127:n kunnostusta ja keventämistä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Kaadetaan bensaa liekkeihin ja lisätään vielä yksin seiska projekti tänne :D

Projektina on tuo sama vanha 1050cc 127 joka on nyt tekniikaltaan aika kunnossa, mitä nyt ehkä öljyt ja vedet meinaa sekoittua.. pitää tarkkailla asiaa vielä.. Mutta yleinen siisteys ja toimivuus ei oikein ole koskaan ollu mitenkään hyvällä mallilla ja nyt sain tilaisuuden tehdä asialle jotain lämpimän tallipaikan ilmaannuttua.

Tässä jotain listausta tulevasta:

Lasikuitukonepelti, skuupilla
Polykarbonaatti-ikkunat
Ovipahvien ja muun sisustan "paneelien" korvaus alumiinilevyllä
Takapenkkien poisto
Akun siirto taakse
Ikkunamekanismien kunnostus (Kummaltakin puolelta rikki)
Isot jarrut eteen
15" Vanteiden sovitusta
Tarvittaessa levikesarja
Startin vaihto uuteen
Sähköjärjestelmää uusiksi
Imu/pakosarjan pultinreikiin helicoilit
Imutorvien sovitus/uusi ilmanputsari
Lämmityslaitteen "boksin" pienentäminen
Ruostekohtien korjaus
Maalaus
Dyno

Tässä nyt on yhtenä iltana käyty jo vähän ähertämässä tallissa ja kopperosta on purettuna konepelti, ikkunat, takapenkit ja ovipahvit sekä sähköt osittain.

Oikeastaan juuri mitään ei tällä kertaa tarvitse ostaa, kaikki tarvittava on tullut tässä ajan saatossa hamstrattua ja nyt tarvis vaan vähän jaksaa tehdä töitä asian eteen.

Laitan kuvia kun edistyn hommassa. Itseä kiinnostaa paljonko painonsäästöä saan aikaiseksi, meinasin digitaalivaa'an kanssa yrittää laskeskella :D
http://www.fiat127.net
127 1301 cc
Viestit: 213
Liittynyt: 02.05.2005 22:31
Paikkakunta: Järvenpää,Haarajoki

Viesti Kirjoittaja 127 1301 cc »

Hienoa Mafia !
Samanlaisia hommia olis itselläkin edessä.Ei onneksi kaikkia noita(puolet ehkä).
Karponaattilasit Etolasta ,vai oliko sulla joku muu mielessä?
Alusisustaa,kuinka ohuesta meinaat sen tehdä?Semmonen paksumpi on aika painavaa ja kustantaakin ihan riittävästi.Ruuveilla päältä kiinni, vai alatko hienostelemaan.Minä meinasin poppareilla ja tiiviste alle ettei rupea rämisee,sen saa poralla helposti auki jos tarvii.
Mitäs meinasit takapenkin tilalle?Alulevy harmaalla matolla verhoiltuna?
Vai laitatko akun lattialle takapenkin monttuun pelkääjän puolelle?
Mulla se on jo takakontissa niinkuin 500:sen tankkikin.

Katellaan kuvia sun edistymisestä . . . .

P.Kiuru
126A-74,126A-74,127sport-79,127stella-83
Vespa 150 Sprint veloce -74
Hero-64 Heineman-75
GFF 1858
fiatpasi at gmail.com
-------------------------
Italiano molto caldo ferro
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Jos meinaa polykarbonaattimuovista tehdä ajopeliin ikkunoita, niin kannattaa suosiolla käyttää kovaksi pinnoitettua levyä, kun pinnoittamaton PC naarmuuntuu helposti.

Ajattelitteko saada ikkunat kiinni samalla tavalla kuin alkuperäiset, vai liimatteko?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
127 1301 cc
Viestit: 213
Liittynyt: 02.05.2005 22:31
Paikkakunta: Järvenpää,Haarajoki

Viesti Kirjoittaja 127 1301 cc »

Helpoin tapahan se olisi vanhoihin tiivisteisiin laittaa.
Liimaamalla tulisi kevyempi,jäisi tiivisteet pois.
Mites kun kori pitäisi saada vielä ennen ikkunoita maalattua "Hienoksi"
Varsinkin jos sikaleksillä liimailee niin jäävät siihen aika tiukasti kiinni
Tarviiko ovessa olla ikkunanlaskumekanismi aukaisemista varten,vai riittääkö
polliisille että avaa oven.Tupakki ikkunat olis ihan kiva jättää paikalleen kuumia kesäpäiviä varten.Ovet kun painaa 20 kiloa,niistä lähtis paljon pois jos niihin liimais pleksit vaan kiinni.Oven aukaisukahvanhan voi siirtää parempaan paikkaan.Jossain Italian sivuilla olen nähny sen siirretyn oven yläreunaan.Ovenkarmit täyteen isoja reikiä,materiaalia lähtis aika paljon.
Katsastusmies varmaan repis pelihousut. . .
Kuitupellin kiinnitys neljällä piilolukolla,Rally Racessa on sellasia myynnissä.
Tulee ihan siistin näkönen,ei jää niitä sokkia roikkumaan.
jatketaan taas kun kerkiää.

P.Kiuru
126A-74,126A-74,127sport-79,127stella-83
Vespa 150 Sprint veloce -74
Hero-64 Heineman-75
GFF 1858
fiatpasi at gmail.com
-------------------------
Italiano molto caldo ferro
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

ovissa pitäisin lasit, koska painonsäästö vaan luokkaa 1kg/ovi :lol:
mulla apparin puolela muovi, joka jo aika sumea käyton jäljiltä..
ainakin ne sakkoikkunat kannatta jättää toimintaan niinkuin edellä mainittiin.
muutamia kiloja tippuu kun poraa takapenkin+takaturvavöiden kiinnikelaput irti, kontinpohjsta äänenvaimentimen eristepellin, laittaa alumiini syylärin, pikku akun, jonka jättää konehuoneeseen, bitumit pois..
Autot:
-Volvo Amazon
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

En tänää ehtinyt tallille sit ollenkaan, pitää sähkökaavio jostain metsästää kun kaikki manuaalit on nyt toisella paikkakunnalla. Tarvis vähän kattoo mitä kaikkee piuhaa tosta sulakerasiasta lähtee minnekin ennenku revit ne kaikki irti, pääsis vähä helpommal ku alkais liittää terveitä ja tarpeellisia johtoja vaa sitä mukaa uutee sulakerasiaan kun purkaa vanhasta niitä pois. Lähinnä olis tarkotus vaan karsia ylimääräset johdot pois ja vähentää maadotuspisteitä samalla uusien huonoimmat johdot.
Tuo ikkunahomma muakin kiinnostaa että onko se tosiaan pakollista että ikkunat pitää olla avattavaa mallia, etusivu-ikkunat siis. Selailin Aken sivujen säännöksiä läpi enkä huomannut tuosta mitään mainintaa, näkyyvdestä siellä lähinnä vaan puhuttiin että sitä ei saa heikentää.

Olen jo niin tottunut siihen että ikkunoita ei saa avattua että voisinpa melkein muuttaa nekin sitten polykarbonaattiversioiksi.

Ja takaikkunoista niin niihin alkuperäisiin tiivisteisiin meinasin niitä sovitella sitten. Alkuperäinen lasi kun on 4mm paksua niin pitää nyt vähän taas tunnustella muoviliikkeessä että olisko se 3mm sitten riittävä paksuus polykarbonaatille vai tuntuuko liian löysältä.

Ovipahvien kanssa pitää käydä myös tunnustelemassa eri peltejä mutta jostain 1-2mm paksusta kamasta ne ajattelin tehdä. aiemmat tais olla peräti 4mm alumiinia ja siitä on painonsäästöt kaukana, painaa varmaan 5-10kg/ovipahvi :D Aion punnita kyllä senkin kun saan vaa'an vietyä tallille.

Akun paikkaa en ole vielä päättänyt sen tarkemmin mutta siihen takapenkin tilalle jäävään koloon saatan sen osittain upottaa. Niin että kun jonkin levyn siihen lattiaksi laitan niin se akku olisi osittain siihen "lattiaan" upotettuna. Koko homma pitää sitten tietenkin verhoilla jollain sopivan harmaalla huovalla toki. Vaikka painonsäästöä haetaankin en haluais ihan kilpurimeininkiä kuitenkaan ilman lattiamattoja jne.
http://www.fiat127.net
Avatar
rosso monza
Viestit: 125
Liittynyt: 17.01.2003 15:11
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rosso monza »

.
bitumit pois..
Oma seiska keveni muistaakseni yli 20kg, kun raappasin bitumit lattialta, lisäksi jätin vielä kaikki äänieristematot pois.
Ovipahvien kanssa pitää käydä myös tunnustelemassa eri peltejä mutta jostain 1-2mm paksusta kamasta ne ajattelin tehdä. aiemmat tais olla peräti 4mm alumiinia ja siitä on painonsäästöt kaukana, painaa varmaan 5-10kg/ovipahvi Aion punnita kyllä senkin kun saan vaa'an vietyä tallille.
Oviverhoiluja on tullut tehtyä 0.75mm alumiinista, helppoa työstää kun menee tavallisilla saksilla :D ja kevyttä tavaraa
No speakers, no bodykits, no bullshit

Fiat 127 1050 ´78 *Myyty*
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

juu, meneekö noin ohut sitten kuinka helposti jo lommoille kun sitä vähän tulee kuitenkin aina kolhittua jollain ajan saatossa?
http://www.fiat127.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olikos tämä tulossa tavallisiin katukilpiin? Meinaan pykälät sanoo että ikkunan pitää olla samaa materiaalia kuin alkuperäinen. Tämän perusteella tyrmäsivät konttorilla takasivuikkunoiden pleksittämisen. Pellillä ne saa ilmeisesti laittaa umpeen, koska eivät enää ole ikkunat. Tämäkin hiukan harmaata aluetta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Pleksi on kielletty, koska se sirpaloituu iskusta jne. Polykarbonaatti ei sitä tee ja on teoriassa turvallisempi kuin lasi siis tuolta osin. Se on varmaan konttorikohtaista että miten sitä halutaan ymmärtää kun "pleksi kuin pleksi" - asenne voi tulla kyllä vastaan. Se jää sitten nähtäväksi mutta oman tulkinnan mukaan noista säädöksistä ei löydy näin vanhaan autoon mitään estettä laittaa polykarbonaatti-ikkunoita.

Kadulle tulee auto ja jos toi ikkunahomma alkaa potkimaan oikein tosissaan vastaan niin säilytän kyl lasit toki sen varalta. Kai ne jollekin rallimiehelle sit kelpaa ne polykarbonaatit jos ne on pakko ottaa pois.
http://www.fiat127.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No juu polykarbonaatti-ikkunoita minäkin yritin, mutta konttorin periaate on että jos jotain ei ole erikseen sallittu se on kielletty. Ja tuo alkuperäismateriaali tarkoitti heidän tulkinnassaan ainoastaan lasia, muuta ei saa ikkunaksi laittaa. Samalla topedoitiin alumiiniturvakaaret katuliikenteessäkin, koska laki tuntee ainoastaan teräskaaret. Niin jäi 124 coupen kevennysprojekti, teen siitä kai ratapäivävekottimen ja ajan sitten kadulla siirtolapuilla. Mutta PC ikkunat ja alumiinikaaret siihen silti tulee, siitä en tingi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Seiskan kevennys+vahvistus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Melkoisen ilkeännäköinen tuo konehuoneen repeämä; mätävika ilmeisesti lähtökohtana ja päälle kova ajo?
Eikö kannattaisi harkita kaaria + tukiputkien läpivientiä tolppien yläpäähän?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Tänään olin taas pari tuntia rikkomassa autoa entisestään tallissa.

Tuulilasi ainakin hajos, sormella kun paino että olis saanu irtoamaan tiivisteestä ni halkes samantien eikä ehtiny viel edes kovaa painaa.

Sulakerasiaa lähinnä tuijottelin sitten lasittunein silmin kun värit ei vastaa sähkökaaviota ihan täysin. Joutuu selvittelee sit pidemmän kaavan kautta.

Uus startti sentään tuli oikeanlainen ekalla yrittämällä. Jotain sähköjä tossa nyt sit purin taas pois ja aloitin jo vähän uusiakin. Apukuskin valojen maadoitus tuntui helpolta päänavaukselta sähköprojektille.

Repeämä on tosiaan vähä ilkee, mutta se on ollut siinä niin kauan kun auton olen omistanut :D (olis ehkä voinu jo aiemmin korjata)
Edellisen omistajan jäljiltä tullut kun iskarit makas koko ajan pohjassa liiaks lyhennettyjen alkuperäisjousien takia. Siinä varmaan sit ajaessa tullut tuo kun on oikein päässy hakkaamaa iskarit pohjas. En ainakaa vielä ajatellut niitä kaaria laittaa. Takatolppien väliin vois kyl ehkä poikkituen askarrella.

Päivän kuvat:

http://www.fiat127.net/kunnostus/18.1/e ... s_fail.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/18.1/r ... n_alla.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/18.1/r ... _alla2.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/18.1/j ... kaisin.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/18.1/v ... piuhat.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/18.1/uusi_startti.jpg
http://www.fiat127.net
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kasissa täsmälleen samassa kohdassa ruostetta etulasin karmissa. :)
Vastaa Viestiin