Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
Nonniin. Nyt on saatu uudessa kodissa pikkuhiljaa tavarat paikalleen ja Gralekin on päässyt "lämpimään" talliin.
Taisi olla ihan siinä kinthaalla ettei menny kone lopullisesti särki muuton aikana.
En saanut muuttopäiväksi mistään sellasta apua että olisin saanut kansipahvivikaisen graleni hinaamalla pois AUTOHALLISTA jossa se oli. No kädet kyynärpäitä myöten ristiin että se ei leipoisi kiinni kun yritän sitä ajamalla pois hallista. Helevetinmoisella rätkimisellä ja paukkeella tuli Delta pois maan uumenista. Oli siinä viereisen pubin terassin asiakkailla ihmetteleminen kun kivuliaasti kiipesin ramppia ylös. Meteli oli melekonen. Vetoja ei ollut ylämäkeen ollenkaan ja kytkimellä piti kiusata että sain pirssin pois.
No tasamaalle päästyä ajattelin että syteen tai saveen...Stana..ja ajelin 5km HYVIN varovaisesti kohti uutta kotia.
Ajoin auton katokseen ja annoin aikansa jäähtyä (mittari meni punaselle viimesessä ylämäessä ennen uutta kotia). Öljykorkin pintaan oli tullut erittäin "kaunis" maitokahvin värinen "lima".Oli sitten korkannut se kansipahvi ihan lopullisesti.
Nyt on rojektia saatu sillai aloitettua että auto on pois liikenteestä, nokkaa on riisuttu maskin,puskurin ja konepellin verran.
Seuraavaksi taidan laskea kaikki nesteet pois koneen sisältä ja aloittaa kannen purkamisen että saa selville lopulliset vahingot.
Jatkan raportointia, kuhan tallissa taas tapahtuu.
P.S. Mikä on helpoin tapa lisätä kuvia?? minussa kun ei ole tuota nörtin vikaa sen enempää kuin autonkorjaajaakaan.
Taisi olla ihan siinä kinthaalla ettei menny kone lopullisesti särki muuton aikana.
En saanut muuttopäiväksi mistään sellasta apua että olisin saanut kansipahvivikaisen graleni hinaamalla pois AUTOHALLISTA jossa se oli. No kädet kyynärpäitä myöten ristiin että se ei leipoisi kiinni kun yritän sitä ajamalla pois hallista. Helevetinmoisella rätkimisellä ja paukkeella tuli Delta pois maan uumenista. Oli siinä viereisen pubin terassin asiakkailla ihmetteleminen kun kivuliaasti kiipesin ramppia ylös. Meteli oli melekonen. Vetoja ei ollut ylämäkeen ollenkaan ja kytkimellä piti kiusata että sain pirssin pois.
No tasamaalle päästyä ajattelin että syteen tai saveen...Stana..ja ajelin 5km HYVIN varovaisesti kohti uutta kotia.
Ajoin auton katokseen ja annoin aikansa jäähtyä (mittari meni punaselle viimesessä ylämäessä ennen uutta kotia). Öljykorkin pintaan oli tullut erittäin "kaunis" maitokahvin värinen "lima".Oli sitten korkannut se kansipahvi ihan lopullisesti.
Nyt on rojektia saatu sillai aloitettua että auto on pois liikenteestä, nokkaa on riisuttu maskin,puskurin ja konepellin verran.
Seuraavaksi taidan laskea kaikki nesteet pois koneen sisältä ja aloittaa kannen purkamisen että saa selville lopulliset vahingot.
Jatkan raportointia, kuhan tallissa taas tapahtuu.
P.S. Mikä on helpoin tapa lisätä kuvia?? minussa kun ei ole tuota nörtin vikaa sen enempää kuin autonkorjaajaakaan.
Lancia Delta HF Integrale 8v -88
Toivottavasti ei ole laakerit ottaneet itseensä vetisestä öljystä. Kannattaa ne öljyt laskea kuitenkin pois, ja ellei konetta kohta aukaista, niin laskea myös vedet pois, sitten jotkut uudet halpisöljyt sisälle, ja pieni pyöräytys, ettei jää vetiset öljyt laakereita syövyttämään.
Kuvia saa lisäiltyä helposti vaikkapa tuon avulla:
http://kuvablogi.com/
Sitten vain napsaisee osoiteriviltä vaikkapa oman kuvagallerian ensimmäisen kuvan osoitteen, ja luottaa siihen, että katselijat osaavat selata eteenpäin:
http://kuvablogi.com/nayta/813928/
Kantta irrottaessa huomioi sitten oikea kannenpulttien löysäysjärjestys (vaikkapa sama, kuin kiristysjärjestys, vähän kerrallaan vuorotellen auki.)
Kuvia saa lisäiltyä helposti vaikkapa tuon avulla:
http://kuvablogi.com/
Sitten vain napsaisee osoiteriviltä vaikkapa oman kuvagallerian ensimmäisen kuvan osoitteen, ja luottaa siihen, että katselijat osaavat selata eteenpäin:
http://kuvablogi.com/nayta/813928/
Kantta irrottaessa huomioi sitten oikea kannenpulttien löysäysjärjestys (vaikkapa sama, kuin kiristysjärjestys, vähän kerrallaan vuorotellen auki.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Tack detsamma. Tallissa 25 pakkasta ettei viitsi edes asentaa jakajan kantta mazdaan, italopellin laittamisesta puhumattakaan. Loppiaisen jälkeen voisi olla jo alle 10 pakkasta?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Nyt voi alkaa....
Nonni!
Autotalli on saanut tehopuhdistuksen ja asunnon sisältä on paikat remontoitu. Nyt ( jo ) voi aloittaa Gralen remontoinnin...mutta...Olen etsinyt kannen löysäys/kiristysjärjestystä foorumilta, muistan sen jossain olleen...mutta nyt en sitä löydä.
Help Me Please !!!
Autotalli on saanut tehopuhdistuksen ja asunnon sisältä on paikat remontoitu. Nyt ( jo ) voi aloittaa Gralen remontoinnin...mutta...Olen etsinyt kannen löysäys/kiristysjärjestystä foorumilta, muistan sen jossain olleen...mutta nyt en sitä löydä.
Help Me Please !!!
Lancia Delta HF Integrale 8v -88
Morjens!
Laitoin aiheeseen liittyvää sähköpostia.Toivottavasti "pikku tiedosto" tuli kunnialla perille 8)
Laitoin aiheeseen liittyvää sähköpostia.Toivottavasti "pikku tiedosto" tuli kunnialla perille 8)
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
NYT MENI HERMOT !!
Olen nyt saanut projektissa sen verran aikaiseksi että olen saanut konepellin,maskin ja puskurin irti. Siihen se sitten on jäänyt. 1½ vuotta
Koska olen noin "kiireinen ja saamaton" niin annoin projektin sellaisille ihmisille tehtäväksi jotka saa siitä palkkaa, ja ompahan työllä jonkinlainen takuu.
Auto lähtee huomenna hinurin kyydillä pajalle. Sovin yrityksen kanssa joka remonttia tekee,että minä hankin osia sitä mukaa kun niitä tarvitaan. Joten huutelen täällä sitten apuja ja neuvoja kun aika koittaa.
Kone nousee keulalta ilmeisesti ensiviikolla ja sit nähdään mitä kaikkea se edellinen "remontoija/autoasentaja/tuunarien (-u?) kruunaamaton kuningas" onkaan tehnyt ja mitä tekemättä jättänyt.
Olen nyt saanut projektissa sen verran aikaiseksi että olen saanut konepellin,maskin ja puskurin irti. Siihen se sitten on jäänyt. 1½ vuotta
Koska olen noin "kiireinen ja saamaton" niin annoin projektin sellaisille ihmisille tehtäväksi jotka saa siitä palkkaa, ja ompahan työllä jonkinlainen takuu.
Auto lähtee huomenna hinurin kyydillä pajalle. Sovin yrityksen kanssa joka remonttia tekee,että minä hankin osia sitä mukaa kun niitä tarvitaan. Joten huutelen täällä sitten apuja ja neuvoja kun aika koittaa.
Kone nousee keulalta ilmeisesti ensiviikolla ja sit nähdään mitä kaikkea se edellinen "remontoija/autoasentaja/tuunarien (-u?) kruunaamaton kuningas" onkaan tehnyt ja mitä tekemättä jättänyt.
Lancia Delta HF Integrale 8v -88
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
Kone irtosi keulalta eilen. Nyt kauhunsekaisella jännityksellä odottelen mitä kaikkea sieltä löytyykään
Lancia Delta HF Integrale 8v -88
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
No,mitäs sieltä paljastui?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
No nyt on kone levällään. Ei katastrofia...vielä.
Kansi lähössä "höyläykseen" ja koeponnistukseen.
Kytkin menee uusiksi, ei ylläri. Peltitöitä konehuoneeseen tulossa.
Löytyyko keltään ylimäärästä peltipakosarjaa? Sarjasta taaksepäin mulla putket onkin jo.
KYSYMYS !!!???
Kannattaako kannen palotilat ajaa pyöreäksi? Parantaako se kaasuseoksen? Tehoja lisäisi n. 10-15%(kuulemma) ja laskisi hieman puristuksia.
Turbo oli edellisessä remontissa tehty niinkuin oli luvattu, eli se on päivitetty hieman kookkaammaksi.
KYSYMYS II !!!???
Aikoinaan kuulin että 8v koneeseen ei tarvitse/kannata laittaa sitä toista hihnaa joka kulkee tasapainoakselin kautta? Onko totta? Vai uusinko senkin?
Lancia Delta HF Integrale 8v -88
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
Kyllä tasapainoakselin hihnan voi jättää pois. Jos koko koneen remppaa, niin itse akselitkin voi poistaa, mutta sieltä pitää sitten tulppailla öljykanavia ja pähkäillä jakopään hihnan ja rullien kanssa hiukan muuttaakseen sen vastaavaksi kuin tasapainoakselittomassa.
Mä en poistaisi muuta vinokoneen palotilasta kuin kaivelisin vähän imuventtiiliä esiin. Palotila muuttuu tuolloin hieman enemmän samanlaiseksi kuin pystykoneessa. Vakio kannen leveät paljealueet kyllä syövät vähän kannen hengitystä ja virtauksia ja rokottavat vähän yläpään tehoa, mutta toisaalta niillä on merkittävä vaikutus keskikierrosalueella varsinkin ahdetussa koneessa nakutuksen estäjinä kunhan mäntä-kansivälys on järkevä.
8v kannen suurin ongelma on imukanavan sijaitseminen turhan alhaalla ja täten imuventtiilin taakse tulevan kaarroksen muoto. Mutkaa pitäisi saada ulko- ja sisäkaarteiltaan samankeskeiseksi. Monissa tapauksissa kannattaisi kanavan pohjaa jopa täyttää ja vastaavasti yläosasta poistaa materiaalia.
Kannattaa myös tarkistaa, ettei seetien sisähalkaisijat ole liian pieniä nykyisille venttiileille. Hyvä ohjesääntö on 0,9x venttiililautasen halkaisija. Imukanavan venturi taasen 0,9x imuseetin sisähalkaisija.
Näistä on paljon juttua vanhoissa keskusteluissa joita löytyy mm. FAQ:sta TC-koneiden otsikon alta jos enemmän haluaa lueskella ja perehtyä. 8v kannen kanssa kannattaa vähän nähdä vaivaa ennenkuin sen asentaa paikoilleen, sen verran vanha design kuitenkin että paranneltavaakin on. Toisin kuin monissa 16v kansissa joissa riittää kevyempi muutostyö.
Mä en poistaisi muuta vinokoneen palotilasta kuin kaivelisin vähän imuventtiiliä esiin. Palotila muuttuu tuolloin hieman enemmän samanlaiseksi kuin pystykoneessa. Vakio kannen leveät paljealueet kyllä syövät vähän kannen hengitystä ja virtauksia ja rokottavat vähän yläpään tehoa, mutta toisaalta niillä on merkittävä vaikutus keskikierrosalueella varsinkin ahdetussa koneessa nakutuksen estäjinä kunhan mäntä-kansivälys on järkevä.
8v kannen suurin ongelma on imukanavan sijaitseminen turhan alhaalla ja täten imuventtiilin taakse tulevan kaarroksen muoto. Mutkaa pitäisi saada ulko- ja sisäkaarteiltaan samankeskeiseksi. Monissa tapauksissa kannattaisi kanavan pohjaa jopa täyttää ja vastaavasti yläosasta poistaa materiaalia.
Kannattaa myös tarkistaa, ettei seetien sisähalkaisijat ole liian pieniä nykyisille venttiileille. Hyvä ohjesääntö on 0,9x venttiililautasen halkaisija. Imukanavan venturi taasen 0,9x imuseetin sisähalkaisija.
Näistä on paljon juttua vanhoissa keskusteluissa joita löytyy mm. FAQ:sta TC-koneiden otsikon alta jos enemmän haluaa lueskella ja perehtyä. 8v kannen kanssa kannattaa vähän nähdä vaivaa ennenkuin sen asentaa paikoilleen, sen verran vanha design kuitenkin että paranneltavaakin on. Toisin kuin monissa 16v kansissa joissa riittää kevyempi muutostyö.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
Oliko siellä öljyt ja nesteet pysyneet kuitenkin omilla tonteillaan,ettei mitään laakerivaurioita ollut syntynyt?
Puristuksen laskemisessa on myös se huono puoli,että 8V:n vähän alkujaankin kuollut alakierrosten alue tulee entistäkin vaisummaksi..joten kannattaa miettiä myös sitä puolta.
Pakosarjaa kun kyselit,niin..
Hollannissa on kaveri joka värkkää mm.tämän näköistä sarjaa 8 venttiiliseen:
http://postimage.org/image/mlowsedg/
http://postimage.org/image/1wox6h8dg/
http://postimage.org/image/1wpdpupb8/
Kuvien sarja on mallia "turbo alkuperäisellä paikalla"Alkuperäinen tila/sijoittelu ei anna hirveästi mahdollisuuksia,koska etupäähän on aika ahdas..
Mulle on tulossa kilpuriin 16V sarja ko. nikkarilta,toivottavasti jo ensi viikolla.
Puristuksen laskemisessa on myös se huono puoli,että 8V:n vähän alkujaankin kuollut alakierrosten alue tulee entistäkin vaisummaksi..joten kannattaa miettiä myös sitä puolta.
Pakosarjaa kun kyselit,niin..
Hollannissa on kaveri joka värkkää mm.tämän näköistä sarjaa 8 venttiiliseen:
http://postimage.org/image/mlowsedg/
http://postimage.org/image/1wox6h8dg/
http://postimage.org/image/1wpdpupb8/
Kuvien sarja on mallia "turbo alkuperäisellä paikalla"Alkuperäinen tila/sijoittelu ei anna hirveästi mahdollisuuksia,koska etupäähän on aika ahdas..
Mulle on tulossa kilpuriin 16V sarja ko. nikkarilta,toivottavasti jo ensi viikolla.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Jazu´s Lancia Delta HF Integrale 8v 1988 Project
Öljypohja täynnä "beiliissiä", paksua,täyteläistä maitokahvinväristä sontaa
Loput tuhoista saadaan selville kuhan alakerta avataan.
Ei ole taas kaukana kun tekisi mieli vaihtaa harrastusta vaikka jenkkiautoiluun... paaliin vaan koko Grale...Mutta luonto ei anna periksi, niin olen jo kiintynyt tuohon "hieman" oikuttelevaan italiattareeni. No toisaalta, suurin osa tämänhetkisistä ongelmista johtuu edellisestä puoskarigynekologista joka italiatartani ronkki ja osin omasta saamattomuudesta
Pele: Mitä mieltä sinä olet tuosta tasapainoakselille menevästä hihnasta? Kannattaako se ihan oikeasti jättää pois? (ei millään pahalla vvieri, haluan vain toisenkin mielipiteen)
Jaahas, eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
P.s. Pele: Oliko kallis peltisatsi?
Loput tuhoista saadaan selville kuhan alakerta avataan.
Ei ole taas kaukana kun tekisi mieli vaihtaa harrastusta vaikka jenkkiautoiluun... paaliin vaan koko Grale...Mutta luonto ei anna periksi, niin olen jo kiintynyt tuohon "hieman" oikuttelevaan italiattareeni. No toisaalta, suurin osa tämänhetkisistä ongelmista johtuu edellisestä puoskarigynekologista joka italiatartani ronkki ja osin omasta saamattomuudesta
Pele: Mitä mieltä sinä olet tuosta tasapainoakselille menevästä hihnasta? Kannattaako se ihan oikeasti jättää pois? (ei millään pahalla vvieri, haluan vain toisenkin mielipiteen)
Jaahas, eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
P.s. Pele: Oliko kallis peltisatsi?
Lancia Delta HF Integrale 8v -88