Fiat Uno 16V turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Viimeksi muokannut UnoProjekti, 09.07.2010 23:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Hukkaportin putkea pitäs vielä vääntää ja egt +pakopaine liitokset.

Heikalta tuli tuumanen remmisetti+säädettävät pyörät. Marteliukselta piti hakea jyrkkiä 3,5" rosterikäyriä että saa alkuputken mahtumaan.

Nyt pitäs saada taas osia/raaka-aineita et pääsee eteenpäin...
Viimeksi muokannut UnoProjekti, 31.07.2010 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Näkeekö muut noita kuvia?
Mulla herjaa tuollaista: "Kuvaa ei löydy tai sinulla ei ole riittäviä oikeuksia sen katsomiseen."
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Itse asiassa mullakin herjaa tällä hetkellä, ei ymmärrä. Ainoastaan tuo viimeisin kuva näkyy :?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kuvablogi ei taida oikeen hyväksyä suoraa linkittämistä.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Kyllä Kuvablogi toimii suoralla linkillä, päivittivät vaan jotain niin kuvien osoite muuttui, nyt korjattu.

60mm alumiinipyörötankoa haettu et pääsee läppärunkoihin sorvaamaan soviteholkkeja. 88,9x1,6 RST putkea haettu 3m pakaria varten, kyl se rosteri vaan painaa, ei ehkä paras materiaali performance autoon. 100mm aluputkea hain myös että pääsee paisunta- ja huohotussäiliön tekemään.

Nyt on vaan harkinnassa laitanko 2kpl 38mm hukkaportteja vai yhden 60mm:sen. Pakosarjan pulssijärjestys on väärä niin askarruttaa onko väliä vaikka hukkaportti sekottaisi pulssit kun eivät muutenkaan ole "niin kuin pitäisi", ideoita ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Itse tekisin kunnollisen pakosarjan ja sitten se 60mm portti jos kerran edes alkaa tekeen.

AMW-tuplaplenumikotelo näyttäs olevan ookoo lähtökohta...tarttee kanssa tilata melkein samanlainen. :) Josta tuli muuten mieleen että kuinka tuo kotelo mitoitetaan kun on läppärungot? Vai tehdäänkö 'Lehmann-railo' ahtoputken halkaisijan mukaan?
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

tommi nylund kirjoitti:Itse tekisin kunnollisen pakosarjan ja sitten se 60mm portti jos kerran edes alkaa tekeen.

AMW-tuplaplenumikotelo näyttäs olevan ookoo lähtökohta...tarttee kanssa tilata melkein samanlainen. :) Josta tuli muuten mieleen että kuinka tuo kotelo mitoitetaan kun on läppärungot? Vai tehdäänkö 'Lehmann-railo' ahtoputken halkaisijan mukaan?
Pähkäilin tuota pakosarjaa enkä oikeen keksiny miten sen tekis pulssimallisena, pirun ahdas väli moottorin edessä. Jos tekisi oikeessa järjestyksessä niin ahtimen paikkaa pitäs muuttaa mut ei mahdu millään. Marteliukselta sais J-putkisarjaa mistä ois hyvä vääntää pidempi satsi mut vaikeeks menee silti, sellanen Supersprint tyylinen olis ok, mut hankala tässä autossa. Ihmettelen kyllä mikä mättää jos vastaava kerettiläinen sarja löytyy 1000hv Deltastakin :?

Kotelo mitoitetaan ? Heitän sen läppiksien jatkeeks ja toivon parasta :) Sitä railoa ei kauheesti pysty tuossa modaamaan, niin kasaan lähes sellaisenaan, ahtoputket on 3". Kuis pitkälle imutorvet kannattaa istuttaa plenuun ? Sellaisenaan ne on nyt puolessa välissä koteloa, mut oliskohan hyvä hiukan lyhentää ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Niin, liian useinhan tilanahtaus rajoittaa valitettavasti pakosarjan tekemistä...ellei sitten halua viikkotolkulla hieroa hurjaa käärmeenpesää...

Sun tartteis laittaa 130TC Ritmon aski ja kääntää kone pystyyn niin rupeis tuleen tilaa pakosarjalle.... Jostakin toki muistaisin ettei tuo aski kylläkään ole missään kauhean kestävän laatikon maineessa?

Siis, tuon Lehmann-tuplaplenumin salaisuushan piilee juuri tuossa railossa ja sen oikein tekemisessä! Railon pinta-ala pitäis olla sama kuin kaasuläpässä ja sen pitää pienentyä kaasuläpästä kauimmaista sylinteriä kohti mentäessä. En tiedä itsekään tämän salaisuuksista juuri muuta, mutta ainakin nuo kannattaa hieroo kohdalleen. Lisäksi 1.plenumista syötettävä ilma ei saisi tulla suoraan kanavia päin, optimi kai olis syöttää ilma 2.plenumiin sen imusarjan puoleisesta puoliskosta siten että se osuu tuon ulomman puolikkaan seinään... Näin olen itse asian sisäistänyt.

Lisäksi imutorvien merkitys ei kai olisi tämän tyyppisessä painekoteloratkaisussa niin merkittävä kuin 'yleensä'. Joku suositteli hitsaan vain virtausrenkaat imukanavien suulle painekotelon sisään ja se on siinä. Ajatuksena kai myös se, että tietyissä tapauksissa suuret imutorvet pienentää kotelon tilavuutta liiaksi. Itse ehkä laittaisin kuitenkin kaikesta huolimatta perinteiset imutorvet, mutta mahdollisimman lyhyenä. Sanoisinko max. 1/4 etäisyydelle kotelon korkeudesta?
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

tommi nylund kirjoitti:Niin, liian useinhan tilanahtaus rajoittaa valitettavasti pakosarjan tekemistä...ellei sitten halua viikkotolkulla hieroa hurjaa käärmeenpesää...

Sun tartteis laittaa 130TC Ritmon aski ja kääntää kone pystyyn niin rupeis tuleen tilaa pakosarjalle.... Jostakin toki muistaisin ettei tuo aski kylläkään ole missään kauhean kestävän laatikon maineessa?

Siis, tuon Lehmann-tuplaplenumin salaisuushan piilee juuri tuossa railossa ja sen oikein tekemisessä! Railon pinta-ala pitäis olla sama kuin kaasuläpässä ja sen pitää pienentyä kaasuläpästä kauimmaista sylinteriä kohti mentäessä. En tiedä itsekään tämän salaisuuksista juuri muuta, mutta ainakin nuo kannattaa hieroo kohdalleen. Lisäksi 1.plenumista syötettävä ilma ei saisi tulla suoraan kanavia päin, optimi kai olis syöttää ilma 2.plenumiin sen imusarjan puoleisesta puoliskosta siten että se osuu tuon ulomman puolikkaan seinään... Näin olen itse asian sisäistänyt.

Lisäksi imutorvien merkitys ei kai olisi tämän tyyppisessä painekoteloratkaisussa niin merkittävä kuin 'yleensä'. Joku suositteli hitsaan vain virtausrenkaat imukanavien suulle painekotelon sisään ja se on siinä. Ajatuksena kai myös se, että tietyissä tapauksissa suuret imutorvet pienentää kotelon tilavuutta liiaksi. Itse ehkä laittaisin kuitenkin kaikesta huolimatta perinteiset imutorvet, mutta mahdollisimman lyhyenä. Sanoisinko max. 1/4 etäisyydelle kotelon korkeudesta?
Sellanen hirvittävä käärmeenpesä on huonompi kuin tuo pakosarja, väittäisin. Eikä sellanen mahdu mitenkään tuohon.

Ei pysty mitenkään nostamaan moottoria pystympään kun nyt on jo konetta hiukan nostettu pystympään ja koko pakettia nostettu sen verran ylös et venttiilikoppa hipoo konepeltiä, jouduin jäykkäristä pienen siivun irrottamaankin et mahtuu. Pirullisen korkee paketti sovittaa uunoon. Vaihteistoon piti laittaa kytkimen päähän laakeroinneille jäykkäri, mut ei oo löytynytkään tekijää tuolle ja jos ei löydy niin toivotaan että kestää.

Juu täytyy mittailla tuota railoa paremmin ku pääsee siihen vaiheeseen. Ja tuo kokoojaputki tulee juurikin tuohon tapaan kuin ilmaisit, 16V kannen kanavat on sen verran pystyt et nostaa tuon kotelon kovin viistoon ylös niin kokooja tulee just passelisti torviin nähden "takaviistosta". Torvia ajattelinkin lyhentää, mut askarrutti just tuo etäisyys, funtsin myös että se 1/4 olis varmaan hyvä.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Koppa lähtee maanantaina maalarille, tän viikon jynssänny maalauskuntoon. Toivottavasti saa syksyyn mennes takas :| Sillä välin täytyy visioida ja keräillä tekniikkaosia. Veivit pitäs laittaa tilaukseen, onko muita kiinnostuneita ottamaan veiviä SPM:ltä ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

UnoProjekti kirjoitti:Koppa lähtee maanantaina maalarille, tän viikon jynssänny maalauskuntoon. Toivottavasti saa syksyyn mennes takas :| Sillä välin täytyy visioida ja keräillä tekniikkaosia. Veivit pitäs laittaa tilaukseen, onko muita kiinnostuneita ottamaan veiviä SPM:ltä ?
Juuh , mä voisin ottaa , pari sarjaa audin veivejä ja sit varmaa noi alffan kans!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Sovittelin M5:sen 240mm kytkintä, mut turhan hahdas toteuttaa, mahtuis nippa nappa pyörimään startin kanssa, mut vauhtis turhan hankala toteuttaa. Pitänee pysyä edelleen 2-levy massakytkimessä kuten aiemmin suunniteltu.

Huoh, hinkannu puskureita maalauskuntoon varmaan viikon, kypsää. Kopastakin puuttuu vielä väri. Sais nyt väreihin, niin pääsis takaisin tekniikan kimppuun...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Laita ihmeessä jotain kuvia keskeneräsestä kopasta.
Ja ehdottomasti sit maalatusta kopista HETI kuvat jakoon. Odotan suurella innolla :D
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Uno 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Laita ihmeessä jotain kuvia keskeneräsestä kopasta.
Ja ehdottomasti sit maalatusta kopista HETI kuvat jakoon. Odotan suurella innolla :D
Top Secret!
Vastaa Viestiin