Turbo croma

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Croma on vähäpäästöinen, niin siinä se ongelma tuleekin :/ Mutta kävin vain mielessä tälläinen idea. Saattaa olla kallis ja vaikea projekti leimalle saada... Mese on ihan orkkis 300 turbokiisseli. Välijäähdytintä vaan lisäksi laittelin jos joskus st pumpun ja turbon saa irti.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Päästömielessä silloin olisi hyvä käyttää valmista turbotekniikkaa jostain kamppeesta jonka sitten siirtäisi päästöihin vaikuttavine komponentteineen. Ongelma tuossa vaan on se että niissä saattaa olla papereiden mukaan liian paljon tehoa, ja moottorin kuristaminen varsinkin osoittaen ettei toimenpide vaikuta päästöihin voi muodostua jonkinasteiseksi juridiseksi ongelmaksi.

Toisaalta koska kyseessä on alkuperäinen turboauto, niin sillä sinällään on jo sellainen harvinainen viritysmahdollisuus johon muilla vähäpäästöisillä ei samalla budjetilla pääse ja onhan 8v TC:ssäkin potentiaalia... Se ei tokikaan ole V6 äänimaailmoineen. ;)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Onhan tuossa omassakin toki potenttiaalia. Mietiskelin vaan mitä noille myllyille tekis ja sitten välähti :D Kai sitä pitää väsätä joku putkirunkoauto ja lyödä v6:nen sinne ;) Saikos noita turbon laippoja jostain kohtuuhintaan? Täytynee kai väsätä se itse. En oo koskaan tilannu ebaysta, niin on vähän vierasta mannerta :| Voisi toki kokeilla..
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Ei mitään. Porauttaa nuo vanhojen öljyruuttien reiät isommaksi ja syvemmäksi. Uudet suuttimet varmistaa vielä kovalla kuumakesto laakerilukitteella. Luulis pelaavan näin? Jos jollain nestemmäisellä puhaltais paineilman kanssa suuttimesta ja katsoisi, että suihku on haluttu ja tottakai osuu oikeaan paikkaan :) Prkl sentään kun halli jatkuvasti täynnä muiden romuista, niin pääse omia projekteja ruuvaamaan :?
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Reiästä kannattaa kuitenkin tehdä sellainen ettei jetti pääsisi lukitteen puuttuessakaan lipsahtamaan öljynpaineen vaikutuksesta ulos, eli asennus laakerin puolelta ja reikä on pienempi reiän yläpäässä kun moottori on oikeinpäin. Lukitteelle jää tuolloin lähinnä tiivistämisen tehtävä...

Kuva
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Juu tottakai. En poraa sitä niin tokikaan syvälle, että läpi asti menee. Ihan vaan tiivistämisen vuoksi lukitteen sinne lyön. Muutenhan sais olla aika tiivis sinne, etteikö lähtisi joskus irti. Tänään jos niin ahkera olisi ja suorittaisi kyseenomaisen operaation ;)
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Turbon laipat hommattu. Niitä pitäisi ruveta kolvailemaan yhteen, mutta prkl sentään tuottaa kauheeta päänvaivaa mistä saa kunnon/toimivan bensanpaineensäätimen?? En todellakaan enää koske noihin hienoihin ja kiiltäviin kiinasäätimiin.
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 704
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Nyt vaikuttaa päteviltä säätimiltä :D täytyy laittaa ostoslistalle, joka muutenkin tuhottoman pitkä.... Tulipahan asennettua öljyruutatkin paikalleen. Aika simppeliä loppupeleissä ja tuntuisi tiviit olevan. Pääsee nyt kokoamaan alakertaa, paitsi männät vielä puuttuvat :cry: Samalla tukin tuon tasapainoakselin öljykanavan tiukalla tapilla kera laakerilukite (punainen nuoli), koska jäävät turhakkeet ehdottomasti pois käytöstä. Kaikki kohteet jotka saattavat haitata voitelua täytyy eliminoida.
Liitteet
2013-04-24-930.jpg
2013-04-24-930.jpg (148.43 KiB) Katsottu 8584 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kunnollinen, läppäväliseinillä varustettu sumppu olisi kanssa sitten Croman tapauksessa to do -listalla... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Joo se tuleekin tuottamaan vähän onkelmia, mutta ehdoton tuo öljypohjan muokkaus. Mutta siitä olikin jo ennemmin puhetta. Tässä nyt kuvassa mallina vag:ilaisten imujalka vs torino. Näissähän on aivan ontto öljypohja ja ainoastaan muovinen loiskelevy kammen alla. Koskaan oo ollu öljynsaannin kanssa probleemia, paitsi imusihtejä tukkoon menny kusiöljyjen takia. Johonkin siihen samaan tyyliin olis mielenkiinto kokeilla, kuinka tulee pelaamaan :)
Liitteet
2013-04-25-933.jpg
2013-04-25-933.jpg (164.09 KiB) Katsottu 8526 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuohan on ihan perinteinen imusihti - esim. sohokoneissa on samankaltainen - sihti tosin on huomattavasti isompi mutta usein imupuolella peltitötteröllä myös varustettu. Tuohan ei sinällään öljynsaantiin kehnon sumpun tapauksessa vaikuta... Jos öljyä ei ole imuputken lähellä kaarteissa niin sitä ei sitten ole, ja pumppu imee ilmaa.

Tukkeutumisen estämiseksi kannattaa toteutus toki tehdä vähän isommalla imusihdin pinta-alalla kuin tuossa güntteridesignissä on - vaikkei moottorissa varsinaiseksi ongelmaksi muodostunutta, ylipitkiin öljynvaihtoväleihin pohjautuvaa "longlife"-huolto-ohjelmaa soveltaisikaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Eipä ole hetkeen tullut taas päivitettyä. Mutta kuvat saattanee kertoa enemmän taas edistymisestä. Joskohan parin viikon sisällä saisi käyntiin asti? ;)
Liitteet
WP_20140118_010.jpg
WP_20140118_010.jpg (152.38 KiB) Katsottu 6747 kertaa
WP_20140118_003.jpg
WP_20140118_003.jpg (148.49 KiB) Katsottu 6747 kertaa
WP_20140103_002.jpg
WP_20140103_002.jpg (137.71 KiB) Katsottu 6747 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo croma

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Tuosta
Liitteet
WP_20140123_004.jpg
WP_20140123_004.jpg (132.4 KiB) Katsottu 6747 kertaa
WP_20140126_007.jpg
WP_20140126_007.jpg (181.28 KiB) Katsottu 6747 kertaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Vastaa Viestiin