Sivu 1/4

Talvikäyttis 16V Thema

Lähetetty: 24.05.2009 20:50
Kirjoittaja Luigi
Avataanpa nyt tällekin ihan oma ketjunsa, kun vihdoin pääsi jotain tekemään. Eli tämähän on se maaliskuussa Espoosta hakemani yksilö, joka myytiin starttivikaisena mutta katsastettuna. Starttivika korjaantui irrottamalla startin herätevirtapiuha ja laittamalla se takaisin kiinni. Lyhyt yhteenveto vaikka tuossa:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=134 ... &start=268
Kohta hakureissun jälkeen napsittuja kuvia,
http://lampredi.ath.cx/16V/110309/
sitten tuo saikin odotella toimintaa aina tähän päivään asti.

No, joka puoleltahan siitä paistaa välinpitämättömyys, eli moottoritila on jokapuolelta oikein kunnolla hapettunut (suolakurat saaneet ihan rauhassa seistä paikoillaan), ja lommoa ja kolhua on siellä täällä. Se kyllä pitää todeta, että tuo on varmaan valmistunut samalta linjalta paavin auton kanssa, kun ei ole kilahtanut eikä palanut, ensimmäinen huomio oli suodattimella oleva bensaletku, josta puuttui kiristin kokonaan. Seuraava huomio oli EGR-venttiilistä puuttunut kiinnitysruuvi, minkä takia pakokaasuja puhallettiin suoraan suutintukkiin. Jakopään löydökset nyt kaikki varmaan osaakin arvata:
http://lampredi.ath.cx/16V/240509/

Tasapainoakselin remmihän siellä luikerteli ihan omia teitään. Kun hihnapyörien ruostumisastetta katsoo, niin tuo tila on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Parit urat oli nokkahihna syönyt remmiin, mutta ajoitukset vaikuttivat olevan kohdillaan (tästä myöhemmin.) Itse nokkahihna vaikutti ihan hyvältä (mitä nyt on löysin nokkahihna, mitä olen ikinä nähnyt, kiristimen ja imunokan välistä pystyy sormilla heiluttelemaan pari-kolme senttiä edestakas :shock:), mutta eihän tuossa tasapainoakselin hihnassakaan ollut silmämääräisesti oikeastaan vikaa kuin yhdessä kohdassa. Moniurahihna on täynnä halkeamia, ja palasiakin puuttuu, joten uusiksi menee.

Vesipumppu tiputtelee vettä tasaista tahtia, eli uusiksi menee sekin. Varastosta löytyisi uusi 8v:n pumppu, mutta tähän tapaukseen siitä ei taida paljon iloa olla. Tasapainoakselin kamppeet tuohon tuli hankittua, mutta eipä taida maksaa vaivaa pistää remmiä tuossa kunnossa oleville pyörille (karkeiksi ne jää ruosteen poiston jälkeenkin.)

Suunnitelma on pistää kone kuntoon, ja katsoo kopan tilannetta sitten. Ei tuo mikään helmi ole, ja lappuja näkyy liimaillun sinne tänne, joten ei tarvitse talviajoa niin varoa. Leimaahan tuossa taisi olla vuoden loppuun nyt ainakin.

Lähetetty: 24.05.2009 21:36
Kirjoittaja -HH-
Klemmari mihin letkuun...? Kyllä tuo nailonputki on ihan puristettu siihen banjoliittimen päälle ja kumiletku on vaan suojana... Tai näin ne on ainakin tehtaalta :roll:

Lähetetty: 24.05.2009 21:52
Kirjoittaja Luigi
Ai, siellä on nailonputki sisällä? Ihmettelinkin, miten tuo on voinut pysyä kiinni ja varsinkin vuotamatta.

Lähetetty: 25.05.2009 14:19
Kirjoittaja vvieri
Kannattaa tarkastella sen nylonputken kuntoa... Noita joskus näkyy aika epäilyttävän näköisiksi taiteltuina ja siellähän on iso polttoaineen paine siellä putkessa...

Lähetetty: 25.05.2009 19:35
Kirjoittaja -HH-
Kannattaa tarkastella sen nylonputken kuntoa... Noita joskus näkyy aika epäilyttävän näköisiksi taiteltuina ja siellähän on iso polttoaineen paine siellä putkessa...
Kai sä vaihdat kanssa paineensäätäjän kalvonkin kerran vuodessa... :mrgreen:

Tuo nylonputki on musta aika fiksu polttoaineputkena. Ei ruostu, kestää hyvin painetta ja hankaustakin kohtuudella, sekä on helppo muotoilla. No hitsauskipinää se ei tosin kestä :lol:

ruosteiset putket

Lähetetty: 27.05.2009 09:47
Kirjoittaja VTO
Miten olet ajatellut hoidella nuo öljynjäähdyttäjän putket?

Näyttävät samalla tapaa ruostuneilta kuin omassani. Pariin
kertaan olen joutunut paikkailemaan, mutta hyväkuntoisia
ei ole vielä vastaan tullut. Taivutteluakaan en ole kovin mielekkääksi
kokenut, mutta pitää kai alkaa harjoitella. Tai sitten ohittaa
öljynjäähdytin tarpeettomana.....

Lähetetty: 27.05.2009 13:05
Kirjoittaja Luigi
En mitenkään vielä. Näköjään tuosta koneesta on rikki se automaattinen ruosteenestojärjestelmä (varsinkin ylläpitoonsa nähden ihmeen tiivis, ainoastaan venttiilikopan tiiviste tihkuu - onkohan siellä edes öljyä?), niin pitää varmaan itse öljytä. Jos alkavat puhkeamaan, niin joutuu varmaan uudet tekemään.

Lähetetty: 27.05.2009 13:08
Kirjoittaja vvieri
Öljynjäähdytin ei TC-koneissa todellakaan ole tarpeeton...

Lähetetty: 27.05.2009 18:22
Kirjoittaja -HH-
Tuntuvat olevan aika ruosteisia nuo putket 16-naulasissa - samoin oli VTO ne mun putket jotka silloin joskus katoin... Olisko noille oikeesti kysyntää jos niitä vääntäis jokusen sarjan?

Samaa mieltä Villen kanssa tuon sämpylän tarpeellisuudesta. Sen lisäksi se myös lämmittää talvella öljyjä joten musta erittäin hieno keksintö käyttökinneriin.

Lähetetty: 27.05.2009 18:39
Kirjoittaja Luigi
Onkohan 16V-koneita enää tulevaisuudessa paljoakaan alkuperäisellä paikallaan (jolloin putkille voisi olla kysyntää?) :roll:

Lähetetty: 28.05.2009 09:33
Kirjoittaja vvieri
Enpä tullut vielä katsoneeksi omasta missä kunnossa ovat...

1 SARJA

Lähetetty: 28.05.2009 16:17
Kirjoittaja VTO
-HH- kirjoitti:Tuntuvat olevan aika ruosteisia nuo putket 16-naulasissa - samoin oli VTO ne mun putket jotka silloin joskus katoin... Olisko noille oikeesti kysyntää jos niitä vääntäis jokusen sarjan?
JOS VÄÄNTÄMÄÄN ALAT NIIN 1 SARJA KELPAA AINAKIN MINULLE. ITSE EN OLE VÄÄNTÄMISESTÄ OIKEIN INNOSTUNUT. KUPARISTA VOISI KOKEILLA. LIENEVÄT PAKSUUDELTAAN 16MM JA KUPARIPUTKEN STD MITTA 15MM JOTEN EI IHAN HYVÄ TULE SIITÄKÄÄN.

Lähetetty: 28.05.2009 21:30
Kirjoittaja kh
vvieri kirjoitti:Öljynjäähdytin ei TC-koneissa todellakaan ole tarpeeton...
Tuli laitettuu tohon 8v. cromaan tuo öljylämppäri "viimehuollos" :lol: Hyvin se näyttää tuon lämpötilan pitävän siin missä jäähdytys vesikin.
Putket väänsin 17mm. pehmeestä kupariputkesta. 16v. putket tuohon ei ois sopinukkaan.

Lähetetty: 28.05.2009 23:32
Kirjoittaja arpati
Kuparia ei välttämättä kannata sekoittaa öljyn kanssa... Muistaakseni jotain reaktioo tapahtuu (oisko hapettumista tms) ja öljyt vanhenevat nopeammin... Jäi vaan mieleen kun opettaja moisesta kertoili mutta kyse oli kyllä vähän isommista öljysysteemeistä kun tunti oli kunnossapidon voiteluaineet tms kurssista :lol: Otin ihan tosissaan tuonkin kun opettaja oli niitä harvoja jotka oikeesti tuntu tietävän jotain... :roll: Muutakin mielenkiintoista jäi haaviin eli olisko ollut että vesi tuli läpi rosteriputkesta ja siinä taas vissiin tislattu vesi kyseessä...

Lähetetty: 28.05.2009 23:55
Kirjoittaja -HH-
Ei nuo "sämpylään" tulevat jäähdytysveden putket ole tekemisissä öljyn kanssa.