Fiat 127 -74

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Fiat 127 -74

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Teenpäs uuden topicin tästä, menee muuten sekasin tuon edellisen kanssa.

Eli tuommoinen poikasten vanha peltoauto tarttui trailerille tuolta Himankakylän seutuvilta, ja nyt sitten hiukan enempi autoa tutkailtu.

Auto on poistettu rekisteristä vuonna 90, jolloin se siirtyi poikasten peltoautoksi, ja kiersi siinä hommassa kolmellakin kylällä. Autoon on joku joskus tehnyt pientä fiksausta, nimittäin useimmat jarruputket sekä -letkut näytti varsin tuoreilta. Viimeisimmässä paikassa oli autosta myös pari pientä reikää hitsattu, nimittäin vasemmalta takaa iskaritornin juuresta sekä molemmista takanurkista. Joku sitä on myös maalaamaan ehtinyt, auto on ilmeisesti ylimaalattu kahdesti jollain kilikalilla, ja auringon polttamana maali lohkeilee nyt kivasti pois.

Kone lähti varsin vaivatta käyntiin kun vain kiinnitin ensin ryyppyvaijerin ja lisäsin puuttuvan tulpan. Kone kävi jopa paremmin, kuin tuo tuoreempi yksilö!

Auto on tällä hetkellä pukeilla tuossa kerrostaloni parkkipaikalla, tänään kävin pohjan läpi, rapsuttelin halkeilleet massat pois ja levitin ensin kotelosuojan ja päälle alustamassan. Pohjasta löytyi yksi reikä, nimittäin kuskin penkin toinen kisko on ruostunut irti. Muuten pohja on todella hyvässä kunnossa.

Kaiken maailman pisteosia on nyt tullu kiilloteltua ja puunailtua, esim. ratti, takavalot(kromiset) ja kromipeili. Vielä jos takaiskarit saan nopeasti, niin eiköhän tuo auto vielä kilpien välissä tällä viikolla nähdä. 8)
Viimeksi muokannut Mazza, 22.10.2010 16:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aika harvinaista, että 19 vuotta sitten peltoautoksi päätynyt laitos on ylipäätänsä edes olemassa, saati sitten sellaisessa kunnossa, että sen voi kohtuuvaivalla saada kilpien väliin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Sitäpä tässä ollaan porukalla ihmetelty. Jonkin verran on jälkiä pohjakosketuksista, takaiskarit on puskenu öljyt pihalle ja etupuskuri on hinattu hiukan kieroon, mutta varsin realistista olisi saada tämä kilpiin muutaman päivän urakalla. Pikkunäpräämistä on paljon, esimerkiksi takavalojen sähköjä piti hiukan fiksata, etuvalojen kiinnikkeet uusia, lasinpesuri muuttaa sähkötoimiseksi jne, mutta laskujeni mukaan enää jäljellä jarrulevyjen, palojen ja kenkien sekä takaiskarien uusinta. Niin, ja tietysti katsastukseen pitää toisesta siirtää takapönttö tähän, sen jälkeen tilalle tuleekin läpivirtaava.

Arvatkaas himottaako päästä ajamaan. 8)

(leimaamisen jälkeen auto putoaa toistakymmentä senttiä ja alle lipsahtaa alut ja katolle toivottavasti jostain retro-mallinen taakkateline, totesin maalipinnan tekevän tästä sopivan rotta-retron. :twisted: )
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

luigi kirjoitti:Aika harvinaista, että 19 vuotta sitten peltoautoksi päätynyt laitos on ylipäätänsä edes olemassa, saati sitten sellaisessa kunnossa, että sen voi kohtuuvaivalla saada kilpien väliin.
samaa ihmettelin.. itellä oli kolme seiskaa peltokäytössä, pari oli äkkiä paalissa :lol: kolmas hyväpeltinen ykköskorinen päätyi rakenteluun ja on nyt ajossa jo neljättä kesää 8)

Mazza kirjoitti:Arvatkaas himottaako päästä ajamaan. 8)

(leimaamisen jälkeen auto putoaa toistakymmentä senttiä ja alle lipsahtaa alut ja katolle toivottavasti jostain retro-mallinen taakkateline, totesin maalipinnan tekevän tästä sopivan rotta-retron. :twisted: )
hyvältä kuulostaa, rotta/patina lookki näyttää hyvälle harmaiden corollien ja sinisten ooppeleiden seassa :D
onnea leimalle, onneksi seiskaan vielä saa hyvin jarru yms osia, niin ei niiden metsästämiseen mene aikaa.

miten uusit ne etuvalojen kiinnikkeet? minulta on ne muoviset kuulakupit haurastuneet, joten nyt "korjattu" rautalangalla..
Autot:
-Volvo Amazon
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

127 MK1 kirjoitti:
Mazza kirjoitti:totesin maalipinnan tekevän tästä sopivan rotta-retron. :twisted: )
hyvältä kuulostaa, rotta/patina lookki näyttää hyvälle harmaiden corollien ja sinisten ooppeleiden seassa :D
Jep, hilseilevä, mattapintainen maali, katolla sammalta, silti kromi kiiltää, siistit, ajanmukaiset, levittävät alut alla, matala... Ah :wink:
127 MK1 kirjoitti: miten uusit ne etuvalojen kiinnikkeet? minulta on ne muoviset kuulakupit haurastuneet, joten nyt "korjattu" rautalangalla..
Kaivelin kasan vanhoja umpioita varastosta ja napsin niistä kiinnikkeitä irti kunnes yksi säilyi ehjänä :lol: Tosin kuppi on vähän löysä, mutta pysyypähän ainakin umpiossa kiinni. Leiman jälkeen parempaa patenttia jos tuntuu irtoilevan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pysyyhän se peltoauto hyvänä kopaltaan ellei sitä tahallaan mällää. Mä en ainakaan omalle 600:lle tehnyt noin. Miksi olisinkaan?

Hyvä homma jotta tällä yksilöllä oli näin hyvä mäihä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Tänään on käyty kiertämässä paikalliset varaosaliikkeet tyhjäksi, ja enää puuttuu ne takaiskarit, vaan mitäpä niitäkään vaihtamaan kun tukivarren ulompi pultti ei tule ulos, ei sitten millään... :roll:

Irtiruostuneen penkin kiskon parsin tuossa äskön kiinni puikolla, hyvin suli ruosteinen pelti 2mm puikolla. :twisted:

Päivän onnistunein löyto on kyllä ehdottomasti pissapojan käyttökytkin, kun muutin tuon pumppusysteemin sähkötoimiseksi. Löysin nimittäin motonetistä semmosen katkaisijan, jonka päällä on musta kumitatti, näyttää kokonaisuudessaan alumiinisine kehineen alkuperäiseltä pumppupainikkeelta, mutta pienemmältä.
Sopivalla sovituksella sain passaamaan tuon kytkimen alkuperäisen pumpun painikkeen tilalle, ja kokonaisuutta ei kyllä merkkiin perehtymätön alkuperäisestä erota. 8)
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

ai perkule, rotta-retro.. nyt sen joku kerkes jo joku tekemään.. :lol:

itellä ollu mielessä toteuttaa tosta omast mk2:sta. koska on kuppanen ja paikattu ja ruma.. ois siihen mk1 puskimet, kattotellingit yms kivaa..

ketjurattivisiot.. yms yms..

mut katotaa minkälai tästä tulee.. oman saatan vaikka myydäkin..


rÄT127 8)
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Doddi, päivä pulkassa.

Etujarrut vaihdeltu, pesurin moottorille tehty sähköt sekä kaikkea muuta pientä näpräilyä.

Mitenkä väki on noita takatukivarsien ulompia pultteja irrotellu? Tuntuvat olevan aika tiukassa, ja kiva olisi kyllä päästä ne iskarit irroittamaan. Onko mk1 mahdollisesti purettavat takaiskarit? Ja minkä merkin patruunat sinne sopii jos ovat purettavat, Golf mk2?

Niin, ja tuli myös huomattua, että edessä oikealla pyöränlaakeri melkoisen väljä, koetin jo kiristää mutta ei kovin kummoisesti parantunut.

Edit:
Kuinkas vaivattomasti näissä tuuppaa irtoamaan tuo etupyörän laakeri?
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

taitaa olla pillillä punaiseksi konsti ainoa tapa niihin pultteihin, ne tosiaan osaa olla tiukassa, (joskus jäi ottamatta ilman pillitystä vaikka tukivarsi oli ruuvipenkisä ja lekalla mätki) jos menee pillihommiksi saa varautua uusimaan puslatkin, tukivarsiahan saa motonetistäkin edullisesti.

laakerit ei oo kiristetävissä, kotioloissa laakerikoolit irtoo ihan taltalla ja vasaralla, muistaakseni kooli on lukittu isolla kierrerenkaalla ja menee paikoilleen samalla konstilla, prässi ois kiva..
Autot:
-Volvo Amazon
anttuko
Viestit: 72
Liittynyt: 25.06.2008 21:30
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja anttuko »

ite taistelin noitta tukivarsien ulompien pulttien kanssa pari päivää ja lopulta alkoi räläkkä laulaa :D uusia TÄYSIN samanlaisia pultteja oli liki mahdoton löytää, mutta tuuma kokoisista pulteista pulttikaupasta löyty juuri oikean kokoset(oisko ollu puol tuumaa) ja sopivan mittaiset. kovuus oli se perus 8,9 tai jotain, mutta pulttikaupan äijä sanoi, että kyllä fiatista ennen noita pultteja joku muu menee rikki! :P tuossa pientä jelppiä ongelmaan!
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja seppä »

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/633003/0

Motonetin varasto tilanne näyttää et 8 taka iskaria ois turussa varastossa.Turku on niitten posti myynti varasto.
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Seppä:
Jep, vanhoja viestejä selaillessani sain vain käsityksen, että Motonetin iskareita ei sinne taakse kannata laittaa. En millään viitsisi maksaa 70e iskareista, jotka joutaa katsastuksen jälkeen romukoppaan. :?

Ja hiukan päivitystä:
Projekti seisoo. Pomo soitteli eilen, ja tuumas että oon lomaillu riittävästi. :lol: 13 tuntia meni taas töissä, joten aikaa auton laitolle jää hiukan vaisusti. Sain kuitenkin tehtyä uuden vaimentimen taakse pätkimällä jonkun toisen auton romukopasta löytynyttä keskivaimenninta, jonka mutkat vastasi lähes täysin Seiskan takavaimentimen mutkia. Putki kiinni, sähköliimalla kannake vanhasta vaimentimesta ja mopo käyntiin. Niin, ja voittehan arvata... Äänet ei hiljentyny pätkääkään alkuperäiseen isoreikäiseen takavaimentimeen verrattuna, mutta sähäkän räyhäkät saundit muuttui amismaiseksi pörinäksi :oops: . Pitänee alkaa vilkuilemaan jostain kammiovaimenninta, ilmeisesti 1,75" läpivirtauspönttö ei ole paras 903cc mopon koneeseen :lol:
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos ne iskarit on merkkiä QH, niin omat kokemukset niistä on, että 11tkm:n jälkeen vasta toinen vuotaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Mazza
Viestit: 307
Liittynyt: 22.01.2009 00:07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Nostellaas tätä.

Autoa on hiukan purettu, jos joku ilta virtaa riittäis ni irrottais lasit ja purkais sisustan, sais sitte hioa ja kittailla ja pistää maalin pintaan.

Kertokaapa nyt hyvä epäkeskohiomakone 50e hintaluokassa? Joku kympin kone löytyy tallista ja sais sillä vesilintua heittää :shock:
Vastaa Viestiin