Talvikäyttis 16V Thema
Talvikäyttis 16V Thema
Avataanpa nyt tällekin ihan oma ketjunsa, kun vihdoin pääsi jotain tekemään. Eli tämähän on se maaliskuussa Espoosta hakemani yksilö, joka myytiin starttivikaisena mutta katsastettuna. Starttivika korjaantui irrottamalla startin herätevirtapiuha ja laittamalla se takaisin kiinni. Lyhyt yhteenveto vaikka tuossa:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=134 ... &start=268
Kohta hakureissun jälkeen napsittuja kuvia,
http://lampredi.ath.cx/16V/110309/
sitten tuo saikin odotella toimintaa aina tähän päivään asti.
No, joka puoleltahan siitä paistaa välinpitämättömyys, eli moottoritila on jokapuolelta oikein kunnolla hapettunut (suolakurat saaneet ihan rauhassa seistä paikoillaan), ja lommoa ja kolhua on siellä täällä. Se kyllä pitää todeta, että tuo on varmaan valmistunut samalta linjalta paavin auton kanssa, kun ei ole kilahtanut eikä palanut, ensimmäinen huomio oli suodattimella oleva bensaletku, josta puuttui kiristin kokonaan. Seuraava huomio oli EGR-venttiilistä puuttunut kiinnitysruuvi, minkä takia pakokaasuja puhallettiin suoraan suutintukkiin. Jakopään löydökset nyt kaikki varmaan osaakin arvata:
http://lampredi.ath.cx/16V/240509/
Tasapainoakselin remmihän siellä luikerteli ihan omia teitään. Kun hihnapyörien ruostumisastetta katsoo, niin tuo tila on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Parit urat oli nokkahihna syönyt remmiin, mutta ajoitukset vaikuttivat olevan kohdillaan (tästä myöhemmin.) Itse nokkahihna vaikutti ihan hyvältä (mitä nyt on löysin nokkahihna, mitä olen ikinä nähnyt, kiristimen ja imunokan välistä pystyy sormilla heiluttelemaan pari-kolme senttiä edestakas ), mutta eihän tuossa tasapainoakselin hihnassakaan ollut silmämääräisesti oikeastaan vikaa kuin yhdessä kohdassa. Moniurahihna on täynnä halkeamia, ja palasiakin puuttuu, joten uusiksi menee.
Vesipumppu tiputtelee vettä tasaista tahtia, eli uusiksi menee sekin. Varastosta löytyisi uusi 8v:n pumppu, mutta tähän tapaukseen siitä ei taida paljon iloa olla. Tasapainoakselin kamppeet tuohon tuli hankittua, mutta eipä taida maksaa vaivaa pistää remmiä tuossa kunnossa oleville pyörille (karkeiksi ne jää ruosteen poiston jälkeenkin.)
Suunnitelma on pistää kone kuntoon, ja katsoo kopan tilannetta sitten. Ei tuo mikään helmi ole, ja lappuja näkyy liimaillun sinne tänne, joten ei tarvitse talviajoa niin varoa. Leimaahan tuossa taisi olla vuoden loppuun nyt ainakin.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=134 ... &start=268
Kohta hakureissun jälkeen napsittuja kuvia,
http://lampredi.ath.cx/16V/110309/
sitten tuo saikin odotella toimintaa aina tähän päivään asti.
No, joka puoleltahan siitä paistaa välinpitämättömyys, eli moottoritila on jokapuolelta oikein kunnolla hapettunut (suolakurat saaneet ihan rauhassa seistä paikoillaan), ja lommoa ja kolhua on siellä täällä. Se kyllä pitää todeta, että tuo on varmaan valmistunut samalta linjalta paavin auton kanssa, kun ei ole kilahtanut eikä palanut, ensimmäinen huomio oli suodattimella oleva bensaletku, josta puuttui kiristin kokonaan. Seuraava huomio oli EGR-venttiilistä puuttunut kiinnitysruuvi, minkä takia pakokaasuja puhallettiin suoraan suutintukkiin. Jakopään löydökset nyt kaikki varmaan osaakin arvata:
http://lampredi.ath.cx/16V/240509/
Tasapainoakselin remmihän siellä luikerteli ihan omia teitään. Kun hihnapyörien ruostumisastetta katsoo, niin tuo tila on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Parit urat oli nokkahihna syönyt remmiin, mutta ajoitukset vaikuttivat olevan kohdillaan (tästä myöhemmin.) Itse nokkahihna vaikutti ihan hyvältä (mitä nyt on löysin nokkahihna, mitä olen ikinä nähnyt, kiristimen ja imunokan välistä pystyy sormilla heiluttelemaan pari-kolme senttiä edestakas ), mutta eihän tuossa tasapainoakselin hihnassakaan ollut silmämääräisesti oikeastaan vikaa kuin yhdessä kohdassa. Moniurahihna on täynnä halkeamia, ja palasiakin puuttuu, joten uusiksi menee.
Vesipumppu tiputtelee vettä tasaista tahtia, eli uusiksi menee sekin. Varastosta löytyisi uusi 8v:n pumppu, mutta tähän tapaukseen siitä ei taida paljon iloa olla. Tasapainoakselin kamppeet tuohon tuli hankittua, mutta eipä taida maksaa vaivaa pistää remmiä tuossa kunnossa oleville pyörille (karkeiksi ne jää ruosteen poiston jälkeenkin.)
Suunnitelma on pistää kone kuntoon, ja katsoo kopan tilannetta sitten. Ei tuo mikään helmi ole, ja lappuja näkyy liimaillun sinne tänne, joten ei tarvitse talviajoa niin varoa. Leimaahan tuossa taisi olla vuoden loppuun nyt ainakin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Kai sä vaihdat kanssa paineensäätäjän kalvonkin kerran vuodessa...Kannattaa tarkastella sen nylonputken kuntoa... Noita joskus näkyy aika epäilyttävän näköisiksi taiteltuina ja siellähän on iso polttoaineen paine siellä putkessa...
Tuo nylonputki on musta aika fiksu polttoaineputkena. Ei ruostu, kestää hyvin painetta ja hankaustakin kohtuudella, sekä on helppo muotoilla. No hitsauskipinää se ei tosin kestä
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
ruosteiset putket
Miten olet ajatellut hoidella nuo öljynjäähdyttäjän putket?
Näyttävät samalla tapaa ruostuneilta kuin omassani. Pariin
kertaan olen joutunut paikkailemaan, mutta hyväkuntoisia
ei ole vielä vastaan tullut. Taivutteluakaan en ole kovin mielekkääksi
kokenut, mutta pitää kai alkaa harjoitella. Tai sitten ohittaa
öljynjäähdytin tarpeettomana.....
Näyttävät samalla tapaa ruostuneilta kuin omassani. Pariin
kertaan olen joutunut paikkailemaan, mutta hyväkuntoisia
ei ole vielä vastaan tullut. Taivutteluakaan en ole kovin mielekkääksi
kokenut, mutta pitää kai alkaa harjoitella. Tai sitten ohittaa
öljynjäähdytin tarpeettomana.....
En mitenkään vielä. Näköjään tuosta koneesta on rikki se automaattinen ruosteenestojärjestelmä (varsinkin ylläpitoonsa nähden ihmeen tiivis, ainoastaan venttiilikopan tiiviste tihkuu - onkohan siellä edes öljyä?), niin pitää varmaan itse öljytä. Jos alkavat puhkeamaan, niin joutuu varmaan uudet tekemään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Tuntuvat olevan aika ruosteisia nuo putket 16-naulasissa - samoin oli VTO ne mun putket jotka silloin joskus katoin... Olisko noille oikeesti kysyntää jos niitä vääntäis jokusen sarjan?
Samaa mieltä Villen kanssa tuon sämpylän tarpeellisuudesta. Sen lisäksi se myös lämmittää talvella öljyjä joten musta erittäin hieno keksintö käyttökinneriin.
Samaa mieltä Villen kanssa tuon sämpylän tarpeellisuudesta. Sen lisäksi se myös lämmittää talvella öljyjä joten musta erittäin hieno keksintö käyttökinneriin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
1 SARJA
JOS VÄÄNTÄMÄÄN ALAT NIIN 1 SARJA KELPAA AINAKIN MINULLE. ITSE EN OLE VÄÄNTÄMISESTÄ OIKEIN INNOSTUNUT. KUPARISTA VOISI KOKEILLA. LIENEVÄT PAKSUUDELTAAN 16MM JA KUPARIPUTKEN STD MITTA 15MM JOTEN EI IHAN HYVÄ TULE SIITÄKÄÄN.-HH- kirjoitti:Tuntuvat olevan aika ruosteisia nuo putket 16-naulasissa - samoin oli VTO ne mun putket jotka silloin joskus katoin... Olisko noille oikeesti kysyntää jos niitä vääntäis jokusen sarjan?
Kuparia ei välttämättä kannata sekoittaa öljyn kanssa... Muistaakseni jotain reaktioo tapahtuu (oisko hapettumista tms) ja öljyt vanhenevat nopeammin... Jäi vaan mieleen kun opettaja moisesta kertoili mutta kyse oli kyllä vähän isommista öljysysteemeistä kun tunti oli kunnossapidon voiteluaineet tms kurssista Otin ihan tosissaan tuonkin kun opettaja oli niitä harvoja jotka oikeesti tuntu tietävän jotain... Muutakin mielenkiintoista jäi haaviin eli olisko ollut että vesi tuli läpi rosteriputkesta ja siinä taas vissiin tislattu vesi kyseessä...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto