Talvikäyttis 16V Thema

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pohjaa katseltu läpi ensimmäistä kertaa, ja eihän siellä mitään yllätyksiä ollut. Helmat hitsattu molemmin puolin koko pituudeltaan, ja laitettu massa maalaamattoman pellin päälle seurauksin jotka kaikki tietävät. Pintaruostetta reilusti, ja onhan tuo mahastaan muutenkin sen näköinen, että on suolaa nähty talvena jos toisenakin. Helmojen osalta on turha lähteä mihinkään maalailuihin (vanhat pellit siellä kumminkin on alla, ja paljon ruostetta sisäpuolella), joten ruiskin pohjaa koteloöljyllä. Valumareikiä ei näköjään ollut vaivauduttu porailemaan, joten helmoihin sisälle pistin öljyä niistä rei'istä, mitä yläpuolella on ammoisen suojauksen myötä tehty. Jos nyt vuoden-pari saisi lisäaikaa, sitten tuo taitaa kyllä siirtyä varaosakäyttöön, kun parempipeltisiäkin on vielä saatavilla hipistelyihin. Eipähän suolassa uiminen harmita. Sitä kantta on sitten ihan turha kysellä. ;)

Pakoputki on peruutettu aika lahjakkaasti johonkin, minkä seurauksena joustokappale on painunut senttitolkulla kasaan ja lambda-anturi vääntynyt hajalle (saattaa se vielä toimiakin, mutta tuskin kovin pitkään.) Etummaiset kiinnikkeet oli kaikki revenneet irti, joten koneen alla olevaa kursin kasaan pellillä ja migillä, ja katin kohdalle tuli pro-tason "korjaus" reikänauhalla. :oops: Pakosarja on muuten alaosastaan tuplapellityksellä, tosin ulommainen pelti on jo aikamoista harsoa.

Erityishuomiona tässä vaiheessa käsijarru, joka paitsi toimii jouhevasti, myös pitää. Etuparkkien vikavalot sammui, kun pisti ne parkit toimimaan, jäähdytysnesteen varoitusvalo taas paloi ihan aiheesta. Takavalot pitää vielä käydä läpi, ennenkuin alkaa siistimään ulkoasua. Pitää saada vähän ajettuakin, kun ensi kuussa taisi olla jo mahdollisuus viedä leimalle. Ruosteet ainakin levyistä pois...
http://lampredi.ath.cx/16V/250909/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ykästä kun bensapumppu sanoi sopimuksen irti, niin tämä oli ajossa pari viikkoa. Kuten toisessa ketjussa on jo tullut mainituksi, startti nappaa virtaa aivan tolkuttoman paljon, ja onkin seuraava työkohde. Akku tuli uusittua, että pääsi töissä käymään. Samasta syystä tuli myös avattua takapenkin selkänoja, pakkasaamuina nimittäin ovia on turha yrittää saada avaimilla auki, joten sisäänmeno tapahtuu volkkarimiesten keinoilla. Lukkojen purku, puhdistus ja voitelu tulee siis sekin olemaan edessä. Takavaloista diagnostiikka valittaa sitkeästi, tosin onhan tuossa vielä jotain edellisten omistajien sähköviritelmiä tarkistamatta. Vasemman etuvilkun toimimattomuus osoittautui maaviaksi, joka ehti korjautua itsestään.

Pesu ja cleaner + vahakäsittely muutti laitoksen ulkonäön metsäautosta ihan asialliseksi, mutta oli kyllä työlästäkin. Gernin kiillotuskoneessa ei riitä voima kiillotukseen, mikä ei liene kenellekään yllätys. Onneksi en itse ole mokomaa ostanut. Kiihdytyksissä kuuluva kuplavolkkarimainen säkätys vihjaisi pakoputkivuodosta, mutta kun sellaisia ei löytynyt, alkoi huoli venttiilien kunnosta kasvaa. Puristuspainemittaus antoi kuitenkin tulokseksi tasaiset 1150­±50kPa, joten jossain piilossa lienee kuitenkin vuotoa, tai sitten kyse on vain ulomman peltikerroksensa menettäneen peltisarjan soinnista. Uskaltaa nyt uusia lambdankin, jospa ajoittain osakaasulla ilmennyt arpominen loppuisi siihen.

Tehtyä siis ulkoasun siistiminen, sisällekin tuli vaihdettua ehjät A-pilareiden verhoilut, edessä on uudet vilkut, moniurahihnan kiristyspultti tuli uusittua, kun uusi remmi pääsi löysyyttään hyppäämään pois päältä ja halkeamaan :? , ja lopuksi vielä yritetty vaihtaa kuskinpuoleisen sivupeilin lasi, mutta mukana tullut uusi lasi olikin I-kopan Themaan, eikä tähän käynyt. Sisätiloja kolutessa tuli vastaan vielä homeinen sandaali ja puolillaan varsin epäilyttävän näköiseksi muuttunutta sisältöä oleva pullo italialaista salaattikastiketta. Rahaakin löytyi yli prosentti auton kauppahinnasta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuli "älä osta mitään"-päivänä melkein ostettua korjauspalvelua ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen, mutta jättivätkin homman tekemättä. Pakoputken joustokappaleen vein vaihdettavaksi, mutta löysivätkin vuodon pakosarjasta. Ilmeisesti se on hajonnut silloin, kun putki on peruutettu johonkin, ja reikä on yläpuolella, jonne ei mitenkään pääse käsiksi irrottamatta koko pakosarjaa. Näinköhän onnistuu saamaan kannesta irti ilman että pinnapultit katkeilee. :? Vuoto on kuitenkin ollut koko ajan lisääntymään päin.

Tämä tuntuukin olevan vaikeampi malli osien kanssa, kun edes pakosarjan tiivistettä ei varaosaliikkeet tunne (venttiilikopan tiivisteitä saisi, jos ostaa kymmenen sarjaa kerralla...) Paikallinen merkkiliike ei päässyt kiinni DA:n varaosasaldoihin, joten vielä ei ole tiedossa, onko tiivistettä enää saatavana, joka tapauksessa heidän tiedoissaan oli merkintä, ettei Fiat enää ko. tiivistettä toimita. Aika nopeaan tahtiin on varaosatuotanto ajettu alas, kun viimeiset pitsikannet tehtiin 10 vuotta sitten. No, sehän se on aika, jonka autovalmistajien edellytetään osia toimittavan. 27eur pakosarjan tiivisteelle hintaa, jos moinen löytyy.

Muuten on pelannut ihan asiallisesti. ABS:n merkkivalo on muutamaan otteeseen syttynyt, ilmeisesti kosketusvika, kun syttyy joko vesisateessa (joita onkin riittänyt viime aikoina) tai kertaalleen hidastetöyssyn yli ajaessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pitäisi se vaan uskoa, että ei ne vikavalot turhaan pala. Takavaloja vikamonitori vilkutti siksi, että molemmat jarruvalopolttimot oli hajalla (se jonka tarkistin silmämääräisesti, näytti ehjältä, muttei silti toiminut.) Tulipahan ajeltua 3tkm ilman jarruvaloja. :roll: Samanlainen vika oli toisessa takavalossa, kyllä se koputtelemalla aina syttyi, mutta lopullisesti vika korjaantui vasta polttimo vaihtamalla. Palasina olleen rekisterikilvenvalon korvasin tähän hätään -74 Kadettin sisävalolla. E-hyväksyntä kyllä puuttuu. :lol: Vieläkin vikamonitori vilkuttelee valoja sisätilojen lämmettyä, viaksi osoittautui huono kosketus jarruvalokatkaisijassa tai sen liitoksessa. Valvontasysteemi vahtii siis itse katkaisijaakin, vaikka jarruvalot toimisivatkin jarrua painettaessa.

Pakosarja oli niin hapero, että uusi vanha tuli jo hankittua. Vielä kun pakkaset hellittäisi, että saisi jotain tehtyäkin. Lisäbonuksena vielä ABS:ien valo jäi pysyvästi palamaan, kun lisäsin käsijarruun lisäjouset. Todennäköisesti pelkkää sattumaa tuo ajankohta. Anturi jommastakummasta takapyörästä lienee pimeänä tai liitos huono. Vikahan alkoi ensin kosteilla ilmoilla. Leima loppuu 8.2, pakkasten loppumiselle ei ole näkynyt ennustetta. Ajeleehan sitä Y10:llä ja Puntollakin, mutta matka-ajossa harvempi nykyautokaan tätä päihittää. Vertailukohdetta sai appiukon -06 Mazda 6:sta, joka kyllä yllätti ajoltaan positiivisesti (no voortin alustahan siinä on), mutta rengasmelu oli kuin Puntossa, ja jostain syystä isoon autoon on laitettu puolitoistametrisille mitoitetut penkit.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Taas sai naapurit puhumista italialaisista sähköistä, ja niiden toimivuudesta... :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

luigi kirjoitti:viaksi osoittautui huono kosketus jarruvalokatkaisijassa tai sen liitoksessa. Valvontasysteemi vahtii siis itse katkaisijaakin, vaikka jarruvalot toimisivatkin jarrua painettaessa.
jup, tohon olen kanssa tömännyt pari kertaa. Eli se valvontasysteemi pelaa sen jarrupolkimen katkaisija kautta. Käytetyt kytkimet tuppaa olemaan heikossa hapessa, mutta onneksi noita saa tarvikkeena.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pakosarja lähti irti suhtkoht suosiolla (katista vain rälläkällä ja taltalla, oli hieman ruosteessa ne pultinjämät), mutta paikaltaan se ei lähde pois, ellei poista tuota poikkirautaa, jonka olemassaololle en ole keksinyt mitään oleellista syytä:
http://kuvablogi.com/nayta/2448587/
Tuo on kiinni samoilla pulteilla, kuin tukivarret, ja tietysti ne pultit on etukelkan sisäpuolella. Eivät tule pois, ellei nosta konetta, kun toisella puolella on perä edessä, ja toisella moottorin kannake. Koskapa tuo näyttää aika kotikutoiselta, meinasin antaa sille rälläkästä, ellei joku ehdi parempaa ajatusta esittämään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pakosarja vaihdettu, ja ABS-vikakin korjattu ( http://fiatforum.fi/viewtopic.php?p=183884 ). Ei taida olla oikein aikaa hakea päästölappua erikseen, joten on varmaan mentävä leimalle riskillä, että menee katsastusmaksu hukkaan, jos tuossa on vielä jotain isompaa vakavaa. Lähinnä katti saattaisi olla entinen, kun lambda ei ollut toiminut vähään aikaan. Sittenhän sen näkee... Muuten kyllä pelaisi kaikki nätisti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Katsastuksessa käytetty, ja löytyihän sitä vikaa, kuten vuosi sitten 400€:lla ostetusta epästandardin merkkisestä makaroonirimpulasta on odotettavissakin. Päästöistä sentään meni läpi, vaikkakin hieman rimaa hipoen:
Tyhjäkäynnillä
CO 0.16%
HC 99ppm (sallittu 100ppm)
O2 0.42%

Kierroksilla
CO 0.27%
HC 74ppm
O2 0.4%
lambda 1.008.

Vaati hieman lämmitystä, että meni rajoihin, mikä sinänsä ei ole ihme, kun katti on aika kaukana koneesta. Olisiko hieman sytytyshäiriöitä, vaiko vain katti väsymässä? Lambda on uusi lämmitetty NTK. EGR:n tiivisteeseen saattoi unohtua tehdä reikä, mutta senhän pitäisi vaikuttaa vain typen oksideihin.

Niin, se vikalista? 12.4 mennessä on vaihdettava lamppu oikeaan sivuvilkkuun. :wink:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Onnittelut leimasta :)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Talvikäyttis 16V Thema

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Se olikin sitten viimeinen katsastus tälle. Päästölappu vanhenee viikonloppuna, ja ABS:ien vikaa ei ole löytynyt. Nehän alkoi sytytellä valoa, kun käytin takasatuloita irti, kun onnistuin vaijeria säätäessä irrottamaan sen kahvan päästä, ja kiinni saaminen edellytti satuloiden irrotusta. Tiedä sitten mitä siinä kävi, ainakin anturit antaa ihan normaalit vastuslukemat. Ne omatekoiset jarrukilvetkin otin pois, ilman mitään vaikutusta. Ei ole ollut aikaa katsella tarkemmin, eikä sitten innostustakaan, kun osoittautui, että tuo on jonkun edellisen omistajan toimesta tehty kolaritilanteessa itsepaalautuvaksi: Helmojen alasaumat on rälläköity pois, samoin sisähelmat, ja päälle on laitettu suora pelti jollain sikaflexillä kiinni. Samalla aineella on taiteiltu "hitsaussaumat", ja sitten massa päälle. :roll: Siinä ei siis ole sisähelmoja ainakaan toisella puolella ollenkaan, vaan jostain ihmeen syystä ne on rälläköity pois muutaman sentin korkeudelle lattiasta! :shock: Ilmankos tuo onkin vähän vetelältä tuntunut...

Eipä ole aikaa ja innostusta tuota nyt laitella, joten leiman loputtua helmikuussa tuo menee jonnekin seisontaan. Käytetään ehkä varaosina tuolle toiselle Themalle, tai ehkä joskus kursitaan kasaan, katsoo nyt. Vajaat 229tkm nyt mittarissa, ja hyvä ajettavahan tuo Themojen tapaan on, joten olisihan tuolla kelvannut edelleenkin ajella. Onhan se tämäkin keino vähennellä autoja...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Talvikäyttis 16V Thema

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pölkyllehän se tämä menee, kun pitää saada tilaa uudelle harrastekamppeelle. Tekniikka ja oikea etuovi jää toistaiseksi itselle, mutta kaikki muu tulee myyntiin, kunhan pääsee työn alkuun. Ehjä alcantara-sisustus esimerkiksi. Kaikki toimii, paitsi peilien kääntökoneisto (sivulle taittuvat peilit, en tiedä, oliko kaikissa Thema II:ssa?) Niin, ja olihan se ABS-vika. Vahva veikkaus kohdistuu taka-antureihin. Mutta taidanpa jättää ABS-osatkin vielä omaan käyttöön, toistaiseksi.

Saa tätä kokonaisenakin kysellä, jos onnistuu vakuuttamaan, ettei mene ryöstöhyödynnettäväksi (kansi irti ja loput paaliin.) :roll:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Talvikäyttis 16V Thema

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Minkäs värinen tuo olikaan?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Talvikäyttis 16V Thema

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tumma sininen, ei metalliväri. Tarkempi koodi löytyy tarvittaessa. Puskureita ja oikeaa etulokasuojaa on joskus pökitty, takaluukussa ja konepellissä on jokunen pieni lommo. Oikea etuvalo ja molemmat etuvilkut on nähneet suomalaista maantietä n. 10tkm. Pitää sävellellä ilmoitusta tuonne myyntipuolelle, kunhan saa jossain määrin purettua. Sisustuksen (sinisävyinen, olisiko siniharmaa tms.) saa sopuhintaan, kun sääli tuota olisi kaatiksellekaan laittaa, ja toisaalta vie paljon säilytystilaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Talvikäyttis 16V Thema

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Etupenkit, ja ainakin kuskin penkki voisi kiinnostaa. On saman väristä alcantaraa tuossa omassakin ja kuskin penkki on pahasti kauhtunut, mutta katsotaan. Oletko töllinmäkeen tulossa?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin