Talvikäyttis 16V Thema
Lähetetty: 24.05.2009 20:50
Avataanpa nyt tällekin ihan oma ketjunsa, kun vihdoin pääsi jotain tekemään. Eli tämähän on se maaliskuussa Espoosta hakemani yksilö, joka myytiin starttivikaisena mutta katsastettuna. Starttivika korjaantui irrottamalla startin herätevirtapiuha ja laittamalla se takaisin kiinni. Lyhyt yhteenveto vaikka tuossa:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=134 ... &start=268
Kohta hakureissun jälkeen napsittuja kuvia,
http://lampredi.ath.cx/16V/110309/
sitten tuo saikin odotella toimintaa aina tähän päivään asti.
No, joka puoleltahan siitä paistaa välinpitämättömyys, eli moottoritila on jokapuolelta oikein kunnolla hapettunut (suolakurat saaneet ihan rauhassa seistä paikoillaan), ja lommoa ja kolhua on siellä täällä. Se kyllä pitää todeta, että tuo on varmaan valmistunut samalta linjalta paavin auton kanssa, kun ei ole kilahtanut eikä palanut, ensimmäinen huomio oli suodattimella oleva bensaletku, josta puuttui kiristin kokonaan. Seuraava huomio oli EGR-venttiilistä puuttunut kiinnitysruuvi, minkä takia pakokaasuja puhallettiin suoraan suutintukkiin. Jakopään löydökset nyt kaikki varmaan osaakin arvata:
http://lampredi.ath.cx/16V/240509/
Tasapainoakselin remmihän siellä luikerteli ihan omia teitään. Kun hihnapyörien ruostumisastetta katsoo, niin tuo tila on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Parit urat oli nokkahihna syönyt remmiin, mutta ajoitukset vaikuttivat olevan kohdillaan (tästä myöhemmin.) Itse nokkahihna vaikutti ihan hyvältä (mitä nyt on löysin nokkahihna, mitä olen ikinä nähnyt, kiristimen ja imunokan välistä pystyy sormilla heiluttelemaan pari-kolme senttiä edestakas ), mutta eihän tuossa tasapainoakselin hihnassakaan ollut silmämääräisesti oikeastaan vikaa kuin yhdessä kohdassa. Moniurahihna on täynnä halkeamia, ja palasiakin puuttuu, joten uusiksi menee.
Vesipumppu tiputtelee vettä tasaista tahtia, eli uusiksi menee sekin. Varastosta löytyisi uusi 8v:n pumppu, mutta tähän tapaukseen siitä ei taida paljon iloa olla. Tasapainoakselin kamppeet tuohon tuli hankittua, mutta eipä taida maksaa vaivaa pistää remmiä tuossa kunnossa oleville pyörille (karkeiksi ne jää ruosteen poiston jälkeenkin.)
Suunnitelma on pistää kone kuntoon, ja katsoo kopan tilannetta sitten. Ei tuo mikään helmi ole, ja lappuja näkyy liimaillun sinne tänne, joten ei tarvitse talviajoa niin varoa. Leimaahan tuossa taisi olla vuoden loppuun nyt ainakin.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=134 ... &start=268
Kohta hakureissun jälkeen napsittuja kuvia,
http://lampredi.ath.cx/16V/110309/
sitten tuo saikin odotella toimintaa aina tähän päivään asti.
No, joka puoleltahan siitä paistaa välinpitämättömyys, eli moottoritila on jokapuolelta oikein kunnolla hapettunut (suolakurat saaneet ihan rauhassa seistä paikoillaan), ja lommoa ja kolhua on siellä täällä. Se kyllä pitää todeta, että tuo on varmaan valmistunut samalta linjalta paavin auton kanssa, kun ei ole kilahtanut eikä palanut, ensimmäinen huomio oli suodattimella oleva bensaletku, josta puuttui kiristin kokonaan. Seuraava huomio oli EGR-venttiilistä puuttunut kiinnitysruuvi, minkä takia pakokaasuja puhallettiin suoraan suutintukkiin. Jakopään löydökset nyt kaikki varmaan osaakin arvata:
http://lampredi.ath.cx/16V/240509/
Tasapainoakselin remmihän siellä luikerteli ihan omia teitään. Kun hihnapyörien ruostumisastetta katsoo, niin tuo tila on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Parit urat oli nokkahihna syönyt remmiin, mutta ajoitukset vaikuttivat olevan kohdillaan (tästä myöhemmin.) Itse nokkahihna vaikutti ihan hyvältä (mitä nyt on löysin nokkahihna, mitä olen ikinä nähnyt, kiristimen ja imunokan välistä pystyy sormilla heiluttelemaan pari-kolme senttiä edestakas ), mutta eihän tuossa tasapainoakselin hihnassakaan ollut silmämääräisesti oikeastaan vikaa kuin yhdessä kohdassa. Moniurahihna on täynnä halkeamia, ja palasiakin puuttuu, joten uusiksi menee.
Vesipumppu tiputtelee vettä tasaista tahtia, eli uusiksi menee sekin. Varastosta löytyisi uusi 8v:n pumppu, mutta tähän tapaukseen siitä ei taida paljon iloa olla. Tasapainoakselin kamppeet tuohon tuli hankittua, mutta eipä taida maksaa vaivaa pistää remmiä tuossa kunnossa oleville pyörille (karkeiksi ne jää ruosteen poiston jälkeenkin.)
Suunnitelma on pistää kone kuntoon, ja katsoo kopan tilannetta sitten. Ei tuo mikään helmi ole, ja lappuja näkyy liimaillun sinne tänne, joten ei tarvitse talviajoa niin varoa. Leimaahan tuossa taisi olla vuoden loppuun nyt ainakin.