1981 Fiat 131 Racing -entisöinti
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
1981 Fiat 131 Racing -entisöinti
Niinpä... Lisävalojen asennuksesta se alkoi ja nyt Racing on tuhannessa palasessa autotallin lattialla.
Kyseessä on siis viikko sitten hankkimani Racing, joka oli ihan kohtuullisessa kunnossa. Autoon on tehty jonkinlainen fiksaus muutamia vuosia sitten ja työn jälki on suoraan sanottuna melkoisen surkea. Auto on ylimaalattu ja itse maalauksessa ei ole juuri moitteen sijaa. Pohjatöissä olisi ollut rutkasti parantamisen varaa; hiontajäljet näkyvät selvästi maalipinnan alta ja jostakin maali hilseilee ikävästi pois. Takalokasuojan kaaret on vaihdettu ja kuskin oven karmia on yritetty kiinnittää paremmin hitsaamalla. Hitsausjälki on kerrassaan hirveää ja nuo aion nyt korjata.
Autoon on joskus ollut ilmeisesti asennettuna jonkinlaiset upseerimalliset rokkivehkeet. Kikkelinpaksuista virtajohtoa purettiin autosta metrikaupalla ja erilaisten ryöstäjien määrää en arvannut edes laskea. Muutenkin ylimääräistä johtoa kulkee sikinsokin aika runsaasti. Jos liitin on matkan varrella hävinnyt, on johto kolvattu kiinni paikkaansa. Kaiken kukkuraksi hattuhyllyssä on krokotiilin mentävät aukot kaiuttimia varten.
Purkamisen aikana ei ruostetta hirveästi löytynyt. Hantin puolen lokasuoja hieman kukkii ja pieniä ruosteläiskiä on siellä täällä. Takaluukussa on muutama ruostereikä mutta ne oli näppärästi peitetty liimaamalla ainakin kahden sikaflex-tuubin avulla päälle spoileri. Oli nimittäin kohtuullisen tiukassa tuo spoileri. Spoilerin alkuperäiset kiinnitysruuvit olivat hämmästyttävällä tavalla kadonneet maailmankaikkeuden eetteriin ja asia oli siis ratkaistu näin.
Listaanpas tehtävät korjaukset:
- Rikkoontuneen perän vaihto ehjään
- Jakohihna, tulpat, öljyt ja suodattimet
- Ruostepaikkojen läpikäynti / hitsaus sekä pohjatyöt yleensä
- Oven karmin korjaus
- Sähköjohtojen uusiminen
- Hattuhyllyn korjaus / uusiminen
- Maskin korjaus ja maalaus harmaaksi
- Takavalojen välisen muovipanelin korjaus ja siihen kuuluvien kromilistojen teko rosterista
- Moottoritilan pesu ja fiksaus
- Sisustan pesu
- Pyyhinvivuston uusiminen
- Ylimaalaus
- Vanteiden maalaus / entisöinti
- Vauhtiraitojen teippaus
- Lisävalojen asennus
- Tarroitus
Aikataulua ei projektilla ole. Teen kun ehdin töiltäni ja lastenhoidolta.
Kuvia laitan heti kun saan niitä otettua.
Kyseessä on siis viikko sitten hankkimani Racing, joka oli ihan kohtuullisessa kunnossa. Autoon on tehty jonkinlainen fiksaus muutamia vuosia sitten ja työn jälki on suoraan sanottuna melkoisen surkea. Auto on ylimaalattu ja itse maalauksessa ei ole juuri moitteen sijaa. Pohjatöissä olisi ollut rutkasti parantamisen varaa; hiontajäljet näkyvät selvästi maalipinnan alta ja jostakin maali hilseilee ikävästi pois. Takalokasuojan kaaret on vaihdettu ja kuskin oven karmia on yritetty kiinnittää paremmin hitsaamalla. Hitsausjälki on kerrassaan hirveää ja nuo aion nyt korjata.
Autoon on joskus ollut ilmeisesti asennettuna jonkinlaiset upseerimalliset rokkivehkeet. Kikkelinpaksuista virtajohtoa purettiin autosta metrikaupalla ja erilaisten ryöstäjien määrää en arvannut edes laskea. Muutenkin ylimääräistä johtoa kulkee sikinsokin aika runsaasti. Jos liitin on matkan varrella hävinnyt, on johto kolvattu kiinni paikkaansa. Kaiken kukkuraksi hattuhyllyssä on krokotiilin mentävät aukot kaiuttimia varten.
Purkamisen aikana ei ruostetta hirveästi löytynyt. Hantin puolen lokasuoja hieman kukkii ja pieniä ruosteläiskiä on siellä täällä. Takaluukussa on muutama ruostereikä mutta ne oli näppärästi peitetty liimaamalla ainakin kahden sikaflex-tuubin avulla päälle spoileri. Oli nimittäin kohtuullisen tiukassa tuo spoileri. Spoilerin alkuperäiset kiinnitysruuvit olivat hämmästyttävällä tavalla kadonneet maailmankaikkeuden eetteriin ja asia oli siis ratkaistu näin.
Listaanpas tehtävät korjaukset:
- Rikkoontuneen perän vaihto ehjään
- Jakohihna, tulpat, öljyt ja suodattimet
- Ruostepaikkojen läpikäynti / hitsaus sekä pohjatyöt yleensä
- Oven karmin korjaus
- Sähköjohtojen uusiminen
- Hattuhyllyn korjaus / uusiminen
- Maskin korjaus ja maalaus harmaaksi
- Takavalojen välisen muovipanelin korjaus ja siihen kuuluvien kromilistojen teko rosterista
- Moottoritilan pesu ja fiksaus
- Sisustan pesu
- Pyyhinvivuston uusiminen
- Ylimaalaus
- Vanteiden maalaus / entisöinti
- Vauhtiraitojen teippaus
- Lisävalojen asennus
- Tarroitus
Aikataulua ei projektilla ole. Teen kun ehdin töiltäni ja lastenhoidolta.
Kuvia laitan heti kun saan niitä otettua.
Viimeksi muokannut Pikku-Taukka, 18.02.2010 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Olen ollut todella saamaton ja projekti (kuten ei mikään projekti) ei oikein etene aikataulussa.
Kaiken kukkuraksi kameran muistikortti sanoi yhteistyösopimuksensa irti ja 75% projektikuvista lähti bittiavaruuteen.
Muutama kännykameralla otettu otos on kuitenkin tallella ja tässäpä nyt sitten hieman kertomusta tästä 1981-mallisen Racingin läpikäynnistä satunnaisilla kuvilla.
No, auto saapui perheeseen jokin aika sitten. Muutaman päivän ajeltuani päätin ihan auton ulkonäön kohentamiseksi laittaa keulalle Italiasta hankkimani SIEM-merkkiset apupitkät 80-luvun alusta:
Auto ajettiin talliin ja lisävalojen asennus alkoi. Puskurin irroituksesta sitten lähti mopo käsistä:
Maskista oli hieman yksi kiinnikkeistä kärsinyt. Eipä muuta kun korjaamaan - hioin katkenneen kiinnikkeen pois "Dremelin" tapaisella työkalulla (Einhell-merkiltään). Miljoonavarastosta löytyi juuri sopivan tuntuinen ja kokoinen muovikikkare, joten hitsasin sen sitten kiinni maskiin. Toivottavasti kestää...
Projekteissani 95% ajasta kuluu turhassa väsäämisessä. Nurkissa lojui yksi kierros ylimääräisiä 14" apilavanteita (jotka on saanut Racingiin lisävarusteena - alkuperäisenä 13"), joten ei muuta kuin vanteet hiekkapuhallukseen, maalit pintaan ja asianmukaiset PIRELLI P6 (185/65R14) -gummit päälle. Hieman piti valkoista maalitussiakin käyttää ihan vaan 80-luvun tunnelman saamiseksi...
Kuten aiemmin kerroin, niin ruostetta ei ole hirveästi. Suurin työ on edellisen ruostekorjauksen jälkien siivoamisessa. Korikittiä ja pakkelia ei ole säästelty. Muutama otos peltityövaiheesta:
Tässä nyt viimeisin kuva, joka kännykamerasta löytyi. Kuva on muutaman viikon takaa:
Tällä hetkellä autoa on kuvasta poiketen "projektoitu" vielä seuraavasti:
- Moottori ja vaihteisto on irroitettu puhdistusta / tarkastusta varten
- Moottoritila on riisuttu apulaitteista
- Paikoillaan on etukelkka ja ohjauslaitteet auton liikuttelua varten
Huomenna tarkoituksenani on irroittaa vielä kardaaniakseli ja viedä auto sitten tutulle fiksarille konehuoneen liuotin- / höyrypesuun. Sitten fiksaan konehuoneesta pienet ruosteet pois ja auto lähtee (näillä näkymin) ensi viikon alkupuolella maalarille.
Anteeksi saamattomuuteni - yritän jatkossa pitää teidät paremmin ajan tasalla tämän projektini suhteen
Kaiken kukkuraksi kameran muistikortti sanoi yhteistyösopimuksensa irti ja 75% projektikuvista lähti bittiavaruuteen.
Muutama kännykameralla otettu otos on kuitenkin tallella ja tässäpä nyt sitten hieman kertomusta tästä 1981-mallisen Racingin läpikäynnistä satunnaisilla kuvilla.
No, auto saapui perheeseen jokin aika sitten. Muutaman päivän ajeltuani päätin ihan auton ulkonäön kohentamiseksi laittaa keulalle Italiasta hankkimani SIEM-merkkiset apupitkät 80-luvun alusta:
Auto ajettiin talliin ja lisävalojen asennus alkoi. Puskurin irroituksesta sitten lähti mopo käsistä:
Maskista oli hieman yksi kiinnikkeistä kärsinyt. Eipä muuta kun korjaamaan - hioin katkenneen kiinnikkeen pois "Dremelin" tapaisella työkalulla (Einhell-merkiltään). Miljoonavarastosta löytyi juuri sopivan tuntuinen ja kokoinen muovikikkare, joten hitsasin sen sitten kiinni maskiin. Toivottavasti kestää...
Projekteissani 95% ajasta kuluu turhassa väsäämisessä. Nurkissa lojui yksi kierros ylimääräisiä 14" apilavanteita (jotka on saanut Racingiin lisävarusteena - alkuperäisenä 13"), joten ei muuta kuin vanteet hiekkapuhallukseen, maalit pintaan ja asianmukaiset PIRELLI P6 (185/65R14) -gummit päälle. Hieman piti valkoista maalitussiakin käyttää ihan vaan 80-luvun tunnelman saamiseksi...
Kuten aiemmin kerroin, niin ruostetta ei ole hirveästi. Suurin työ on edellisen ruostekorjauksen jälkien siivoamisessa. Korikittiä ja pakkelia ei ole säästelty. Muutama otos peltityövaiheesta:
Tässä nyt viimeisin kuva, joka kännykamerasta löytyi. Kuva on muutaman viikon takaa:
Tällä hetkellä autoa on kuvasta poiketen "projektoitu" vielä seuraavasti:
- Moottori ja vaihteisto on irroitettu puhdistusta / tarkastusta varten
- Moottoritila on riisuttu apulaitteista
- Paikoillaan on etukelkka ja ohjauslaitteet auton liikuttelua varten
Huomenna tarkoituksenani on irroittaa vielä kardaaniakseli ja viedä auto sitten tutulle fiksarille konehuoneen liuotin- / höyrypesuun. Sitten fiksaan konehuoneesta pienet ruosteet pois ja auto lähtee (näillä näkymin) ensi viikon alkupuolella maalarille.
Anteeksi saamattomuuteni - yritän jatkossa pitää teidät paremmin ajan tasalla tämän projektini suhteen
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
hyvältä näyttää
on hienoa etteivät kaikki racingit päädy abarth reblicaksi.(tai niiden tekeleiksi)
on hienoa etteivät kaikki racingit päädy abarth reblicaksi.(tai niiden tekeleiksi)
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Homma etenee hitaasti, mutta hitaasti... Tässä siis muutama otos konehuoneesta ilman ylimääräisiä härpäkkeitä, kuten esim. moottoria.
Moottori ja vaihteisto kaipaa hieman puhdistusta / kiilloitusta. Eihän näihin muuten tohdi tarroja laittaa... Onneksi isin pikku apulainen auttaa teräsharjalla harjaamisessa, kuten kuvasta näkyy...
Moottori ja vaihteisto kaipaa hieman puhdistusta / kiilloitusta. Eihän näihin muuten tohdi tarroja laittaa... Onneksi isin pikku apulainen auttaa teräsharjalla harjaamisessa, kuten kuvasta näkyy...
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
jämerä ote ja keskittyminen huipussaan.
taitaa olla tuleva Fiat harrastaja.
taitaa olla tuleva Fiat harrastaja.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
No, on minulla vielä melkein 16 vuotta aikaa ennen kuin vanhin poika kortin saa...MikkoL kirjoitti:Projektikohdekin sopivasti silmien korkeudella, niin helpompi työstää. Varo vain, ettei sälli vie (vielä) koko autoa, kun tuosta innostuu!
Tänään saapuivat postissa Ranskasta tilaamani lisävalot. Mitäs meinaatte, eivätkö olisi aika hienot Racingin keulilla?
Lisäksi puskuriraudat ja taka-akseli ovat entisöidyt / korjatut / räpelletyt.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 20.08.2005 07:11
- Pikku-Taukka
- GFF
- Viestit: 303
- Liittynyt: 09.06.2008 15:48
- Paikkakunta: Mynämäki
Totta tuokin. Taidan itseasiassa laittaa nuo Cibiet (joita on neljä) tuohon seuraavaksi rakentamani Historic-luokan 131 Racingin keulille. Siihen sopinevat paremmin.Rosso Corsa kirjoitti:ööö...ei, paras ilman lisävaloja, jos olis mun nii en laittas mitään ylimäärästä, orkkiksena siistein.Pikku-Taukka kirjoitti:Mitäs meinaatte, eivätkö olisi aika hienot Racingin keulilla?
Jotta kaikki nyt tietävät, mitä tällä projektillani haetaan, niin jotakin tämmöistä:
Kuva on vuoden 1981 FIAT HENKILÖAUTOT -esitteestä. Hinnastossa tällainen Racing liikkuu nimellä "Fiat 131 Racing 2000 erikoisvarustein". Erikoisvarusteina teipit, spoilerit ja sumarit. Lisäksi lisävarusteena autoon on saanut 14" apilavanteet. Itse ajattelin pysyä 13", koska ne levittävät hieman paremmin...
Tänään olen fiksannut moottoritilaa maalaria ajatellen. Muutama ruostepaikka on tullut laitettua mm. akkutelineen alle. Tämä on muuten todella hidasta ja V****MAISTA hommaa isolla V:llä. No, tälläista siitä sitten tulee:
EDIT: Typot ja esitekuvan teksti lisätty
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Mynämäki