127:n kunnostusta ja keventämistä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Stradan kansi, itse tasoittelin kanavat venttiilien suurennuksen jälkeen, sitä oli edellinen omistaja jo tosin portannut aika ruovilla kädellä ennen venojen suurennustakin, itse sitten tasoittelin vaan jälkiä ja vähän suurensin kanavaa niin että sopi tuohon imusarjaan. Yritin olla liikaa koskematta muotoon ettei mene pilalle ainakaan. Nyt kun sitä kantta katsoo ja miettii sen virtausta tuon virtauspenkkituloksen jälkeen niin tuolla kanavan kaarteessa on aika iso möykky ohjurin ympärillä, sellainen "kumpu", jota varmaan pitäisi madaltaa rajusti tai poistaa kokonaan niin että kanava yläpuoleltakin jatkuis jouhevammin, se kun taitaa lisäksi tuossa kohden supistaa kanavaa.

Tavaraa tosiaan tulee takasinpäin kaasareilta isoilla kiekoilla ja johtunee pakosarjasta, joka on aika viritelmä. 4-1 mutta niin että kaikki neljä putkea viedään kollektorille vierekkäin. Mutta sinänsä hassua siinä mielessä' se "toimimattomuus" että sillä saavutetaan tuosta bensan väärään suuntaan tupruttamisesta huolimatta lähes maksimi tehot suhteessa siihen mitä kansi vaan antaa myöden.. Eli vaikkei se "toimi" niin se tuskin on rajoittavana tekijänä nyt, ainakaan paria heppaa enempää.

Muuta infoa:

Nokan säätö äärilaidasta toiseen ei vaikuttanu tehoihin oikeastaan yhtään ( 1-2hp ). Ainoa joka vaikuttaa on sytkän säätö aikaisemmalle :D Sitä tuossa dynokaverin kanssa ihmeteltiinkin kun ei vaikuta nokan ajoitukset millään muotoa tähän koneeseen.. Mutta se tarkoittanee vaan sitä että siellä on tämä joku rajoittava tekijä ( kansi ), joka sitten leikkaa tehon siihen 99hp joka sieltä sitten tulee ulos aika tasaisena 6000rpm -> niin pitkälle kuin jaksaa huudattaa. Ja se ei siitä nouse eikä laske vaikka säätää nokkaa lähes hampaalla suuntaan taikka toiseen. Siihen voi pikkasen vaikuttaa mistä kohtaa se tehoalue alkaa ja kenties sitten loppuisi mutta huipputehoon ei vaikuta kun ilmeisesti kanavan virtaus sen rajaa siihen tiettyyn lakipisteeseen aina.. Näin itse sen kuvittelen ainakin. Pikkuisen se nokka käyntiin ja kierrosherkkyyteen ja yleiseen toimivuuteen "röpöttelyyn" vaikuttaa ja nyt se vaan säädettiin niin että se toimi "herkimmin", parhaat tehot tosin myös tuli tällä ajoituksella.

Penkitys oli tuolla Racingengines pajalla Lokalahdella Uudenkaupungin nurkilla, Saarinen tais olla kaverin nimi.
Sama dyno kuin edellisellä kertaa, eli on silleen vertailukelpoinen.

Muutokset 93hp -> 99hp:

Milli pois kannesta
Kisaseetien hionta venoihin
http://www.fiat127.net
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: 127:n kunnostusta ja keventämistä

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Kuulostaa aika tutulta. Paitsi, että meikäläisellä on 129 heppaa virtaava kansi koneessa (Mattilan Saken virtauspenkissä imutettu). Vääntöä koneesta sentään löytyy 136 - 138 Nm. Tehot jäävät tuohon 110 - 115 hp:n haarukkaan. Kyseessä siis 1300 cc kone. Solaksen penkissä jarrutettu; lyhyt diagnoosi Solakselta oli, että sykkeet on pahasti pielessä; eli juuri kun moottorin pitäisi antaa viimeiset tehot ulos, alkaa tuo takaisinpäin räkiminen. Vertasi mm. muutamaan 1300 fordin koneeseen ja totesi, että Fiatissa on hyvät väännöt, mutta ei jaksa mennä sykkeiden takia loppuun ja puristaa viimeisiä tehoja pihalle. Siis samatyyppinen tehojen leikkautuminen kuin sinulla, tosin 1000 rpm ylempänä. Onneksi jaksaa kuitenkin vetää n. 8500 rpm:ään tehojen laskematta eli jaksaa pätkällä kelata myös vääntö & tehohuippujen jälkeen vielä nopeutta.
Kansi on tehty 1300 cc:n kannesta ja pakosarja 4-2-1, jota mm. Heikka myy.
Mattilan analyysi tuosta kannesta on, että imukanava lähtee kuten TC:ssä liian alhaalta, jolloin kannen lattiasta virtaus irtoaa. Varakannen & imusarjan Sakke viimeisteli muistaakseni virtaamaan 136 heppaa, ja sanoi lopuksi kannen tarvitsevan täyttämistä & siirtoa ylöspäin, jos tuosta meinaa saada paremman. Noihin lukuihin nähden kannessasi on vielä parantamisen varaa; tosin taitaa myös olla niin, että ko. tapauksessa pitäisi nokankin olla astetta ärjympi...
Muistaakseni tuosta ohjurin ympäriltä ei juuri ihmeemmin otettu tavaraa pois, jotain kuitenkin...
Pakosajasta taas tuli aika suora palaute; primäärien jälkeiset kollektorit aivan liian lähellä venttiileitä, sekundäärien jälkeinen paikallaan. Tuon olisin moneen otteeseen muuttanut, mutta kun tuo tila on laatikon ja moottorin välissä niin pirun rajallinen ja alaspäin ei passaa mennä (nyt jo maavara aivan liian pieni) ja öljypohjaa taas ei ole saanut aikaiseksi modata...
Kaiken kaikkiaan tuo seiskan konehuone on hankala moottorin saamiseksi viimeisen päälle; 1300 cc koneen kanssa loppuu tila pellin alla; eli imutorvet / putsarit jäävät mataliksi ja pohjan puolella ei ole kamalasti varaa mennä maata kohden (rallipeleissä)....
Sinänsähän virityksesi on onnistunut eli tehoa tullut lisää... Varmaan tuota kantta kannattaa miettiä, jos jatkossa tarkoitus vielä tehdä kireämpi kone. Unohtamatta pakosarjaa ja myös puristuksia; eli pattipäämäntää kehiin jne...

Joskus on käynyt sellainen mielessä, että istuttaisi tuon 1300 cc seiskan koneen Unon keulalle ja rakentaisi sprinttipelin SS:ään alle 1400 kuutioisiin. Poika (11v) on ilmoittanut moneen otteensa halunsa kokeilla nuorten luokassa sitten aikanaan. Unon keulalla olisi ainakin tilaa imu & pakopuolelle ja myös vahvemmalle lootalle. Samoin alustan saisi paremmaksi. Toisaalta tuo seiskan kone on kevyempi kuin soho... Ja konepuolelle ei tarvitsisi osia pahemmin haalia ja samaran kisalaatikkokin olisi nurkissa... Vaan kun aika on kortilla...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vastaa Viestiin