Fiat 128

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Nyt olisi viimeinen jarruputki väännetty.

Kuinkahan nuo jarrut pitäisi ilmata? Pitääkö tehostajan letku tukkia? Ilman tukkimista tuntuu, ettei saa mitään paineita minnekään. Tukittuna saa jotain vastetta polkimelle, mutta kun tarpeeksi painaa, niin tehostajan takaosasta suhahtaa ilmat pihalle? Takapiirille ei myöskään tuntunut tavaraa menevän, vaikka kaiken pitäisi olla kondiksessa.

Vinkkejä odotellessa..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei jarrutehostimella pitäisi ilmaillessa mitään merkitystä olla. Moottorihan on usein sammutettuna ilmaamista tehdessä.

Kokeile pitää ilmausruuvi ensin koko ajan auki, ruuvista letku jonnekin pulloon ja polje niin kauan että lientä alkaa pulloon tulemaan. Kaikkein parasta jos letkussa on yksisuuntaventtiili, niinkuin taitaa ainakin pilteman ilmauslaitteessa olla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos takajarruissa on kuormantunnistin, joutuu sen usein kiilaamaan asentoon "täysi kuorma päällä", että takajarrujen ilmaaminen onnistuu. Näin esim. Y10:ssä. Tosin 128:ssa ei taida moisia hömpötyksiä edes olla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kyllä kasissa on kuormantunnistin. Kannattaa pukittaa takapää tukivarsista esim. jousen päätykannakkeesta, että tuo venttiili aukeaa. Toinen vaihtoehto on irroittaa venttiilin vipu tukivarresta ja kiilata se täysikuorma-asentoon.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No eipähän ihme, jos ei taakse ole tavaraa tullut! Kiitokset vinkeistä.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jes, hyvin lähti pelittämään ja nyt alkaisi olemaan pelissä jarrut. :)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jeQQ kirjoitti:Jes, hyvin lähti pelittämään ja nyt alkaisi olemaan pelissä jarrut. :)
Tulipahan taas vähän edistystä. Nyt on lootassa öljyt, syylari täynnä ja sain noi oven sisäkahvatkin pelittämään! Seuraavalla kerralla sitten laturinhihnaa, bensaa tankkiin ja pakoputkea miettimään.

Kehtaako tota edes käyttää ilman putkea, vai räjähtääkö pää..? :lol:
Avatar
Hallunisation
Viestit: 685
Liittynyt: 28.09.2009 17:19
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja Hallunisation »

Kyll mä ainakin testikäytin pelkkä pakosarja paikoillaan, kyll sill ajaakin voi sillai ku vaan kattoo et ei mikään sula pakokaasuis :lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Olisi myös suotavaa, ettei konehuoneessa olisi kovin paljon bensavuotoja tuolloin. :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jeesjees. Laittelin sitten ton pakosarjan alkukäyrän kiinni, ettei kauheasti räjähtelisi konehuoneessa. :D

Nyt on myös apulaitehihna kiinni, vaati hieman kikkailuja, että sai yksin kiinni. Perkeleen ahdas kun tuo sisälämppärin kenno oli jo kiinni.. Myöskin töötti löysi itsensä paikoilleen, vaikkakin erittäin surkealla ja nopeasti väsätyllä telineellä.

Nyt on akku latauksessa. Ainut vaan, että parempi ja toimivampi laturi on kesäbilikan kyydissä. Ihan tuppas töiks menemään, että sai tolla biltsun laturilla lataamaan. Nytkin lataa hurjaa kahta ampeeria, huhhuh...

Ensi kerraksi sitten bensaa tankkiin ja kokeilemaan. Toivottavasti sähköt olisi paldiarallaa oikein ja tuo päättäisi pyörittää starttia.

Nappasin parit kuvatkin, vaikkei juuri mikään ole muuttunut. Lisäilen varmaan illasta tänne. :)

E: Tööttikin pelitti. Ensi kerralla sitten lienee jo pakko kaataa lientä tankkiin ja lähteä kokeilemaan.. Pari kuvaa, vaikka eipä noissa mitään järkeä olekaan.

Kuva

Kuva

Kuva
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jesjesjes. Broidi ja faija olivat luulleet, että on bensaa tankissa ja starttaillu. No tyhjähän se oli. Hyvät uutiset kylläkin ne, että startti pyörittää konetta normaalisti, joten sähkökytkennät ovat OK.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tuli tehtyä aikamoiset löydyt Raudan ja Petroolin Alfamerin osastolta! Avaamaton 127 korjausopas ja 128:n korjausopas. Kaupanpäällisiksi vielä VW Golfin opas, tosin ilman dieselkoneita.

Jos jollain löytyy tarvetta 127 oppaalle, voisin tuon myydä pois. Ostin ihan vaan kun sattui silmään.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

127:n opas myyty!

Aamu tuskailtu kasin kanssa. Nyt sain bensat tulemaan kaasarille, vähän vaati tarkistamista. "Viaksi" paljastui bensan tuloletkun ja bensapumpun löysä klemmari. Kusi ilmat pihalle sieltä. Kiristys ja bensaa alkoi tulemaan!

Sytkäennakko päin vittua. Oottelen varmuudeksi, että faija tulee himaan niin saa kaverin säätämään. Ja sillä kuitenkin on hemmetisti enempi kokemusta näistä vanhoista peleistä.

Ehkä tänään sauhut! Ommuuten voimakkaat paukkeet kun pelkästään alkukäyrä kiinni. :D
Avatar
Hallunisation
Viestit: 685
Liittynyt: 28.09.2009 17:19
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja Hallunisation »

Ei mitään muuta tarvi ku pyöräyttää koneen niin et on vaikka 1 pytty yläkuolokohdassa ja sit pyöräyttää jakajan runkoa kunnes pyörijä osoittaa kohti 1 pytyn natsaa jakajan kannes. Sillä kyll jo lähtee käymään, itse en kasista oo säätäny sytkää 2 vuoden ajojen aikana muuten kuin korvakuulolla ja pakopuolen lämpöjä tarkastelemalla :D

Jos lämpiää äkkiä kone niin on myöhäs ja jos kuuluu täyskaasukiihdytykses sellasta jännää tikitystä kabiiniin asti tai yskii takaisin niin on liian aikaises ja nakuttaa. Siitä sit vaan pyörittelee aina tienvarres kunnes tuntuu kulkevan hyvin :)
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Fiat 128

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eipähän se muutakun paukuttanut putkeen, vaikka merkkien kanssa laitettiin pyörijä kohdilleen. Jakajan konkka tosin tuntui maadoittavan läpi, joten se lienee hyvä uusia ja koittaa uudemman kerran.

Voipi olla, että joutuu väkertämään vakiokaasarin + imusatsin paikoilleen. :evil:

Mitään ideoita?

E: Ircissä juteltu ja todettiin, että todennäköisimmin jako sen 180 astetta pielessä. Ensi kerralla uusiksi kohdilleen ja tulpanjohtojen paikkoja vaihtelemaan. Eipä taas järki päätä pakottanut. :D
Vastaa Viestiin