127 -81

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Seiska projekti. Autolla ajettu 97 tkm. Ensimmäinen omistaja ajoi autoa uudesta vuoteen 2006 tai 2007 asti ja ite olen kolmas omistaja. Käytetty merkkihuollossa ensimmäiset 7 vuotta jonka aikana kilometrejä oli tullut 40 tkm.
Tarkotus on laittaa se nyt ensin kilpiin ja sen jälkeen ruveta hifistelemään paikkoja vimosen päälle kuntoon. Museokilpiin sitten kun se on ajankohtaista. Kaikki oli autossa alkuperäistä eikä radiotakaan ole ikinä asennettu. Kuskin penkin selkänoja sekä takapenkin selkänoja haurastunut kankaisen kohdan osalta niin pahasti, että pitäs löytää uutta tilalle.
Kännykällä pajalla napsittuja kuvia:
http://www.flickr.com/photos/42173351@N04

-Pekka
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
EP
Viestit: 135
Liittynyt: 29.06.2004 15:50

Viesti Kirjoittaja EP »

Hieno peli. Jos tarvit jotain kuvia yksityiskohdista tai muuta niin voin napsia sitä mukaa kun tulee tarvetta. Mulla on samaa vuosikertaa.
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Hieno seiska. Just samanlaiset penkit pitäs minunki löytää. Eikö sulla oo haurastunu nuo kankaiset osat? Varsinki takapenkin selkänoja on minulla muuttunu ihan hauraaksi. Luultavasti aurinko polttanut sen semmoseen kuntoon.
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
EP
Viestit: 135
Liittynyt: 29.06.2004 15:50

Viesti Kirjoittaja EP »

Ei kyllä ne on ihan melkeinpä uuden veroset mutta vaikuttaa sellaselta ettei ne kauaa käytössä kestä. Luultavasti edellinen omistaja pitänyt jotain suojia uudesta asti tai sitten ne on vaan hyvin kunnostettu
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Kuvia päivitetty: http://www.flickr.com/photos/42173351@N ... 504897142/
Tänään auto kelkotaan trailerille ja siirretään pohjatöitä ja maalaamista varten Nivalan ammattioppilaitokselle.
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Kuvia pistetty lisää. Seiska nyt maalattu ja odottaa siirtoa takasi pajaan, jossa aletaan sitte kasaamaan osia takas paikoilleen. Hommasit jarruihin ja vähän muuallekki uutta osaa. Viikonloppuna varmaan pääsee kasaamaan heti, kunhan massaus on tehty. Pitäähän se ruostesuojata samalla ku täydellinen korin kunnostus ja maalaus on kerran suoritettu. :)

Kuvia päivitetty 3.1.2010
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Ja katsastuskin on sitte suoritettu. Leimaa 30.4.2011 saakka ja ainoastaan kehuja tuli. :)
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Jahas, se olis kevät taas korvilla ja vappuajot lähestyy. Kahtena viime vuonna ollut ongelmia katsastuksessa päästöjen suhteen, niin leväytin sitte koneen auki syitä etsiäkseni.
Liitteet
Ensimmäinen sylinteri kiillottunut, toisessa vähän jotain jälkiä. Ei juuri tunnu sormella.
Ensimmäinen sylinteri kiillottunut, toisessa vähän jotain jälkiä. Ei juuri tunnu sormella.
ykönen ja kakonen.jpg (88.76 KiB) Katsottu 5601 kertaa
Ensimmäinen sylinteri karstaisempi kuin muut.
Ensimmäinen sylinteri karstaisempi kuin muut.
kansi.jpg (76.09 KiB) Katsottu 5601 kertaa
Kansi irrotettu. On tuolla konehuoneessa eri hyvin tilaa touhuta kun vaivautuu irrottamana puhallinkotelon edestä.
Kansi irrotettu. On tuolla konehuoneessa eri hyvin tilaa touhuta kun vaivautuu irrottamana puhallinkotelon edestä.
konehuone.jpg (86.42 KiB) Katsottu 5601 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Lisää kuvia:
Liitteet
Samalla vaihtuu kytkin asetelma ja kaikki tiivisteet koneeseen tottakai.
Samalla vaihtuu kytkin asetelma ja kaikki tiivisteet koneeseen tottakai.
kytkin.jpg (72.98 KiB) Katsottu 5600 kertaa
Kantta puhdistellessa tuli esiin hakkaumaa kannesta ja samanlaista jälkeä männästä. Nämä siis ainoastaan kolmos- ja nelos-pytyistä.
Kantta puhdistellessa tuli esiin hakkaumaa kannesta ja samanlaista jälkeä männästä. Nämä siis ainoastaan kolmos- ja nelos-pytyistä.
jäljet kannessa.jpg (94.58 KiB) Katsottu 5600 kertaa
Kolmannessa reilusti jälkiä, ei tunnu juuri sormeen. Neljäs kiillottunut. Hoonausta näille ja hyvä tulee.
Kolmannessa reilusti jälkiä, ei tunnu juuri sormeen. Neljäs kiillottunut. Hoonausta näille ja hyvä tulee.
kolmonen ja nelonen.jpg (72.25 KiB) Katsottu 5600 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Tänään irrottelin venttiilit kannesta. Kahdesta pakoventtiilistä oli venttiilivarren kumi hajonnut kahteen osaan. Syitä pienoiselle öljyn syönnille alkaa ilmenemään. Pakoventtiileiden istukoissa oli havaittavissa pientä "rokon arpea", joten otin seetiporan hyötykäyttöön.
Seuraavaksi käytön pakoventtiilit venttiilinhiomakoneessa, jonka jälkeen hiomatahnan kanssa loppusilaus istukassa pyöritellen.
Liitteet
hyvin puri pora.
hyvin puri pora.
porattu_istukka.jpg (75.95 KiB) Katsottu 5558 kertaa
Kuvassa ei näy ohjuritappi, joka ensin kiristetään venttiilin varren holkkiin tiukasti, jotta pora on oikeassa asennossa työstettäessä.
Kuvassa ei näy ohjuritappi, joka ensin kiristetään venttiilin varren holkkiin tiukasti, jotta pora on oikeassa asennossa työstettäessä.
seetipora.jpg (87.32 KiB) Katsottu 5558 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Venttiilit on nyt hiottu, seuraavaksi läppäys, eli venttiilit hiotaan istukkaa vasten hiomatahnan kanssa hyvin istuviksi (ja toivottavasti tiiviiksi). :)
Liitteet
Pakoventtiilit hiottuna.
Pakoventtiilit hiottuna.
hiotut venttiilit.jpg (87.38 KiB) Katsottu 5509 kertaa
Vanha venttiilinhiomakone hyötykäytössä.
Vanha venttiilinhiomakone hyötykäytössä.
venttilinhiomakone.jpg (64.04 KiB) Katsottu 5509 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Iltasella läppäsin venttiilit, kasasin ne paikoilleen ja tein tiiveyskokeen liuottimella. Reilun puolen tunnin odottelun jälkeen pinnat palotilassa ei olleet vajonneet lainkaan, tiivis tuli!
Liitteet
Tiiveyskoje. Kansi ylösalaisin ja palotilat täyteen liuotinta.
Tiiveyskoje. Kansi ylösalaisin ja palotilat täyteen liuotinta.
tiiveyskoje.jpg (93.69 KiB) Katsottu 5475 kertaa
läpätyt venttiilit ja istukat.
läpätyt venttiilit ja istukat.
tulos.jpg (92.02 KiB) Katsottu 5475 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Projekti etenee muutaman päivän tauon jälkeen.
Olen lähinnä kasaillut tavaraa takaisin konehuoneeseen ja maalannut jotain osia. Kaasuttimeen löysin kotosalta tiivestesarjan, joka käsitti muutaman tiivisterenkaan ja yhden isomman tiivisteen. Tällä mennään.
Ajoituksen koitin laittaa lähelle oikeaa, tänään se selviää lähteekö käymään vai pitääkö ajotusta muuttaa. Olen tuossa harkinnut auton museointia, kun ei sillä loppujen lopuksi tule kesäisinkään ajettua ihan mahdottomia. Lähinnnä aurinkoisina päivinä, vappu niistä se ensimmäinen. Oikeastaan pelkästään varmuuden vuoksi pitänyt tuota normaalirekisterissä, kun ei ole tiennyt tuleeko kesällä ajeltua enempikin. Toistaiseksi ajelut on jäänyt melko vähäisiksi. Muutama kuva vielä tähän etenemisestä.
Liitteet
Kansi paikoillaan ja venttilikoneisto säädelty kylmän koneen arvoilla.
Kansi paikoillaan ja venttilikoneisto säädelty kylmän koneen arvoilla.
kansi paikallaan.jpg (215.46 KiB) Katsottu 5419 kertaa
Kaasarin tiivistesarja. Näitä löytyi kotoa useampi, mukaanlukien muiden Fiatin kaasareiden sarjoja.
Kaasarin tiivistesarja. Näitä löytyi kotoa useampi, mukaanlukien muiden Fiatin kaasareiden sarjoja.
tiivisteet.jpg (137.23 KiB) Katsottu 5419 kertaa
öljypohja putsattuna ja maalattuna.
öljypohja putsattuna ja maalattuna.
öljypohja.jpg (224.39 KiB) Katsottu 5419 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Tänään hain tosiaan öljyt koneeseen ja lootaan, sekä öljynsuodattimen. Syyläri, nesteet, ilmanputsari ja akku paikoilleen ja saa kokeilla käymään. :)
Liitteet
Alkaa pikkuhiljaa tavara löytämään paikoilleen.
Alkaa pikkuhiljaa tavara löytämään paikoilleen.
kasaan.jpg (209.35 KiB) Katsottu 5418 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Pezi
Viestit: 35
Liittynyt: 13.06.2009 22:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 127 -81

Viesti Kirjoittaja Pezi »

Wappuajot käyty ja siellähän oli muutama muukin 127. Kolme sama-koppasta saatiin parkkeerattua vierekkäin. Ensimmäisenä eli vasemman laitimmaisena allekirjoittaneen vm-81. Keskimmäinen punainen vm-80 (muistaakseni) on museorekisteröity ja hieno oli. Oikeanlaitimmainen Sopulin projekti (http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=29837). Letkassa ajaessa huomasin vähäistä höyryä nousevan pellin alta jonon seistessä. Ajelun jälkeen pelti auki ja syylärin yläputken juuresta näytti vähän vuotavan. Neste ei kuitenkaan ollut vajaantunut juuri lainkaan kun reikä oli syylärin ylälaidassa. Pitää käyttää syyläriä irti ja juottaa kuntoon. Muuten pelas auto hienosti.
Liitteet
fiudet_vappuna_13.JPG
fiudet_vappuna_13.JPG (218.42 KiB) Katsottu 5259 kertaa
Fiat 127L -81, Citroen ID 20 D-super -70, Citroên C5 X7 confort tourer -08, Solifer Suzuki PV50 -83 :D
Vastaa Viestiin