127:n kunnostusta ja keventämistä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Paha vika toi moottorimiehen ammattitauti....eli tehon jano.. :lol: :lol:
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Joo, noh, pitää nyt talven aikana sitten korottaa nuo puristuspaineet ja hifistellä vähän venttiilien kanssa ja käydä sitten uudestaan kokeilemassa. Jos pääsis tuossa dynossa nyt yli 100hp edes.

Tänään innostuin madaltamaan tuon takapään joka sekin kevennyksen myötä oli noussut turhan korkealla. Tukivarren kiinnityksestä vaan jouselta joustinkumit pois ja vähän palikkaa väliin niin sehän tipahti ihan nätisti aika sopivalle korkeudelle.

Pitää etupään kanssa vähän säätää nyt sitten, pitänee tehdä alumiinistä adapteriholkit iskarin varren "lyhentämiseksi" että jousesta voi katkaista lisää pois ilman että se jää löysästi heilumaan yläasennossa.

Kuva
Kuva
http://www.fiat127.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jhumaliste, onpas räyhän näköinen 8)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Spede
Viestit: 396
Liittynyt: 01.05.2007 12:28
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Spede »

tuli tämäkin bongattua eilen kerttulinkadulla =) Taitaa tossa kuvassakin olla samassa paikkaa?
Ex laitteet :
Fiat Uno Turbo -88
Fiat Uno Turbo -90
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Siinähän tuo tällä hetkellä juu nököttää.
http://www.fiat127.net
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei topikista tainnut selvitä mitä tuo kone pitää sisällään? :D

Mutta ihan kelpo lukemat kyllä saavutettu ja eikai autokaan paljoa paina.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Tuolta -> http://www.fiat127.net sivulta löytyy joku puoliks paikkansa pitävä specsaus ton koneen sielun elämästä. Toi dynotulos oli vähän pettymys, siel on nyt niin matalat puristuspaineet että täytyy avata ja katsoa männänrenkaat ja sitten nostaa puristussuhdettakin. Pitäis / sais tulla muutama kymmenen heppaa lisääkin sitä tehoa. Kun nyt tulee nuo tehot jollai 10:1 puristussuhteella ja 9.5-10bar puristuspaineilla. Että mihin lie nousee kunnon puristuksilla tuo teho.

On siinä vielä muutakin parannettavaa, venttiilien seetit on hiomatta oikeaoppisiin kulmiin tehon kannalta ja pakovenaakin vois samalla pikkusen suurentaa.

Mielenkiintoista nähdä sitten että mitä vaikuttaa hevoslukemiin kun nuo muutokset tekee. venttiilityöt ja puristussuhteen noston siis.

93hp oli nyt paras veto, mutta se oli ilman ilmansuodattimia. Tuo 91hp on suodattimilla, pitää se sinne 110hp tienoilla saada tosta nousemaan.
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No, noinhan se on hyvä tehdäkin että näkee sitten mitä muutokset vaikuttaa. Tietysti samassa penkissä pitää molemmat penkitykset sitten tehdä koska niissä on eroja..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ja tuosta Esatechin penkistä oli silloin mielestäni VM:n penkkivertailussa juttua että tulos ei ole samalla tapaa vertailukelpoinen kuin vertailun muissa penkeissä. Pitäiskö Rytmilläkin käydä siellä että jos sais samalla setupilla sellaisen reilu 200 konin lapun jos laskukaava on sama kuin mafiallakin... :twisted:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Nyt o laite talviteloilla, piti viel yks video napata, saattaa jäädä viimeseks täl tekniikal:

http://www.youtube.com/watch?v=e9eC3g57OF0

100kmh menee rikki kakkosvaihteel, on sen verran isommat noi renkaat et tienvarsinäyttö ainakin tykkää et mittarin mukaa 95 olis 100 todellista nopeutta..
http://www.fiat127.net
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Ainakin kilvanajopiireissä Esatechin lapuilla ei ole hirveästi painoarvoa - sen verran usein kait Esatechin 150 HP on muualla ollutkin 115 - 125 HP... Katselin taannoin joitain noita mafian lappuja Esatechilta ja vertailtiin niitä J. Solaksen kanssa; asiantuntija-arvio oli, että Esatechin penkki antaa aikapaljon plussaa. Taisipa siellä samoihin aikoihin olla 2.0 l kupla, josta Esatech oli penkittänyt 135 heppaa; Solaksella saivat 105 - 115 heppaa...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Päivitetäänpäs tätäkin, leimalle tarvi raidetangonpää ja alapallonivel uusia, yksi pieni paikkakin piti hitsata pohjaan.

Ajossa taas, dynossakin piti käydä taas kokeilemassa jos sais koneen rikki:

Kuva


Youtube versio:

http://www.youtube.com/watch?v=a3lOUUrdPMI
http://www.fiat127.net
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Paljonko tossa motissa jää männät dekin alle vai jääkö? Mietin saisiko sieltä kaiveltua ne viimeiset kympät puristuksiin...

Jos kannesta meinaisi höylätä niin taatusti pitää vahvikehitsata vesikanaviin lisää tavaraa ettei rupea peräämään. Vahvikehitsauksilla kestää ainakin Ladan kansi laskea todistetusti yli 3 mm...

Väkisin tulee myös mieleen että tuo nokka voi täytehitsailuista huolimatta olla liian kesy jos sieltä yli 100hv/litra haetaan...mene ja tiedä. Nostoa voisi olla kyllä hieman enemmänkin kuin 10 mm, varsinkin noilla venoilla.
Varmasti tuolla nokalla käyttöalue on laaja, mutta tietenkin huipputehon kustanuksella.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Paljerako 0.7mm, mäntä tulee 0.5mm lohkotasosta yli.

Kannesta otettiin nyt vielä kerta kiellon päälle meiningillä milli pois ja ainakin dynon ajan piti pahvi.

Puristukset nyt 11:1 - 11.2:1 välillä.

Kansi virtaa 105hp, kisaseetihionnan vaikutus virtaukseen = 0% isoimmilla nostoilla, hieman parani alemmilla nostoilla mutta vain vähäsen. 9mm noston jälkeen ei enää parane virtaukset, liian pieni kanava tod. näk.

Eli kansi se on nyt joka viime kädessä sitten tehot tuohon rajaa, sinänsä muuten hyvin palikat kasassa kun noinkin lähelle sitä 105hp päästään.
http://www.fiat127.net
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

.[/quote]
Mafia kirjoitti:Kansi virtaa 105hp, kisaseetihionnan vaikutus virtaukseen = 0% isoimmilla nostoilla, hieman parani alemmilla nostoilla mutta vain vähäsen. 9mm noston jälkeen ei enää parane virtaukset, liian pieni kanava tod. näk.
Onko tuo kansi tehty sportin vai stradan kannesta; jos sportin, niin välttämättä kyse ei ole kanavan koosta, vaan muodosta. Kuka tuon kannen kanavat on portannut?
Tsekkasin dyno-klipin; aika paljon alkaa moottori työntämään tavaraa kaasareista taivaalle kovemmilla kierroksilla. Vastaava ongelma on myös meikäläisen kilpurissa. Vika voi olla myös pakosarjassa eli moottorin sykkeet menee sekaisin jne... myös nokka-akseli voi aiheuttaa samaa... eli ei välttämättä kanavasta johtuvaa...
Kenen tekemä pakosarja tuossa on?
Missä muuten penkitit auton?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vastaa Viestiin