suulle painekotelon sisään ja se on siinä. Ajatuksena kai myös se, että tietyissä tapauksissa suuret imutorvet pienentää kotelon tilavuutta liiaksi. Itse ehkä laittaisin kuitenkin kaikesta huolimatta perinteiset imutorvet, mutta mahdollisimman lyhyenä. Sanoisinko max. 1/4 etäisyydelle kotelon korkeudesta?
Sun tartteis laittaa 130TC Ritmon aski ja kääntää kone pystyyn niin rupeis tuleen tilaa pakosarjalle.... Jostakin toki muistaisin ettei tuo aski kylläkään ole missään kauhean kestävän laatikon maineessa?
Siis, tuon Lehmann-tuplaplenumin salaisuushan piilee juuri tuossa railossa ja sen oikein tekemisessä! Railon pinta-ala pitäis olla sama kuin kaasuläpässä ja sen pitää pienentyä kaasuläpästä kauimmaista sylinteriä kohti mentäessä. En tiedä itsekään tämän salaisuuksista juuri muuta, mutta ainakin nuo kannattaa hieroo kohdalleen. Lisäksi 1.plenumista syötettävä ilma ei saisi tulla suoraan kanavia päin, optimi kai olis syöttää ilma 2.plenumiin sen imusarjan puoleisesta puoliskosta siten että se osuu tuon ulomman puolikkaan seinään... Näin olen itse asian sisäistänyt.
Lisäksi imutorvien merkitys ei kai olisi tämän tyyppisessä painekoteloratkaisussa niin merkittävä kuin 'yleensä'. Joku suositteli hitsaan vain virtausrenkaat imukanavien suulle painekotelon sisään ja se on siinä. Ajatuksena kai myös se, että tietyissä tapauksissa suuret imutorvet pienentää kotelon tilavuutta liiaksi. Itse ehkä laittaisin kuitenkin kaikesta huolimatta perinteiset imutorvet, mutta mahdollisimman lyhyenä. Sanoisinko max. 1/4 etäisyydelle kotelon korkeudesta?
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Fiat Uno 16V turbo
Sellanen hirvittävä käärmeenpesä on huonompi kuin tuo pakosarja, väittäisin. Eikä sellanen mahdu mitenkään tuohon.tommi nylund kirjoitti:Niin, liian useinhan tilanahtaus rajoittaa valitettavasti pakosarjan tekemistä...ellei sitten halua viikkotolkulla hieroa hurjaa käärmeenpesää...
Sun tartteis laittaa 130TC Ritmon aski ja kääntää kone pystyyn niin rupeis tuleen tilaa pakosarjalle.... Jostakin toki muistaisin ettei tuo aski kylläkään ole missään kauhean kestävän laatikon maineessa?
Siis, tuon Lehmann-tuplaplenumin salaisuushan piilee juuri tuossa railossa ja sen oikein tekemisessä! Railon pinta-ala pitäis olla sama kuin kaasuläpässä ja sen pitää pienentyä kaasuläpästä kauimmaista sylinteriä kohti mentäessä. En tiedä itsekään tämän salaisuuksista juuri muuta, mutta ainakin nuo kannattaa hieroo kohdalleen. Lisäksi 1.plenumista syötettävä ilma ei saisi tulla suoraan kanavia päin, optimi kai olis syöttää ilma 2.plenumiin sen imusarjan puoleisesta puoliskosta siten että se osuu tuon ulomman puolikkaan seinään... Näin olen itse asian sisäistänyt.
Lisäksi imutorvien merkitys ei kai olisi tämän tyyppisessä painekoteloratkaisussa niin merkittävä kuin 'yleensä'. Joku suositteli hitsaan vain virtausrenkaat imukanavien suulle painekotelon sisään ja se on siinä. Ajatuksena kai myös se, että tietyissä tapauksissa suuret imutorvet pienentää kotelon tilavuutta liiaksi. Itse ehkä laittaisin kuitenkin kaikesta huolimatta perinteiset imutorvet, mutta mahdollisimman lyhyenä. Sanoisinko max. 1/4 etäisyydelle kotelon korkeudesta?
Ei pysty mitenkään nostamaan moottoria pystympään kun nyt on jo konetta hiukan nostettu pystympään ja koko pakettia nostettu sen verran ylös et venttiilikoppa hipoo konepeltiä, jouduin jäykkäristä pienen siivun irrottamaankin et mahtuu. Pirullisen korkee paketti sovittaa uunoon. Vaihteistoon piti laittaa kytkimen päähän laakeroinneille jäykkäri, mut ei oo löytynytkään tekijää tuolle ja jos ei löydy niin toivotaan että kestää.
Juu täytyy mittailla tuota railoa paremmin ku pääsee siihen vaiheeseen. Ja tuo kokoojaputki tulee juurikin tuohon tapaan kuin ilmaisit, 16V kannen kanavat on sen verran pystyt et nostaa tuon kotelon kovin viistoon ylös niin kokooja tulee just passelisti torviin nähden "takaviistosta". Torvia ajattelinkin lyhentää, mut askarrutti just tuo etäisyys, funtsin myös että se 1/4 olis varmaan hyvä.
Fiat Uno Turbo i.e -88
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Fiat Uno 16V turbo
Koppa lähtee maanantaina maalarille, tän viikon jynssänny maalauskuntoon. Toivottavasti saa syksyyn mennes takas Sillä välin täytyy visioida ja keräillä tekniikkaosia. Veivit pitäs laittaa tilaukseen, onko muita kiinnostuneita ottamaan veiviä SPM:ltä ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Re: Fiat Uno 16V turbo
Juuh , mä voisin ottaa , pari sarjaa audin veivejä ja sit varmaa noi alffan kans!UnoProjekti kirjoitti:Koppa lähtee maanantaina maalarille, tän viikon jynssänny maalauskuntoon. Toivottavasti saa syksyyn mennes takas Sillä välin täytyy visioida ja keräillä tekniikkaosia. Veivit pitäs laittaa tilaukseen, onko muita kiinnostuneita ottamaan veiviä SPM:ltä ?
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Fiat Uno 16V turbo
Sovittelin M5:sen 240mm kytkintä, mut turhan hahdas toteuttaa, mahtuis nippa nappa pyörimään startin kanssa, mut vauhtis turhan hankala toteuttaa. Pitänee pysyä edelleen 2-levy massakytkimessä kuten aiemmin suunniteltu.
Huoh, hinkannu puskureita maalauskuntoon varmaan viikon, kypsää. Kopastakin puuttuu vielä väri. Sais nyt väreihin, niin pääsis takaisin tekniikan kimppuun...
Huoh, hinkannu puskureita maalauskuntoon varmaan viikon, kypsää. Kopastakin puuttuu vielä väri. Sais nyt väreihin, niin pääsis takaisin tekniikan kimppuun...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Re: Fiat Uno 16V turbo
Laita ihmeessä jotain kuvia keskeneräsestä kopasta.
Ja ehdottomasti sit maalatusta kopista HETI kuvat jakoon. Odotan suurella innolla
Ja ehdottomasti sit maalatusta kopista HETI kuvat jakoon. Odotan suurella innolla
Re: Fiat Uno 16V turbo
Top Secret!väisänen kirjoitti:Laita ihmeessä jotain kuvia keskeneräsestä kopasta.
Ja ehdottomasti sit maalatusta kopista HETI kuvat jakoon. Odotan suurella innolla