Lancia Thema 8.32

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Lancia Thema 8.32

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Tuo huutokaupattu yksilö kulkeutui siis meikäläisen talliin. Ilmat ovat olleet vielä sen verran kylmiä, että korin kimppuun ei ole juuri päässyt. Sisätilan lämmitin pyöri kabiinissa viikon verran, kosteutta oli kertynyt todella paljon! Takapenkit nappasin tuolta mukaan, ja putsailin niitä hieman omalla kämpällä. Etsiskelin vihjeitä nahan puhdistukseen, ja joka paikassa tunnuttiin kehuvan marseillesaippuaa. Tuossa on vissiin erilaisia öljyjä ja pinta jää todella hyvän tuntuiseksi pesun jälkeen. Hintaa tuollaisella isolla palalla on ~2e, todellakin hintansa arvoista ainetta! Alla kuvat pahimmasta kohdasta ennen pesua ja pesun jälkeen:
http://kuvablogi.com/nayta/1792439/
http://kuvablogi.com/nayta/1792440/

Koneen ja laatikon osalta ensimmäinen toimenpide oli myös kunnon pesu. Pinelinen perusaine tuntui toimivan kohtuullisesti, useampaan kertaan tosin piti pestä ja suihkuttaa lisää ainetta. Kesällä tuo menisi ihan mukavasti, mutta räntäsateessa pakkasi tympimään. Kuvassa kone pesun jälkeen, pesun aikana tuo oli toki kunnolla suojattu.
http://kuvablogi.com/nayta/1792441/

Alahihnapyörät olivat molemmin puolin saaneet hieman kipeää. Oikean puoleisessa alahihnapyörässä oli terävä vekki, joka on tehnyt hihnaan koloja tasaisesti neljän hampaan välein. Vasemman puoleinen alahihnapyörä on puolestaan oikein kunnon hihnaleikkuri, onneksi tuo ei ole ehtinyt tekemään mitään vahinkoa :shock:
http://kuvablogi.com/nayta/1792456/
http://kuvablogi.com/nayta/1792457/

Moottorin osia on tullut metsästettyä netistä ja niitä on talliin siunaantunut jo jonkin verran. Uusi kytkinpaketti löytyi ihan motonetistä 3.0 V6 Alfan / turbo Croman numerolla.
http://kuvablogi.com/nayta/1792458/

Alkuperäisiä kiristinlaakereita tuntui löytyvän hieman heikosti, tuntui että ainoa uusi pari oli tarjolla Ebayssä hintaan 499e. Myöhemmin löysin kylläkin uudistuotantoa olevat kiristinrullat, joilla oli hintaa 120 puntaa kappaleelta. Nuo olisi vielä ehkä juuri ja juuri voinut tilata, mutta ehdin tilaamaan jo ennen noiden löytymistä 2 kpl V6 Galantin kiristinrullia. Nuo ovat 3mm pienemmät halkaisijaltaan (62mm vs 65mm) mutta ajanevat asiansa. Pienet väliholkit noihin täytyy vielä tehdä, että sopivat paikoilleen.
http://kuvablogi.com/nayta/1792459/

Muutama hutiostoskin on tullut jo tehtyä. Uusi termostaatti ei ollut lähellekkään sopiva ja briteistä tulleet jakohihnat vaikuttaisivat olevan hieman eri hammastuksella, kuin mitä tuohon kuuluisi.

Vesipumpusta löytyi myös ikävä yllätys, vesipumpun siipipyörää vasten tulevassa pinnassa oli aika pahoja syöpymiä.
http://kuvablogi.com/nayta/1792472/

Kone kuitenkin kasataan aluksi tuolla, pitää katsoa sitten jatkotoimenpiteitä jos lämmöt tuntuvat nousevan. Koneen kunto on muutenkin vielä pitkälti arvoitus, olen ainakin henkisesti varautunut siihen, että tuon saa kammeta heti takaisin pois konehuoneesta. Pitää nyt kuitenkin koittaa tuolla kokoonpanolla, tuleepahan samalla harjoiteltua tuon palapelin kokoamista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onnittelut vaan hankinnasta, vaikka veitsen kääntämistä haavassahan tämän topikin seuraaminen on... Mutta onneksi meni hyvään kotiin, eikä ymmärtämättömien paloiteltavaksi. ;) Workshop manual löytyy sitten tuolta:
http://www.832.dk/Manuals.htm
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Juu kiitos ja anteeksi :wink:
Tuo workshop manual tuli myös bongattua ja se on jo tallessa koneella.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nyt tuli kyllä kiinnostavaa seurattavaa. :D Hyvä että kunnostushomma on jo noin hyvin vauhdissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kyllä ehdottomasti. Laita lisää kuvia vaan aina kun sille on aihetta.

Mielenkiinnolla jo Lahdessa tutkin tätä:
Kuva

Tuolta tallista tosissaan löytyy Ferrarin 3.2 V8, tosin autoon kiinnitettynä.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

http://kuvablogi.com/nayta/1808992/
http://kuvablogi.com/nayta/1808993/
Nuo tilaamani jakoremmit olivat sitten tosiaan kapeammalla hammastuksella kuin alkuperäiset, joten jouduin laittamaan uudet tilaukseen. Uudet remmit ovat nyt tulossa ja niiden pitäisi saapua viikolla 15-16. Jos jollain on käyttöä noille väärille jakoremmeille, niin ne saa itselleen sitä vastaan, että pääsen kyytiin siihen autoon johon nuo sopivat :grin: Nuo on tilattu Eurosparesilta, varaosanumero 111334. Sopivat mallit ovat sivuston mukaan 288 GTO, 308 Quattrovalvole, 328, F40, Mondial 3.0 QV ja Mondial 3.2 QV.
http://kuvablogi.com/nayta/1808994/

Myös kiristinrullien kanssa tuli hieman takapakkia, vanhan jakoremmin kanssa nuo pääsevät juuri ja juuri ”pyörähtämään ympäri”. Kiristinrullien kiinnitysreikä on hieman eri kohdassa, kolmen millin ero halkaisijassa tulee kokonaan maksimikiristyksen kohtaan. Uusien remmien kanssa säätövara voisi riittää, mutta laitoin varmuuden vuoksi uudet kiristinrullat tilaukseen tuolta: http://www.hillengineering.co.uk/catalo ... f3855ac689
No, tulipahan taas säästettyä :roll:

Nokka-akselit tuli myös otettua irti. Nokat olivat hyvässä kunnossa, mutta kahdessa säätölevyssä oli pientä syöpymää. Pitää tilata uudet, sillä mieluummin kuitenkin ostan nyt uudet säätölevyt kuin parin vuoden päästä uudet nokat. Olisiko kenelläkään tietoa, löytyisikö jostain sopivat säätölevyt? Halkaisija on 29mm ja tarvittavat paksuudet 3.9mm ja 4.1mm. Uusiakin näyttäisi saavan ihan sopuisaan hintaan, mutta vinkit sopivista otetaan toki kiitollisina vastaan.

Jakohihnojen alahihnapyörien mutterit ovat olleet myös kuumeisen etsinnän alla. Noissa on erikoinen kierre, M15x1.0. Etsin aluksi normaaleita 6-kantaisia muttereita, mutta niitä ei tuntunut löytyvän. Alkuperäisen kaltaisia akselimuttereita onneksi löytyi ikh:n luettelosta: http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... akerit.pdf
Nyt pitäisi vielä löytää/tehdä/teettää sopiva hylsy noihin, että mutterit saa oikeaan kireyteen.
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Viesti Kirjoittaja unknown »

RiTo kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/1808992/
http://kuvablogi.com/nayta/1808993/
Nuo tilaamani jakoremmit olivat sitten tosiaan kapeammalla hammastuksella kuin alkuperäiset, joten jouduin laittamaan uudet tilaukseen. Uudet remmit ovat nyt tulossa ja niiden pitäisi saapua viikolla 15-16. Jos jollain on käyttöä noille väärille jakoremmeille, niin ne saa itselleen sitä vastaan, että pääsen kyytiin siihen autoon johon nuo sopivat :grin: Nuo on tilattu Eurosparesilta, varaosanumero 111334. Sopivat mallit ovat sivuston mukaan 288 GTO, 308 Quattrovalvole, 328, F40, Mondial 3.0 QV ja Mondial 3.2 QV.
http://kuvablogi.com/nayta/1808994/
...Kävin juuri katsomassa minkälaisiä hihnoja tuolta löytyy ja niinhän siinä kävi että Superformance lähetti minulle vahingossa nuo 96 hampaiset hihnat ja autoon meni 101 hampaiset, että juuri nyt ei ole tarvetta, mutta kesällä vaihdan 3.0QV:hen hihnat, 3.2:n vaihto on muistaakseni ensivuonna.
101-hampaiset meni muuten, tuonne:
http://i166.photobucket.com/albums/u84/ ... /auto5.jpg
RiTo kirjoitti:Nyt pitäisi vielä löytää/tehdä/teettää sopiva hylsy noihin, että mutterit saa oikeaan kireyteen.
Niitä hylsyjä ei varsinaisesti "löydä", mutta teettäminen on ehkä helpoin tapa.

Samalla kun vaihdat hihnat niin kiinnitä huomiota siihen että vaihdon jälkeen kierrät moottoria kaksikertaa ympäri ennen kiristyspyörien lopullista kiristämistä. Ferrareissa on sellainen hauska ominaisuus että kiristettyäsi hihnat ja kierrettyä moottoria kaksi kertaa, oikeanpuoleisen sylinteriryhmän jakopään hihna ei jostain syystä pysy kireänä. Syy tähän on se että näin samasta moottorista löytyy yhtäaikaa sekä tehoa että vääntöä ylä- että alapäässä kierrosaluetta, toisen sylinteriryhmän ollessa eritahdissa vastapuolen kanssa. Vähän niinkuin muuttuva venttiilikoneisto mutta yksinkertaisemmin tehtynä. Sitä onko Lancia versiossa tätä, en osaa arvioida.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Hammasluku noissa hihnoissa omalla kohdalla täsmää, mutta profiili on eri. Kiitos ohjeista, toki pyörittelen tuota useamman kerran ympäri kuten aina jakohihnan vaihdossa. Onko tämä hihnan löystyminen kahden kierroksen jälkeen ihan omaan kokemukseen pohjautuvaa, vai löytyykö tuosta enemmänkin tietoa? Ferrarin ja Lancian kiristinjärjestelmät tosiaan poikkeavat toisistaan. Ferrarissa on jousikuormitteinen järjestelmä (tuolta löytyy kuvia 308 hihnanvaihdosta: http://www.birdmanferrari.com/service/t ... cedure.htm ) ja Lanciassa tuo epäkeskeiseen kiinnityspisteeseen pohjautuva järjestelmä. Vasemman puoleisessa sylinteriryhmässä tuon voisi vaihtaa vastaamaan Ferraria (kiinnityspisteet vaikuttaisivat olevan samat), mutta oikean puoleisessa sylinteriryhmässä tuo kiristinrullan kiinnityspiste on samassa valussa, josta moottori kiinnittyy koriin. Tämä lienee yksin Lanciaa varten tehty osa. Oletko vaihtanut hihnat itse? Miten olet varmistanut sopivan kireyden? Ihan sormituntumalta vai oikealla mittarilla?
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Viesti Kirjoittaja unknown »

Joo, on kokemukseen pohjautuva huomio kolmessa eri autossa. Luulen jopa että harva "Ameriikan Joe" sitä edes ymmärtää huomata. :D
Ferrareissa ei ole jousikuormitteinen kiristyslaakeri, jousi on lähinnä asentamista sekä siksi että jos jostain syystä kiinnitys löystyy niin jousi pitää varanvarmuudeksi.
Oikean kireyden "tietää" kun on vaihtanut tarpeeksi monta, ei liian kireälle eikä liian löysälle.
(lisäisin vielä huomiona että en työskentele autoalalla, vaan ihan harrastuksen vuoksi ropaan näitä autoja.)
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kiitos tarkennuksesta. Tuo Ferrarin kiristyssysteemi ei tosiaan sinällään ole jousikuormitteinen, mutta olen ymmärtänyt tuon toimivan tällä tavalla: 1)Hihnan vaihdon yhteydessä laakeri otetaan pois ja uusi remmi asetetaan paikoilleen. 2) Uusi remmi ja uusi kiristinlaakeri asetetaan paikoilleen ja laakeri esikiristetään siihen kohtaan johon jousi sen pakottaa 3) Moottoria pyöritetään pari kierrosta, hihnan kireys tarkistetaan ja jos hihna on liian löysällä kiristinlaakeri löysätään ja kiristetään uuteen kohtaan johon jousi sen asettaa. Tuota kiristinlaakeria ei kai sinällään pakoteta tiukemmalle, kuin mitä jousi sen asettaa, vai olenko käsittänyt väärin? Lancian versiossa kiristinlakerin sopivan kireyden asettamiseen on oma työkalu, jonka käytöstä workshop manual neuvoo näin ”Further pre-tighten the camshaft belt by exerting slight pressure on the tool” ja yhden pyöräytyksen jälkeen ” Rotate the crankshaft, in its direction of rotation, through one further revolution so that piston no.1 (right main bearing) is at TDC during the balance stroke. Fit tool 1860756000 on the belt tensioner and then loosen the belt tensioner fixing bolt. Tighenting right cylinder head belt tensioner fixing bolt to torque.” Eli Worksop manualin mukaan mennään aika mututuntumalta :roll:

Itsekkään en työskentele suoraan autoalalla, mutta tämä satunnainen kosketus oikeisiin töihin tuo mukavaa tasapainoa elämään :lol:
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Viesti Kirjoittaja unknown »

Jousen kanssa se jää vähän löysälle eli itse ole puristanut vähän lisää kireyttä, aivan kuten missä tahansa autossa, ei nämä mitään ihmeellisiä autoja ole.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

RiTo kirjoitti:Nuo tilaamani jakoremmit olivat sitten tosiaan kapeammalla hammastuksella kuin alkuperäiset, joten jouduin laittamaan uudet tilaukseen.
Perinteinen kanttiprofiili näemmä. Eikös nuo profiilit ole merkitty luetteloihin? Toisaalta, perinteisen pyöreän profiilin jakokin oli tiheämpi...
RiTo kirjoitti:Nyt pitäisi vielä löytää/tehdä/teettää sopiva hylsy noihin, että mutterit saa oikeaan kireyteen.
Vaasassa kun oot, niin käypä Laakeri- ja Teollisuustarvikkeesta kysymässä. Sieltä mä ainakin olen saanut kaikki erikoisemmat työkalut ostettua ja laakerimutterit pitäis olla tuttuja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kiitos Saunalahden loistavan nettiliittymän päivitykset ovat jääneet hiukan jälkeen. Vieläkin kuvien lataaminen mihinkään on toivotonta touhua, joten niitä tulee nettiin ehkä joskus myöhemmin.

Tallin puolella sentään on tapahtunut edistystä. Oikealla profiililla olevat jakoremmit saapuivat kolmisen viikkoa sitten ja pääsin laittamaan koneen kasaan. Omalle paikalleen kone pääsi toissa viikonloppuna, mahtui hyvin menemään yläkauttakin. Irtonaiset liittimet löysivät oikeille paikoilleen yleismittarin ja sähkökaavion avulla. Eilen moottori pärähti ensimmäisen kerran käyntiin, joskin hieman avustettuna. Ilmamäärää mittaavaa levyä pitää painaa kädellä että tuo saa tarpeeksi bensaa lähteäkseen käyntiin. Ainakaan suurempia imuvuotoja ei pitäisi olla, joten pitää vielä ottaa ruisku irti ja herkistellä ilmamäärämittari ja polttoaineen jakaja.

Edit: Nyt on kuvia --> http://kuvablogi.com/nayta/1900917/
Viimeksi muokannut RiTo, 09.05.2009 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
unknown
Viestit: 90
Liittynyt: 02.02.2007 22:50

Viesti Kirjoittaja unknown »

Henkilökohtaisesta mielenkiinnosta; Miten jakopään remmit asettui paikalleen?
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Sopivaa kireyttä jouduin hakemaan muutamaan kertaan, kun tuli laitettua kiristin liian tiukalle tai löysälle. Kuitenkin kun lopulta sain nuo kohdalleen, niin ei kumpikaan hihna enää moottoria pyöritettäessä löystynyt.
Vastaa Viestiin