Fiat 132 1800S 1973

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Fiat 132 1800S 1973

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Ostin sitten ko. kulkineen.
Aamulla 07.00 Iisalmen rautatie asemalle uskollisella kasipätkällä: http://kuvablogi.com/nayta/2587721/

Sitten pasilassa 13.00 näen mitä olen ostanut, myyjän hoitaneen miehen kyydissä bensaa koneeseen, tappelua navigaattorin kanssa, paperien teko ja hänen perässään ajaen lahden tielle, paniikin omaista ajelua isossa kaupungissa, sen siitä saa kun lähtee maalta cityyn..
Jarille suuri kiitos avusta :)
Vähän jänskätti ajaa autolla jonka viimeksi tehdyistä huolloista Ei Mitään tietoa, mielessä pyörii jakohihna ym. kauhukuvia...
Eka tauko: http://kuvablogi.com/nayta/2587722/

Vähän ruokaa kuskille ja ajo jatkuu: http://kuvablogi.com/nayta/2587723/ http://kuvablogi.com/nayta/2587724/

500km myöhemmin: http://kuvablogi.com/nayta/2587725/

Auto kesti, huh huh, onneksi..
Voin vaan sanoa että italo ajoasento on kyllä niin mielenkiintoinen että.. kaasujalka meinasi krampata sata kertaa matkan aikana.. eipä näissä vehkeissä ole mulle yleensäkään kovin hyvä istuvuus, kun on tuota pituutta 186cm ja jalka kauhee suksi..

Ajossa huomasin muutamia seikkoja:
Hakee tietä, kuskinpuolen etuiskari tuntuu kyllä vähän löysältä, aurauskulmat? Toisen takaiskarin yläpää näytti olevan löysällä.

Auto on leimattu noin pari vko sitten, että kertoo kunnosta jotain.

Bensa mittari nousee vaan 1/2 osaan, katkontaa mittaristossa muissakin kohdin.
yms. pikkujuttuja.
Takaikkunoiden nostomekanismit sököt.

Autoa on hitsuutettu jossain vaiheessa paljon.

Autosta löytyi aika paljon vanhoja kuitteja tehdyistä töistä yms.Näistä lisää myöhemmin kun saan käytyä läpi.

Nyt tarkoitus tehdä kaikki huollot ja korjata rempallaan olevia kohteita pikkuhiljaa. Kerron autosta lisää ja otan rempattavista kohteista kuvia yms. Myös osapuutteita on, niistä myös lisää joskus, voi olla hankalia löytää.. Mutta ovitaskusta löytyi aarre, mankan suojapaneeli joka ei ole ollut koskaan kiinni! jess!

Nyt ei jaksa tarinoida lisää, väsyttää..
GFF 1738
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olisikohan tämä nyt sama mitä ihastelin Hyvinkäällä useampia vuosia joskus 10 vuotta sitten, seisoi Kirjavallatolpalla kerrostalon pihalla. Ainakin väri täsmää. Jossain on rekisterinumerokin ylhäällä mutta ei tyhjätaskuna kehdannut koskaan soittaa omistajalle. Jäi vain kaivelemaan kun on ainoa jonka olen nähnyt näillä ekan polven takavaloilla, hienoa historiaa varsinkin kun on näin hyvin säilyneen näköinen, onko jopa alkuperäinen maali?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Autoa tutkittu, pesty moottoritilaa ja muutamia huomioita tehty.
Autossa on lukkoperä, ilmeisen hyväkuntoinen kun kaverin kanssa vängättiin renkaita erisuuntiin niin ei inahtanutkaan?
Voisiko mittarissa oleva 96tkm olla kaikki?

Kuuluuko perän olla näin saakutin korkealla: http://kuvablogi.com/nayta/2589006/
Takajousi: http://kuvablogi.com/nayta/2589019/
Kun ei tuo missään esitteessäkään tuommoinen ole..
Ja etupää on ihan ok: http://kuvablogi.com/nayta/2589007/

Ohjausvivusto ottaa pakoputkeen kiinni: http://kuvablogi.com/nayta/2589008/
Onko jotain vääntynyt? tässä kuvia välitangoista.
vasen: http://kuvablogi.com/nayta/2589009/ oikea: http://kuvablogi.com/nayta/2589010/

Öljypohja myös saanut osansa: http://kuvablogi.com/nayta/2589016/
Kuten myös ohjaustangon edessä olavat hilppeet: http://kuvablogi.com/nayta/2589018/

Helmat on vaihdettu(ainakin osittain) : http://kuvablogi.com/nayta/2589020/

Ovia: http://kuvablogi.com/nayta/2589021/ http://kuvablogi.com/nayta/2589029/ http://kuvablogi.com/nayta/2589030/

Kontista puuttuu verhousta: http://kuvablogi.com/nayta/2589031/

Oudosti irronnutta maalia: http://kuvablogi.com/nayta/2589032/

Takakylki vaihdettu vissiin: http://kuvablogi.com/nayta/2589033/

Motore: http://kuvablogi.com/nayta/2589034/

Kabiini: http://kuvablogi.com/nayta/2589035/

Lista tehty vaihdettavista osista, tilataan huomenna.
Viimeksi muokannut TrooPerkele, 10.05.2010 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1738
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Sämpy kirjoitti:Olisikohan tämä nyt sama mitä ihastelin Hyvinkäällä useampia vuosia joskus 10 vuotta sitten, seisoi Kirjavallatolpalla kerrostalon pihalla. Ainakin väri täsmää. Jossain on rekisterinumerokin ylhäällä mutta ei tyhjätaskuna kehdannut koskaan soittaa omistajalle. Jäi vain kaivelemaan kun on ainoa jonka olen nähnyt näillä ekan polven takavaloilla, hienoa historiaa varsinkin kun on näin hyvin säilyneen näköinen, onko jopa alkuperäinen maali?
Paljon mahdollista että on sama auto. Ei ole orkkis maalissa enää kokonaan.
Auto on ollut samassa perheessä, olikohan vuoteen 2009 asti.
GFF 1738
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Mulla saattais löytyä varastoista mittaristo tuollaiseen ja siskonmies tietää vissiin uudet takaovet tuohon vanhaan malliin. Käytiin niitä joskus 15v. sitten ostamassa mutta oltais tarvittu uudemmat. Ovat vissiin vieläkin myymättä ja sijaitsevat muistaakseni juvalla. :roll:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Vode131 kirjoitti:Mulla saattais löytyä varastoista mittaristo tuollaiseen ja siskonmies tietää vissiin uudet takaovet tuohon vanhaan malliin. Käytiin niitä joskus 15v. sitten ostamassa mutta oltais tarvittu uudemmat. Ovat vissiin vieläkin myymättä ja sijaitsevat muistaakseni juvalla. :roll:
Tavarat kiinnostaa. ota yhteyttä yv:llä.
GFF 1738
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Hieno kampe! Onnea vaan

Multa löytyy tehtaan uudet umpiot, sekä pitkät että lyhyet.

Juha
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvän näköinen kapistus! Onnittelut! :D

Mulla on kanssa iso määrä 132:n osia koska kaavailen yhden entisöiväni, mutta nämä on pääosin uudemmasta korimallista.

Myös oma 132 2000ie kulki aikalailla perä pystyssä. Vaihtelin tuohon laakereita etupäähän ja suuri osa etupään tangoista oli taivutettuja ihan sopiakseen paikoilleen ja mahtuakseen liikkumaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Tehtiin perushuoltoa:

jakopäänhihna+kiristin
laturinhihna
tulpat+muut kuluvat sytkäosat. säädetty sytkä 10 asteeseen.
kaikki öljyt ja suotimet
pakoputken tiiviste.
purin ja puhdistin kaasarin, pitäs varmaan löytää huoltosarja tähän.

putki lörisee vieläkin, varmaan pönttö mennyt kun oli jo pientä reikää ulos.

Autossa jurisee oik puoleinen etulaakeri, eikä meinaa saada mistään..

Ja ainut ikkuna mikä aukeaa on vänkärin etummainen, kiva näin kesällä..

Uudeet etu umpiot haettu jkedinolta, pitää vaihtaa tossa kun ennättää.

Pakkia potkii välillä pois ja keppi tuntuu jotenkin "löysältä" onkos näissä jatkopala 5v askeissa jotain heloja tms?
GFF 1738
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onhan siellä vaihteensiirtimessä. Pitäisi kyllä olla täysin timmi vaihteensiirto jos kaikki on kunnossa. Autossasi taitaa olla vanhemman mallinen loota eli se 124-mallinen?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kuvissa näytti sileekylkiseltä mutta ei näkynyt kuin vähän nurkkaa.. olisikohan vaihdettu?
Jokohan tässä olisi alkuperäisenä se vaihteisto jota olen tyrkyttänyt pariin otteeseen? Eli vohvelilaatikko jossa ulkoiset siirtäjävivut kepin taaksetuontia varten. Keppi ei mene siis vaihteiston sisään ollenkaan vaan laatikon päällä ja sivulla on siirtäjävivut joista tangot kepille kuin etuvedossa ikään.
Jostain "tosi vanhasta 132:sta" tuo mun laatikko pitäis olla, ja tais olla vain 4-vaihteinen. vaihdekeppi kiinnityksineen tosin puuttuu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Käsikopelolla pihalla tuntui olevan vohvelia kyljessä :D
GFF 1738
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ja 124 Sport Coupen vohvelilaatikoissa on kepin jatkopala samantyyppinen kuin Mirkun askissakin. Askeissa ei ole mitään ulkopuolella olevia siirtotankoja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo en ymmärrä mikä ihmeen perversio nämä ulkoiset siirtäjät on ja minkä takia. Matala kardaanitunneli johon piti saada vaihdekeppi taakse?

Onkos tässä tehostettu ohjaus? Sitäkään en oikein kuvista nähnyt, enkä tiedä onko näissä kaikissa. Pari tehostettua simpukkaa on nurkissa ja toisessa taisi olla varret apusimpukkaa myöten.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Joo tässä on semmonen "jatkopala" askissa, ja kävin just 125s 5v askia hämmentämässä niin siinä menee vaihteet päälle ihan klak,klak,klak, pitäsköhän laittaa se aski tohon, liekkö mitään eroa?
Ei ole tehostinta, liekkö vielä saanut v.73? jos olisi saanut niin voisi kai sen tohon lisätä, jos vaan hihnapyörä, kiinnikkeet yms. jostain löytys..
GFF 1738
Vastaa Viestiin