Lancia Thema 16V V.I.S -94

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mikkäs välitykset siinä themassa on? Croman välityksiä tossa sunnuntaina ehdin kattellakkin kun istuin repsikan puolella, jos huomasit? :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Juu, sain kyllä sun tekstarin. Sen mukaan Cromassa on 19/65=3,421

Eperistä katselin Theman vastaavia:

- 17/54=3,176
- 16/57=3,563
- 17/64=3,765

Oman Theman välityksistä ei ole tietoa, mutta tiuhat ne on :? Täytynee joskus napata perän kotelo auki...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vanhassa Cromussa on pitemmät vällärit laatikon puolella 3., 4. ja 5. osalta vaikka perävälläri onkin sama kuin Themassa. Uudemmissa on jotain pientä säätöä tehty noiden osalta ja vaikka II-korinen Croma tuntuisi olevan samoilla välläreilllä kuin vastaavan ikäinen Themakin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jahas, päivitetäänpäs tätä jälleen...

Talvirenkaat vaidettu alle ja samalla todettu eturenkaiden nastojen jääneen vuosien saatossa jonnekkin välille HML-Valkeakoski-HML :lol:

Pakkasten saavuttua ovien tiivisteet jäätyivä totaalisesti, samalla keskuslukon toiminta rupesi jumittamaan. Noin 15 min. aherruksen jälkeen kuskinpuolen takaovi antautui... Sitten seuraavan 10 min aikana sain loputkin ovet auki, toisin niiden kiinni saaminen taisi kestää saman verran :oops:

Nyt sitten pikkuhiljaa tullut purettua ja putsattua ovien lukkoja ja samalla asenneuttua sähköiset ikkunan nostajat takaoviin. Vielä pitäisi askarella sopiva johtosarja, eli lisätä II-korisen johtosarjaan III-korisen oven alareunan valojen johdot. Lattiamaton vaihdon yhteydessä pitää sitten vetää loput tarvittavista johdoista.

Takapenkin läikikkyyden syykin rupeaa pikkuhiljaa selviämään, jostain tippuu istuinosan päätyjen päälle vettä :evil: Oven tiiviste näyttäisi olevan kuitenkin kuiva, enkä onnistunut saamaan vettä tippumaan penkille edes vesiletkulla ulkopuolelta roiskimalla :shock:

Takapenkki on vaihdettu kahdessa osassa kippaavaan Alcantara-penkkiin, mutta tilalle vaihdetaan myöhemmin varastosta parempi kuntoinen takapenkki.

Eteen pitäisi jostain löytää virheettömät penkit, verhoilumateriaalina siis beige Alcantera. Tarjoa, jos löytyy!
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jälleen päivitystä...

Ovien lukot on nyt purettu, putsattu, voideltu, kasattu ja vielä uudelleen voideltu. Nyt tuntuu toimivan hyvin kovillakin pakkasilla 8) Ainoastaan apparin puoleinen takaoven k-lukko ei joka kerta avaa lukkoa. Ilmeisesti vivun liike saisi olla n. millin pidempi...

Oviverhoilut tuli samalla vaihdettua II-koppaisesta, mutta kunhan saan alkuperäisten verhoilujen puulistat lakattua lopullisesti niin vaihdan alkuperäiset takaisin.

Etupenkit on myös vaihdettu ja nyt toimii penkinlämppärit molemmin puolin. Oli muuten nämäkin johdotukset erillaiset II- ja III-korisessa...

Vuotavan pakoputkiston jousto-osan tilalle hitsailin kuula-mallisen. Muutenhan homma onnistui hyvin, mutta 3000rpm kohdalle tuli häiritsevä resonanssi :cry: Koko kori tuntuu tärisevän, aivan kuin putkisto ottaisi kiinni runkoon... Eilen tutkin asiaa auton alla ja joka puolella putkiston ja korin välissä on hyvin tilaa, eikä mitään "osuma" jälkiä näy missään :shock:

Kovemmilla pakkasilla rupesi kaasuläppä jäätymään huohotinhöyryistä ja kierrokset jäi 2500rpm tienoille. Eilen siirsin huohottimen puhaltamaan suoraan ulkoilmaan. Katsotaan sitten lumppari reissulla kuinka toimiva patentti tuo on...

Huomenna laitetaan alle vielä uudet takarenkat, niin kaikki rupeaa olemaan pikkuhiljaa valmista lumppariin :wink:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Päivittelyä...

Projektipäiviltä palatessa romahti öljynpaineet motarilla, mutta onneksi tässä ei ollut muusta kysymys kuin hajonneesta mittarin anturista.

Moottrin ollessa lämmin, tietyillä kierroksilla(3500, 4500 ja 5500rpm) koneesta häipyy kipinä hetkellisesti. Aiheuttaa ikävää nykimistä kiihdytyksissä :evil: Olisikohan kampiakselin pyörintänopeusanturi uusittava...

Kuskin etuoven aukinaisuudesta kertova merkkivalo on ruvennut vilkkumaan, eli jossain välissä pitäisi jälleen irrottaa oviverhoilu ja katsoa missä on vika.

Katsastuskonttorillakin tuli käytyä ja uuden rekisteriotteen antoivat matkaan vuosikatsastus hyväksytty maininnalla. Jälleen voi vuoden huristella :D

Muuten jatketaan samalla vanhalla linjalla: Tankataan öljyä ja lisätään bensaa :wink:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Keltsi kirjoitti:Kuskin etuoven aukinaisuudesta kertova merkkivalo on ruvennut vilkkumaan, eli jossain välissä pitäisi jälleen irrottaa oviverhoilu ja katsoa missä on vika.
Mulla oli Cromussa sama vika ja "korjaantui" nyppäisemällä johto irti... :lol: Mikrokytkin sinne olis pitänyt vissiin vaihtaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Joo, mikrokytkin sieltä oli hajonnut, onneksi varastosta löytyi ehjä tilalle :D
Ihmettelyineen ja osan etsimisineen hommaan tuhraantui jopa 10min ja nyt taas toimii. Suurin kynnys tässäkin oli homman aloittaminen (kuten niin monessa muussakin asiassa)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Rauman reissusta sain vihdoinkin sen verran motivaatiota, että tuli rakenneltua takaikkunoille puuttuneet sähköt.

Aika mielenkiintoinen homma, kun ei ollut mitään kytkentäkaavioita tähän hommaan... Ensin selvittelin vanhan johtosarjan toimintaperiaatteen ja testasin osuiko veikkaukseni oikeaan. Käyttävä sininen savu ei tullut mistään ulos, joten ilmeisesti homma oli ok :wink:

Sitten ylimääräisten johtojen purkaminen tuosta johtosarjasta ja jäljelle jääneiden johtojen piilottaminen väliaikaisesti kynnyskoteloiden ja takapenkin alle... (ja mikäänhän ei ole niin pysyvää, kuin väliaikainen :lol: )

Plussan löytäminen olikin sitten hankalampi homma. Sulakerasiassa on kyllä oma sulakkeensa takaikkunoile/kattoluukulle, mutta mistään en löytänyt sen takana olevaa lähtöä :oops:

Olisikos jollakin Theman kytkentäkaavio takaovien sähkölaseille? Myös sulakerasian kytkis kiinnostaisi.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ykkössarjan kytkikset löytyy tuolta:
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/manuals/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Thanks! Noiden avulla löytyikin se kadoksissa ollut lähtö sieltä sulakerasian takaa ja nyt on takalasit kytketty kytkentäkaavion mukaisesti ja vieläpä oikean värisillä johdoilla :wink:

Vielä kun jostain löytyisi takalasien kytkimet III-korisen keskikonsooliin, niin homma olisi kuin tehtaan jäljiltä...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

No niin, 200tkm kunniaksi rupesi vasen etupyörän laakeri pitämään meteliä. Pitää katsoa jaksaako tuota ruveta kesälomalla vaihtamaan...

Talvella nastan/kiven iskemästä alkunsa saanut särö tuulilasissa on poraamisesta huolimatta jatkanut etenemistä, eli jossain vaiheessa ennen seuraavaa katsastusta pitäisi vaihtaa uusi tuulilasi :cry:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jahas, jälleen on jotain tapahtunut tällekkin autolle...

Joulukuun alussa petti kytkin, laatikon päällä vivut liikkuivat normaalisti, mutta kytkin ei irroittanut. Tästä johtuen motivaatio oli hukassa ja auto seisoi koskemattomana tallissa yli kaksi kuukautta, kunnes otin sen nyt vihdoinkin työnalle.

Onpa ikävästi suunniteltu tuo Tipo4:n etukelkka, pikkuisen erillaisella designilla olisi laatikon ja öljypohjan irroittaminen todella helppoa...

No, nyt on sitten laatikko, kytkin sekä paineasetelma lattialla. Levyn keskiön jousien pesät sieltä oli pettäneet ja asetelman käpälät eivät päässeet painumaan riittävästi vaan ottivat kiinni noihin jousiin.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Gallup: Oliko levy aito QH :?: :mrgreen:
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ei ollut, mutta muuta muistikuvaa valmistajasta ei ole :( Ei se kuitenkaan ollut Luk, Valeo tai Sahcs...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Vastaa Viestiin