Thema 16v autom. -93

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Thema 16v autom. -93

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Näinhän täällä käy, juuri kun on pääsemässä eroon yhdestä fiatista(128sc) niin täytyy ottaa yksi lancia talteen :P

Thema on vielä hakematta, josko tänään tai huomenna. Kyseessä siis automaattilaatikolla oleva yksilö, vuosi sitten jäänyt katsastamatta rikkinäisen jarrutehostimen takia kun on kuulemma niin vaikea löytää uutta osaa. On sopivasti ensiviikko syyslomaa niin voi tehdä hieman kuntokartoitusta ja mikäli jostain löytäisi toimivan tehostimen eikä muuta isoa laitettavaa löydy niin leimalle veisin mieluusti. Muuten taitaa mennä purkuun ellei sitten jotakuta kiinnosta kokonainen auto(?).

Mikähän siinä on että aina puolen vuoden välein täytyy joku italo hommata nurkkiin pyörimään.. Ei näistä pääse ikinä eroon :mrgreen:
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Dodiin, Thema pihassa. Vuosimalli näyttää olevan -93, tarkemmin ei vielä kerennyt ihmettelemään. Korkattiin tässä italialainen kuohuviinipullo tämän kunniaksi :lol:

Kuva

Kansiremontti kuulemma tehty muutama vuosi sitten. Täytyisi nyt löytää tuohon sopiva jarrutehostin kun alkuperäinen on ruostunut puhki. Näissä on ilmeisesti jotain eroja kun myyjä kertoi että joku Theman tehostin ei sopinut. Sitten vois miettiä että katsastaakko vai laittaako talteen. Ei tota nyt ihan viittisi purkuunkaan laittaa..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu on kahta mallia - toisessa on tehostimessa haarukka johon poljin tulee, ja taas toisessa se on toisin päin. Ja tuo on jossaan vuosimallissa vaihtunut.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuon tehostimen (numerolla 9943706) pitäisi olla muuttunut 2/1991 ja sen jälkeen valmistetuissa Themoissa (ilm. valmistusnumerosta 270567 alkaen) ja Cromissa (300691 alkaen.) "Reduced pedal travel", eli muutoksella saatu lyhennettyä polkimen liikerataa. Eiköhän systeemin saisi toimimaan silläkin, että ottaa kaikki rojut (poljinasetelma, tehostin ja pääsylinteri) samasta autosta. Toivottavasti projekti tulee olemaan jotain rakentavampaa, kuin paalausta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Duota-noin, ainakin 89-mallisessa I-korisessa on jo sama tehostin kun uudemmissakin siitä päätellen että sellainen sopii kolmoskoppasen poljinasetelmaan. Ja vanhan 86-mallisen Cromun tehostin ei tuohon kasiysiin sovi.

Poljinasetelman vaihtamisesta voi tehdä haasteellisen sellaisen löytämisen automaatista - ja ei tuon vaihtaminen mikään herkkuhomma ole joten kyllä mä etteisin ennemmin sen oikeanlaisen tehostimen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No jos muistan oikein, niin mulla pitäisi olla -90 Croma CHT:n tehostin tallessa. Laitoksen runkonumero on jossain Kuusakoski Oy:n laanilla tai ratakiskossa, joten tehostimen sopivuus on arvottava muuten.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mulla saattaa olla tomaatti-Cromun tehostin jouten. En muista menikö se lootan mukana, poljinasetelma ainakin meni. pitää vilkaista huomenna.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu ja täälläkin saattaa olla -86 automaatti croman tehostin... Romuun ei ole ainakaan mennyt...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

vesamaan kirjoitti:Mulla saattaa olla tomaatti-Cromun tehostin jouten. En muista menikö se lootan mukana, poljinasetelma ainakin meni. pitää vilkaista huomenna.
Löytyy tehostin, auton valmistusnumero on kyllä ennen tuota Luigin mainitsemaa :? Oliskohan vuosimalli ollut -88
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Tarjontaa tuntuu olevan, hieno juttu. Täytyy ensin varmistaa että olisko kaverin croman raadossa sopiva tehostin.

Tässä mallailin Ronal A1:siä theman alle ja toimii. :) Sitten purin jakopäänkopan irti, ah näitä etuvetosten konehuoneita. Piti pakokaasujen takaisinkierrätys systeemiä purkaa ja laturin hihna irrottaa tieltä. Kansi- ja jakopäänremppa on tehty kolmisen vuotta sitten, hihna on silmämääräisesti ok kunnossa joten uskalsi kokeilla käynnistämistä.

Sehän lähti kuin palmun alta. 8) Mutta alko kuulumaan korkeata vikinää jakopäästä kun anto vähän kierroksia ja sitten tulikin jo kiire sammuttaa kone. Käynnistelin vielä pari kertaa ja lopulta taisi ääni kadota lähes kokonaan. Se on vuoden seissyt käynnistämättömänä, oliskohan kiristäjä pitänyt tuon äänen..? Laturinhihnan luistamiselta se ei kuulostanut. No jakohihna menee vaihtoon kuitenkin, ajattelin että ei tarvitsisi kiristäjää vaihtaa mutta ehkä parempi sekin vaihtaa samalla. Niin ja pitäisiköhän se tasapainoakselin hihna heittää menemään..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

hihna

Viesti Kirjoittaja VTO »

Hieno rekkari autossasi. Minulta löytyy BGC-276.

Mutta asiaan. Voihan tuon tasapainohihnan heittää menemään. Itse olen pitänyt paikallaan. Kerran se tosin aiheutti ongelmia kun etummaisen akselin hihnapyörän pultti aukesi.

Melko korkeaa vinkunaa pitää myös liian kireällä oleva jakohihna. Lisäksi siellä on pari muutakin laakeria kiristimen lisäksi. Niistä löytyy tietoa forumilta.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, liian kireä hihna pitää moottorin kierroksia seurailevaa ääntä, samoin toki noissa tasapainoakselin hihna muutenkin. Mutta muu vikinä voi olla merkki vaikkapa kiinnileikanneesta kiristinrullasta...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

vvieri kirjoitti:Mutta muu vikinä voi olla merkki vaikkapa kiinnileikanneesta kiristinrullasta...
Tätä hieman epäilinkin, kuitenkin yli vuoden seissyt ulkona käynnistämättömänä. Mutta eiköhän tuo selviä kun seuraavan kerran kurkkaa pellin alle ja hutkii aikansa.

Taitaa olla tuo kaverin croma vanhempaa painosta, jotain 27xxxx oli runkonumero. Niin v-mäisessä paikassa ettei viitsi edes purkaa ellei ole varmasti sopiva osa. Otan yv:llä yhteyttä, Meltdowniin nyt ensimmäisenä.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Käynnistelin nyt taas tuota ja ääni katosi aika nopeasti. Todella kova ääni mutta ei oikeastaan seurannut kierroksia, alko vain kuulumaan heti kun tyhjäkäynniltä nosti ylöspäin. Mutta ei tosiaan kuulu nyt enään, ehkä huomenna taas? Viikonloppuna voisi irrottaa molemmat hihnat ja tarkistella kiristimet ja sitten laittaa tilausta heikalle. Kaipaa tuo moottorin jakopään tukipuslakin uusimista.

Tässä vielä kuva jakopäästä: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2311446.jpg

Ja muutama muu kuva: http://kuvablogi.com/blog/6128/15/

Ainiin, joku punainen check valo palaa mittaristossa. Mitähän se meinaa? Hmm jaa vastaampa itse, ehkäpä se vaikuttaa että jarrupääsylinteri ja säiliö on irti.. :roll:
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Se check-valo käskee kurkkaaman valvontalaitteeseen, joka todennäköisesti näyttää jarrujen varoitusvaloa.

Tiedä sitten, onko etuvetoaskeissa ollut samaa vikaa, kuin takavedoissa - ja jos Themassa on ZF4HP-laatikko - mutta ei välttämättä kannata sitten tehdä niin, että kaasuttelee kovasti vapaa-asennossa. Noissa on tyyppivikana paineiden karkaaminen kytkinpakalta, mikä tietää em. tapauksessa nopeaa kitkapintojen palamista, mistä taas seuraa, että ainoastaan pakki toimii.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin