F 127 903cc->1580cc Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Pistetty suuttimet "tilaukseen". Katsotaan mitä tulee...Eipä ainakaan olleet kalliit 10e/kpl

Eli nyt metsästetään imusarjaa. Pistetty ilmoitus osto puolellekkin.

Kotisivut laitettu www- palkkiin, kuvablogin sijasta
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Joo suuttimet olivatkin punto gt:n. Haen perjantaina pois matkahuollosta. Muuten ei taaskaan editystä.
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-5042

Tuo lienee kätevä kun meinaa kantta ruveta purkamaan? Kansi on irti ja ajattelin purkaa sen osiin. Vinkkejä voi laittaa liittyen purkuun tai kannen paranteluun.
Vois vaikka vähän harjoitella tuota porttausta. Vaikka aluksi hiomalla kaikki valu rösöt pois. Kai sekin tehoihin vaikuttaa.

Niin ja vielä tuosta kannesta että Kanattaako niitä venttiilien varsia lähteä ohentamaan. Mitä muuta niille kannattaa tehdä.
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

joel127 kirjoitti:http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-5042

Tuo lienee kätevä kun meinaa kantta ruveta purkamaan? Kansi on irti ja ajattelin purkaa sen osiin. Vinkkejä voi laittaa liittyen purkuun tai kannen paranteluun.
Vois vaikka vähän harjoitella tuota porttausta. Vaikka aluksi hiomalla kaikki valu rösöt pois. Kai sekin tehoihin vaikuttaa.

Niin ja vielä tuosta kannesta että Kanattaako niitä venttiilien varsia lähteä ohentamaan. Mitä muuta niille kannattaa tehdä.
Jos SOHC:n kannesta haluat venttiilit pois, niin tuolla onnistuu, mutta käteväksi tuota kapistusta ei voi luonnehtia, tuo nimittäin vääntyy sohon venttiilijousien kanssa. Sopiva paininholkki ja pylväspora voisi toimia paremmin, ellei hanki kunnollista venttiilijousipuristinta.

Itsekin puristimen voi tehdä:
Kuva

Tuossa kuva jonkun tekeleestä, Sohoa varten tekisin vähän tukevamman mallin, mutta tuolla periaatteella olevaa on paljon helpompi käyttää kuin vinkaa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Joo. No mistäs noita "kunnollisia" puristimia saa?
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
timmppa
Viestit: 36
Liittynyt: 01.11.2007 18:39

Viesti Kirjoittaja timmppa »

Normi ruuvipuristimeen tommonen holkki päähän niin se on siinä. Toimii ihan parhaiten ja saat samalla hyvän ja halvan. :lol:
850 coupe
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=604

Tuon luulis kestävän :lol:

Mutta kun oikeen ajattelee, niin vien kannen kouluun ja puran sen siellä. Siellä on kunnon vempeet. Vois vaikka vähän koneistaa sitä...
Ideoita...
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

No nyt on jälleen saatu jotain aikaan. Ruvettu irroittamaan konetta seiskasta.
Pitää vielä saada vaihteen siirtovivut ja vetarit irti, niin voi koneen Tiputtaa/nostaa pois keulalta.

Neuvoja vetarin "helppoon" irroitukseen huolisin. Saako ne yläkautta irti?

Kohta koppa pyörii jo grillissä :D
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Toinen vetari irti. Nyt pitäis saada vielä toinen.

Aluksi rupesin miettimään että ompas tämä fiat harrastus helppoa, kun kaikki lähtee auki aivan kuin olisi löysällä vaan.
Mutta kun pääs toiselle puolelle, niin saa sitten rehkiä toisenkin edestä :lol: .

Vissiiin toinen puoli rempattu lähiaikoina, vaikka osat olivatkin vaihtokuntoisia...
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Huoh... :D

Nousihan se kone sieltä seiskan uumenista. Aika helppo irroittaa yksinkin kun on oikeat välineet.

Ja kaikki tekniikan osia ostamaan 8)
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Nyt ois kori sillä mallilla että enään ikkunat, taka-akseli ja bensatankki pois, niin voi ripustaa grilliin.

Vääntyyköhän kori "liikaa" jos se on kyljellään(renkaita ym alla), ajatellen vahvikehitsauksia? Moottoritilaan ne pystyy tekemään ilman mitään jippoja.
Ja Ovet kannattaa vissiin pitää paikallaan grillissä ollessaan. Eikö ne vähennä sitä korin vääntymistä?

Koneen osalta ei ole saatu mitään valmiiksi. Ostettu osia kylläkin kk-laakerit ja 1.6 alakerta. Vielä pitäis hommata muutamia osia, niin vois kasata edes sen alakerran kasaan.

EDIT: Topicin nimi vaihdettu...
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Pitää vaihtaa auton paikkaa, mutta tulevassa paikassa on iso kivi tiellä joka pitää halkaista. Ajatuksena oli ihan uklkosäilytys(yöksi pressu päälle), mutta nyt sitä ollaan sitten rakentamassa tallia autolle. :lol:

No tuleepahan vähän isompi kuin entinen. Nykyinen "talli" on 3x4x2(LxPxK)metriä, uudesta tulee noin 4.5x6x2.5. Luulis tuonne fiiatinkin mahtuvan(jopa ducato). :D
Eikä tuu mikään puu hökkeli, vaan ihan 120x50x2mm U-palkista :lol:
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Innostuin tossa lukemaan megasquirtista.
Onko täällä kuinka moni kyseisen laitteen koonnut? helppo ,vaikea?

Tuleekohan haukattua liian iso pala, jos lähtisi squirttiä tähän kokoonpanoon laittamaan? Mitä pitäisi muuttaa että sen saisi toimimaan?
Tämä on kuitenkin ensimmäinen projekti auto ja samalla ensimmäinen turbotus projekti. Joten mitään aiempaa kokemusta ei ole...
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Yleensä sellaiset projektit jäävät ikuisiksi (päätyvät Stenalle), jotka ovat tekijänsä ensimmäisiä, ja joissa on tavoitteena paljon muutoksia. Parempi voisi olla pistää ensimmäiseksi tavoitteeksi auton saaminen kilpien väliin jonkinlaisella tekniikalla (jopa vakiolla), ja siitä sitten lähteä rakentelemaan sen mukaan, mitä kokemusten perusteella parhaaksi katsoo.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, vaikka houkuttaa tehdä kaikki kerralla niin tosiaan kovinkin fiksua olisi kasata kampe ensin ihan vaikka vakiotekniikalla mutta tossa tosiaan se liian suuri teho on se ongelma... Tai sitten pitää olla vaan pitkä pinna eikä heti heittää kampetta kaatikselle kun hommat tökkii.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin