Joo - pitää ajella ensi viikon alussa konttorille. Nyt on siirtokilvet paikoillaan...UnoProjekti kirjoitti:Huomenna lauantaina on katsastusasemilla ATJ-järjestelmän käyttökatkos, joten osa asemista taitaa olla kiinni eli kannattaa varautua.
1981 Fiat 131 Racing -entisöinti
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
milläs marko kiinnitit nuo etu levikkeet kun ei näyttänyt olevan noissa loksuissa siihen kuuluvia korvakkeita ?
entäs tuliko tuohon vaihdelaatikon yläpuolella olevaan koriin kiinnitettävän pellin päälle sitä bitumi mattoa joka siihen kuuluu ? en nähnyt kuvvissa ?
hyvässä jamassa alkaa olemaan tuo projekti eikun uutta työn alle....
entäs tuliko tuohon vaihdelaatikon yläpuolella olevaan koriin kiinnitettävän pellin päälle sitä bitumi mattoa joka siihen kuuluu ? en nähnyt kuvvissa ?
hyvässä jamassa alkaa olemaan tuo projekti eikun uutta työn alle....
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Houston - we have a problem.
Kaikki vaikuttikin jo hieman liian hyvältä ollakseen totta. Huomasin tänään verstaan lattialla pari öljypisaraa ja aloin selvittämään vuotokohtaa. Vaihteiston etupää on tuosta punaisella ympyrällä merkitystä kohdasta märkä. Kampiakselin stefa se taitaa sieltä ruikkia, vai onko muita ehdotuksia? En viitsinyt tuota alkaa tänään selvittämään, kun v***tti sen verran. Huomenissa jos kurkkaisi tarkemmin.
Kaasuvivusto ja -vaijeri on vaihdettu alkuperäisen mukaisiksi. Tuntuu toimivankin kaasu hieman paremmin kuin tuolla edellisellä virityksellä. Tuon haitariputken ilmanputsarin ja pakosarjan välille vaihdoin uuteen.
Roiskeläppien asennus taakse on vaiheessa. Eivät ole kauniit, mutta eivätkös vuonna -81 olleet pakolliset?
Kaikki vaikuttikin jo hieman liian hyvältä ollakseen totta. Huomasin tänään verstaan lattialla pari öljypisaraa ja aloin selvittämään vuotokohtaa. Vaihteiston etupää on tuosta punaisella ympyrällä merkitystä kohdasta märkä. Kampiakselin stefa se taitaa sieltä ruikkia, vai onko muita ehdotuksia? En viitsinyt tuota alkaa tänään selvittämään, kun v***tti sen verran. Huomenissa jos kurkkaisi tarkemmin.
Kaasuvivusto ja -vaijeri on vaihdettu alkuperäisen mukaisiksi. Tuntuu toimivankin kaasu hieman paremmin kuin tuolla edellisellä virityksellä. Tuon haitariputken ilmanputsarin ja pakosarjan välille vaihdoin uuteen.
Roiskeläppien asennus taakse on vaiheessa. Eivät ole kauniit, mutta eivätkös vuonna -81 olleet pakolliset?
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Hyvät uutiset ensin: Eipä tainnutkaan öljyvuoto olla liian paha rasti korjattavaksi. Sitten ne huonot uutiset seuraavaksi: Notta korpeaa järkyttävästi, kun olen näin s****nan tyhmä!
Öljyvuodon korjaamiseen oli alunperin kaksi vaihtoehtoa; kampiakselin stefan tai kytkinakselin stefan uusiminen. Molemmissa tapauksissa vaihteisto tulisi irroittaa autosta. Tuleva lauantai oli hommalle varattu ja kauhea stefojen metsästys paraikaa käynnissä. Tänään sitten sukulaismieheni (kiitos Jari!) ajatteli ihan varmuuden vuoksi ennen vaihteiston irroittamista kokeilla öljypohjan pultit läpi. Joka ainoa ja nimenomaan JOKA AINOA oli käännettävissä sormin auki.
Kolmanneksi öljyvuodon korjausvaihtoehdoksi (ja tällä kohtaa ensisijaiseksi sellaiseksi) valittiin öljypohjan pulttien kiristys. Kiristyksen jälkeen kone tulille ja lämpimäksi. Ainakaan tyhjäkäynnillä ei öljyä ulos herunut. Kangaspäällysteisellä tikulla kaavittiin kampiakselin juurta ja ei ainakaan kangas öljystä kastunut. Nyt pitää koputtaa sitä kuuluisaa puuta * KOP KOP*, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että öljy oli peräisin lohkon ja öljypohjan välistä.
Tuossa aiemmin mainitsin, että:
Öljyvuodon korjaamiseen oli alunperin kaksi vaihtoehtoa; kampiakselin stefan tai kytkinakselin stefan uusiminen. Molemmissa tapauksissa vaihteisto tulisi irroittaa autosta. Tuleva lauantai oli hommalle varattu ja kauhea stefojen metsästys paraikaa käynnissä. Tänään sitten sukulaismieheni (kiitos Jari!) ajatteli ihan varmuuden vuoksi ennen vaihteiston irroittamista kokeilla öljypohjan pultit läpi. Joka ainoa ja nimenomaan JOKA AINOA oli käännettävissä sormin auki.
Kolmanneksi öljyvuodon korjausvaihtoehdoksi (ja tällä kohtaa ensisijaiseksi sellaiseksi) valittiin öljypohjan pulttien kiristys. Kiristyksen jälkeen kone tulille ja lämpimäksi. Ainakaan tyhjäkäynnillä ei öljyä ulos herunut. Kangaspäällysteisellä tikulla kaavittiin kampiakselin juurta ja ei ainakaan kangas öljystä kastunut. Nyt pitää koputtaa sitä kuuluisaa puuta * KOP KOP*, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että öljy oli peräisin lohkon ja öljypohjan välistä.
Tuossa aiemmin mainitsin, että:
Kannattaa tarkastaa tänään ilmestyneen Klassikot-autolehden takasivu, niin em. salaisuuden "verho" alkaa pikkuhiljaa siirtyä syrjään...Pikku-Taukka kirjoitti:Perjantaina tai lauantaina konttorille leimaa vonkaamaan ja sitten pitää tehdä hyvä pesu ja vahaus.
Syyn perusteelliseen puhdistukseen ja hienon kiillon aikaansaamiseksi jätän tässä vaiheessa salaisuudeksi / arvailujen varaan. Tulette varmastikin muutaman viikon kuluessa huomaamaan, mistä nyt puhun.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Viimeistelyä ja vielä vähän viimeistelyä.
Taakse on nyt asennettu roiskeläpät. Harkitsen vakavasti myös läppien asentamista etupäähän, kuten GreenThing tuossa jo aiemmin ehdotti.
Konehuoneessa on tehty sellaista viimeistä fiksaamista; kumi- ja muovitulppia sekä läpivientejä uusittu. Sytytysjohtojen pitimen sain kaverilta ja sekin on nyt paikoillaan. Sytytysjohdot ovat hieman ihmeellisen mittaisia ja ajattelin jossain vaiheessa tehdä uudet metritavarasta.
Öljypohjan kiristäminen lopetti öljyvuodon ja nyt ovat koneen sekä vaihteiston alaosat pysyneet kuivina. Vetoakselin stefa on pari tippaa vuotanut, mutta se ei nyt aiheuta tässä vaiheessa suurempia toimenpiteitä. Vaihteiston takapäähänkin oli jostain tullut tippa öljyä mutta seurataan vuodon kehittymistä ja puututaan siihen tarvittaessa.
Maanantaina konttorille leimaa hakemaan. Katsastuskin on siirtynyt kun tässä on ollut hieman näitä synnytystuskia...
Taakse on nyt asennettu roiskeläpät. Harkitsen vakavasti myös läppien asentamista etupäähän, kuten GreenThing tuossa jo aiemmin ehdotti.
Konehuoneessa on tehty sellaista viimeistä fiksaamista; kumi- ja muovitulppia sekä läpivientejä uusittu. Sytytysjohtojen pitimen sain kaverilta ja sekin on nyt paikoillaan. Sytytysjohdot ovat hieman ihmeellisen mittaisia ja ajattelin jossain vaiheessa tehdä uudet metritavarasta.
Öljypohjan kiristäminen lopetti öljyvuodon ja nyt ovat koneen sekä vaihteiston alaosat pysyneet kuivina. Vetoakselin stefa on pari tippaa vuotanut, mutta se ei nyt aiheuta tässä vaiheessa suurempia toimenpiteitä. Vaihteiston takapäähänkin oli jostain tullut tippa öljyä mutta seurataan vuodon kehittymistä ja puututaan siihen tarvittaessa.
Maanantaina konttorille leimaa hakemaan. Katsastuskin on siirtynyt kun tässä on ollut hieman näitä synnytystuskia...
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
On se komia!
Olisin minäkii ylypee tuosta.
Todella hienoa! Piti oikein hakeutua mahdollisimman rauhaisaan paikkaan lukemaan tuon auton juttu, kun lehden käsiini sain. Samalla aukesi uusia asioita Mirafiorista. Ei voi muuta kuin ihmetellä ja kahdehtia moista sinnikkyyttä! Itse kovin haluaisin pyrkiä moiseen tarkkuuteen, muttei koskaan aika, paikka, työkalut tai raha anna periksi.
Näitä lisää!
Näitä lisää!
Minkä huollan, sen korjaan...