RallyTrophy Uuno
RallyTrophy Uuno
Otsikon mukainen "oikea" ralliauto pitäisi tehdä tuosta 70ie:stä. Luokitustodistus on vähän hakusalla pitkin mailmaa. Saahan sen akk:in mutta yllätys, yllätys taas maksaa. Koska auto tehdään N ryhmän säännöillä, se jää käytännössä vakioksi. Pää ajatuksena on ajaa ja harrastaa. Kilpailemisen saa unohtaa, että saa edes sitä näkkileipää pöytään. Tässä voi muutenkin olla rahasta tiukempaa tulevaisuudessa. Budjetti nousee väkisinkin yli 3500e kun ajovarusteet maksaa jo n2000e. Elikkäs kauden 2012 säännöt täyttävät, kait sillä viimeistään silloin pääsee ensimmäistä kisaa koittamaan.
Autoa tulee tehtyä pikkuhiljaa, huolellesemmin ja siistimmäksi kuin sinistä reeniautoa. Voi tässä vielä parikin mutkaa tulla, kun ensimmäinen siviiliautosta kilpuriksi projekti.
Autoa tulee tehtyä pikkuhiljaa, huolellesemmin ja siistimmäksi kuin sinistä reeniautoa. Voi tässä vielä parikin mutkaa tulla, kun ensimmäinen siviiliautosta kilpuriksi projekti.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Ei löytyny tuota multakaan...HeikkiJ kirjoitti:N/A 5428
Jotain vanhempia luokkareita löytyy; http://web.archive.org/web/200502100134 ... sattester/
Joskus Delta-Motorilta sain sopuhintaan(1/3 AKK:n hinnasta) seiskaan luokkarin... meni vaan aikaa ennenkuin sieltä sai sellaisen kaverin puhelimeen joka noista jotain ymmärsi....
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Nyt on otettu yhteyksiä akk:n päin luokkarin suhteen. Vanhakorisen sain jo kaatajalta. Sääntökirjaakin on tullut luettua ja ihmeteltyä. Kilautettu parille kaverille ja taas ihmeteltyä.
Tämän hetkinen tilanne on se (mikäli asian oikein ymmärsin) että n-ryhmä poistuu ensivuonna. N ryhmäläisellä saa silti ajaa a-ryhmän kanssa samaa luokkaa. A ryhmäläistä uunosta ei kannata tehdä joten uunosta tulee väkisinkin myöhemmin F ryhmän auto. Selvää vai mitä?
Ite aihio on talonnurkalla odottamassa. Tulis jo talvi että pääsis taas ajaan. Vois motivaatiokin nousta kummasti.
Tämän hetkinen tilanne on se (mikäli asian oikein ymmärsin) että n-ryhmä poistuu ensivuonna. N ryhmäläisellä saa silti ajaa a-ryhmän kanssa samaa luokkaa. A ryhmäläistä uunosta ei kannata tehdä joten uunosta tulee väkisinkin myöhemmin F ryhmän auto. Selvää vai mitä?
Ite aihio on talonnurkalla odottamassa. Tulis jo talvi että pääsis taas ajaan. Vois motivaatiokin nousta kummasti.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Mihin ryhmään?
Moro, eikös se kannattaisi tehdä mielummin täysin a-ryhmää vastaavaksi. Siihen saisi asialliset jarrut, välitetyn laatikon, uniball tukivarret ja lukon. Auto olisi jo "puoliksi" äffäläinen. Ja a-ryhmän palikoilla tuosta 1372 cc myllystä saa tehoja n. 115-130 hp, enemmän kuin favoriteista, mutta ei ihan suzukien ja polojen tehoja. Eihän noihin oikein mitään voi rakennella n-ryhmään turvavarustusten lisäksi. Jos autosta tulee äffäläinen, niin se kannattaa tehdä turbon luokkareilla - saat siihen 1581 cc koneen ja ohjaustehostinta jne... Pystyy 1372 cc koneisen Unon tekemään hakemallasi luokkarilla 1581 cc koneelle, kun iskunpituus on sama. Kannattaa hankkia penkit, vyöt ja hansit viimeisinä - että saat mahdolisimman pitkän ajoajan antavat vermeet.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Tuo että tekee saman tien F-ryhmäläisen ei välttämättä ole paha asia... Sielä on kuitenkin rakentelussa jonkin verran enemmän vapautta ja jotkut asiat voi tulla jopa edullisemmaksi kuin n- tai a-ryhmäläisenä...HeikkiJ kirjoitti:A ryhmäläistä uunosta ei kannata tehdä joten uunosta tulee väkisinkin myöhemmin F ryhmän auto. Selvää vai mitä?
Ja periaatteeshan F-ryhmän uunoon saa laittaa tipon 1,6 sohon... tai ainakin regatan 1,5 koneen...
periaattees samaa asiaa ehdittiin näköjään vastata jo tuohon ennemmin...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
A ryhmän vehkeet kun täytyy vastata luokituksia, niin melkein saman tien tekee F:n säännöillä kun enempi rakentamaan rupeaa. On vähän auki suunnitelmat mitä enempi sääntöjä setvii. Perus ajatus on päästä ajamaan, kilpailukyky on tois sijainen. Paitti jos jostain saa sponsori rahaa hankittua.
Pystykkös outlawjw lähettään uuskorisen luokkarin?
Pystykkös outlawjw lähettään uuskorisen luokkarin?
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Luokkareista
Moro,
Löytyy molemmat turbo unojen luokkarit - laitan perjantaina tulemaan, kun kotiudun. Ja jos tarpeita on, niin voin laittaa myös Tipon 2.0 / 16V luokkarit halukkaille. Kaksi tipoa on haalittu, toinen sedicivalvole ja toinen 1.6 soho, josta seuraava soran siirrin - muuten siinä voisi olla sydän äffäläiseen unoon... 16 v koneen tieltä. Ja sitä ennen toki ajellaan 147:lla... Lipesi aiheesta, mutta laitan luokkaria tulemaan.
Löytyy molemmat turbo unojen luokkarit - laitan perjantaina tulemaan, kun kotiudun. Ja jos tarpeita on, niin voin laittaa myös Tipon 2.0 / 16V luokkarit halukkaille. Kaksi tipoa on haalittu, toinen sedicivalvole ja toinen 1.6 soho, josta seuraava soran siirrin - muuten siinä voisi olla sydän äffäläiseen unoon... 16 v koneen tieltä. Ja sitä ennen toki ajellaan 147:lla... Lipesi aiheesta, mutta laitan luokkaria tulemaan.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Uno ryhmään f
Moro, ei onnistu 16v kansi unoon f ryhmässä. Kannen pitää olla A/N ryhmään luokiteltu - ja ainoat luokitellut kannet ovat 8 venttiilisiä. Moottorin osalta muut suuremmat rajoitukset ovat luokiteltu iskunpituus ja edelleen lohkon tulee ulkoisesti luokiteltua vastaava - jonka takia mm. Starletteihin on ollut luvallista laittaa liteacen kone... Ja ahtaminen on kielletty...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Melkein suosittelen että teet sittenkin tiposta... Siihen kun saat rakentaa 16v koneen ja jotenkin mulla on sellanen olo että siitä saa ajollisesti paremman kun on leveämpi ja pidemmällä akselivälillä, eikä noissa kuitenkaan luokkapainoissa ihan kauheaa eroa ole.
Ja eikös niissä ole tukevampi lootakin ja sillekin enemmän tilaa.
Lisäksi tuo 16v kone voi olla 1,6 tai 2,0 kokoinen. Mutta jos tekee ihan parilitrasena niin siihen tulee melko pienin muutoksin jo enemmän voimaa kun loppuun viilatusta 8v koneesta ja paljon paremmalla vetoalueella. Tuo vetoalue kun varmaan saisi olla laakea kun et varmaan kunnollista lootaa aio ainakaan heti hommata. Mikään ei meinaan ole paskamaisempaa kun ajaa ylävirkeellä koneella harvoilla synkkavälityksillä. Kun taas laajavetoinen isompi kone sietää mennä vähän eri vaihteilla paikkoihin eli voi keskittyä ajolinjaan vaihteen vaihtamisen sijaan. Sitten tietty tulee lopulta ero sinäkin että vähemmän tehty iso kone kestää paremmin ja on huoltovapaampi.
Kilpailukyvyn kannaltakin tuo isompi on parempi, koska pikkuluokka menee ihan yhtä lujaa ison kanssa. Junnuissa jopa kovempaakin, eli isommalla pääsee helpommin kilpailukykyiseen kalustoon. Joskus kun äffän pikkuluokassa ajeltiin ajatuksella niin aina olisi kannattanut ajaa isossa luokassa, sijoitus olisi ollut yleensä 2-3 sijaa parempi vaikka siellä oli enemmän lähtijöitä, eli yleensä olisi ollut pytyillä kun taas pikkuluokassa oltiin useasti se ensimmäinen mikä ei saanut palkintoa, vain nousupisteitä
Viimeaikoina kun on pääosin tullut istuttua vieressä niin alle 200 heppaisella escortilla on yleisessä aina pytyn kanssa lähdetty himaan kun kuski ei turhaan hilentele. Ja onhan tuolla cupissa tänäkin vuonna nähty etuvetoisen menoa voittotahtiin kun tawasti pistää menemään n-vireisellä kadettilla, eli kytkyloota+hyvä alusta hyvällä kuskilla on vauhdin resepti.
Eli tipoon nokat, puristuksia, ruiskuun vaikka moporungot siihen orkkisimusarjan jatkoksi, toimiva loota lukolla ja shimmitetyt iskarit. Ja kun tuosta loppuu meno niin sitten alustaan lisäpanostusta ja vaikka koneeseen lisäviritystä. Aihion löytyminen ei liene ongelma, kone tai siis kansi ehkä vähän hankalampaa.
Ja eikös niissä ole tukevampi lootakin ja sillekin enemmän tilaa.
Lisäksi tuo 16v kone voi olla 1,6 tai 2,0 kokoinen. Mutta jos tekee ihan parilitrasena niin siihen tulee melko pienin muutoksin jo enemmän voimaa kun loppuun viilatusta 8v koneesta ja paljon paremmalla vetoalueella. Tuo vetoalue kun varmaan saisi olla laakea kun et varmaan kunnollista lootaa aio ainakaan heti hommata. Mikään ei meinaan ole paskamaisempaa kun ajaa ylävirkeellä koneella harvoilla synkkavälityksillä. Kun taas laajavetoinen isompi kone sietää mennä vähän eri vaihteilla paikkoihin eli voi keskittyä ajolinjaan vaihteen vaihtamisen sijaan. Sitten tietty tulee lopulta ero sinäkin että vähemmän tehty iso kone kestää paremmin ja on huoltovapaampi.
Kilpailukyvyn kannaltakin tuo isompi on parempi, koska pikkuluokka menee ihan yhtä lujaa ison kanssa. Junnuissa jopa kovempaakin, eli isommalla pääsee helpommin kilpailukykyiseen kalustoon. Joskus kun äffän pikkuluokassa ajeltiin ajatuksella niin aina olisi kannattanut ajaa isossa luokassa, sijoitus olisi ollut yleensä 2-3 sijaa parempi vaikka siellä oli enemmän lähtijöitä, eli yleensä olisi ollut pytyillä kun taas pikkuluokassa oltiin useasti se ensimmäinen mikä ei saanut palkintoa, vain nousupisteitä
Viimeaikoina kun on pääosin tullut istuttua vieressä niin alle 200 heppaisella escortilla on yleisessä aina pytyn kanssa lähdetty himaan kun kuski ei turhaan hilentele. Ja onhan tuolla cupissa tänäkin vuonna nähty etuvetoisen menoa voittotahtiin kun tawasti pistää menemään n-vireisellä kadettilla, eli kytkyloota+hyvä alusta hyvällä kuskilla on vauhdin resepti.
Eli tipoon nokat, puristuksia, ruiskuun vaikka moporungot siihen orkkisimusarjan jatkoksi, toimiva loota lukolla ja shimmitetyt iskarit. Ja kun tuosta loppuu meno niin sitten alustaan lisäpanostusta ja vaikka koneeseen lisäviritystä. Aihion löytyminen ei liene ongelma, kone tai siis kansi ehkä vähän hankalampaa.
Tuo on kyllä tiedossa että tiposta saisi suorituskykyisemmän. Mulla on vaan joku perverssio noitten uunojen kanssa. Oikeastaan tarkemmin ajateltuna kannattaisi ajaa ooppelilla, voortilla, tojolla tai biimerillä niinkuin kaikki muukkin.
Tuli luokkarikin jo postissa ja vähän lueskeltua. Tai ainakin katteltua kuvia, tuo kun on vissiin italiaksi. Vähän aikaa mietittyä ei tuo outlawjw ehdotus ensin Aryhmän autosta ole ole huono. Näyttäs olevan turbon jarrut luokiteltu, jos en väärin ymmärtänyt.
Tuli luokkarikin jo postissa ja vähän lueskeltua. Tai ainakin katteltua kuvia, tuo kun on vissiin italiaksi. Vähän aikaa mietittyä ei tuo outlawjw ehdotus ensin Aryhmän autosta ole ole huono. Näyttäs olevan turbon jarrut luokiteltu, jos en väärin ymmärtänyt.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.