Fiat 127 -74

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Tuntuu Seiskassa jäävän nuo takapyörät melko sisälle verrattuna etupäähän.

Siispä tuumasta toimeen:

Kuva

Kuva

Semmosta. Materiaali on huono, mutta paikallinen metalliliike tuumaili notta alumiinin jämäpalat on nyt penkin alla ja isosta levystä ei suostunu leikkaamaan. Tankoa ei löytyny senkään vertaa... Pyöreästähän nuo ois helposti tehny, mutta mamma ootti autossa eikä ehtiny ettiä parempaa palaa :lol: . Joulun jälkeen pääsee seuraavan kerran jyrsimen ääreen, saa rei'iteltyä nuo ja samalla tulee jakomuutos 4x98->4x100, ei tarvi alkaa tekemään pidempiä epäkeskopultteja. Eiköhän nuo tuosta siedettäväksi vielä kevene. Paksuutta on 35mm, keskittyvät on muttei keskittävät.

Tiistaina suuntaa keula kohti tallia, 3 päivää on aikaa fiksata Fiudea. Katotaan, mitä aikaan saa. Pari kuukautta edellisestä kerrasta onkin jo vierähtäny...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mazza kirjoitti:Tuntuu Seiskassa jäävän nuo takapyörät melko sisälle verrattuna etupäähän.
Tuo on varmaan ihan tarkoituksella. Kokeilin spacereita taakse kun takarengas tuli turhan lähelle iskaritolppaa, ja totesin että kovin kääntyy kehnosti radalla mutkiin. Eli jos levennät takaa, niin levennä edestäkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tai saisiko sitä takapäätä jäykennettyä jollain niin sekin voisi kompensoida pidennyttä vipuvartta ja muutenkin auttaa kääntymiseen?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Yleensä takapään jäykentäminen johtaa yliohjaamiseen mutta se toki on eri asia... Raideväli tupataan usein kaarreominaisuuksien vuoksi valitsemaan vähän pienemmäksi takana. Katsoin parhaaksi olla koskematta tuohon, omien kokemusteni perusteella.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

No, senhän näkee sitten - tästähän ei mitään ratapeliä ole tulossa, vaan ulkonäkö on tärkein asia. Tuo uudempi menee sitten rataraiskaukseen.

Juuri tulin tallilta, sähköliimailin hiukan peltiä hapristuneen tilalle, ja tutkailin tilannetta muutenkin. Ehkä perjantaina saa pohjamaalin pintaan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, tuskin tuolla normaalissa katuajossa on paljon merkitystä, vain ääritilanteissa siis.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Huh huh, tuli taas semmonen 9 tuntia oltua putkeen bensankatkuisessa tallissa, ja päässä kyllä tuntee sen. Jotain tuli silti tehtyäkin. Käänsin auton kyljelleen, pohjan viimeisiä paikkoja tein, enää kontissa hitsattavaa. Samoin hionta alkaa olla puolivälissä, ja kaaret on naputelttu rengasystävällisemmiksi. Kovasti edelleen ois toiveissa pohjamaalaushuomenna, mutta saa nähdä...
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Noniin, vajaan parin kuukauden tauon jälkeen pääsin taas tallilla piipahtamaan. Nyt on matka enää ylös päin, nimittäin auto on suurin piirtein siinä asussa kuin se oli tehtaan hitsauslinjalta tullessaan. Mahtava fiilis, isoin etappi takana, nyt tarvii enää tehdä pohjat ja maalata, sen jälkeen saakin alkaa pulttailemaan kotopuolessa kunnostettuja osia kiinni. Hauska pyöritellä tuota tyhjää koria tallissa, painoa taitaa olla joku 150kg - vihdoinkin saa yksin ilman apuvälineitä siirrettyä auton tallin nurkkaan pois traktorin tieltä. Semmosta tältä erää, pari kuvaakin otin, joku päivä nekin lisään kun koneelle pääsen.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Massoja vielä aavistus pohjassa:
Kuva

Ja paikkoja perästä, pohjasta ja pyöräkotelosta. Kännykän kameralla otettu, näkyy ihan ihmeesti nuo heijastukset - näyttää päällekkäissaumoilta, vaikka kaikki on päittäisliitoksilla tehty. Muutenkin hyppii silmille paljon liveä enemmän.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Jahas, tulipas prässäiltyä takatukivarsista puslat pois, ja puhalleltua ne kiinnitys"pultit". Lisäksi puhaltelin ne tukivarteen tulevat jousen kiinnikkeet ja puskurien kiinnikkeet. Lopuksi pyyhkäsin mustan vasaralakan pintaan. Takatukivarret jäi kesken, ens viikolla lisää.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Noniin, on täälläkin tallilla jotain tapahtunu.

Hiekkaa näille:
Kuva

Tulos: (Flektin moottorin kannu lasikuulailtu ja patapatailtu)
Kuva

Ja vähän lisää hiekkaa:
Kuva

Ja maalia:
Kuva

Kuva

Jäi harmittamaan tuo flektin kannu, ei ollu Motonetissä moottorilakkaa, joten kokeilin tyhmänä rosteripinnoitetta, jonka kehuttiin tuovan "hyvä, kiiltävä metallinen pinta". Niin, aika lähellähän tuo oli tavallista mattaharmaata spreitä väriltään, eli hirmunen patapata-hinkaus alkuperäisen lookin saamiseksi meni täysin hukkaan. No, saa nähdä teenkö sen uusiksi...

Ja otsikkoa muokkasin hiukan.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Taas tuli hiottua ja hitsattua sieltä sun täältä, ja noinkin ruosteettomassa sitä riittää vaikka ja kuinka.

Tosiaan, auto on muuten tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäisen kaltaseksi, mutta tonttiin. Ja levittävät vanteet alle.

Korkeuden hahmottelua:
Kuva

Kuva

Ja kyllä, lain vaatimat 8cm täyttyy. Onhan se vielä melko korkea, mutta tuolla sen leiman sais. 175/50-makkaroilla pystyy vielä helposti pari senttiä pudottaa.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Millä vedetty tonttiin? Mitkä vanteet? Nättiä. 8)
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Niin, tuossahan on vain tyhjä kori kakkosnelosten päällä, ja rengas on vain kuvausta/fiilistelyä varten hollillaan. Vanteiksi tulee NÄMÄ, jynssäämistä niissä on vaan vielä varmaan 50 tunnin edestä. Kuvassa levitetty peltivanne 135R13-donitsilla.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mistä repäisit tollaset vanteet perhana! Mulle kanssa yksi satsi.

Milläs meinasit sitten saada noin matalaksi, coilovereita vai?
Vastaa Viestiin