Fiat 500
Fiat 500
Tällainen söpöläinen tuli projektiksi kun sen vihdoin sain hankittua sen ihan tästä läheltä. Olen kysellyt autoa jo useita vuosia, mutta ei ollut myynnissä kunnes nyt tuli tarjolle. Tarkoitus olisi kunnostaa auto alkuperäiseksi.
Onneksi näihin pikkupörriäisiin saa osia melkolailla helposti. Kun vielä sais
myytyä ton 126 projektin alta pois niin vois aloitella tätä.
Onneksi näihin pikkupörriäisiin saa osia melkolailla helposti. Kun vielä sais
myytyä ton 126 projektin alta pois niin vois aloitella tätä.
Mua ei ainakaan haittais vaikka ajan patinaa jäis näkyviin, kun on noin hyvin säilynyt helmi.
Pahempikuntoisen raadon voisin sit uhratakkin uusioireplikan rakentamiseen, semmosen historiallinen arvo kun tippuu nollaan muutenkin rakentamisen myötä. Kulttuuriarvoa tietenkin on sellaisellakin, ja päät kääntyy varmemmin.
Onnea omistajalle, kade oon. Mulla on vaan Autobianchi, Fiiu on kyl nätimpi..
Pahempikuntoisen raadon voisin sit uhratakkin uusioireplikan rakentamiseen, semmosen historiallinen arvo kun tippuu nollaan muutenkin rakentamisen myötä. Kulttuuriarvoa tietenkin on sellaisellakin, ja päät kääntyy varmemmin.
Onnea omistajalle, kade oon. Mulla on vaan Autobianchi, Fiiu on kyl nätimpi..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Näissä autohommissa kuva ei kerro enemmän kuin tuhat sanaa vaan ihan
päinvastoin. Kyllä tossakin työtä riittää. Helmat ruttuiset, kuskin oven alaosa pehmoinen ja kitillä korjattu, takapyöränkaarissakin kittiä joka siloiteltu vähän sinnepäin ja maalattu päälle. Pohja ei taida olla kovin hapan? Toivottavasti. On tämä kuitenkin ihan loistava projekti kun on osilleen melko
täydellinen ja konekin käy ja kukkuu. Miten niin "vaan Autobianchi" siis
sellainenko farkku? Sehän on ihan jees.
Se ajanpatinakin on kyllä moneen laitteeseen ihan sopiva juttu.
päinvastoin. Kyllä tossakin työtä riittää. Helmat ruttuiset, kuskin oven alaosa pehmoinen ja kitillä korjattu, takapyöränkaarissakin kittiä joka siloiteltu vähän sinnepäin ja maalattu päälle. Pohja ei taida olla kovin hapan? Toivottavasti. On tämä kuitenkin ihan loistava projekti kun on osilleen melko
täydellinen ja konekin käy ja kukkuu. Miten niin "vaan Autobianchi" siis
sellainenko farkku? Sehän on ihan jees.
Se ajanpatinakin on kyllä moneen laitteeseen ihan sopiva juttu.
Juu farkkuhan tuo on ja odottanut uskollisesti kohta 10 vuotta että isännällä olisi aikaa laittaa. Tosin ei ole paha projekti kun on ollut sisätiloissa vuodesta -73.
Niin, koitan pikkuhiljaa pesiyttää tällekkin foorumille ajatusta että tehokas auton museoarvon mitätöinti on uustuotantoreplikan rakentaminen eli kansan suussa entisöinti MR-kelpoiseksi.. Kulttuuriarvoa sellaisella kopiolla on kyllä jos haluaa esittää miltä auto olisi näyttänyt uutena jos tehdas olisi ollut yhtä viitseliäs yksityiskohdille kuin entisöijä. Kansa ja omistaja epäilemättä tykkää semmoisista. Museoarvo taas on pyöreä nolla. Sama kuin nostais vanhan viikinkilaivan ja hakis puukeskuksesta puut ja tekis osan kerrallaan vaihtamalla uudenveroisen. Alkuperäiset taas vois polttaa saunan pesässä. Ei ole mikään museoesine semmoinen.. kuten viisas Panu Kaila aikoinaan sanoi, "satavuotiaalla on sadan vuoden toimitusaika". Tokihan autoja on aina korjailtu mutta on jokseenkin epätodennäköistä että tavallinen autoilija alkaisi uudelleen pinnoittaa toimivia osia. No ei siitä enempää, seuraan mielenkiinnolla projektia tulee siitä sitten kesäpeli, museohuristin tai kuminkärytin, kaikki kiinnostaa.
Niin, koitan pikkuhiljaa pesiyttää tällekkin foorumille ajatusta että tehokas auton museoarvon mitätöinti on uustuotantoreplikan rakentaminen eli kansan suussa entisöinti MR-kelpoiseksi.. Kulttuuriarvoa sellaisella kopiolla on kyllä jos haluaa esittää miltä auto olisi näyttänyt uutena jos tehdas olisi ollut yhtä viitseliäs yksityiskohdille kuin entisöijä. Kansa ja omistaja epäilemättä tykkää semmoisista. Museoarvo taas on pyöreä nolla. Sama kuin nostais vanhan viikinkilaivan ja hakis puukeskuksesta puut ja tekis osan kerrallaan vaihtamalla uudenveroisen. Alkuperäiset taas vois polttaa saunan pesässä. Ei ole mikään museoesine semmoinen.. kuten viisas Panu Kaila aikoinaan sanoi, "satavuotiaalla on sadan vuoden toimitusaika". Tokihan autoja on aina korjailtu mutta on jokseenkin epätodennäköistä että tavallinen autoilija alkaisi uudelleen pinnoittaa toimivia osia. No ei siitä enempää, seuraan mielenkiinnolla projektia tulee siitä sitten kesäpeli, museohuristin tai kuminkärytin, kaikki kiinnostaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
sotkeakseni tätäkin keskustelua ymmärtämättä mistää mitään..."satavuotiaalla on sadan vuoden toimitus aika" ja muita hyviä kommentteja panu kailalla siinä kirjassaan jonka nimeä en just saa ulos ! puun hiekka puhaltajat pitäisi laittaa jalka puuhun ja sopiva paine puun hiekka puhaltamiseen on se kun hiekka ei tavoita puhallettavaa puuta ja replica on aina replica ja taas säilynyt on aina alkuperäinen vaikkakin patinoitunut
kiitos ja kumarrus
kiitos ja kumarrus
Menee ehkä ohi otsikon aiheen mutta konservointi on se sana joka tulee olemaan tulevaisuuden muoti-ilmiö kun ns. mutterientisöinnin on huomattu tuhoavan kaiken eletyn menneen.
Jos aihio on kokonaisuutena hyvä kannattaa harkita konservointia. Kuusen alta löydettyihin aihioihin soveltaisin edelleen mutterientisöintiä jos vain paukkuja riittää. Toki noista tuppaa tulemaan enemmän rakenneltuja laitteita, varsinkin kun ne pisteosat ovat kalliita tai mahdottomia hankkia moneen ei suuresti harrastettuun merkkiin.
500:n osalta tuota ongelmaa ei kyllä ole Keski-eurooppa suorastaan pullistelee 500:n uutta osaa. Vissiin pystyisi tekemään uusista osista vaikka koko auton
Jos aihio on kokonaisuutena hyvä kannattaa harkita konservointia. Kuusen alta löydettyihin aihioihin soveltaisin edelleen mutterientisöintiä jos vain paukkuja riittää. Toki noista tuppaa tulemaan enemmän rakenneltuja laitteita, varsinkin kun ne pisteosat ovat kalliita tai mahdottomia hankkia moneen ei suuresti harrastettuun merkkiin.
500:n osalta tuota ongelmaa ei kyllä ole Keski-eurooppa suorastaan pullistelee 500:n uutta osaa. Vissiin pystyisi tekemään uusista osista vaikka koko auton
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Konservointi! Juu tuo on oikea sana. "entisöinti" ja sen myötä "alkuperäinen" on hiukan harhaanjohtavia tän nykysuuntauksen nimikkeitä. Senhän toki tietää että työläästi "konservoitu" on kansan silmissä pelkkä romu, mutta eihän väki museoissa vapaaehtoisesti käykään vaan American Car Showssa. Taitaa mutterientisöintikin olla sieltä kotoisin.
Mutta palatakseni aiheeseen niin odotan innolla lisää kuvia kaunokaisesta, näitä ei foorumilla ole paljoa näkynyt. Mukavaa vaihtelua noihin välijäähdytettyihin mutaatioihin. Vallankin kun edelleen 126 on mielestäni hauskin auto ajaa. 500 vielä odotuttaa ensimetrejään.. Siitä on tosin tullut jo suunniteltua sähköhybridiä..
Tämä on kai Suomi-auto? Vuosimalli 60-65?
Mutta palatakseni aiheeseen niin odotan innolla lisää kuvia kaunokaisesta, näitä ei foorumilla ole paljoa näkynyt. Mukavaa vaihtelua noihin välijäähdytettyihin mutaatioihin. Vallankin kun edelleen 126 on mielestäni hauskin auto ajaa. 500 vielä odotuttaa ensimetrejään.. Siitä on tosin tullut jo suunniteltua sähköhybridiä..
Tämä on kai Suomi-auto? Vuosimalli 60-65?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Juu kyllä tää suomiauto on vuosimalli -63. Niinsanotun mutterientisöinnin puolelle se taitaa mennä, pitäis tehdä pari tolle uudelle viissatkulle. Taitaa
muutenkin olla nää museoajoneuvo tarkastukset liian tarkkoja tarkoitan, että
tuskin sais museoleimaan jos vaan korjaisi ruostevauriot, mutta jättäisi kaiken muun ennalleen. Tässä asiassa olisikin paljon keskustelun ja korjaamisen aihetta.
126 on hauska peli. sellaisella saa onneksi kesäisin ajella, sillä taipuu pitkätkin matkat kun ei hättäile. Classic motor showssa sillä käytiin neljän
miehen kera (aika tiivistä) ja bella italiaan ois tarkoitus tulla sillä.
muutenkin olla nää museoajoneuvo tarkastukset liian tarkkoja tarkoitan, että
tuskin sais museoleimaan jos vaan korjaisi ruostevauriot, mutta jättäisi kaiken muun ennalleen. Tässä asiassa olisikin paljon keskustelun ja korjaamisen aihetta.
126 on hauska peli. sellaisella saa onneksi kesäisin ajella, sillä taipuu pitkätkin matkat kun ei hättäile. Classic motor showssa sillä käytiin neljän
miehen kera (aika tiivistä) ja bella italiaan ois tarkoitus tulla sillä.
Klassikot-lehdessähän esiteltiin -51 rättäri, joka oli maalattu 50-luvulla uudemman vuosimallin värillä (jonka rättäripiireissä arvioidaan olevan merkittävin tekijä varhaisten rättärien säilymisessä, koska alkupään malleissa käytetty maali ei suojannut riittävästi), ja ilmeisesti samassa yhteydessä lisäksi "modernisoitu" muistaakseni vilkuilla. Maalipinta on siis yli puoli vuosisataa vanha, ja em. muutoksia lukuunottamatta auto hyvinkin alkuperäisasussaan, jopa renkaiden arvioidaan olevan alkuperäiset. Pintaruostetta on kuulemma jossain näkyvillä, mutta ei se ainakaan lehtijutun kuvissa tullut esille. Museorekisteriinhän tämä ei kelpaa, vaan pitäisi ainakin hioa ja maalata uudelleen alkuperäissävyllä, mihin taas omistajalla ei ole mitään aikomuksia ryhtyä...
Ymmärrän kyllä tiukkuuden museotarkastuksissa, mutta hieman kaivattaisiin päivittämistä niihin ohjeisiin. Siinä olen Sämpyn kanssa samoilla linjoilla, että historiallista arvoa - siis museoarvoa - on enemmän hieman rähjäiselläkin, mutta mahdollisesti muutetuiltakin osiltaan yli 30-vuotiaalla autolla. Jos vaikka jostain ladosta löytyy siistikuntoinen, 70-luvulla sinne säilötty flake-maalattu ja perä taivaissa kulkeva Valiantti, niin kyllähän siinä jotain pilataan, jos se mutterientisöidään viimeistellymmäksi, kuin tehtaan linjalta tullessaan oli.
Jokunen vuosi sitten oli pitkään myynnissä ihan siistinnäköinen Beta Berlina, jossa sanottiin renkaidenkin olevan alkuperäiset. Mitähän lie sillekin tapahtunut? Ei ollut silloin mahdollisuutta ottaa talteen.
Ymmärrän kyllä tiukkuuden museotarkastuksissa, mutta hieman kaivattaisiin päivittämistä niihin ohjeisiin. Siinä olen Sämpyn kanssa samoilla linjoilla, että historiallista arvoa - siis museoarvoa - on enemmän hieman rähjäiselläkin, mutta mahdollisesti muutetuiltakin osiltaan yli 30-vuotiaalla autolla. Jos vaikka jostain ladosta löytyy siistikuntoinen, 70-luvulla sinne säilötty flake-maalattu ja perä taivaissa kulkeva Valiantti, niin kyllähän siinä jotain pilataan, jos se mutterientisöidään viimeistellymmäksi, kuin tehtaan linjalta tullessaan oli.
Jokunen vuosi sitten oli pitkään myynnissä ihan siistinnäköinen Beta Berlina, jossa sanottiin renkaidenkin olevan alkuperäiset. Mitähän lie sillekin tapahtunut? Ei ollut silloin mahdollisuutta ottaa talteen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
museointi säännöt/käytännöt vaihtele harmittavan paljon ja sit viel merkki kohtaista eroa/tietämättömyyttä on tarkastajien keskuudessa ilmennyt...
Esim mun sportti seiskaan ei olis kylkilistoja kukaan huomannut pyytää jollen niist ois maininnu ite.... mutta se nyt jäi sen vuosmallin takia joka tapaukses niin ei sillä väliä.
kyllä se melkeen läpi entisöintiin sit menee...jos meinaan on tonkin verran laitettavaa mitä luettelit ja kuitnkin museo on ajatuksena..
Noista säilyneistä autoista että kaverin velipoika osti aikanaan hiluxin jostain kuolinpesästä ja sen oli sillonen isäntä heti uutena maalautanut jonkin sortin raskaan kaluston maalilla.. auto oli ihan ku uus ja ei tippaakaan ruostetta... vaikka sillä ikää olikin sillon jo 15 vuotta. vs kun mietti millasii hiluksit yleensä ottaen on maaleiltaan/pelleiltään...
Esim mun sportti seiskaan ei olis kylkilistoja kukaan huomannut pyytää jollen niist ois maininnu ite.... mutta se nyt jäi sen vuosmallin takia joka tapaukses niin ei sillä väliä.
kyllä se melkeen läpi entisöintiin sit menee...jos meinaan on tonkin verran laitettavaa mitä luettelit ja kuitnkin museo on ajatuksena..
Noista säilyneistä autoista että kaverin velipoika osti aikanaan hiluxin jostain kuolinpesästä ja sen oli sillonen isäntä heti uutena maalautanut jonkin sortin raskaan kaluston maalilla.. auto oli ihan ku uus ja ei tippaakaan ruostetta... vaikka sillä ikää olikin sillon jo 15 vuotta. vs kun mietti millasii hiluksit yleensä ottaen on maaleiltaan/pelleiltään...
Re: Fiat 500
Tämän enempää ei ole edistystä tapahtunut
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Re: Fiat 500
Tämäkin pikkuhiljaa etenee.
- Liitteet
-
- Ja uutta tilalla
- 2012-08-24-011.jpg (115.05 KiB) Katsottu 18908 kertaa
-
- Etuosa purettuna
- 010.JPG (136.86 KiB) Katsottu 18908 kertaa
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4