RallyTrophy Uuno

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja jaketech »

arpati kirjoitti:Heikille ja miksei muillekkin rallispeksin kaaria väsääville vinkiksi sellainen että kun saatte selville sen putken tarkat tiedot ja halkaisijan ym niin voidaan kaverin kautta tilata varmaan tonne Virtasen konepajalle Jokioisille.

http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -43175.pdf

tuoltaha ne löytyy kohdasta 8.3.3 kirjan sivu 304
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja arpati »

8.3.3 Materiaali

Vain poikkileikkaukseltaan ympyrämäiset putket ovat sallittuja. Materiaalivaatimukset ovat:

Materiaali

Kylmävedetty,
saumaton puhdas
hiiliteräs, hiilen
enimmäismäärä
0.3 %

Minimi veto/murtolujuus

350 N/mm2


Minimimitat

Pääkaari ja sivukaaret

45 x 2.5 (1.75” x 0.095”)
tai
50 x 2.0 (2.0” x 0.083”)

Puolisivukaaret ja kehikkorakenteen muut osat (ellei aiemmissa
kohdissa ole toisin määritelty)

38 x 2.5 (1.5” x 0.095”)
tai
40 x 2.0 (1.6” x 0.083”)



Lainattu siis tuolta AKK linkistä sivulta 304, vähän piti muokata kun en saanut kehyksiä mukaan

Heikki vissiin mietti sitä putken omaa luokitusta eli mikä sitten on oikeesti kylmävedettyä saumatonta ja tolla vetomurtolujuudella? Saumatonta putkea on samalla mitalla muutakin. No kyllähän tollakin tiedolla toki selviää mutta ainahan se helpottaa kun tietää valmiiksi mitä kysyy ja myös se ettei osta läjää joka sitten ei olekaan oikeaa. Putkissakin vissiin jotkin leimat löytyy jo tässä luokassa...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

outlawjw kirjoitti: Kyllähän noihin Tipoihin saa suhteellisen kohtuuhinnalla esim 2.0 16V coupen tekniikkaa ja silloin auton saa suurinpiirtein suoraan rekennettua äffäläisenä ralliin. Omalla Tipo / Coupe 16v laatikolla voi ajella vakkarivälityksillä tai sitten hankkimalla tiheämmän perän, ja samaran lukon saa siihen myös soviteltua. Edelleen, jos haluaa vahvempaa voimasiirtoa, löytyy 16V turbon laatikkoa esim. saksasta kohtuuhintaan - ja siinä tulee mukana viscolukko. Bonuksena vaijerikeppi jne... 16V:n jarrut riittää varmasti, ja vastaavia löytyy coupesta. Joskus kisoissa tuli juteltua Tikanderin (jolla on sellainen 2.0 16V tipo f-ryhmäläisenä), omalla ruiskulla, kireämmilä nokilla ja jollain kisalastulla koneesta löytyy 170 heppaa tehoa. Ja edelleen rakentamalla saa lisää...

Loppujen lopuksi; on auto mikä tahansa, niin töitä se teettää; kuten olen omissa projekteissani havainnut. Jospa ensi vuonna saisi tipo rintamalla jotain konkreettista aikaiseksi. Tosin viimeaikoina iskenyt nuoruuden mopojen kunnostusvillitys on häirinnyt autohankkeita... ;)
Jos joku viittii sponsoroida tekniikan niin mikäs siinä tai vaikka koko coupen. Sekin koppa on muistaakseni luokiteltu, ettei tarvis välttämättä tipoon ruveta tekniikkaa siirtään. Mielellään alustan palikat päälle ja muutakin tarpeellista vois tarvita. Valkokilpisenä ei taida kyllä onnistua, eikös kaikissa coupeissa ole airbag. Taitaa silti mennä hiukan eri hintaluokkaan mitä minä pystyn autoiluun laittaan. Kun ei se pelkkä auto maksa, maksaa se ajaminenkin. Sitten täytyy muistaa että rallista kun on kyse niin yhdessä kovavauhtisessa lipsautuksessa voi käytännössä koko auto mennä uusiksi.

Ajan nytkin vain huvikseni ja pelkästään omasta pussista. Tuskin tähän asiaan mitään muutosta tulee jatkossakaan.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Sovin emännän kanssa että saan tehä tätä maanantai iltaisin. On sitten kun saapi mökin valmiiksi, niin voi uhrata enemmänkin aikaa. Tänään tuli uuno tyhjennettyä varasto tavarasta ja sisusta poistettu koelautaa ja rattiakselia myöten.

Bitumit tuli tästä raavittua sisäpuolelta pari vuotta sitten valmiiksi ja silloin tuli isoimmat mätähommatkin tehtyä. Oikean takaiskarin torni tarvittee vielä hitsuutella ja pohjassa on pieni paikan paikka. Voihan sitä tuolta alapuolelta lisää löytyä jahka saa massat raavittua poies.

Grillin kiinnike paikkoja kattelin, aika huonosti saa mihinkään ilman askartelua. Etupää varsinkin kun ne runkoaisatkin on niin onnettoman malliset.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Koelauta ja lämppäri irrotettu, hytti rupeaa oleen tyhjä. Tuumailua, suunnittelua ja pähkäilyä. Jos sitä seuraavaksi tiputtais tekniikan poies. Taitaa jäädä ainakin hetkeksi vielä akselistot paikoilleen.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Rojekti lähti hiukan eri tyylillä eteenpäin. Kävin hakeen uuden aihion, jossa on valmiiksi ko tekniikka kiinni. Ajetaan ja tehdään vuoron perään. Oikeastaan samalla reseptillä kun aina enenkin. Ei riitä mielenkiinto jollei pääse välillä ajaan.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Sääntökirjaa lueskellu pitkästä aikaa. Penkin kiinnitysputkia tossa mietin että saako ne alkuperäiset kiskot porata irti korista, vai pitääkö ne jättää alle ja tehdä pari senttiä vahva kotelo vai vain leikata vahvikelapun kokoinen pala kiskosta. Fiksuin olis kyllä ottaa kiskot kokonaa poijes.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Käyttämättömät
tuet (esim. vararenkaan) korirakenteessa voidaan
poistaa, paitsi jos ne ovat mekaanisten osien tukia, joita
ei voi siirtää eikä poistaa.

Tuo on a-ryhmän kohdalta kopsattu sääntökirjasta. Lasketaanko tähän kiinni hitsatut tuet vai pulttikiinnikkeiset jokka saa irti ruuvaamalla. Ite ymmärrän niin että vain pulttiliitoksella tms. saa poistaa ja hitsattuja ei. Jos ei tähän mitään järkeä tule täytyy ottaa yhteyksiä akk.n suuntaan.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Pieni tilannepäivitys.

Tästä uudesta aihiosta purettu suurinpiirtein kaikki turha sisustus pois. Bitumit lähtee lattiasta jahka sattuu sopiva seuraava pakkanen. Pikkuisen löyty mätävikaa muttei mahdottomia, leimalle koitan ilman hitsauksia. Kesällä olis vaan niin paljon mukavampi tehdä korihommia.

Vuotava venttiilikopan tiiviste on korvattu liimalla, kopan hioin sileäksi kun se on ihan valupinnalla tiivistepinnasta. 14 12v bravan imuilmatötteröä sovittelin 1-p ruutan päälle mutta ei oikein pulttijako sovi, putken lähtö tulee vinosti jakopään päälle. Täytyy mettästää jostain muusta jos sattus paremmin. Eihän se kulkuun vaikuta vaikka jonkin vapaavirtaustötterön sinne laittaa, sais nytten edes vähän kilpurin ääniä siihen.

Aikaisemmasta projektista jäänyt 30ah pikkuakku oli vielä toimiva joten semmoisen sinne vielä asentelin. Täytyy tehdä sille ihan kunnollinen teline, nyt on reikänauhalla kiinni. Toi akku paino muistaakseni 12kg.

Ihan hirveitä laihdutteluja tuon kanssa ei tarvitte tehdä kun minimipaino on 840kg. Saa koppiinkin tunkea putkea aika surutta.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tuohon akkuun liittyen :oops:
Mulla tulee tällä viikolla kokeiluun taas yksi kevyehkö akkumalli (nyt paikoillaan olevan 9,8 kg tilalle).
Painoa sillä on muistaakseni 6 kg.
Eikä oo kamalan kallis. Mut ei hinnoista sen enempiä. Pitää ensin koklata millanen akku hän oikein käytännössä on.
:oops:
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Tänään kävin työmaalla pesasemassa konehuoneen. Kotimatka olikin aika mielenkiintoinen kun kaasuläppä tahto jäätyä kiinni, melkein tuli eka keskeytyskin. Pysähdyin irrottaan kaasuläppää, kun jäi johonkin puolikaasuun kiinni. Pikku yllätys iski kun avainta kääntäessä ei ollutkaan akussa virtaa niin paljoa että olis ihan käymään lähteny. Sain kuitenkin tönäämällä käymään kun sattu oleen ihan pikkunen alamäki.

Täytyy seurata, missä vika. Voi olla muutamakin vikapaikka. Korjataan ja huolletaan tässä talven aikana kaikkia lastentauteja. Kevät rospuuton aikana koppa kaaritetaan. Tavotteena on päästä ajaan yksi ralli 2014 vuonna, siihen malliin täytyy tämä vuosi nyplätä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja arpati »

Vesi ei tee hyvää toiminnan kannalta startin tai laturin hiilissä näillä pakkasilla :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Kaikenmailman pikkuvikoja korjailtu pois. Leimallekkin tarvis viedä tässä aika pian. Bitumit lähti pari viikkoa sitten. -20 pakkasessa oli noin viiden minuutin homma. Pari kertaa tullu käytyä vähän koittamassa ja heti löytyy lisää korjattavaa/parannettavaa.

Tietääkö kukaan mikä tämmösen laatikon tyyppi on. Netin ihmemaailmaa selatessa on löytyny useampikin mahdollisuus. Lyhyempi perävälitys on haussa, mutta ei ole vielä tärpänny. Se on sitten eri asia koska riittää nappula ostaa semmonen.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja mikah »

Eiköhän se ole C513. Siihen ei oikein taida olla tarjolla tiuhaa perää, noin niinkun kilpa osana tarjolla. Jostain Tipon, Tempran, Bravon, Bravan, Marean, Ym. laatikoista vois löytyä joku vähän tiheämpi.
Turbo Unon uudempi laatikko on samaa tyyppiä, mutta siinä on lautaspyörän kiinnitys eri.
Jos teet siitä A-ryhmäläisen, niin sitten luokkarin mukainen välitys. Vaihtoehtoja on paljon, mutta äkkiseltää ei näkynyt tiheämpien vakioperien välityksiä.
Siihenhän on luokiteltu myös Turbon laatikko, mutta jostakin syystä kuvaa laatikosta ei ole ainakaan minun papereissa ja ei selviä myöskään onko se uudempi vai vanhempi malli. Vetoakseleista on kyllä kuvat.
Ja turbon laatikko ei käy turbon vakiovälityksillä, eli pitää olla välitetty.
Luokiteltu mallihan on Uno 70SX i.e., eli tarvitset siihen myös samanlaiset helmat kun Turbossa. Kaarilistoja ei tarvitse olla, koska alle 55mm koristelistat saa poistaa.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: RallyTrophy Uuno

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Tihein vakioperä mitä nettitiedoilla löysin oli 4.04 .Siitäkään ei ole ihan varmuutta millä perällä tuo laatikko on, ihan tarpeeksi pitkällä kuitenkin.

Tuo helmalistahomma tuli vähän puun takaa. Luokkarin kuva on vähän epäselvä, mutta on siinä kuvassa ne kaarimuovit niin taitaa siinä olla ne helmamuovitkin. Ehjiä muoveja on aika vähän, niitten ehjänä pysyminenkin on vähän niin ja näin. Jos ei sitten jotain korvaavaa tuotetta keksi.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Vastaa Viestiin