Fiat 127 -74
Tuntuu Seiskassa jäävän nuo takapyörät melko sisälle verrattuna etupäähän.
Siispä tuumasta toimeen:
Semmosta. Materiaali on huono, mutta paikallinen metalliliike tuumaili notta alumiinin jämäpalat on nyt penkin alla ja isosta levystä ei suostunu leikkaamaan. Tankoa ei löytyny senkään vertaa... Pyöreästähän nuo ois helposti tehny, mutta mamma ootti autossa eikä ehtiny ettiä parempaa palaa . Joulun jälkeen pääsee seuraavan kerran jyrsimen ääreen, saa rei'iteltyä nuo ja samalla tulee jakomuutos 4x98->4x100, ei tarvi alkaa tekemään pidempiä epäkeskopultteja. Eiköhän nuo tuosta siedettäväksi vielä kevene. Paksuutta on 35mm, keskittyvät on muttei keskittävät.
Tiistaina suuntaa keula kohti tallia, 3 päivää on aikaa fiksata Fiudea. Katotaan, mitä aikaan saa. Pari kuukautta edellisestä kerrasta onkin jo vierähtäny...
Siispä tuumasta toimeen:
Semmosta. Materiaali on huono, mutta paikallinen metalliliike tuumaili notta alumiinin jämäpalat on nyt penkin alla ja isosta levystä ei suostunu leikkaamaan. Tankoa ei löytyny senkään vertaa... Pyöreästähän nuo ois helposti tehny, mutta mamma ootti autossa eikä ehtiny ettiä parempaa palaa . Joulun jälkeen pääsee seuraavan kerran jyrsimen ääreen, saa rei'iteltyä nuo ja samalla tulee jakomuutos 4x98->4x100, ei tarvi alkaa tekemään pidempiä epäkeskopultteja. Eiköhän nuo tuosta siedettäväksi vielä kevene. Paksuutta on 35mm, keskittyvät on muttei keskittävät.
Tiistaina suuntaa keula kohti tallia, 3 päivää on aikaa fiksata Fiudea. Katotaan, mitä aikaan saa. Pari kuukautta edellisestä kerrasta onkin jo vierähtäny...
Tuo on varmaan ihan tarkoituksella. Kokeilin spacereita taakse kun takarengas tuli turhan lähelle iskaritolppaa, ja totesin että kovin kääntyy kehnosti radalla mutkiin. Eli jos levennät takaa, niin levennä edestäkin.Mazza kirjoitti:Tuntuu Seiskassa jäävän nuo takapyörät melko sisälle verrattuna etupäähän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tai saisiko sitä takapäätä jäykennettyä jollain niin sekin voisi kompensoida pidennyttä vipuvartta ja muutenkin auttaa kääntymiseen?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Yleensä takapään jäykentäminen johtaa yliohjaamiseen mutta se toki on eri asia... Raideväli tupataan usein kaarreominaisuuksien vuoksi valitsemaan vähän pienemmäksi takana. Katsoin parhaaksi olla koskematta tuohon, omien kokemusteni perusteella.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Huh huh, tuli taas semmonen 9 tuntia oltua putkeen bensankatkuisessa tallissa, ja päässä kyllä tuntee sen. Jotain tuli silti tehtyäkin. Käänsin auton kyljelleen, pohjan viimeisiä paikkoja tein, enää kontissa hitsattavaa. Samoin hionta alkaa olla puolivälissä, ja kaaret on naputelttu rengasystävällisemmiksi. Kovasti edelleen ois toiveissa pohjamaalaushuomenna, mutta saa nähdä...
Noniin, vajaan parin kuukauden tauon jälkeen pääsin taas tallilla piipahtamaan. Nyt on matka enää ylös päin, nimittäin auto on suurin piirtein siinä asussa kuin se oli tehtaan hitsauslinjalta tullessaan. Mahtava fiilis, isoin etappi takana, nyt tarvii enää tehdä pohjat ja maalata, sen jälkeen saakin alkaa pulttailemaan kotopuolessa kunnostettuja osia kiinni. Hauska pyöritellä tuota tyhjää koria tallissa, painoa taitaa olla joku 150kg - vihdoinkin saa yksin ilman apuvälineitä siirrettyä auton tallin nurkkaan pois traktorin tieltä. Semmosta tältä erää, pari kuvaakin otin, joku päivä nekin lisään kun koneelle pääsen.
Noniin, on täälläkin tallilla jotain tapahtunu.
Hiekkaa näille:
Tulos: (Flektin moottorin kannu lasikuulailtu ja patapatailtu)
Ja vähän lisää hiekkaa:
Ja maalia:
Jäi harmittamaan tuo flektin kannu, ei ollu Motonetissä moottorilakkaa, joten kokeilin tyhmänä rosteripinnoitetta, jonka kehuttiin tuovan "hyvä, kiiltävä metallinen pinta". Niin, aika lähellähän tuo oli tavallista mattaharmaata spreitä väriltään, eli hirmunen patapata-hinkaus alkuperäisen lookin saamiseksi meni täysin hukkaan. No, saa nähdä teenkö sen uusiksi...
Ja otsikkoa muokkasin hiukan.
Hiekkaa näille:
Tulos: (Flektin moottorin kannu lasikuulailtu ja patapatailtu)
Ja vähän lisää hiekkaa:
Ja maalia:
Jäi harmittamaan tuo flektin kannu, ei ollu Motonetissä moottorilakkaa, joten kokeilin tyhmänä rosteripinnoitetta, jonka kehuttiin tuovan "hyvä, kiiltävä metallinen pinta". Niin, aika lähellähän tuo oli tavallista mattaharmaata spreitä väriltään, eli hirmunen patapata-hinkaus alkuperäisen lookin saamiseksi meni täysin hukkaan. No, saa nähdä teenkö sen uusiksi...
Ja otsikkoa muokkasin hiukan.
Taas tuli hiottua ja hitsattua sieltä sun täältä, ja noinkin ruosteettomassa sitä riittää vaikka ja kuinka.
Tosiaan, auto on muuten tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäisen kaltaseksi, mutta tonttiin. Ja levittävät vanteet alle.
Korkeuden hahmottelua:
Ja kyllä, lain vaatimat 8cm täyttyy. Onhan se vielä melko korkea, mutta tuolla sen leiman sais. 175/50-makkaroilla pystyy vielä helposti pari senttiä pudottaa.
Tosiaan, auto on muuten tarkoitus tehdä mahdollisimman alkuperäisen kaltaseksi, mutta tonttiin. Ja levittävät vanteet alle.
Korkeuden hahmottelua:
Ja kyllä, lain vaatimat 8cm täyttyy. Onhan se vielä melko korkea, mutta tuolla sen leiman sais. 175/50-makkaroilla pystyy vielä helposti pari senttiä pudottaa.
Niin, tuossahan on vain tyhjä kori kakkosnelosten päällä, ja rengas on vain kuvausta/fiilistelyä varten hollillaan. Vanteiksi tulee NÄMÄ, jynssäämistä niissä on vaan vielä varmaan 50 tunnin edestä. Kuvassa levitetty peltivanne 135R13-donitsilla.