1981 Fiat 131 Racing -entisöinti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
pminetti
GFF
Viestit: 1249
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Viesti Kirjoittaja pminetti »

saa ne ovet paikaleen vaikka ne lokarit on paikallaan. kyseiseen autoon kerran tehneenä. :twisted:
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mikahai »

niin saa jos on ensin laittanut saranat autoon kiinni.
mutta ovien säätöhän on just koriin tulevassa kiinnityksessä.
hankala tuo säätö ainakin on lokarit paikallaan.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
pminetti
GFF
Viestit: 1249
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Viesti Kirjoittaja pminetti »

sitähän se on mut ei mahoton
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Joo ei varmaan mahoton, mutta kuitenkin järkevämpi irrottaa suojat kuin äheltää säätöä välistä
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Se, miksi laitoin lokarit ennen ovia johtuu siitä, että olen yhtä tyhmä kuin vasemman jalan saappaan pohjallinen. Eipä tullut mieleeni lainkaan.

Aamulla tutkailin tilannetta ja katsoin parhaaksi irroittaa lokasuojat. Toinen vaihtoehto olisi ollut soittaa kokeneempi Mirafiori-asentaja pminetti paikalle gynekologin sormineen... :lol: :wink:

Herra Murphy oli tietenkin läsnä, kuinkas muuten. Lyödäänkö vetoa, että jos lokasuojia ei olisi pitänyt irroittaa, niin korikitti ei olisi tarttunut lainkaan, vaan lokasuoja olisi resonoinut tms? Nyt kun lokarit piti irroittaa, niin korikitti oli suurin piirtein sulattanut lokasuojat koriin kiinni. Sain ne irti ehjänä, löin ovet paikoilleen ja sitten lokarit takaisin.

Konepelti paikoilleen ja iloisena auto tarkastelemaan. Sen lisäksi, että olen tyhmä, olen näemmä sokeakin. Kesti nimittäi jonkin hetken, kunnes tajusin jonkin olevan pielessä; kaikki ei nyt osu kohdalleen... Lokasuojista puuttuivat vauhtiraidat!!! Muutama agressiot-sanaluokkaan kuuluva sana raikui tallissa ja eipä muuta kuin noita koristelistoja raivolla irroittamaan - vauhtiraita on nimittäin osittain listan alla.

Hantin puolen vauhtiraidat lokasuojaan paikalleen ja sitten konepeltiin. Seuraavaksi sitten kuskin puolen lokasuojan kimppuun ja raitaa paikalleen. Jossain vaiheessa on käynyt pikku vahinko ja teippi oli saanut jotakin litkua päälleen, eikä tarttunut lainkaan. Raivoa alkoi olla tässä vaihessa jo sen verran ilmoilla, että oli lähellä etten laittanut raitaa pop-niiteillä paikalleen.

Katsoin parhaaksi poistua verstaalta ja katsotaan huomenna uudelleen kun saan uudet teipit tehtyä tuonne lokasuojaan.

Niin, sain flektin herkisteltyä siten, että se ei enää ulise. Toisesta syyläristä sain toimivan lämpötila-anturin.

Moro!

Kuva

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Nää on just näitä kasaa/pura/kasaa kämmejä mitä kasausvaiheessa aina tulee kun koittaa nopeesti saada valmista ja sit hermotkin palaa herkästi :)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mikahai »

samaa taistelua mulla tuon oman autonkaa. kokoa, pura ,sovita uudelleen kokoa ja taas pura, ja vielä ku kaikki pikku osat on vielä jossain hukka teillä.
jos purkaessa ois edes vähän käyttänyt järkeä ja lajitellu osat tarkemmin kuin vai syytänyt rikkinäisiin pahvilaatikoihin joita on sitten kanneltu ympäri tonttia, ois monelta hermojen pirstoutumiselta säästynyt.
Mutta. se kiire alkuvaiheessa :)
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Jos eilen oli vaikeuksia, niin tänä iltana osat kirjaimellisesti loksahtelivat kivasti paikoilleen. Etuspoilerin laitoin paikoilleen ensin ja sitten alkoi noiden sivumuovien / lokasuojan muovikaarien asennus. Viimeiseksi sitten puskuri paikoilleen.

Jarruja saatiin ilmattua ja nyt niistä löytyy jo tuntoakin. Hyvä tuuri kävi siinä, että ainoa jarruputki jonka joudun uusimaan oli se kaikkein lyhyin. Jostain syystä ei pitänyt mutta nyt uudella putkenpätkällä ei vuotoja enää ilmaantunut. Käsijarrua en saanut vielä täysin mieleisekseni. Pitänee odottaa, että saa muutaman jarrutuksen tehtyä ja jarrut hieman "tekeentymään".

Pitäisiköhän sitä ajaa loppuviikosta konttorille?

Kuva

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Tuskin maltan odottaa kuulla mitä mieltä racingistä ollaan konttorilla! 8)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Ei nyt saisi olla liian optimistinen mutta loppusuora alkaa häämöttää jo aika vahvasti.

Ulkokuori on kunnossa antennia lukuun ottamatta. "Sisuksista" sitten löytyy pientä säädettävää. Radio ja etukaiuttimet pitäisi asentaa ja kattovalo saada toimimaan. Lienee pienen pieni maadoitushäiriö. Ovi-asennossa kaikki sisävalot toimivat normaalisti mutta lukuvalo ei kattovalossa toimi. Oikea takavalo toimii kun sitä hieman kolauttaa. Pitänee käydä liittimet läpi.

Vilkuista minulla olisi kysymys: Mistä etsin vikaa, kun kaikki vilkut toimivat normaalisti mutta pois kytkettäessä kojelaudassa jää vilkun merkkivalo hehkumaan? Lisäksi olin havaitsevinani, että ajovalot kytkettynä ko. merkkivalo ei toimi lainkaan, parkkiasennossa kyllä. Rele raksuttaa iloisesti ja kaikki kuusi vilkkua siis toimivat.

Huomenna on vuorossa aurauskulmien ja ajovalojen korkeuden säätö. Varmuuden vuoksi käyn vielä kaikki pyöräntuennan yms. pultit ja mutterit läpi.

Perjantaina tai lauantaina konttorille leimaa vonkaamaan ja sitten pitää tehdä hyvä pesu ja vahaus.

Syyn perusteelliseen puhdistukseen ja hienon kiillon aikaansaamiseksi jätän tässä vaiheessa salaisuudeksi / arvailujen varaan. Tulette varmastikin muutaman viikon kuluessa huomaamaan, mistä nyt puhun. :wink: :wink: :wink:

EDIT: Typoja korjattu...

Kuva

Kuva

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
DBZGoku
Viestit: 19
Liittynyt: 28.03.2005 22:41
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja DBZGoku »

Syyn perusteelliseen puhdistukseen ja hienon kiillon aikaansaamiseksi jätän tässä vaiheessa salaisuudeksi / arvailujen varaan. Tulette varmastikin muutaman viikon kuluessa huomaamaan, mistä nyt puhun. :wink: :wink: :wink:
olisiko syy paikallislehdessä (Vakka-Suomen Sanomat) piakkoin ilmestyvä autoliite?????? :wink:
elky
Viestit: 31
Liittynyt: 01.03.2006 20:00
Paikkakunta: Vierumäki

Viesti Kirjoittaja elky »

Tai toivottavasti tulee näytille Classic Car shouhun Lahteen niin pääsee katselemaan lähempää.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Koputtelemalla toimivan valon vika voi olla itse polttimossakin. Minä rassasin Theman takavaloa ja liittimiä aikani, ennenkuin hoksasin vaihtaa polttimon. Näytti täysin ehjältä, mutta toimi vain koputtamalla. Jarruvalopolttimon kanssa oli sama homma, paitsi että se ei toiminut edes koputtamalla.

Merkkivalon kiiluminen vihjaisi siihen, että jossain on huono maakosketus, jolloin osa virrasta kulkee vilkkupolttimoiden läpi. Saattaisi ehkä löytyä irrottelemalla sulakkeita, ja katsomalla, minkä sulakkeen irrottaminen lopettaa kiilumisen. Maavika olisi sitten siinä piirissä.

Tämä(kin) on kyllä nätti projekti, miksiköhän Fiat ei enää tee tällaisia autoja?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

DBZGoku kirjoitti:
Syyn perusteelliseen puhdistukseen ja hienon kiillon aikaansaamiseksi jätän tässä vaiheessa salaisuudeksi / arvailujen varaan. Tulette varmastikin muutaman viikon kuluessa huomaamaan, mistä nyt puhun. :wink: :wink: :wink:
olisiko syy paikallislehdessä (Vakka-Suomen Sanomat) piakkoin ilmestyvä autoliite?????? :wink:
No eipä tullut ensimmäisenä mieleeni tarjota kärryä paikallislehden uutisotsikoihin. :wink:
elky kirjoitti:Tai toivottavasti tulee näytille Classic Car shouhun Lahteen niin pääsee katselemaan lähempää.
Hitto! Tuonne en nyt pääse vaikka mielessä kävikin. Josko sitten joskus sais Raasinkin näytille. Kenties vaikkapa GFF:n osastolle???

...

Vilkut tulivat kuntoon. Olin asentanut vilkkureleen väärinpäin telineeseensä kojetaulun alle ja siitä pääsivät navat koskettamaan hieman telineeseen (maihin). No, vilkkurele korkkasi. Nyt on uusi rele asennettu ja nyt toimii!
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Huomenna lauantaina on katsastusasemilla ATJ-järjestelmän käyttökatkos, joten osa asemista taitaa olla kiinni eli kannattaa varautua.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Vastaa Viestiin