Turbo croma

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Pitää nyt laittaa omastakin projektista joitain alustavia kuvia. Lisää tulee kun kerkeää/muistaa otella samalla kun asentelee. Elikkä harmaa croma T i.e (joillekkin varmaan tuttu) palovaurion takia jää nyt luovuttajaksi ja myöhemmin kai paaliin joutuu. Punainen samaa mallia, todella siisti koriltaan oleva saa nyt elinluovutuksen ja herää henkiin vahvempana kuin koskaan 8) Kori, kone ja muu yritetään tehdä suurimmalta osin uusiksi/uuteen kuntoon. Kuten näkyy, paikka missä hommat tapahtuvat ei ole kovin asentajaystävällinen, mutta näin on pärjätty aina ja riittää hyvin mulle :D Linkki albumille:

http://s630.photobucket.com/albums/uu26/Fiatmaster/

Montaa kuvaa nyt en ole kerennyt viel laittaa, mutta niitä ilmestyy ajan myötä. Osista on myös pikku puutetta, eli jos joltain löytyy mk2:sen osaa niin kiinnostusta on. Tekniikan osalta puutetta: 420cc suuttimet, kytkin, 1" remmisarja (pelkkä remmi ja alapyörä kelpaa), välijäähdyttin/jäähdyttimet, isompi turbokin kelpaa, vähän paremmat nokat, bensanpaineensäädin, parempi bensapumppu ja kaikkea muuta mitä nyt ei saa päähän. Osiakin voin joitain myydä jos vaan malttaa :D
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Fiatmaster kirjoitti:. Elikkä harmaa croma T i.e (joillekkin varmaan tuttu) palovaurion takia jää nyt luovuttajaksi ja myöhemmin kai paaliin joutuu. Punainen samaa mallia, todella siisti koriltaan oleva saa nyt elinluovutuksen ja herää henkiin vahvempana kuin koskaan 8)
hä? Taasko vup-xxx on ollut tulessa?? Johan se mua edellisellä omistajalla kerran paloi ja mullakin pikkasen kärys?

autolla huo noa tuuria...
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tai laiskoja omistajia, jotka ei ole tehneet vanhoille bensaletkuille mitään... :lol:

Kuva
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

vvieri kirjoitti:Tai laiskoja omistajia, jotka ei ole tehneet vanhoille bensaletkuille mitään... :lol:
Mulla onneks oli vaan jumissa ollut flekti.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Taas :D Edellisen omistajan paineensäädin viritelmä korkkas ja rääsäs bensat konehuoneeseen. Tuhoa tuli... Tuollaset bensaletkut menee kyl uusiksi hyvin äkkiä ettei tapahdu vastaavanlaista enää
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Uusia kuvia vihdoinkin saatu. Kone nyt keulilla ja osia etsiskelen. Jos joltain löytyy nurkista +400cc suuttimet, bensanpaineensäädin, silikoniletkua, matalampi flekti jne. viritysosia. Niin ottakee yhteyttä!
Viimeksi muokannut Fiatmaster, 06.07.2009 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Siitä onkin aikaa kun tätä tullut päiviteltyä. Moottorin rikkouduttua päätin hankkia kokonaan uuden motin. Luovuttajaksi sopi vanhempi delta 4wd moottorinumerolla 831b5.000. Onko kuinka herkkä näissä tuo alakerta kun öljysuuttimet on suoraan tuossa kammenpukeissa? Toki mulla olis uudempi lohko jossa suuttimet suoraan öljykanavassa. Ja perskeles oonko hommannu aivan liika pienen turbon kun vanhassa pakopesä huomattavasti isompi. Se toki heräis aikaisemmin(?), mutta rupeaako jo ahdistamaan? Turbo pyörinyt jo pari vuotta tuossa joten ei sitä palauttamaankaan enää pysty :D Kuvia liitteenä valaisemaan asiaa :)
Liitteet
2012-06-12-218.jpg
2012-06-12-218.jpg (154.19 KiB) Katsottu 8843 kertaa
2012-06-12-209.jpg
2012-06-12-209.jpg (172.96 KiB) Katsottu 8843 kertaa
2012-06-12-217.jpg
2012-06-12-217.jpg (119.09 KiB) Katsottu 8843 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Onkos noi öljyjetit(kuvassa)pelkät putket vai ns kuulamallit jotka aukeaa vasta tietyllä paineella. Kuulamallia olen käyttänyt omissa koneissa vapari/turbo. Koska varmistaa kammen voitelun. Kiertokangelta sitä öljyä ei kannata varastaa ainakaan korkeaviritteisissä. yleensä näissä 2 l tc:ssä käytetään kiertokangelta öljyä männän alle poislukien 16v, 8v&16v turbo(voi löytyä muistakin lohkoista jettejä) näistä oli taannoin juttua haku auttaa. Eipä ne huonot ole ne pelkät putki jetit kun vaan öljypumppu ja alakerran välykset kunnossa.
Turbojen siipi profiilit kehittyneet tosta 90 luvusta aika paljon että ei vältämättä ahdistele pakokaasuja, pakopaine mittarilla näkee ahdistaako. Riippuen tietty kannesta ,nokista ,pakoputkistosta
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kyllä nuot molemmat ahtimet on melko tulppia jos edes yli 250 hp. tahtoo mennä. Pääsee kyllä yli 250 hp. mut on sit ahtoakin...
Uutta vaan suoleen jos lompsa kestää ja isommalla turbiinisiivellä.
Pakopaineen mittauskin on suuntaa antava. Mut jos mittarit pompsahtaa on hommeli melko selge.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

on suuttimet ns.putkimallia. Mistä näitä kuulamallisia saa? Täytyy varmaan hommata toi pakopaine/kaasujen mottari ja katsoa mitenkä tuolla turbolla käy. Tolla vanhalla t3/t4 hybridillä otettu nyt se päältä 300hv. Alkaa vaan noi ahtopaineet olla jo niin kovat ja tuotto loppuu ahtimesta.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vaikka tuolta, Autokeskuksesta tai vaikka jostaan vanhasta moottorista.

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=25

Tuo suora mallihan on 1.6 Sohosta - se oli helppo muuttaa noiden suorien putkien tilalle kun ei vaatinut kuin hiukan reijän syventämistä. Laipalliselle taitaa tarvita tehdä siihen vielä sille oma olake.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Fiatmaster kirjoitti: Tolla vanhalla t3/t4 hybridillä otettu nyt se päältä 300hv. Alkaa vaan noi ahtopaineet olla jo niin kovat ja tuotto loppuu ahtimesta.
Mitenkä paljon on "niin kovat ahdot" jos saan kysyä.
Kande ahtoja nostaa vaan kasvattaa sitä pakopuolta.
Kyllä toi 2 litrasen tc:n pitäs + 300 hp. sylkeä 1,5 bar helposti.
Mä en saanu prismasta 300 hp 1,5 bar mut siinnä olikin nokat päin persettä eikä muutenkaan kiinnostanu...
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

1.2 bar otettu. Kyllä tuolla sylkee sen 1.6 bariakin, mutta ei enää kovin tervettä. Ja vakio moottorinohjaus ahdistaa eniten. Mega kylkeen ja kokeilla tuolla uudella turbolla. Pelkällä megalla jo tuosta sais paljon enemmän irti ja pienemmillä paineilla
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Pele »

Öljyjeteistä ja niiden tyypeistä senverran että yhtään laakerivauriota en ole omakohtaisesti kokenut,vaikka on ollutkin tuo 8V:n laakeripukista ruikkiva putki ilman venttiiliä.Tosin nykyiseen turbo Croman lohkoon vaihdettiin juurikin nuo Heikalla olevat mallit.
Laakerivikaisia akseleita on tullut vastaan myös 16V-versioista,joten ei se mikää autuaaksi tekevä ole.Isommassa roolissa on omasta mielestäni laadukkaat öljyt,kunnon lauhdutin,sekä kunnossa oleva pumppu.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Öljyt tuntuvat olevan suuressa pääosassa näissä ja vastaavissa lohkoissa. 3 kampea tullut nuorempana hajotettua täyssynteettisillä. Kertokaapa mikä siinä on että mineraaliöljyillä nämä alakerrat kestää? Aivan omakohtainen päätelmä tämä, mutta toimivaksi todettu. Samoin myös noissa alfojen "uudemmissa" ts koneissa sama homma. Tarviiko kuinka paljon modifioida jos vaihtaa ne venttiilillä varustetut ruiskut? Eli onnistuuko kotikonstein vai viekö koneistamolle? Niin ja sitten vielä herää kysymys, että onko tuo navalinean kansipahvi yhtään sen kestävempi kuin vakio tiiviste laatua Payern? Äkkiä katsottuna ovat aivan identtiset ja vakio on jopa kestävemmän näköinen.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Vastaa Viestiin