Talvikäyttis 16V Thema

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

-HH- kirjoitti:Ei nuo "sämpylään" tulevat jäähdytysveden putket ole tekemisissä öljyn kanssa.
:? No mimmones systeemi se sitten on mikä kuitenkin lämmittää/jäähdyttää öljyä? Tähän perään sellainen päänraaputus hymiö :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Se sämpylä sijaitsee öljyfiltterin ja filtterijalan välissä joten öljy menee siitä vain läpi, ja jäähdytysvesi on se joka johdetaan noita putkia pitkin.
Hyvin kannattaa vaan putket laittaa kiinni jos kuparista tekee, noiden kuparisten tärinänsieto kun ei ole mikään kummoinen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juu, mullahan on ykässä turbon öljyputket painepuolella kuparia. On kyllä tuettu, mutta pitäähän noita seurata. Öljy vanhentunee ihan muista syistä paljon nopeammin. ;)

Mitähän niille HH:n putkille tulisi hintaa? Eiköhän mulla tule kuitenkin tarvetta putkille olemaan, joten saattaisin liittyä hankkijalistalle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kh
Viestit: 43
Liittynyt: 23.04.2006 11:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kh »

saanähä kuin kauan noi kestää. no, ensin tulis edes 1v. synttärit
http://kuvablogi.com/nayta/1954906/
http://kuvablogi.com/nayta/1954905/
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

arpati kirjoitti:
-HH- kirjoitti:Ei nuo "sämpylään" tulevat jäähdytysveden putket ole tekemisissä öljyn kanssa.
:? No mimmones systeemi se sitten on mikä kuitenkin lämmittää/jäähdyttää öljyä? Tähän perään sellainen päänraaputus hymiö :lol:
Arpatipas se on taasen vitsikkäällä tuulella :D
Juup kupariahan nuo paremmat lämmönvaihtimet ovat.


Denson vaihdin on ainakin ollut varsin tehokas pienestä koostaan huolimatta, oli kyseessä lämmitys tai jäähdytys (Huom!. ei budjetti harrastajille)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

luigi kirjoitti:Mitähän niille HH:n putkille tulisi hintaa? Eiköhän mulla tule kuitenkin tarvetta putkille olemaan, joten saattaisin liittyä hankkijalistalle.
Pitää hommaa tutkia joten palaillaan asiaa... Ja en mä Ville tuota kuparia tuossa välttämättä tärinänkään suhteen ongelmallisena pitäisi vai olisko se ongelma että ei ruostu :mrgreen:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tämä ketju näkyy etenevän varsinaista projektia nopeammin. :lol: Eilen olisi jo savut varmaan saanut, mutta eipä menneet nokkien stefat paikoilleen. Perhanan tarkkaa noiden peltipintaisten stefojen kanssa asennus, pitäisi olla tasan oikean oikoinen hylsy, millä naputtelee paikalleen, ja tilaa kunnolla. Tuossa ei sitä oikein ole, varsinkaan imunokan puolella, kun koneen reaktiotangon pultti on jämähtänyt puslaan oikein kunnolla kiinni, eikä tankoa siis saa pois. Ja pitäähän siinä oikeastaan uusia koneen puoleisen osan pusla, jollainen sattuukin onneksi olemaan jo varastossa. On ihan muussina se vanha.

Pulttimopoa ei uutta löytynyt mistään (sähkökäyttöisenä), paitsi jotain 12V:lla toimivia, joihin en viitsinyt rahoja sijoittaa edes kokeilumielessä, vaikka paketissa hurjia Nm-lukemia lupaillaankin. Sen sijaan sijoitin 22mm lenkkiavaimeen ja 2 kilon moskaan, joilla kampiakselin hihnapyörä lähti irti, ja sinne sai vaihdettua stefan ja uuden remmin paikoilleen. Vanha remmi muuten näytti paikallaan ollessaan sen verran hyvältä, että joku ignorantti pihistelijä olisi saattanut jättää vaihtamatta, mutta hieman taivuttelemalla näkyi kaikkien hampaiden juuressa jo alkavat murtumat. Etummaisella tasapainoakselilla olevan ohjainrullan vaihtaisi mielellään, vaikka pyöriikin ihan herkästi (vähän liiankin herkästi, liekö rasvat jo vähissä?), mutta on käytettävissä olevilla työkaluilla vähän haasteellista yrittää saada pultti auki. :?

Vesipumpun vaihtoa varten piti laskea nesteet pois. Enpä ole ikinä moista liejua nähnytkään. :shock: Tosin lohkon vesitilat oli siihen nähden yllättävän hyvässä kunnossa, mitä vesipumpun paikalta sisälle näki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jatketaas öljynkeittoturinointia tuolla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No niin... On vaihdeltu stefat etummaiselle tasapainoakselille (+ o-rengas tälle), kampiakselille ja nokille. Uusi ohjainrullakin on paikallaan (entisestä olikin jo tiiviste halkeamilla) ja hihnapyörällekin löydetty oikea asento, minkä jälkeen laitos lähti käyntiin varsin vaivattomasti. Öljyä vuotaa niin p.....eesti, joko kampiakselilta tai siltä etummaiselta tasapainoakselilta. Ensin epäilin ensinmainittua, ja otin hihnapyöränkin irti, mutta ei ainakaan näyttänyt öljy sieltä tulevan, kun oli stefan ympärystä ja hihnapyörän sisäpuoli kuivat. Tuossahan tuli rullan ja stefan vaihdon jälkeen sellainen ominaisuus, että akseli ei pyörähdä täysin suosiolla ympäri, vaan kierroksen aikana on aina yksi kohta, jossa hieman jäkittelee vastaan. Muutenhan tuolla ei väliä ole, kun hihnaa en aio laittaa paikalleen. Ilman hihnapyörää pyörähtää ihan ongelmitta. :?

No, ilmeisesti se vuotaa sitten kampiakselilta. Olisiko hylsy jolla naputtelin stefan paikalleen ollut hieman liian pieni, ja keskiö painunut hiukan kasaan? Ei ainakaan huomattavasti, mutta kaipa se vähäinenkin määrä riittää. :? Ainakin nokkahihnan alapyörä oli öljyinen myös sisältä, tosin niin se on koko jakopää muualtakin, kun hihna levitti ne öljyt aika hyvin. Saippuapesuun pääsi, se hyvä puoli tässä sinkkuelämässä onkin, että moottorinosien pesu kylppärin pesualtaassa ei vaikuta asunnon lämpötilaan...

Jotain positiivistakin, venttiilikopan otin auki, että sain hihnapyörien takana olevat kuusiokolopultit kiristettyä. Nokat näytti olevan hyvässä kunnossa, vaikka tuo ei ole kovinkaan hyvällä ylläpidolla ollut.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

akseli

Viesti Kirjoittaja VTO »

Itse taistelin tuon tasapainoakselin stefan kanssa. Aiheesta löytyy keskustelua stefojen mittatietoineen useastakin kohtaa.
Etummaisen tasapainoakselin stefan vuoto ei levittänyt öljyä kopan sisään juuri ollenkaan, vaikka melko runsas vuoto olikin.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tässä öljyä levisi kyllä ympäri konehuonetta aina lukkopeltiä myöten. Kampiakselin stefan takanahan on paine, joten öljyntulokin sen takia lienee runsaampaa. Aloin tässä muuten miettimään, että minkä stefan sinne oikein laitoin, kun olisi pitänyt olla vielä yksi ylimääräinen samankokoinen stefa (taempaan tasapainoakseliin), mutta onkin vain ylimääräinen nokka-akselin stefa. Etten vain mennyt yrittämään niitä nokka-akseleille? :shock: :oops: :oops: Ei kyllä ole mikään ihme, etteivät suostuneet sinne menemään, kun ovat millin liian isot. Sen sijaan millin alimittaisen stefan luulisi olleen aivan sohlo tuohon alakertaan, mutta paikallaan se on siellä edelleenkin parin koekäytön jälkeen, ja naputtamalla se piti asentaa. Uusi on tilattuna, ja saapuu varmaan huomenna, mutta huomiseksi on lupailtu kunnon kaatosadetta. :?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No niinhän siinä oli käynyt, eli ulkokooliltaan millin alimittainen stefa paikallaan. Ulkokooli kun oli kumipinnotteinen, niin se vaati kuitenkin hiukan voimaa mennäkseen paikalleen. Oikean kokoinen stefa lopetti öljyvuodot. Pitäisi varmaan siirtyä harrastamaan jotain omille taidoille sopivampaa, kuten
http://www.youtube.com/watch?v=bzouLFBqYM0
Sattuisi ainakin siihen päähän, missä on vika. :oops: :oops:

Kävi siinä joku 9000:n saban omistajan katsomassa, kun oli ajatellut hankkia Themaa varaosiksi seksiautolleen. No, niistä haaveista luopui, joten ei se käynti hukkaan mennyt. Sehän tästä nyt puuttuisikin, että saabistitkin alkaisi näitä tärvelemään...

Mallin mukaan ostettu ilmastoinnin/ohjaustehostimen hihna oli sitten pari milliä liian kapea (antoivat tietysti tasan samanlevyisen remmin, kuin se loppuun kulunut), niin ei kokonaan saanut kasaan. Koneen reaktiotangon puslan vaihdoin Alfa 164:n vastaavaan puslaan. Mielenkiintoinen varaosapolitiikka konsernilla, Themaan ei saa tuota puslaa erikseen, vaan pitää ostaa koko kannatinsysteemi isolla rahalla, mutta tasan saman puslan (vertasin niitä irrotettuina) saa Alfa 164:ään kyllä erikseenkin. :roll: EGR:n tiiviste imusarjaan putosi jonnekin irrottaessa, ja pitää nyt sekin tehdä. Kokeillaan, kestääkö tavallinen tiivistepaperi...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Gralen omistajat olkoon onnellisia tuulettimen hihnan vaihto-operaation helppoudesta, Diavian ilmastoinnilla varustetussa Themassa se on mitä todennäköisimmin muutamaa kertaluokkaa ***tumaisempi urakka. Ilmeisesti on tarpeen jonkinlainen monttu, että pääsee joitakin pultteja löysäämään auton alla, ja sitten kuitenkin tarvitaan kaksi henkilöä hommaa tekemään, kun tuskin sieltä alta yltää taas kaikkiin pultteihin samanaikaisesti.

Eli kompuran ja tehostimen välisen remmin sain vaihdettua, mutta kompuran ja kampiakselin väliin piti jättää vanha loppuun kulunut (leveys 10mm, uutena 13mm...), kun ei sitä kompuraa saanut säädettyä tuossa parkkipaikalla. Samoin tehostimen pumppu jäi kiristämättä, kun ei pääse pultteihin käsiksi. Pitää ajella rampeille tuo, kunhan ottaa liikenteeseen jossain vaiheessa.

Etulokarin reunan hioin pahimmista ruosteista ja maalailin pildeman vasaralakalla, varsinkaan tuota kolhittua ja pakkeloitua lokaria ei kannata alkaa säästelemään, viivytystaistelu riittää. Kone käy ihan nätisti, mitä nyt venttiilikoneisto raksuttelee, eli välyksiä voisi tarkistella. Konepellin avausvaijeri on tolkuttoman jäykkä, joten sillekin varmaan hyvä antaa huomiota nyt vielä, kun pellin saa sillä auki...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Edellisten omistajien sätöksiä, joista osa vaatii purkamisen:
- Lamppu kuskin penkin alla :shock:
- Samanlainen lamppu takakontissa (jossa on kyllä alkuperäinenkin lamppu paikallaan.) Kumpikaan näistä ei tosin toimi nykyisin.
- Hattuhyllyn alapinta sudittu hopeamaalilla. :?
- Moottoritilaan viritelty sinne tänne "vuorausta" alumiinipinnoitetulla äänieristeellä. Siis lokasuojiin ja muihin peltipintoihin. Lisäksi konepellin reunoihin liimattu suikaleet samaa tavaraa ikäänkuin tiivisteeksi...
- Ylimääräisiä johtoja kojelaudan alla, joiden tarkoituksesta ei mitään havaintoa.
- Vasemman etuvilkun vilkkumisen sijaan vilkkuukin vasen etuparkki. Voi olla, että on "korjaus" vilkun toimimattomuuteen, joka taas voi johtua autossa olevasta hälyttimestä, joka ei nykyisin toimi. Joutuu hankkimaan varmaan kytkikset tuon purkamiseksi. Hälytin on ehkä deaktivoitu irrottamalla rele tuulilasin alareunan kaukalossa olevasta jälkiasennetun oloisesta relesokkelista, tai sitten tuo on ilmastoinnille. Vaikea sanoa, kun niitä piuhoja menee miten sattuu.
- Kuskin jalkatilassa jostain asennuksista jälkiä (esim. reikä lattiassa kytkinpolkimen takana.) Yhdessä vanhoista rekisteriotteista mainitaan auto- ja moottoripyörävero alennetuksi autoverolain 51. pykälän mukaisesti, joten olisiko ollut käsihallintalaitteet jossain vaiheessa kiinni? Erikoista, ettei ole automaattia valittu, jos näin on.
- Vetokoukulle ilmeisesti poikkeuksellisesti vedetty sähköt kuten kuuluukin, koska sulakerasiassa on yksi sulake merkitty vetokoukulle.
- Tavanomaisten kolikkolöydösten lisäksi löytyi äänirauta kuskin ovikotelosta, eipä ole ennen moista tullutkaan vastaan. :lol:
- Etunurkan kolhimisen lisäksi tuo on saanut perään jossain vaiheessa kunnon tällin, "korjaus"jäljet vaikuttavat samanikäisiltä, joten olisiko pieni ketjukolari historiassa.
- Ilmeisesti uutena tehty ruostesuojaus, ja varsin korkeatasoisen oloinen sellainen työjäljeltään. Kuitenkin on jo jouduttu hitsailemaan takapyöräkoteloita ja helmoja, onhan tuo 19 vuotta ollut pk-seudulla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Otettu ajoon, tosin tässä vaiheessa tarkoitus on vain siirtää remonttipaikalle, ja käydä vähän pohjaa läpi. Remmit ainakin saatava kiristettyä, ilmanputsarin koppa kiinni (mahdoton homma yläkautta, kun on tuo ABS:n pumppu edessä), pakoputki hitsattua, venttiilien säätö, etuvilkun ja -parkin sähköjen korjaus, ja ties mitä. Pelasi ainakin ensimmäiset 4,5km, mitä nyt varoittelee kaikista parkeista ja jäähdytysnesteen pinnankorkeudesta (tämä tosin lienee aiheesta, näkyy vuotavan letku termostaattikotelossa), ja renkaat jumputti pitkän seisonnan jälkeen. Edellisen kerran ajettu maaliskuun alussa, ja sitä ennen marraskuussa -08.

Aika rujon näköinen ilmestys nyt patinoituneen maalipinnan ja levän kanssa, ilman toista etuvilkkua. :wink: Kliineri- ja suojavaha jo hankittu, toivottavasti kiillotuskone on vielä ehjä...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin