1981 Fiat 131 Racing -entisöinti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

UnoProjekti kirjoitti:Huomenna lauantaina on katsastusasemilla ATJ-järjestelmän käyttökatkos, joten osa asemista taitaa olla kiinni eli kannattaa varautua.
Joo - pitää ajella ensi viikon alussa konttorille. Nyt on siirtokilvet paikoillaan...
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

milläs marko kiinnitit nuo etu levikkeet kun ei näyttänyt olevan noissa loksuissa siihen kuuluvia korvakkeita ?
entäs tuliko tuohon vaihdelaatikon yläpuolella olevaan koriin kiinnitettävän pellin päälle sitä bitumi mattoa joka siihen kuuluu ? en nähnyt kuvvissa ?
hyvässä jamassa alkaa olemaan tuo projekti eikun uutta työn alle....
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Houston - we have a problem.

Kaikki vaikuttikin jo hieman liian hyvältä ollakseen totta. Huomasin tänään verstaan lattialla pari öljypisaraa ja aloin selvittämään vuotokohtaa. Vaihteiston etupää on tuosta punaisella ympyrällä merkitystä kohdasta märkä. Kampiakselin stefa se taitaa sieltä ruikkia, vai onko muita ehdotuksia? En viitsinyt tuota alkaa tänään selvittämään, kun v***tti sen verran. Huomenissa jos kurkkaisi tarkemmin.

Kaasuvivusto ja -vaijeri on vaihdettu alkuperäisen mukaisiksi. Tuntuu toimivankin kaasu hieman paremmin kuin tuolla edellisellä virityksellä. Tuon haitariputken ilmanputsarin ja pakosarjan välille vaihdoin uuteen.

Roiskeläppien asennus taakse on vaiheessa. Eivät ole kauniit, mutta eivätkös vuonna -81 olleet pakolliset?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Itse kyllä laittaisin läpät myös eteen.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Saattaa se olla kytkinakselin stefakin joka vuotaa.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Öljyn hajusta erottaa ? Tässä kun tuskin on vielä moottoriöljyt edes mustuneet :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja tuo laatikossa oleva Matryx on väriltään punaista.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

normi fiattihan merkkaa reviirinsä aina :lol:
Jari Salmensuo
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Hyvät uutiset ensin: Eipä tainnutkaan öljyvuoto olla liian paha rasti korjattavaksi. Sitten ne huonot uutiset seuraavaksi: Notta korpeaa järkyttävästi, kun olen näin s****nan tyhmä!

Öljyvuodon korjaamiseen oli alunperin kaksi vaihtoehtoa; kampiakselin stefan tai kytkinakselin stefan uusiminen. Molemmissa tapauksissa vaihteisto tulisi irroittaa autosta. Tuleva lauantai oli hommalle varattu ja kauhea stefojen metsästys paraikaa käynnissä. Tänään sitten sukulaismieheni (kiitos Jari!) ajatteli ihan varmuuden vuoksi ennen vaihteiston irroittamista kokeilla öljypohjan pultit läpi. Joka ainoa ja nimenomaan JOKA AINOA oli käännettävissä sormin auki.

Kolmanneksi öljyvuodon korjausvaihtoehdoksi (ja tällä kohtaa ensisijaiseksi sellaiseksi) valittiin öljypohjan pulttien kiristys. Kiristyksen jälkeen kone tulille ja lämpimäksi. Ainakaan tyhjäkäynnillä ei öljyä ulos herunut. Kangaspäällysteisellä tikulla kaavittiin kampiakselin juurta ja ei ainakaan kangas öljystä kastunut. Nyt pitää koputtaa sitä kuuluisaa puuta * KOP KOP*, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että öljy oli peräisin lohkon ja öljypohjan välistä.

Tuossa aiemmin mainitsin, että:
Pikku-Taukka kirjoitti:Perjantaina tai lauantaina konttorille leimaa vonkaamaan ja sitten pitää tehdä hyvä pesu ja vahaus.

Syyn perusteelliseen puhdistukseen ja hienon kiillon aikaansaamiseksi jätän tässä vaiheessa salaisuudeksi / arvailujen varaan. Tulette varmastikin muutaman viikon kuluessa huomaamaan, mistä nyt puhun. :wink: :wink: :wink:
Kannattaa tarkastaa tänään ilmestyneen Klassikot-autolehden takasivu, niin em. salaisuuden "verho" alkaa pikkuhiljaa siirtyä syrjään... :D :wink: :D
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu komia kuva oli jostain tuunatusta :mrgreen: Mirkusta siinä! :D
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Viimeistelyä ja vielä vähän viimeistelyä.

Taakse on nyt asennettu roiskeläpät. Harkitsen vakavasti myös läppien asentamista etupäähän, kuten GreenThing tuossa jo aiemmin ehdotti.

Konehuoneessa on tehty sellaista viimeistä fiksaamista; kumi- ja muovitulppia sekä läpivientejä uusittu. Sytytysjohtojen pitimen sain kaverilta ja sekin on nyt paikoillaan. Sytytysjohdot ovat hieman ihmeellisen mittaisia ja ajattelin jossain vaiheessa tehdä uudet metritavarasta.

Öljypohjan kiristäminen lopetti öljyvuodon ja nyt ovat koneen sekä vaihteiston alaosat pysyneet kuivina. Vetoakselin stefa on pari tippaa vuotanut, mutta se ei nyt aiheuta tässä vaiheessa suurempia toimenpiteitä. Vaihteiston takapäähänkin oli jostain tullut tippa öljyä mutta seurataan vuodon kehittymistä ja puututaan siihen tarvittaessa.

Maanantaina konttorille leimaa hakemaan. Katsastuskin on siirtynyt kun tässä on ollut hieman näitä synnytystuskia...

Kuva

Kuva

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Pannaan nyt sitten kuva valmiista kamppeesta kaikkien nähtäville. Kuvauksesta kuuluu kiitos Tukelle.

Ylpeänä auton omistajana pudottelen tietenkin lisää kuvia, kunhan saan kaikki kuvat kuvaajalta.

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

On se komia!

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Olisin minäkii ylypee tuosta.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Todella hienoa! Piti oikein hakeutua mahdollisimman rauhaisaan paikkaan lukemaan tuon auton juttu, kun lehden käsiini sain. Samalla aukesi uusia asioita Mirafiorista. Ei voi muuta kuin ihmetellä ja kahdehtia moista sinnikkyyttä! Itse kovin haluaisin pyrkiä moiseen tarkkuuteen, muttei koskaan aika, paikka, työkalut tai raha anna periksi.
Näitä lisää! :P
Minkä huollan, sen korjaan...
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Onnea projektin valmistumisesta 8) Helmi.
Vastaa Viestiin