Turbo croma

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo,purin muinon yhden vapari Croman moottorin jolla oli ajettu 280tkm.Laakeriliuskat oli alkuperäiset,kampiakseli kuin uusi,ja liuskatkin sen näköiset kuin ois just vaihdettu.Konetta ei ollut koskaan avattu.Oli ollut vanhemmalla miehellä uudesta asti,ja öljyinä käytetty kokoajan perus mineraaliöljyjä.
Öljyjeteistä,jos on laipallinen malli,niin luonnollisesti laipat on koneistettava pois.Jetti on myös lyhyempi kuin se alkuperäinen putki-versio,joten runkopukissa olevaa poteroakin kannattaa syventää.

Laita kansipahviksi 1,9mm Navalinea joka on irralllisilla liekkirenkailla,mutta mallia joka ei vaadi urien koneistusta lohkoon.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja VTO »

Mielenkiintoisen keskustelun öljyistä ja laakereista saisi aikaan, mutta yhden totuuden löytäminen voi olla vaikea. Omassa 16V Themassa mittarissa n 450tkm, joista itse ajanut 55 tkm lukemasta eteenpäin. Sinä aikana konetta ei ainakaan ole avattu ja hyvin todennäköistä ettei ennen sitäkään. Öljyinä ollut 90% tuosta kilometrimäärästä Teboil Gold tai Diamond, viskositeetiltaan 5W40. Vaihtovälinä kylläkin ollut n 7500km.
Kuumana öljynpaine luokkaa 2,5bar tyhjäkäynnillä ja ajossa yli 5bar. Pitäisi varmaan katsoa miltä laakerit näyttävät, mutta hyvien öljynpaineiden takia en ole kiirehtinyt. Tällä tietämyksellä näyttää myös synteettiset öljyt olevan toimiva ratkaisu.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Osa mineraalista tosiaan kestää paremmin pintapainetta - tuohan on tosiaan osan synteettisistä perisynti. Monesti ongelmia löytyy myös nokkien kulumisesta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Pele »

-HH- kirjoitti:Osa mineraalista tosiaan kestää paremmin pintapainetta - tuohan on tosiaan osan synteettisistä perisynti. Monesti ongelmia löytyy myös nokkien kulumisesta.
Juu,ja yleensä nokkien kulumista seuraa myös laakerien kuluminen,kun metallimuhju kiertää öljyn mukana,jos oikein pahaksi on mennyt.

Eihän näissä tosiaa ole mitään yhtä totuutta.Vastakohtana Cromalle mainittakoon 120tkm ajettu Prisma Integralen moottori,josta laakerit oli ihan morjens...Mistä se sitten johtuikaan.. :?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mun prisman koneella oli ajettu noin 300 tkm. ja priimalta näytti kellari ku availin.
Aikasempi omistaja oli ollu ilmeisesti opettaja ja hissutellu menemään eikä ollu vetäny kylkimyyryä talvikelillä... :D
Eipä tuolla tarvinnut kovin kummoisia nopeuksia ajaa mutkia ni öljynpaineet katos...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ja se on erittäin tärkeää että sitä öljyä on riittävästi! Meinaan jossaan Cromassakin se imujalka on sellainen että vähällä öljyllä ilmaa kulkeutuu pumpulle varmasti.

Itse joskus the Taxista laakerit vaihdoin kun toimimaton mittari näytti 286tkm ja ne ei enää priimat olleet. Ei tosin ihan heti olisi kilahtanutkaan, toisin kuin taas yksi toinen kattila jossa alle 170tkm:n kohdalla oli joku liuska jos ihan loppu...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Synteettisistä ongelmia tuntuu olevan lähinnä tietyn merkkisellä, paljon mainostetulla öljyllä. :mrgreen:

Jettien vaihto tuohon on suhteellisen helppo homma kun on kunnon pahkat apuna. Vaparien lohkoihin noita oon jonkin verran asennellut, niiden kanssa saa olla tarkempana.

Prisman kattilaan viitaten, nuo 1.6 koneet tuntuukin kestävän paremmin mutta niissä on lyhyempi isku ja kangetkin tais olla kunnolla keskittävillä pinnapulteilla...

Niin ja konettahan ei rakenneta millekään tietyille ahdoille vaan tietyille tehoille. Se on sitten hyvä juttu ja onnistunut kokonaisuus, jos ahtoja tarvitsee siihen vain vähän. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin ja konettahan ei rakenneta millekään tietyille ahdoille vaan tietyille tehoille. Se on sitten hyvä juttu ja onnistunut kokonaisuus, jos ahtoja tarvitsee siihen vain vähän.
No asiahan ei ole ihan niinkään , riippuu paljolti mitä koneelta halutaan.
Tuollainen matalapaineninen suuritehoinen (dynoqueen) moottori tarjoaa voimaa vasta korkeilla kierroksilla ja se harvemmin on toimiva ratkaisu useimissa autoissa.
Harvemmin tuollainen on kovin taloudellinenkaan , kun on sen verran läpihuuhtelua...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Wesulius kirjoitti:Tuollainen matalapaineninen suuritehoinen (dynoqueen) moottori tarjoaa voimaa vasta korkeilla kierroksilla ja se harvemmin on toimiva ratkaisu useimissa autoissa.
Häh? Eikös asia ole nimenomaan päinvastoin! Mutta kyllähän tuo ongelma ratkeaa tarvittaessa helposti, ei muutakuin vaan sopivan pieni kuristin ahtimen jälkeen, jos tavara tuntuu virtaavan liian liukkaasti tai ainakin jätetään se vakio kansi parantelematta. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

vvieri kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Tuollainen matalapaineninen suuritehoinen (dynoqueen) moottori tarjoaa voimaa vasta korkeilla kierroksilla ja se harvemmin on toimiva ratkaisu useimissa autoissa.
Häh? Eikös asia ole nimenomaan päinvastoin! Mutta kyllähän tuo ongelma ratkeaa tarvittaessa helposti, ei muutakuin vaan sopivan pieni kuristin ahtimen jälkeen, jos tavara tuntuu virtaavan liian liukkaasti tai ainakin jätetään se vakio kansi parantelematta. :mrgreen:
No miten niin , jos kone vetää 5000-8000redline , max poweri 7000rpm ei se tee muuta kuin suuren huipputehon.
Pienemmällä puhusijalla ahdetaan enemmän sama max power , mut vetoja on 3000-8000redline max teho 6000rpm.
Toisin sanoen koko kierosalueen keskiteho on reilusti korkeampi kuin tässä isoturboisessa matalapaineisessa.
Se vaan on helpompi(nopeampi) ajaa niin kadulla kuin mutka radalla , jos taas ajatus on ajaa 400m lujaa niin kumpikin on huono ratkaisu.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mitä, eikö se ylhäällä piikittävä kone ollutkaan enää niin hieno juttu? :mrgreen:
Ei mutta totta puhuen, en minä tässä mitään föönin kokoa tarkoittanut vaan sitä lähinnä, että tukkoista kattilaa on turha ahtaa hirveillä ahtopaineilla. Siksi itse perusmoottorin muutostöitä ei voi liiaksi korostaa (kuten kirjoitteluita tällä foorumilla aiheesta viljalti löytyykin).

Laakean vääntöalueen merkityksestä suorituskykyyn olen edellä kirjoittamasi tekstin kanssa samaa mieltä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Pitäisiköhän tuota omaa imujalkaa modailla vähän pienemmäksi? Tuo tosiaan saattaa helposti hörpätä ilmaa ja miksi ylipäätänsä pitää olla niin iso? Ihan varmuuden vuoksi täytyy varustaa myös näillä venttiileillä varustetuilla jeteillä
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kunnollinen läppäväliseinin varustettu sumppu olisi parasta tuolle moottorille. Sen huomaa äkkiä, kun ajelee motarin ramppia vähänkään vauhdikkaammin ja samalla katsoo öljynpainemittaria...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Eikös tuohon deltan moottoriin käy sama tiivistesarja kuin cromaan/themaan? Ainoa ero että alumiininen öljypohja ja nuo venttiilikoneiston kannet (umpinaiset tiivisteet). Öljypohja tulee ilmeisesti ihan vaan massalla?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Pele »

Lohkoon ainakin pitäisi passata samat tiivisteet.Venttiilikopan kansista imupuolella on se peltikansi välissä,pakopuolella ei.Tai ei ainakaan yhdessäkään moottorissa ole ollut,jonka olen avannut.Välikannetiivisteissä voi olla eroja.
Öljypohjaan kuuluu kyllä alunperin ihan kunnon tiiviste väliin.Toki niitä on taidettu liimoilla ja massoillakin laitella.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin