Lancia Thema 16V V.I.S -94

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Lancia Thema 16V V.I.S -94

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kuten tuolla Lada-topicissa kirjoittelin, niin tuollainen tuli hommattua uudeksi vara-autoksi. Pistetään nyt hieman tarinaa siitäkin... Auto on III-korinen Thema 16V VIS-koneella. Jakoremmihän siitä "yllättäen" oli katkennut ja muutenkin auto on kunnoltaan "kaukaa kaunis", eli töitä siinäkin riittää.

Ladasta Lanciaan, ojasta allikkoon? No, aika näyttää...

Paljon on töitä auton eteen tehty ja onhan se kieltämättä muuttunut, mutta paljon on vielä tekemistä edessä. Ensin kasailin tuohon uuden koneen nurkista löytyneistä osista, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna, tämä oli kyllä väärä ratkaisu. No, katsotaan jos vaikka talven aikana tekisi paremman koneen...

Hetken pääsät takavaimennin rupesi vuotamaan ja vaihdoin sen tilalle 2,5" rosteri-vaimentajan. Äänet ovat aikalailla sitä mitä olin hakemassakin.

GFF:n ratapäivillä riitti tekemistä, kun auton käyttäytyminen oli todella yllätyksellistä. (Tämän voi MKK varmastikkin todistaa :wink: ) 183tkm ajetut takaiskarit olivat sylkeneet öljynsä pitkin sisälokareita...

Nyt on sitten säädelty alustan korkeutta ja vieläkin takapään korkeus tulee muuttumaan. Keula osuikin silmää miellyttävälle korkeudelle miltei kerralla, mutta takapäässä ongelman aiheuttaa 17" renkaat( jotka haluan auton alle pyörimään) yhditettynä taaksepäin kapeneviin kylkiin. Korkeuden säädön yhteydessä on tullut myös etsittyä sopivaa renkaiden leveyttä 205->225->215.

Tuolla kuvablogissa on joitain kuvia projektin etenemisestä http://kuvablogi.com/blog/9368/4/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvältähän tuo näyttää. :D Näytti tosin jo Apparalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Tosi komee laskettuna! Kattellut jo jonninaikaa Nettiautossa olevaa kameleontti turbo Themaa sillä silmällä, siitähän sais samanlailla laskettuna asiallisen pelin
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Avatar
_JL_
Viestit: 336
Liittynyt: 17.11.2003 18:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _JL_ »

Toi alkaa olemaan jo ihan riittävä korkeus Themalle, miksei mun H&R-jouset laskenut autoa noin alas ;) Onko alla sitten normaalit jouset joita on lyhennetty?

Ainakin minulla meni heittäen alle noi 7,5x17" ET30 205/40/17 renkailla;
Näyttää tämmöselle
Viimeksi muokannut _JL_, 12.09.2008 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lancia Beta Coupe 1600
http://jhl.1g.fi
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

jeffgordon kirjoitti:Tosi komee laskettuna! Kattellut jo jonninaikaa Nettiautossa olevaa kameleontti turbo Themaa sillä silmällä, siitähän sais samanlailla laskettuna asiallisen pelin
heh :lol: heh :lol: toi thema oli mun kakkos vaihtoehto kauppakassiksi, ja kakkoseksi jäikin...

komeahan toi keltsin kiesi on :P
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

Hieno thema on...mutta omasta mielestä liian matala..


OT:

Mitä järkeä auton olla matala kun sillä ei minnekään voi ajaa???jos jäykkyyttä hakee niin sen saa normi korkeudellakin...en enää ymmärrä tätä teini mataluus ihannointia :shock:
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja K4CE »

lanciapoika kirjoitti:Hieno thema on...mutta omasta mielestä liian matala..


OT:

Mitä järkeä auton olla matala kun sillä ei minnekään voi ajaa???jos jäykkyyttä hakee niin sen saa normi korkeudellakin...en enää ymmärrä tätä teini mataluus ihannointia :shock:
Et kai Aki meinannu tarttua provoon :lol:
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Avatar
juice82
Viestit: 160
Liittynyt: 12.05.2005 18:24
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja juice82 »

OT:
lanciapoika kirjoitti:teini mataluus ihannointia :shock:
:lol: päivä pelastettu :lol:

Tietty painopisteen laskemisella on ehkä jtn tekemistä asian kanssa mut vetäydyn taas vaan topicien lukuosastolle.. :lol:
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

juice82--> tässähän on kyse normi perheautosta eikä racing lanzasta...eli väitätkö et normi korkeudella oleva thema vastaavalla alustalla kulkisi hitaamman kierrosajan radalla kuin matalalla alustalla? itse väittäisin et ei paljon ole merkitystä näillä perheautoilla..muuta kuin teini ulkonäkö :lol:
Thelmaturpo
Viestit: 177
Liittynyt: 04.02.2005 20:17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Thelmaturpo »

lanciapoika kirjoitti:juice82--> tässähän on kyse normi perheautosta eikä racing lanzasta...eli väitätkö et normi korkeudella oleva thema vastaavalla alustalla kulkisi hitaamman kierrosajan radalla kuin matalalla alustalla? itse väittäisin et ei paljon ole merkitystä näillä perheautoilla..muuta kuin teini ulkonäkö :lol:
Satavarmasti kulkisi hitaamman ajan koska korkeampi auto tekee enemmän ilmanvastusta, ja suuren nopeuden mutkissa on vähemmän pitoa suuremman ilmanoston takia, vaikkei ne sadasosasekunnit monia kiinnostakaan. Alustan mataluus on tosiaan maku-asia niinkuin totesit, ei yleisesti teini-alustana tunnettu.
Bmw 325 -89 IX 2d
Bmw 323 -84 2d 2.7Taco projekti

Ex:Lancia Delta 2.0 HF turbo -96 ym. Italoja
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

lanciapoika kirjoitti:juice82--> tässähän on kyse normi perheautosta eikä racing lanzasta...eli väitätkö et normi korkeudella oleva thema vastaavalla alustalla kulkisi hitaamman kierrosajan radalla kuin matalalla alustalla? itse väittäisin et ei paljon ole merkitystä näillä perheautoilla..muuta kuin teini ulkonäkö :lol:
Kysy Keltsiltä itseltään, että onko tuolla korkeudella vaikutusta. :wink:
Taitaa jotain jopa tietää asiasta. 8)
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

lanciapoju kirjoitti:muuta kuin teini ulkonäkö :lol:
No offiharrastajia tietty kiinnostaa korkeus jotta auto menee paremmin siellä kyntöpellolla tai metsäautoteillä - ei tietty koske meitä sivistyksen parissa asuvia... :mrgreen:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Heh heh, provo osui ja upposi :D

Töllinmäellä auton nähneet tietävät ettei se todellakaan ole noin matala. Kuvanotto hetkellä edessä ei ollut jousia ollenkaan, vaan keula makasi pohjaanlyöntikumien varassa :wink: Takapää tosin oli aivan ajettava, sisäänjoustoja riitti hyvin ja mikä parasta, takapään muutos oli toteuttettu bolt-on osilla :wink: Ongelman teki se, että keulaa ei saanutkaan tarpeeksi matalalle :cry:

Alustan korkeudensäätö talkoista tuli otettua kuvia melkoisen monella eri korkeudella, sekä eri vanteilla... Kunhan oikea korkeus joskus löytyy, niin pistän siitäkin kuvan tuonne blogiin. Nyt ongelmana on liian löysät takajouset, jolloin 215/40/17 renkaat 7,5" et30 vanteilla raapaisee sisäänjoustossa kiinni oikeaan lokarinkaareen. Olisikohan takapalkki hieman vinossa... Jäykempiä takajousia ei tunnu oikein löytyvän :cry:

Alustan korkeuden säätämisessä on lähdetty siitä, että ensin katsotaan keulalle hyvä korkeus ja sitten haetaan takapään korkeus sen mukaan.

Eikös kaikki Lanciat olekkaan racing-malleja? Mua on sitten petetty... Mikä erottaa perhemallin racingista? Eikö tuo 2,5" takapönttö vielä riitäkkään, entäpä kuljettajan kuppi-istuin?

Eipä offissakaan liian korkea auto ole hyvä, kaatuu vaan helpommin :lol:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Keltsi kirjoitti: Mikä erottaa perhemallin racingista?
Ei perhe vaan taximalli... :mrgreen: Juu, mä oon kans pettynyt - oon luullut myös saman kun niitä Lanzoita on hehkutettu niin paljon... Taitavat sit olla vaan ihan perus-Fiiuja myös pojun mielestä... :P
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Keltsi kirjoitti:Jäykempiä takajousia ei tunnu oikein löytyvän :cry:
Teetä Vallilan takomossa. Ei maksa mansikoita ja saat öbaut mitä haluut...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Vastaa Viestiin