Turbo croma

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sämpy kirjoitti:Onko noissa luukuissa saranatappina ihan vaan peltijatke, joka sitten pyörii putkessa? Ettei tarvitse enempää alkaa hifistelemään.
Joo, sellaiset. Kunhan varmistaa, ettei systeemi jää mitenkään jumiin, niin tuo on ihan riittävä. Tai sitten tekee akselin jostain ohuesta metallipuikosta jonka sitten hitsaa läppään kiinni.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Laihian isännän läppäsysteemi näytti todella fiksulta ratkaisulta. Tätä täytynee ehkä hyödyntää :) Mutta tuskinpa tulee sovellettua mitään isompaa, koska ihan vaan normi ajoon tämä tulee. Mutta aina on jotain parannettavaa... Ainakin tuo sumppu pitää muuttaa ehdottomasti. En tajua miksi pitää edes olla noin suuri öljyjalka? Jollain lailla täytyy hyödyntää v.a.g konsernin tsi koneen öljyjalkaa tai näistä 20v 4 syl. moottoreista. Ovat todella yksinkertaiset.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, en tiedä sitten. Tuossa on sellainen hieno välipohjasysteemi imujalassa mutta en tiedä, miten hyvin se käytännössä toimii - eihän sinne aikanaan joutunut ilma oikein poiskaan pääse.

Aattelin omaankin Tbo Cromaan kyllä moisen sumppumuutoksen tehdä, syyn näkee kyllä jo heti öljynpainemittarista, kun vähänkään vauhdikkaammin kurvaa motarin ramppia. Saa homma jäädä samaan remonttiin vaihteiston synkkojen ja Q2-torsenin asennuksen kanssa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Sittenhän sen näkee kuinka käytännössä toimii. Oli itellä tuo audin 1.8t:n imujalka ja lähden siitä muokkaamaan. Saa olla tarkkana noiden hitsausroskien kanssa tai joko annan sen tutulle tig:atavaksi. Tulikin mieleen tosta q2 torsenista. Saako tähän lootaan omansa vai meneekö tuo alfaan yleensäkkin tarkoitettu? Laatikot kun ei päälle päin paljoa eroa.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tasauspyörästö on mitoiltaan identtinen sen Alfan 6-vaihteisen kanssa joten sen Q2 sinne sopii. Toi tuli joskus sinne sovitettua muutta kasaan asti aski ei ole vielä päässyt.

Kyllähän se alkuperäinen imujalka toimii parina sen öljypohjan kanssa normikäytössä. Toihan on samalla idealla kun aikoinaan Lancia paransi Volumex-Betaan öljypohjaa kun se perus-Betassa on vähän ongelmallinen. Eli tuo jalka toimii välisäiliönä - siellä riittää hetken öljyä vaikka se muuten imujalan ympäriltä katoaa mutta tosiaan ilma kyllä menee sitten jossaan vaiheessa kiertoon. Ja toi systeemi vaatii mielestäni sen että öljynpinnan pitää käytännössä maximissa - muuten on kyllä voitelu alkaa pettämään.

Mutta jos pelkän imujalan vaihtaa eikä tee kunnolla vaimennettua öljypohjaa lienee voiteluongelmat isompia kuin vakiosysteemillä...

Ja noista vaimennuksista. Aikoinaan Sohlotin ei tarvinnut kuin pienen kannen siihen päälle niin toimi oikeen jees radalla mutta Betan sumpun kanssa kokeiltiin monenlaista kiinteää väliseinää ja koskaan siitä ei tullut täydellinen. Kyllä läppäseinä on ainoa varma tapa mutta joka paikkaan se ei aina oikeen sovi jos imujalka on hankala (kuten esmes tuossa Betassa). Tossakin apinoitiin muutamaa hyvintoimivaa sumppua ja välillä se oli jopa melkeen huonompi kuin vakio :mrgreen: . Eli siksi olenkin sitä mieltä että jos hommaa ei tee kunnolla niin alkuperäistä ei kannata muuttaa - ja tuo homma pitää tehdä ajatuksella. Tärkeintähän on se että öljyä on riittävästi molemmin puolin imujalkaa ja itse kyllä tekisin tuon neljällä osastolla (plus imujalalle potero) - tuosta oli puhetta tuolla tekniikkapuolella "kampikammion tuuletus"-topicissa ja linkitin sinne kuvankin. Niin ja sekin noissa kannattaa huomioida että tollasen modifikaation jälkeen voi olla niin että öljypohjan irroitus vaatii moottorin pois nostamisen paikoiltaan eikä sitä saa tehtyä enää moottorin ollessa paikalla.

Tohon vino-TC:hen saa muuten yksinkertaisempaakin imujalkaa jostain dieselistä mutta uutta ei saa ja noihin modifikaatioihin se ei musta ole optimaalinen. Itselle hommasin Alfan 2-litraisen JTS:n imujalan josta on tollaiseen tarkoitus modata sopiva. Kuvakin noista on koneella mutta eipä oo tullut laitettua esille kun tuo kuvablogi on kerran kaput... Millainen VAGgilainen imujalka on - saisko kuvaa esille?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nuo läppäsysteemit tuskin sietävät kummoisia lommoja öljypohjassa jäämättä jumiin, mikä kannattanee huomioida käytössä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

...ja sen jälkeen öljypohja on vain yhtä kehno kuin kiinteillä väliseinillä varustettu tai vakiomallinen, riippuen siitä jäikö läppä kiinni vai auki. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No ei kai kukaan kiinteäseinäistä yhtä tiiviiksi tee kuin tuollaista läppäseinää... :roll: Mutta kyllä kasaan ajettuna siinä muutakin ongelmaa voi sitten olla, ja tuo jumiutuminen on kiinni siitä miten tukevaksi tuo on tehty - ja millaisilla toimintavälyksillä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Jeeees. Vihdoinkin saatu hommattua koneeseen kilkkeitä, että pääsee sitäkin kasaamaan. Olis edessä mäntien öljysuuttimien vaihto paineventtiileillä varustettuihin ruiskuihin. Pikkasen taas jäänyt kasaaminen talon fiksailun myötä ja työkulkinetta korjatessa. Sen verran saanut aikaan, että konepeltiin kaasuiskarit asensin, tukitangot tein taakse ja eteen ja keskuslukituksen hälyttimellä asennettu! :) Oman kaukosäätöisen keskuslukon kapulan koodi tiellä tietämättömillä, joten tarvikemalliin oli tyytyminen. Jäätiin siis viimeksi tähän öljypohja/jalka ratkaisuihin, joten päivittelen kuvien kera kunhan saan auton kunnolla työn alle :) Työkulkineen/sta kuvia tähän hätään ja merkistä poiketen myös---> Marea talvisäilössä ja mese hoitaa jokapäiväiset siirtymiset :)
Liitteet
Murea kiusaa perällänsä
Murea kiusaa perällänsä
2012-08-23-436.jpg (137.21 KiB) Katsottu 7251 kertaa
Mesen kasaus
Mesen kasaus
2012-10-15-570.jpg (176.73 KiB) Katsottu 7251 kertaa
Murea
Murea
2012-08-23-438.jpg (164.2 KiB) Katsottu 7251 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Heps! Tuli pieni mutka matkaan. Kuvasta käy ilmi ongelma. Miten tunkisin uuden öljysuuttimen tuon vanhan tilalle, vaiko mikä olisi oikea ja helppo tapa? Tästähän on toki aihetta ollut muillakin. Mietiskeltyäni asiaa hieman. Poraanko suuttimen porausta syvemmäksi, hion uuden suuttimen kauluksen pois ja upotan uuden suuttimen kera lukkoliimaa paikalleen? Minusta ei ainakaan tuntunut huonolta vaihtoehdolta, mutta varmistetaan nyt ennenku rupean lohkoa tuhostamaan :) Jos jostain sattuu löytymään tasapainoakselillisen tc:n öljynkierron kuva, niin se myös kelpaisi. Täytynee yrittää ottaa tuo tasapainoakselien öljynkierto pois, kun niitä ei tule käytettyäkään.
Liitteet
Öljysuuttimet
Öljysuuttimet
2013-02-21-785.jpg (124.49 KiB) Katsottu 7135 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Siinä on Thema 16V turbon kaavio:
16VTlubrication.jpg
16VTlubrication.jpg (84.93 KiB) Katsottu 7097 kertaa
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Kiitos! Tästä suuresti apua :)
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Hmmmmm... Hulluja ideoita virtaa. Nurkista löytyy alfan 3.0 ja 2.5 v6 myllyt. Eikö olekkin aika mahdottomuus saada leimaan 2.5 v6 turbotettuna cromaan? Näitähän kuitenkin on tuolla vahemmalla v6 myllyllä, tosin ilman turboa. Ainakaan kovin halvalla pääse ku pitää olla kaikki päästölaput+penkkitodistus? Perskeles kun sais raha asioita sen verran kuosiin, että pääsis toden teolla rakentamaan tuota jos kerta kesäksi oli deadline. Ei taida onnistua :D Ja eikö mistään saisi t3->t25 adapteria? Kyselin useasta turbofirmasta asiaa ja sain vaan eioota :evil: Ebayssa niitä toki olis...
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei kai se mahdotonta ole.

Verrokkitehot riippuu tehokkaimmasta kyseiseen koppaan asennetusta koneesta mutta esimerkiksi 155hv Turbo Cromalla tehokkaimmasta kattilasta saisi penkittää 155hv + 20% = 186hv katsastukseen.

2,5 V6:n neliventtiilikantisessa versiossa on tuota enemmän tehoa, mutta kaksiventtiiliversio (vakiona 158hv) turbotettuna voisi hyvinkin olla uskottavasti tuon 186hv penkitettynä.

Iskutilavuus ei tuota ongelmaa, kun Cromassa on ollut suuri-iskutilavuista dieseliäkin ja tehon ja iskutilavuuden verrokit voi ainakin muutamien esimerkkien valossa olla eri moottorivaihtoehdoista.

Esitetyt moottoritehot on sitten karkeita tahi netistä kaiveltuja, eli laskelmat pitää vielä toistaa juuri kyseessäolevien auto- ja moottoriversioiden kohdalla.

Päästölappujen hankinta tietysti riippuu rakennettavan korin vuosimallista, lähinnä että onko vähäpäästöinen. Ellei, niin eipä tuossa isompaa ongelmaa ole. Moottorin ikä ei muuten hommaan vaikuta, kuin että kovin ikivanhaa moottoria näihin uudempiin kammettaessa voi tulla joskus sanomista.

Tuo adapteriasia kuullostaa sille, että kannattaa hankkia pelkät laipat ja valmistaa itse moinen välikappale jos Ebayn kautta on jostain syystä hankalaa tilata.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

Fiatmaster kirjoitti:Jeeees. Työkulkineen/sta kuvia tähän hätään ja merkistä poiketen myös---> Marea talvisäilössä ja mese hoitaa jokapäiväiset siirtymiset :)
puhallintakos sää tuohon vajjaamoottoriseen satalankku meseen laittelet :roll:
Vastaa Viestiin