Thema 16v autom. -93
Ohje
Boschin ohjeen, joka ei kertonut järjestelmän tyyppiä, mukaan 3-nastaisen liittimen nasta "A" maadoitetaan virran ollessa pois. Sitten kun virta käännetään päälle, alkaa koodien vilkuttelu. Nasta "A" on vasemmanpuoleinen kun katsotaan reikien suunnasta ja liittimen lukkoklipsi on yläpuolella.
Antureita voi toki testata jänniteimittauksella samalla kun pyörittää pyörää. Nopeudesta riippuen mennään 1 V tuntumassa. Visuaalisesti kannattaa myös tarkistaa, että kehissä hammasluku on sama. Tähän ongelmaan olen itse törmännyt, kun takapyörän laakeri oli vaihdettu ja hammasluvut olivat erilaiset. Suoraan ajettaessa valo pysyi pimeänä, mutta kaarroksessa syttyi.
Antureita voi toki testata jänniteimittauksella samalla kun pyörittää pyörää. Nopeudesta riippuen mennään 1 V tuntumassa. Visuaalisesti kannattaa myös tarkistaa, että kehissä hammasluku on sama. Tähän ongelmaan olen itse törmännyt, kun takapyörän laakeri oli vaihdettu ja hammasluvut olivat erilaiset. Suoraan ajettaessa valo pysyi pimeänä, mutta kaarroksessa syttyi.
pistokkeita
Katselin noita pistokkeita. Akun vieressä on 3-napainen, joka menee ilmamäärämittarin johtosarja. Se on varmaankin moottorinohjausjärjestelmän testaukseen.
Ilmansuodattimen vierestä, edestä katsoen oikealta, löytyy myös 3-napainen pistoke, joka menee ABS-hydrauliyksikön johtosarjaan. Melko varmasti tämä on se liitin, josta vikakoodeja luetaan. Sopivan hetken tullen pyrin testaamaan asian.
Ilmansuodattimen vierestä, edestä katsoen oikealta, löytyy myös 3-napainen pistoke, joka menee ABS-hydrauliyksikön johtosarjaan. Melko varmasti tämä on se liitin, josta vikakoodeja luetaan. Sopivan hetken tullen pyrin testaamaan asian.
Tuollainen pistoke (siis ilmanputsarin tuntumasta) löytyy muistaakseni omastanikin. Ehkäpä tehdasmanuaalini (tai kopio sellaisesta) on sen verran vanhaa painosta, että ei ole ollut tuota systeemiä vielä käytössä. Pitäähän tuota itsekin kokeilla, mutta näillä pakkasilla menen ulos vain pakon edessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Tuo pistoke ei todellakaan ole mikään ABS:ään liittyvä. Ainoa, mitä nastan maadoittaminen tekee, on se, että auto ei enää käynnisty. Pyörittää kyllä konetta, muttei lupailekaan. Maadoitus pois, niin taas pelaa, kuten pitääkin. Ja paikalleen, niin ei käynnisty. Kokeilin muutamaan kertaan, että sai olla varma. Käynnissä ollessa maadoitus ei vaikuttanut mitään. Varuilta käytin vastusta maadoittaessa, vaikka eiköhän tuossa ole jo vahinko tapahtunut, jos on ollut tapahtuakseen. Liitin oli ainakin sen näköinen, että sinne lienee joskus tungettu jotain hieman starttikaapelia ohuempaa, eli on sitä joku varmaan yrittänyt vikakoodien lukuun käyttää.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Takaluukun lukon kanssa ongelmia, en tiedä onko jotenkin jumissa kun luulisi siihen sopivan saman avaimen kuin muuallekkin(auton mukana ei tullut kuin yksi avain). Kun ei se jäässäkään enään voi olla, purkuhommiks taitaa mennä.
Ja kuskinoven lukkopesän/jonkun vivun tuossa pakkasilla sain rikki tarttis sekin ovi avata..
Ja kuskinoven lukkopesän/jonkun vivun tuossa pakkasilla sain rikki tarttis sekin ovi avata..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Joh takaluukun lukkomoottori toimii mutta jostain syystä avaukseen ei tule tarpeeksi jännitettä ja lukkopesä tosiaan jumeksissa. Moottori on nyt irti ettei jää lukkoon..
Tietäisikö joku millä kierteellä takasatuloiden nipat on? Hyvin pieniltä näyttivät..
Tietäisikö joku millä kierteellä takasatuloiden nipat on? Hyvin pieniltä näyttivät..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Jooh no kun saisi lukkomoottorin pelittämään niin se riittäisi. Toivon mukaan tämä auto menee seisontaan kohta niin voi jättää tulevaisuuten senkin korjaamisen.
Huomasimpa helpotuksekseni kuvista että kuskin puolen takaovi oli ottanut osumaa jo ennen trailerilta alas ottamista joten ei mene mun piikkiin tosin lohtu on laiha kun tietää kuka sen joutuu korjaamaan kuitenkin..
Huomasimpa helpotuksekseni kuvista että kuskin puolen takaovi oli ottanut osumaa jo ennen trailerilta alas ottamista joten ei mene mun piikkiin tosin lohtu on laiha kun tietää kuka sen joutuu korjaamaan kuitenkin..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Thema 16v autom. -93
Ei asiat mene ikinä ihan niinkun on ajatellut, mutta ei se mitään. Thema on nimittäin vieläkin ajossa äitini käytössä(joka on todella tykästynyt siihen ) ja jatkoakin on luvassa. Menossa 14. päivä hakeman uuden leiman niin taas saisi vuoden ajella, loistavasti on pelittänyt mitä nyt pikkuvikoja riittää kun ei kukaan kerkeä niitä korjaamaan. Ehkäpä sitten huhtikuun jälkeen kun kotiudun täältä valtionpalveluksesta. Auto on juuri nyt eräällä korjaamolla pienien ruostevauriokorjausten vuoksi mutta takapalkkikin on kuulemma vielä ihan käypä joten hyvä siitä tulee.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Thema 16v autom. -93
Leimahan sieltä tuli, hieno juttu. Jos saan tuon 5.2 viikonlopun vapaaksi niin voisi lähteä pitkästä aikaa lumpparirallin menoa katselemaan ja kitkoilla luistelemaan.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Thema 16v autom. -93
Hyvä homma! 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Thema 16v autom. -93
Onneksi olkoon vaan leimasta. Oma 16V menee helmikuun alkupuolella seisontaan, kun ei nyt nappaa korjailla niitä ranetuksia, mitä helmojen kanssa on tehty, ja se ABS-valokin taas palaa. Nuo helmat tosiaan ihmetyttää, on oikein nähty reilusti vaivaa, että saataisiin mahdollisimman paljon heikennettyä koria.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.