Fiat 127 -74
Bemarin vanteethan nuo alkujaan on, pikkusen sorvissa muokkailtu omaan silmään mukavammaksi.
Ja tosiaan, matalaksihan saa lyömällä taakse palikkaa jousen kannakkeen ja tukivarren väliin, ja etupäässä laikka laulamaan. Joutuuhan tuolla madalluksella etutolppia modaamaan, mutta riittävällä muokkailuilla sinne saa kyllä vielä aavistuksen joustoakin. Kaikenhan saa tehtyä, kun haluaa. Mitään maailman mukavinta ajettavaa tuosta tuskin tulee, mutta entä sitten. Omaan silmään miellyttäväksi tuota teen, siihen hyvään ajettavuuteen mulla löytyy 3 muuta kilvellistä autoa romujen lisäksi.
Ja tosiaan, matalaksihan saa lyömällä taakse palikkaa jousen kannakkeen ja tukivarren väliin, ja etupäässä laikka laulamaan. Joutuuhan tuolla madalluksella etutolppia modaamaan, mutta riittävällä muokkailuilla sinne saa kyllä vielä aavistuksen joustoakin. Kaikenhan saa tehtyä, kun haluaa. Mitään maailman mukavinta ajettavaa tuosta tuskin tulee, mutta entä sitten. Omaan silmään miellyttäväksi tuota teen, siihen hyvään ajettavuuteen mulla löytyy 3 muuta kilvellistä autoa romujen lisäksi.
Jotain pientä tullu taas väsättyä, lähinnä vanteiden hiplausta. Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, moneen kertaan betonissa ja ties missä uitetun kännykän kamera alkaa näköjään tulla tiensä päähän...
Jäljellä olevien maalien poistoa:
Ja valupurseiden poistoa:
Ihan loistava tuo nylonharjalaikka maalinpoistoon. Nuo purseet poistelin pyöriällä viilalla, lopuks puhalsin viilatun pinnan ni ei jääny mitään jälkeä enää.
Taitaa näille vanteille tulla tunteja reilusti yli 100...
Jäljellä olevien maalien poistoa:
Ja valupurseiden poistoa:
Ihan loistava tuo nylonharjalaikka maalinpoistoon. Nuo purseet poistelin pyöriällä viilalla, lopuks puhalsin viilatun pinnan ni ei jääny mitään jälkeä enää.
Taitaa näille vanteille tulla tunteja reilusti yli 100...
Päivän sana: Kompuraviritys. Tosin tallilla vietetty aika ei menny kompuraa sovitettaessa Seiskaan, vaan vanhahkoa italialaista kompuraa (ja sen heikkoutta) tutkiessa, ja virittämäänhän sitä piti alkaa
Valmistusvuosi 1954, tilavuus 150l ja moottorin teho 3kW. Italialaista "laatu"tavaraa. Reilu 50 vuotta oli ammattikäytössä 8)
Niin, venttiilit nappasin irti ja ajattelin hiukan koneistella niitä, nimittäin 50-luvulla ei virtausoppi näköjään ollu parasta mahdollista. Myös välitystä ois tarkoitus hiukan sovittaa paremmaksi. Vielä paksut öljyt sisään, niin eiköhän tuosta tuoton saa äkkiä tuplaantumaan. Nyt vie pitkästi yli 5min saaja 8 bar täyteen. Max. paine 15bar.
Joo, semmosta offtopikkia tähän väliin.
Valmistusvuosi 1954, tilavuus 150l ja moottorin teho 3kW. Italialaista "laatu"tavaraa. Reilu 50 vuotta oli ammattikäytössä 8)
Niin, venttiilit nappasin irti ja ajattelin hiukan koneistella niitä, nimittäin 50-luvulla ei virtausoppi näköjään ollu parasta mahdollista. Myös välitystä ois tarkoitus hiukan sovittaa paremmaksi. Vielä paksut öljyt sisään, niin eiköhän tuosta tuoton saa äkkiä tuplaantumaan. Nyt vie pitkästi yli 5min saaja 8 bar täyteen. Max. paine 15bar.
Joo, semmosta offtopikkia tähän väliin.
Re: Fiat 127 -74
Päivitellääs tätäkin, vaikka rojekti ei juuri ole edistyny.
Tosiaan tallilla kerkesin käymään kevään kesän aikana vain pari kertaa, johtuen osaksi kouluhommista, osaksi 60-70-tuntisista työviikoista ja osaksi tuoreesta perheenlisäyksestä (tyttö, 1,5kk, huomenna ristiäiset) - niin, ja se tallihan oli 160km päässä.
Mutta aina sitä jotain tapahtuu, POMia on haettu puslavärkiksi, kone on osina tehon toivossa, ja kyllä se koppaki on aika hyvin parsiutunu kasaan. Ehkä se siitä vapuksi valmistuu - vuosi vain ei vielä tiedossa.
Tosiaan tallilla kerkesin käymään kevään kesän aikana vain pari kertaa, johtuen osaksi kouluhommista, osaksi 60-70-tuntisista työviikoista ja osaksi tuoreesta perheenlisäyksestä (tyttö, 1,5kk, huomenna ristiäiset) - niin, ja se tallihan oli 160km päässä.
Mutta aina sitä jotain tapahtuu, POMia on haettu puslavärkiksi, kone on osina tehon toivossa, ja kyllä se koppaki on aika hyvin parsiutunu kasaan. Ehkä se siitä vapuksi valmistuu - vuosi vain ei vielä tiedossa.
Re: Fiat 127 -74
Tänään tuli kakspyöräseen väänneltyä takahaarukan puslat tuosta POMista, ihan mielettömän mukavaa matskua työstää.
Ei tosiaan tämän projektin osia, mutta pakko yrittää jotain spämmätä...
Niin, ja tuli hommattua toinenki kierros 175/50 r13 renkaita, ja kohta pitäis niille alkaa vanteita värkkäämään. Samoin kansi odottelee irtaallaan vuoroaan...
Ei tosiaan tämän projektin osia, mutta pakko yrittää jotain spämmätä...
Niin, ja tuli hommattua toinenki kierros 175/50 r13 renkaita, ja kohta pitäis niille alkaa vanteita värkkäämään. Samoin kansi odottelee irtaallaan vuoroaan...
Re: Fiat 127 -74
Tänään tuli haettua pari kaasuläppää asentotunnistimilla, bensapumppua, suuttimia yms. pientä. Samoin säädettävä bensapaineensäädin tuli myös hommattua. Hukkakipinäpuola tulee kans tässä joku päivä. Ostopuolelle pistelin ilmotusta jo aiemmin, eli huonokuntoselle/rikkinäiselle kannelle olis tarvetta, vaan semmosia ei näyttäne kenelläkään olevan? Kertokaa vain toki, jos on. Ei kehtais ehjiä kansia alkaa rikkomaan...
Joulun alla posti tuonee paketin, jolla saadaan wanhuksen bensa- ja sytkäpuoli hiukan modernimmalle tasolle. Siitä lisää myöhemmin.
Joulun alla posti tuonee paketin, jolla saadaan wanhuksen bensa- ja sytkäpuoli hiukan modernimmalle tasolle. Siitä lisää myöhemmin.
Re: Fiat 127 -74
Ja nyt ois ruutta tilattu. MS1 V3.0 ja tarvittavat hilppeet. Parin viikon päästä pääsee kasaileen. Myös muuta hilpettä ruiskun/sytkän rakenteluun on taas haalittu.
Re: Fiat 127 -74
Reiät vähenee, tänään tuli vedettyä taas toista metriä saumaa tuonne pohjaan. Pitää käydä koritinaa ja kaasupoltin hakemassa, niin saa pienimpiä reikiä paikata. Hitsattavia on enää 3kpl. Seuraavalle tallikäynnille tilaan varmaan hiekkapuhaltajan käymään, saa puhaltaa konehuoneen, pohjan ja takakontin. Ihan oikiasti nyt aletaan olla jo siinä taitepisteessä, että edistyminen alkaa vähitellen jo näkyä - maali on saatava pintaan ennen kesää.
Re: Fiat 127 -74
Ja tässäpä uusimpia kuvia. Järkyttävän näköistä ydintäytesähkölinnun jätöstä, mutta kaikki saumat kyllä siistitään. Pohjassa ei massaa enää ole missään, tuo musta on vain pohjamaalia.
Re: Fiat 127 -74
Vihdoin! Joka ainoa reikä pohjasta taka-akselin etupuolelta hitsattu. Vaan mitäs sieltä pakoputken lämpösuojan alta löytykään... Mutta hiekkapuhallus saa hetken odottaa, tuli kuluneella viikolla muutama yllättävä menoerä. Työkalupuolella kuitenki tapahtunu positiivista päivitystä, vaihdoin kompuraan uuden moottorin ja johdot, saa paineilmatyökalut käyttöön. Tuo paineilmapistosaha on kyllä loistava peltitöissä.
Re: Fiat 127 -74
Taas käyty pienen tauon jälkeen hitsailemassa, nyt enää toisen takapyöräkotelon yläreunassa iskarinkiinnityksen vieressä reikä, vänkärin jalkotilassa palkissa pieni reikä ja kontin pohja emmentaalia. Seuraavalle tallikäynnille otan juotosvehkeet mukaan, saa siistiksi nuo jäätävät ydintäytelankasaumat....
Taidan vaihtaa koko kontinpohjapellin. Saako jostain uusia, vai täytyykö lähtä rälläköimään joltain irti?
Taidan vaihtaa koko kontinpohjapellin. Saako jostain uusia, vai täytyykö lähtä rälläköimään joltain irti?
Re: Fiat 127 -74
Mistäköhän noita korjauspeltejä sais? Tai löytyiskö joltain ehjää kohtaa romuauton kontista?
Re: Fiat 127 -74
Kiirusta pitelee, mutta taas nytkähti rojekti aavistuksen eteenpäin. Kävin nimittäin hitsaamassa pari paikkaa kontinpohjaan. Samalla sai testata uusia vehkeitä, ostin nimittäin kaverilta hiilidioksidipullon ja siirryin vihdoin pois täytelangasta. Kivaahan se oli, siihen asti, kunnes pullo tyhjeni. Ei ollu pullo ostettaessa puolillaan... No, seuraavaksi kerraksi täysi pullo ja kaveriksi 0,6mm lankaa, niin sujuu peltityötkin paremmin.
No, kun tuota palovaurioista vainaata pyörittelin traktorin piikeillä, niin olipahan vain siistejä ja lujia paikkoja edelleen, vaikka hitsailin ne paikat kiireessä kerrostalon parkkipaikalla, ja vieläpä 2,5mm puikolla.
No, kun tuota palovaurioista vainaata pyörittelin traktorin piikeillä, niin olipahan vain siistejä ja lujia paikkoja edelleen, vaikka hitsailin ne paikat kiireessä kerrostalon parkkipaikalla, ja vieläpä 2,5mm puikolla.