Talvikäyttis 16V Thema

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Talvikäyttis 16V Thema

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Avataanpa nyt tällekin ihan oma ketjunsa, kun vihdoin pääsi jotain tekemään. Eli tämähän on se maaliskuussa Espoosta hakemani yksilö, joka myytiin starttivikaisena mutta katsastettuna. Starttivika korjaantui irrottamalla startin herätevirtapiuha ja laittamalla se takaisin kiinni. Lyhyt yhteenveto vaikka tuossa:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=134 ... &start=268
Kohta hakureissun jälkeen napsittuja kuvia,
http://lampredi.ath.cx/16V/110309/
sitten tuo saikin odotella toimintaa aina tähän päivään asti.

No, joka puoleltahan siitä paistaa välinpitämättömyys, eli moottoritila on jokapuolelta oikein kunnolla hapettunut (suolakurat saaneet ihan rauhassa seistä paikoillaan), ja lommoa ja kolhua on siellä täällä. Se kyllä pitää todeta, että tuo on varmaan valmistunut samalta linjalta paavin auton kanssa, kun ei ole kilahtanut eikä palanut, ensimmäinen huomio oli suodattimella oleva bensaletku, josta puuttui kiristin kokonaan. Seuraava huomio oli EGR-venttiilistä puuttunut kiinnitysruuvi, minkä takia pakokaasuja puhallettiin suoraan suutintukkiin. Jakopään löydökset nyt kaikki varmaan osaakin arvata:
http://lampredi.ath.cx/16V/240509/

Tasapainoakselin remmihän siellä luikerteli ihan omia teitään. Kun hihnapyörien ruostumisastetta katsoo, niin tuo tila on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Parit urat oli nokkahihna syönyt remmiin, mutta ajoitukset vaikuttivat olevan kohdillaan (tästä myöhemmin.) Itse nokkahihna vaikutti ihan hyvältä (mitä nyt on löysin nokkahihna, mitä olen ikinä nähnyt, kiristimen ja imunokan välistä pystyy sormilla heiluttelemaan pari-kolme senttiä edestakas :shock:), mutta eihän tuossa tasapainoakselin hihnassakaan ollut silmämääräisesti oikeastaan vikaa kuin yhdessä kohdassa. Moniurahihna on täynnä halkeamia, ja palasiakin puuttuu, joten uusiksi menee.

Vesipumppu tiputtelee vettä tasaista tahtia, eli uusiksi menee sekin. Varastosta löytyisi uusi 8v:n pumppu, mutta tähän tapaukseen siitä ei taida paljon iloa olla. Tasapainoakselin kamppeet tuohon tuli hankittua, mutta eipä taida maksaa vaivaa pistää remmiä tuossa kunnossa oleville pyörille (karkeiksi ne jää ruosteen poiston jälkeenkin.)

Suunnitelma on pistää kone kuntoon, ja katsoo kopan tilannetta sitten. Ei tuo mikään helmi ole, ja lappuja näkyy liimaillun sinne tänne, joten ei tarvitse talviajoa niin varoa. Leimaahan tuossa taisi olla vuoden loppuun nyt ainakin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Klemmari mihin letkuun...? Kyllä tuo nailonputki on ihan puristettu siihen banjoliittimen päälle ja kumiletku on vaan suojana... Tai näin ne on ainakin tehtaalta :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ai, siellä on nailonputki sisällä? Ihmettelinkin, miten tuo on voinut pysyä kiinni ja varsinkin vuotamatta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kannattaa tarkastella sen nylonputken kuntoa... Noita joskus näkyy aika epäilyttävän näköisiksi taiteltuina ja siellähän on iso polttoaineen paine siellä putkessa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kannattaa tarkastella sen nylonputken kuntoa... Noita joskus näkyy aika epäilyttävän näköisiksi taiteltuina ja siellähän on iso polttoaineen paine siellä putkessa...
Kai sä vaihdat kanssa paineensäätäjän kalvonkin kerran vuodessa... :mrgreen:

Tuo nylonputki on musta aika fiksu polttoaineputkena. Ei ruostu, kestää hyvin painetta ja hankaustakin kohtuudella, sekä on helppo muotoilla. No hitsauskipinää se ei tosin kestä :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

ruosteiset putket

Viesti Kirjoittaja VTO »

Miten olet ajatellut hoidella nuo öljynjäähdyttäjän putket?

Näyttävät samalla tapaa ruostuneilta kuin omassani. Pariin
kertaan olen joutunut paikkailemaan, mutta hyväkuntoisia
ei ole vielä vastaan tullut. Taivutteluakaan en ole kovin mielekkääksi
kokenut, mutta pitää kai alkaa harjoitella. Tai sitten ohittaa
öljynjäähdytin tarpeettomana.....
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

En mitenkään vielä. Näköjään tuosta koneesta on rikki se automaattinen ruosteenestojärjestelmä (varsinkin ylläpitoonsa nähden ihmeen tiivis, ainoastaan venttiilikopan tiiviste tihkuu - onkohan siellä edes öljyä?), niin pitää varmaan itse öljytä. Jos alkavat puhkeamaan, niin joutuu varmaan uudet tekemään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Öljynjäähdytin ei TC-koneissa todellakaan ole tarpeeton...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuntuvat olevan aika ruosteisia nuo putket 16-naulasissa - samoin oli VTO ne mun putket jotka silloin joskus katoin... Olisko noille oikeesti kysyntää jos niitä vääntäis jokusen sarjan?

Samaa mieltä Villen kanssa tuon sämpylän tarpeellisuudesta. Sen lisäksi se myös lämmittää talvella öljyjä joten musta erittäin hieno keksintö käyttökinneriin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onkohan 16V-koneita enää tulevaisuudessa paljoakaan alkuperäisellä paikallaan (jolloin putkille voisi olla kysyntää?) :roll:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Enpä tullut vielä katsoneeksi omasta missä kunnossa ovat...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

1 SARJA

Viesti Kirjoittaja VTO »

-HH- kirjoitti:Tuntuvat olevan aika ruosteisia nuo putket 16-naulasissa - samoin oli VTO ne mun putket jotka silloin joskus katoin... Olisko noille oikeesti kysyntää jos niitä vääntäis jokusen sarjan?
JOS VÄÄNTÄMÄÄN ALAT NIIN 1 SARJA KELPAA AINAKIN MINULLE. ITSE EN OLE VÄÄNTÄMISESTÄ OIKEIN INNOSTUNUT. KUPARISTA VOISI KOKEILLA. LIENEVÄT PAKSUUDELTAAN 16MM JA KUPARIPUTKEN STD MITTA 15MM JOTEN EI IHAN HYVÄ TULE SIITÄKÄÄN.
kh
Viestit: 43
Liittynyt: 23.04.2006 11:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kh »

vvieri kirjoitti:Öljynjäähdytin ei TC-koneissa todellakaan ole tarpeeton...
Tuli laitettuu tohon 8v. cromaan tuo öljylämppäri "viimehuollos" :lol: Hyvin se näyttää tuon lämpötilan pitävän siin missä jäähdytys vesikin.
Putket väänsin 17mm. pehmeestä kupariputkesta. 16v. putket tuohon ei ois sopinukkaan.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kuparia ei välttämättä kannata sekoittaa öljyn kanssa... Muistaakseni jotain reaktioo tapahtuu (oisko hapettumista tms) ja öljyt vanhenevat nopeammin... Jäi vaan mieleen kun opettaja moisesta kertoili mutta kyse oli kyllä vähän isommista öljysysteemeistä kun tunti oli kunnossapidon voiteluaineet tms kurssista :lol: Otin ihan tosissaan tuonkin kun opettaja oli niitä harvoja jotka oikeesti tuntu tietävän jotain... :roll: Muutakin mielenkiintoista jäi haaviin eli olisko ollut että vesi tuli läpi rosteriputkesta ja siinä taas vissiin tislattu vesi kyseessä...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei nuo "sämpylään" tulevat jäähdytysveden putket ole tekemisissä öljyn kanssa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin