127:n kunnostusta ja keventämistä
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Mjooh.. nyt on kesä ajeltu puol keskeneräisellä laitoksella sitten. Yritän tässä motivoida itseäni viemään ton auton dynoon vielä tän kesän aikana. Jos sais jotain tolkkua tuohon tehoalueen heittelyyn ja puutumiseen just parhaalla vetoalueella. Se ei siitä tunnu sytkää ja nokkaa säätämällä korjautuvan täysin.
Muuten on toiminut nätisti, ei oo jättänyt tielle edes. Paitsi kerran kun kaasuvaijeri meni poikki, sekin tosin oli heti korjattavissa.
Maalipintakin on edelleen hinkkaamatta kun into loppui käsipelillä fareclan kanssa riehuessa. Nyt olis kaverilla kiillotuskone, pitää varmaan ottaa uusintaottelu sen maalipinnan kanssa viel. Periaattees sain kiillotettuu ekal kerral jo puoliks mut sit loppu puhti. Nyt maalipinta on suht silee mut harmahtava ja puoli matta, ei jaksanu alkaa hinkkaamaa sitä enää täyskiiltäväks sillo.. Ehkä se viel tästä.
Muuten on toiminut nätisti, ei oo jättänyt tielle edes. Paitsi kerran kun kaasuvaijeri meni poikki, sekin tosin oli heti korjattavissa.
Maalipintakin on edelleen hinkkaamatta kun into loppui käsipelillä fareclan kanssa riehuessa. Nyt olis kaverilla kiillotuskone, pitää varmaan ottaa uusintaottelu sen maalipinnan kanssa viel. Periaattees sain kiillotettuu ekal kerral jo puoliks mut sit loppu puhti. Nyt maalipinta on suht silee mut harmahtava ja puoli matta, ei jaksanu alkaa hinkkaamaa sitä enää täyskiiltäväks sillo.. Ehkä se viel tästä.
http://www.fiat127.net
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Löysin jostain ylimääräisen vaihteen itselleni ja sain hinkattua maalipinnan suht OK-kuntoon, dynokin on ensiviikoksi varattuna. Nyt vältän ajamasta autolla ennen sitä, koska mun tuurilla se leviää just edeltävänä päivänä enkä pääse rullille sen kanssa. Nyt jo vähän oireili viime ajokerralla ja alkoi tiputtelemaan jäähdytysnesteitä kannen ja imusarjan välistä.. Pitää toivoo että kiristäminen auttaa, jos purkaa paketin ja tulppaa nuo kanavat sitten syksymmällä kun auto on taas tallissa.
http://www.fiat127.net
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Mihis oot menossa poenkittämään sitä??? siks kiinnostaa että itelläkin se edessä jossain kohtaa jahka alkaa siin mallis olee...
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
http://www.racing-engines.net/ <- tuonne
Pitää toivoa että vähän sais paremmin käyttäytyväks tuota konetta, en oikeastaan usko että sieltä varsinaisesti tehoa sais lisää. Mutta toimivuuden paraneminen olis ihan jees.
Pitää toivoa että vähän sais paremmin käyttäytyväks tuota konetta, en oikeastaan usko että sieltä varsinaisesti tehoa sais lisää. Mutta toimivuuden paraneminen olis ihan jees.
http://www.fiat127.net
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
tarvinnee itekkin tonne ottaa yheyttä jossain kohtaa.... itellä taas ois ihan perus säätö edessä... nyt tarvii viel miettii et jos vaihtas kireemmän nokan paikalle ennen ku penkkiin edes lähtee.. täl hetkellä kone vetää tosi nätisti ja vääntöä on kivasti mutta ei oo sellast kunnon potkua yläkierroksilla mitä kaivattais... toki saattaa osa syy olla pieles olevat seoksetkin...
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Kannattaa sitten myös muistaa että jossaan vaiheessa kun nokka menee riittävän rajuksi niin alkaa olemaan ongelmia myös katsastuksen päästömittauksen kanssa... Ja voihan sen ajoitustakin muuttaa niin että laulaa paremmin ylös jos siinä on puutetta, mutta laita ne seokset nyt alkuun kuntoon. Ja kannattaa myös miettiä että onko miten yläviereisen koneen haluaa - normaalissa kautuajossa se ei nyt välttämättä niin mukava ole...sport-power kirjoitti:tarvinnee itekkin tonne ottaa yheyttä jossain kohtaa.... itellä taas ois ihan perus säätö edessä... nyt tarvii viel miettii et jos vaihtas kireemmän nokan paikalle ennen ku penkkiin edes lähtee.. täl hetkellä kone vetää tosi nätisti ja vääntöä on kivasti mutta ei oo sellast kunnon potkua yläkierroksilla mitä kaivattais... toki saattaa osa syy olla pieles olevat seoksetkin...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
joo toi on ihan totta että tarkotus ei oo hulluttelun puolelle mennä... täl hetkel kone vääntää tosi alhasilta kierroksilta mielesäni ja suht kivasti sen suhteen kiihtyy....mutta kattoos nyt... tsekkaan sen nokkani profiilin ensin niin siitäkin saa osviittaa et kui radikaali muutos on tulossa...
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Noniin, sormet ristiin että pääsee huomenna dynoon ja vielä takasinkin. Imusarja tiputtelee jonkin verran nesteitä kannen välistä. Ei oo tähän hätään uutta tiivistettä enkä oikein edes ehdi tuota vaihtamaan ennen huomista dynoa. Pitää yrittää vielä vähän kiristää ja toivoa ettei se ainakaan pahene. Pitää varmaan pariin kertaan pysähtyä matkalla lisäilemään nesteitä varmuuden vuoksi.. Muuten tuntuu että oon nyt löytäny siihen aika hyvät lähtökohtasäädöt tota dynoa varten. Saa nähdä mitä se dyno sanoo.. Ainakin 1.8 marea jäi tolla jalkoihin eilen kun kaverin autoon vertailtiin menoa
http://www.fiat127.net
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Nonni, nyt on käyty dynossa. Pitää oikein kehua itseään että koneelle ei voinut tehdä yhtään mitään, olin sen niin tarkasti persdynolla säätänyt
Tehoa ei siis saatu sen enempää lisää, muuta kuin että puristussuhdetta pitäis nostaa aika reippaasti ni saatais koneelle kunnollinen "käytös". Nyt se on vähän laiskan oloinen ja muutenkin toiminta parantuis kun sais lisää ruttua. Pitää tehdä asialla jotain talvella.
Nokkaa ei alettu säätämään koska siitä ei kuulema olisi ollut suurta hyötyä noilla puristuksilla, totesin sen kyllä tässä jo itsekin kun sitä olen edestakaisin veivannut ilman sen kummempia vaikutuksia koneen luonteeseen. Vaikka viime dyno olikin eri mestassa ja teholuvut ei ole suoraan verrannollisia niin ihmetyttää silti että aiemmin tuo teho kuitenkin tuli 1000rpm korkeammilla kierroksilla ja sitä oli reippaasti enemmän kuin nyt, nyt tosin koneen käytös on taas tasaisempaa..
Ihan hyvin se nyt kulkee kuitenkin. Teho ei juuri laske tuon 7000rpm jälkeen vaan jatkuu tasaisena tonne melkein 9000rpm asti.
Video -> http://www.youtube.com/watch?v=syU0j1g1o0o
Dynolappu -> http://www.fiat127.net/dyno/dyno2010.jpg
Tehoa ei siis saatu sen enempää lisää, muuta kuin että puristussuhdetta pitäis nostaa aika reippaasti ni saatais koneelle kunnollinen "käytös". Nyt se on vähän laiskan oloinen ja muutenkin toiminta parantuis kun sais lisää ruttua. Pitää tehdä asialla jotain talvella.
Nokkaa ei alettu säätämään koska siitä ei kuulema olisi ollut suurta hyötyä noilla puristuksilla, totesin sen kyllä tässä jo itsekin kun sitä olen edestakaisin veivannut ilman sen kummempia vaikutuksia koneen luonteeseen. Vaikka viime dyno olikin eri mestassa ja teholuvut ei ole suoraan verrannollisia niin ihmetyttää silti että aiemmin tuo teho kuitenkin tuli 1000rpm korkeammilla kierroksilla ja sitä oli reippaasti enemmän kuin nyt, nyt tosin koneen käytös on taas tasaisempaa..
Ihan hyvin se nyt kulkee kuitenkin. Teho ei juuri laske tuon 7000rpm jälkeen vaan jatkuu tasaisena tonne melkein 9000rpm asti.
Video -> http://www.youtube.com/watch?v=syU0j1g1o0o
Dynolappu -> http://www.fiat127.net/dyno/dyno2010.jpg
http://www.fiat127.net
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Nyt kun siellä kerran oot asioinut niin osannet kertoa mitä penkitys siellä maksoi??ja säätötoimet...?? itekkin mokomaa hommaa tarttis ruveta touhuumaan... onko sulla nyt mitään hajuu suutinkoosta ym...meinaan et jos niit siel muuteltu niin sais itelle siit lähtökohtaa...
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Ei koskettu mihinkään suuttimiin, kaikki oli OK sen osalta. Siellä ei kauheesti noita suuttimia ole näihin kaasuttimiin muutenkaan. Mutta siis itsellä on nyt 127 pääsuuttimet ja ne oli sopivat.
Ajankäytöstä ja työmäärästähän toi hinta riippuu mutta itselle puhelimessa sanoi että 70-150e maksanee tuo homma.. Ei näis hinnos taida kauheita eroja edes olla paikkakohtaisesti.
Ajankäytöstä ja työmäärästähän toi hinta riippuu mutta itselle puhelimessa sanoi että 70-150e maksanee tuo homma.. Ei näis hinnos taida kauheita eroja edes olla paikkakohtaisesti.
http://www.fiat127.net
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
itellä on sen verran hommelot viel vaihees etti sinne oo viel asiaa....jahka saan toiset seosputket ja tai suuttimet niin sit vois sinne alkaa soittelee.... ku on piru vie F22 seosputket jotenki vaikeita kait saada nykysin tms...
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
ai tä?
tuolta ainakin minä klikkasin ja postissa tuli
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... =61450.222
2kpl uusia löytyy ainakin multa kun tilasin tuohon yksittäiseen DCNF:ääni moiset...
tuolta ainakin minä klikkasin ja postissa tuli
http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... =61450.222
2kpl uusia löytyy ainakin multa kun tilasin tuohon yksittäiseen DCNF:ääni moiset...
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Samahan mulla oli kun Trapantin kanssa tuolla olin - tosin mulla oli matka-ajosuuttimet paikallaan ja vaihdettiin sinne ne jotka siellä oli silloin olleet aikasemmin radalla . Mutta taas esim. Dellortojen suuttimia tuolla oli hyvin, ja taitaa olla tavallisempienkin Webrujekin.
Tosiasiahan on se että että suuttimein vaihto on halpaa tuolla koska pelkkää vetoa varten alkuvalmistelut vievät aikaa sen verran. Mulla silloin koitettiin sytkän vaikutusta, vähän eri suuttimia ja sitten itseasiassa kanssa ilmansuodattimein vaikutusta. Nokkia silloin ei ollut kanssa kuulemma intoa säätää kun tehokäyrä oli niin laakea ja katuajoon sopiva - tosin tuplanokkavassa tuollakin olisi ollut enemmän kokeiltavaa.
Tuossa Mafian tehokäyrässä tuo huipputehon alue on niin laaja että kierrokset voi olla melkeen mitä vaan et missä se piikkikohta esiintyy. Ja jos nenua oli kanssa viime kertaan verrattuna säädetty niin kyllä sekin vaikuttaa asiaan. Missäs penkissä se viimeksi oli - ja millainen käyrä oli?
Tosiasiahan on se että että suuttimein vaihto on halpaa tuolla koska pelkkää vetoa varten alkuvalmistelut vievät aikaa sen verran. Mulla silloin koitettiin sytkän vaikutusta, vähän eri suuttimia ja sitten itseasiassa kanssa ilmansuodattimein vaikutusta. Nokkia silloin ei ollut kanssa kuulemma intoa säätää kun tehokäyrä oli niin laakea ja katuajoon sopiva - tosin tuplanokkavassa tuollakin olisi ollut enemmän kokeiltavaa.
Tuossa Mafian tehokäyrässä tuo huipputehon alue on niin laaja että kierrokset voi olla melkeen mitä vaan et missä se piikkikohta esiintyy. Ja jos nenua oli kanssa viime kertaan verrattuna säädetty niin kyllä sekin vaikuttaa asiaan. Missäs penkissä se viimeksi oli - ja millainen käyrä oli?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä
Tässä olis vierekkäin vuoden 2010 vs. 2007 dynokäyrät -> http://www.fiat127.net/dyno/dyno_comparison.jpg
Aikaisempi dyno oli Esatech. Olisin vertailukohdan pysymiseks käyny varmaan nytkin siellä mutta kun en asu sielläpäin enää ni ei ollut kovin kätevää.
Ei voi nyt suoraan verrata sitten, penkitkin kun eroavat noiden lukujen puolesta niin kovasti.. Pitää ens kerral vaa mennä taas tähän samaa mestaa ni voi verrata ainaki et onko menty ylös vai alaspäin tehos.. Lisää pitää saada jokatapaukses
Aikaisempi dyno oli Esatech. Olisin vertailukohdan pysymiseks käyny varmaan nytkin siellä mutta kun en asu sielläpäin enää ni ei ollut kovin kätevää.
Ei voi nyt suoraan verrata sitten, penkitkin kun eroavat noiden lukujen puolesta niin kovasti.. Pitää ens kerral vaa mennä taas tähän samaa mestaa ni voi verrata ainaki et onko menty ylös vai alaspäin tehos.. Lisää pitää saada jokatapaukses
http://www.fiat127.net