127:n kunnostusta ja keventämistä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

Riippuu myös onko ABS:ät vai ei.
Tuolta voi katsella kaikkia mittoja ym., tosin joitakin virheitä olen sieltäkin havainnut : http://www.brakeworld.co.uk/brakeworld/ ... bframe.htm

Niin, ja varaosanumeroa klikkaamalla tulee kaikki mitat ja missä samaa levyä käytetään. Melko hyvät sivut.
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Tänään räpellettiin bensatankki uusine letkuineen paikoilleen ja hain sport-powerilta uudet ikkunankehyslistat. Kiitoksia vain näistä. Juuri muuta en sitten saanutkaan tehtyä, paitsi niin, rikottua autoa vähän lisää. Yritin irroittaa sitä isoa iskarin pulttia, ei lähtenyt, meni vaan poikki -> avasin sitten rummun ja sieltä löyty lisää ylläreitä, jarrusylinteri oli vuotanut litkut ulos ja oli siis sekin vaihdettava.. aloin irroittamaan sitten laakeria -> sain senkin rikki.

Noh, jarrukilpeä en saanut hajalle joka olikin ainoa osa mitä tuosta tarvin. Sain varaosatukivarsipaketin purettu varsin nätisti, niissä ainoa vanha osa sitten olikin se jarrukilpi. Jos saisin tuon vähemmän mädän jarrukilven vaihdettua molemmille puolille niin pääsis ilmaamaan ne ja koeajolle vaikka vielä saman päivän aikana.

Sit viel semmonen kysymys tosta moottorin alatukipalkista, et ku niitä ilmeisesti on kahta mallia, suorempaa ja mutka-mallista. Että minkälainen sen pitäis tässä 1050cc koneessa olla ja onko kellään kuvaa siitä oikeasta versioista. Toi kone on aina ollu iha viturallaan tuolla ja se repii sen alatukikumin joka kausi hajalle. Eikä konetta saa paikoilleenkaan noille kumeille ilman tolkutonta tunkin ja sorkkarautojan kanssa vääntämistä, epäilen että joku kiinnike tai muu ei kyllä oo oikea mulla. alatukikumi haluais kai sijaita vähän ylempänä mutta tuo keskipalkki ei mahdollista sitä, suoraksi en sitä palkkia sanoisi, siinä on kyllä mutka alaspäin ja hyvin tilaa öljypohjan ja palkin välissä.

Kone on myös kallellaan apukuskin puolelle jonkin verran, yksi vaihtoehto vois olla vaihtaa laatikonpuolen kiinnikekumi laippoineen sen tukiraudan alapuolelle? Nythän kumin laippa on tuon tuen päällä niinkuin kai kuuluukin? En ole tarkemmin tutkinut mutta tuolla voisi asentoa korjata ehkä 5mm laatikon päästä pakettia laskemalla, ei paljon mutta auttais varmaan sekin jo jotain.

Onkos tuohon kellään kommenttia?
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Varaosa-tukivarsipaketin jarrukilvet ei ollutkaan läpimädät, vaan niiden päällä olevat pölysuojat vai mitkä lie ovatkaan, ohuempaa peltiä. Ne oli vaan niin ruosteessa ja liassa etten huomannut että se mätä ohut pelti oli vain pistehitseillä kiinni itse jarrukilvessä eikä siis itse jarrukilpi. Autossa kiinni olleissa jarruissa ei tuota ohutta suojapeltiä edes ollut.

Onneks näin, koska toisenkaan takapyörän laakeri ei lähtenyt ehjänä irti, enkä usko että näistä toisistakaan tukivarsipaketeista ne olis irronneet muuta kuin osissa. Vältyin laakeriostoksilta siis, revin nuo ruostuneet suojapellit pois ja kasasin uudet tukivarsipaketit uusilla takaiskareilla.

Pakoputkikin on jo paikoillaan.

Vähän jännitti ottaako takarenkaan sisäpinta kiinni iskarin suoja"muoviin" niinkuin vanhoilla renkailla niinkin pahasti että suojamuovista piti leikata siivu pois. Näissä uusissa tuo suojamuovi ei ole muovia vaan metallia eikä niitä muutenkaan olisi viittinyt alkaa silpomaan. Mutta ei ottanut kiinni niin ei hätää sen suhteen.

Auto on nyt kuin kivi, ei juuri mitään joustoa kun yrittää heiluttaa :D Saa nähdä millainen kivireki se on ajaa.

Ja vielä näistä moottorin kannakkeista, että epäilen nyt tuota vaihdelaatikon tukikumia että onkohan se oikean mallinen, kun mulla on ollut noita kannakkeita joskus vuosia sitten erilaisia, ja nyt mietityttää että onko tuo oikeanlainen 1050cc koneeseen. Luulen että moottorin vinokallistuman ja virheasennon sais korjattua parhaiten niin että laskis moottoria vaihteiston päästä vaan niin paljon että se olis suorassa eikä rasittais noita kumejakaan turhaan. Jos joku 1050cc koneisen omistava osais sanoo onko tuo kannake oikea ja kumit yms oikein päin tuolla, korjaan tuon jokatapauksessa mutta alkoi vaan kiinnostamaan mistä tämä johtuu.

http://www.fiat127.net/kunnostus/22.5/r ... pellit.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/22.5/t ... _sisus.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/22.5/u ... aketti.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/22.5/v ... nnatin.jpg
http://www.fiat127.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mulla pitäis olla tuo 1050cc alapalkki tallessa jos tarvit vielä... Se kummisysteemi meni jo kaupaksi...

http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 100417.jpg

http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... 100418.jpg

Edit saattaa olla se vaihteiston pään kannakekkin vielä jos nyt on erilainen vs 903?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

kyl toi kannake äkkipäätään näyttäis oikeenlainen oilevan ja hilutkin kait oikeen päin... jotenki sellanen olo että ei sitä saa niillä osilla ees väärin koottua..... mut en toki varma ole... voihan se olla mitotukseltaan niin vähän erilainen etä vaikee silmällä havaita....siis 903 koneen kannake... jos haluut niit kannakkeit viel ihmetellä ja ottaa esim kuvaa tms ni oon ite huomenna menos talille. siin pukissa olevas konees ne on hyvin esillä ja nähtävissä. Ja sit aloin tota palkkiasiaa oiken miettimään ja en tosiaan muista sitä'kään että oliks palkki erilainen ku 903:sessa vai oliks se erilainen palkki vain 5-v looan kans vai mkten se olikaan... :roll: :oops:
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Viesti Kirjoittaja JTP »

Tuo kannake sinänsä on ihan oikea. Mutta se vastakappale, johon pultti kierretään on myös erilainen. Eli jos muistan oikein, niin 1050:ssä pitäisi olla sellainen about 3 cm pitkä holkki ennen kierrettä, ja taas 903:ssa pari senttiä lyhyempi... oiskohan sulla 903:sen vastakappale?
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Melko varmasti on, koska arpatin kuvien perusteella tuo mun alapalkki on kyllä oikean mallinen eli vika ei olis ainakaan siinä. Ja tuo jakopään kiinnike tuntuis olevan oikeammalla korkeudella tolle alakiinnikkeelle. Vaihdelootan pää repii sitä vinoon sitten.

Just vaihteiston kiinnikeen kohtaloa tuossa arvuuttelin että se on just jotain 2-3cm luokkaa mitä koneen pitäis olla laatikon päästä alempana. Tuohan on kyllä helppo korjata pidemmän pultin ja holkin/paksun prikan avulla.
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Tän illan räpellyksistä:

Jotain positiivisia yllätyksiä tuli vastaan tänään. Kun tyhjensin jäähdytinnesteet uuden flektin anturin vaihdon vuoksi, huomasin ettei veden seassa ollut juuri lainkaan öljyä, ilmeisesti/toivottavasti syksyllä autoa käytettäessä syylärissä näkynyt öljy oli vain edellisen kansipahvin vuotamisen jälkeisiä jäämiä.

Toinen positiivinen ja aika yllättäväkin löytö oli vaihdelaatikon öljyn määrä, sitä olikin yli 2 litraa. Olin varma että sieltä tulee se alle litra ulos kuten aina aiemminkin kun on vetarin kumit vuotanut kaiken ulos. Ne vuoti nytkin tallissa ainakin tietyissä asennoissa ollessaan mutta tällä kertaa öljyä olikin melkein oikea määrä lootassa. Voiko johtua siitä että tämä öljy olis ollut niin paljon jäykempää kuin aiemmat käyttämäni että se on pysynyt jopa sisällä. Tämänkertainen öljy oli siis tuota Tutolan ZC90 mönjää. Tällä öljyllä tosin vaihteet on menny kaikista huonoiten sisään. Samoilla vetareilla ja kumeilla on menty jo kahdet-kolmet öljyt ja aina aiemmin niistä on ehtinyt vuotaa noin puolet ainakin ulos siinä vaiheessa kun ne on jouduttu syystä tai toisesta ulos valuttamaan.

Noh, antoi ainakin vähän toivoa että uudetkin öljyt pysyis sisällä. Vaihdoin uudet kumit taas mutta tällä kertaa putsasin laatikon pään kiinnikeraudat viimeisen päälle, niissä oli aiemmin ollut jotain maalinjäämiä yms röpelöä, saattanut sitäkin kautta päästä vuotamaan.

Vaihdoin myös toiseen vetariin ulomman suojakumin, ja kyllä se melkein tuohon toiseenkin pitää uusia, siinäkin oli sitten kuitenkin pieni repeämä vaikka aluksi katsoinkin että olis ok.

Hitsasin nuo jarrujen soviteprikat yhdeksi paksuksi prikaksi, jos se ei nyt näyttäis niin epäilyttävältä. Lyhensin myös hieman satuloiden kiinnityspultteja niin ettei tarvitse pultinpään alle kuin yhden prikan.
Jarrut on nyt myös ilmattu, pysyi nesteet sisällä, sekin oli ihan jees.

Tulpatkin katsastin ihan pikimustathan ne.. Kone röpelsi viime syksynä loppumatkasta aikalailla Lahdesta Turkuun autoa siirrettäessä. Pelkäsin tuolloin että olis kansipahvi ehkä mennyt kun auto oli pitkään seissyt ennen tuota reissua ja jos vaikka olisi suutin muurautunut umpeen niin että olis pahvin päässyt polttamaan. Saattoi olla kuitenkin turhaa pelottelua, ei varmaan tulpat vaan ole tykänneet tollaisesta pitkästä tasakierrosten matka-ajosta. Tässä kun dynossa näkyi seoksissa aika isoja heittelyitä just näiden kierrosten tienoilla, menee rajusti rikkaalle tietys kohtaa ainakin. Tätä yritetään nyt sit tulevaisuudessa sitten korjailla imutorvilla.. Kone toimi tuolloin loppumatkasti paremmin kun vähän kiihdytti tai moottorijarrutti, silloin ei röpöttänyt mutta tasakierroksilla matka-ajo meni vähän kuin kolmella ja puolella pytyllä. Mitä luulette, kannattaisko tossa käyttää jo jotain muuta kuin sportin vakio-arvoista tulppaa? Puristukset kuitenkin jo jonkin verran korkeammat jne.. ? Ja jos nyt ostan uudet niin mitkähän siihen kannattais turvallisen kokeilun rajois ostaa, muut kuin nuo lämpöarvoiltaan vakiot siis. Astetta kylmemmät?

http://www.fiat127.net/kunnostus/23.5/vetarin_urat.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/23.5/k ... vetari.jpg
http://www.fiat127.net/kunnostus/23.5/s ... laippa.jpg

http://www.fiat127.net/kunnostus/23.5/s ... prikat.jpg
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Jee, se lähti käyntiin. Kävin heittämäs pihatiellä pienen lenkinkin jo, että jouset asettuu paremmin. Asettu tai ei mutta hirvee traktori se oli joka tapauksessa, piti lähtee vähän aikasemmin tallilta tänään niin jäi homma vähän kesken, ehdin vasta toisen puolen madaltaa leikkaamalla 1½ kierrosta jousista. Tulee varmaa ihan jees.

Ajotuntumasta en osaa sanoa mitään kun ovet oli kiinni mustekaloilla ja ykkösellä varovasti körottelin ilman tuulilasia tai mitään :D

Mitään nesteitä se ei nyt näytä vuotavan, hyvä homma.

Moottorin tukikumia ihmettelin, tuin koneen laatikon alta tunkilla ja otin sen kannakkeen irti, Tein sinne 2cm paksun prikan väliin ja tarkastelin vähän muitakin kiinnikkeitä, nyt se on paljon luonnollisemmassa asennossa jo. Tosin ehkä vieläkin paksumman prikan olis tarvinu et olis täysin suorassa ollut. Tällä mennään nyt kuitenkin, kallistuma on tuskin huomattavissa enää.

Tulpat on nyt lämpöarvoltaan 5, astetta kylmemmät kuin ennen. Hyvin tuntuu toimivan näilläkin. Sytkässä oli kyllä vähän sanomista, kärjettömän optinen levy ei ollut oikein mitenkäänpäin synkassa pyörijän kanssa. just ja just ehti antaa kipinää ennenkuin pyörijä ohitti jakajan kannen nastan. Varmaan vaikuttanut jonkin verran toimintaan, tuskin ehtinyt antaa kunnon kipinää.

Otettiin ihan videokin siitä kun saatiin käyntiin ekan kerran, harmi vaan että otin vahingossa huonolla laadulla, vähän suttuista mutta äänet kuuluu sentäs.

Toisessa videossa annetaan vähän kierroksia. Pitää viel säätää mut ihan kohtalaisesti se nyt käy jo.

http://www.fiat127.net/kunnostus/24.5/t ... nnetty.jpg

Eka startti:
http://www.youtube.com/watch?v=TXeKG8cuD5g

Kierroksia:
http://www.youtube.com/watch?v=taNMxQ096Kk
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Tänään pientä edistymistä, tuulilasi kiinnitetty ja toinenkin puoli madallettu. Ei tarpeeks matala kyl vieläkää mut jousista ei taaskaa voi napsia enempää pois. Pitää kattoo jos se vähän madaltuis lisää kun hetken ajelee.

Jäähdytinneste on ihanan ruskeaa kuraa, pitää käyttää viel vähän lisää sitä et suurimmat ruosteet liukenis tohon nesteeseen ennenkuin vaihtaa uudet. Öljyiseltä neste ei onneksi näytä lainkaan. On sen verran vähän ajeltu nyt muutaman vuoden aikana että päässy näemmä ruostetta kerääntyy.

Meinaa perhana vähän ottaa kuskin puolen rengas kallistuksenvakaajaan kiinni kun kääntää aivan ääriasentoon, toivoin madaltamisen auttavan tuohon ku camberit muuttuu. Auttoi vissii muttei ihan tarpeeks. Ratin kyllä saa käännettyä perille asti mutta just vähän ennen ääriasentoa ottaa rengas kiinni. Jos vähän viel madaltuis toi kun ajaa pihal rinkiä ni saattais riittää ettei ota kiinni. Vähän erikoista kyl et ottaa kiinni kun nykyinen vannesetti on ulospäin levittävämpi kuin aiempi, takaiskareiden ja renkaan väliin jää esim paremmin tilaa kuin ennen. Mutta rengas on toki just sen verran suurempi halkaisijaltaan kuin vanha että se aiheuttaa tuon. Toisella puolella ei ota kiinni.

Se on niin pienestä kiinni että saiskohan lie kallistuksenvakaajaa vähän siirrettyä kiinnikkeissään apukuskia kohti tai muulla kikalla sen pari milliä saada lisää tilaa. Jos spacereit ei nyt haluta käyttää.
http://www.fiat127.net
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pamauta vanteelle ohkaisemmat renkaat VAG tyyliin :D
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

riittääkö raidetangonpäissä varaa siirtää "ohjauskeskipistettä"? vai onko toisellakin puolella tila lähes loppu? Tai sitten rajoitinta hammastankoon.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

toi kävi kans mielessä et jos on renkaat suuntauksen aikana menneet ikäänkuin toispuoliseksi.... vaikka aika lähellä se tossa muutenkin ettei kiinni ota....itelläni kun on 165/70/13 gummi vakio pelti vanteella niin ei siinäkään tilaa liiemmälti jää.. :roll:
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Täytyy tutkia sillä toiselle puolelle jää joitain millejä enemmän tilaa.

Mokailin eilen niiden perkeleen ikkunankehyslistojen kanssa taas siihen malliin että on näin loppusuoralla tartuttava vielä ruiskuun. Maalipintaan tuli pari pientä vaurioo joita korjasin spraypullolla jota oli jo onnistuneesti käyttänyt muidenkin pienten vaurioiden korjailuun. tällä kertaapas maali korkkasi niin maan perusteellisesti noista kohdista. Katselin sitä vähän aikaa ja pyyhkäsin tinnerillä -> kirkkaan vihreää maalipintaa sellaisella 10-15cm kaistaleella ovessa.. Ja hyvä hyvä huusivat lapset taputtaen karvaisia käsiään. Tämän lisäks listatkin on heikossa hapessa jo kaiken irroittelun ja takaisinlaittamisen jäljiltä. Saa nähdä mitä tosta tulee.. Muuten olis ollu jo valmis..
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Sain hionnan ja uuden tinneripesun jälkeen maalin taas pysymään ovessa.. Aika "hazardi" toi maalipinta kyl on näemmä.. Ei uskalla kauheesti paukkupullojen kans korjailla mitää pikkuvikoja jos käykin noin. Varmaan ostan sellaisen "kynsilakkapullon" jolla sit korjaan kiveniskemiä yms.

Ikkunatkin sain sit asennettuu ku oikein ähersin niiden kanssa. Auto on nyt about valmis. Haen huomenna päästötodistukseni sillä, ehkä jopa katsastettuna. Jos se menee läpi päästöistä. Jos en saa päästöjen säädätykseen aikaan aamupäiväks mistää ni meen tuurillani kokeilee josko se meniskin läpi.
http://www.fiat127.net
Vastaa Viestiin