Harrastekäyttikseksi Tipo 1.4 -89

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Luulenpa, että tällä estetään nitinät ja narinat korissa, sekä eristetään äänen kulkemista ympäri korin.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tein tommosen nopean vilkaisun ja totesin että ei noissa TC tipoissa (3 kpl) ole jälkimassauksesta mitään tarroja :lol: Piti toi yksi laittaa ajoonkin kun näytti päällepäin hyvältä mutta kurkistus alle vähän pelästytti, mm etuapurunko on aivan paperia ja kaikki takapään saumat oli ihan suolasta (?) valkoisena :lol: No nyt kun vilkaisin sitä maton alta niin helmakotelo tuntuis ruosteettomalta sisäpuolelta (rei´istä sormeilin) joten kotelo on ollut sopivan tiivis eikä ole ajettu soralla. Takapää sitten onkin ihan pehka kun otin tuon takapuskurin irti ja jopa takapään apurunko näyttää kamalalta kun on niin ruosteessa, no toi auto onkin seissyt melko pitkään :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vielä urtsista - kyllä sitä käytetään ihan jäykistämiseenkin. Mutta silloin se on jotain muuta kuin k-raudan pullourtsia...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Hopeasalama
Viestit: 237
Liittynyt: 28.07.2004 22:35
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Hopeasalama »

arpati kirjoitti:
Hopeasalama kirjoitti:Joo kyllä helmoissa ja eturunkoaisoissa on uretaanit sisällä ihan vakiovarusteena. Ja vaikka kuinka on suojattu ja sinkkikori niin my ass, kyllä suomivalioyksilöt ovat vähissä. http://kuvablogi.com/blog/1214/0/
Juu aika hyvältä toi temprakin näytti :lol: Niin mihin asti sitä urkkia on helmoissa kun ei tuolla sisähelman rei´istä urkkia näkyny?
Eturunkoaisat ja etupottujen kaikki kotelot pyörän takaa helmojen etupäihin asti. Lattian kotelo-osa etukelkan kiinnityskohdasta. Luonnollisesti raakana, ei siis pussiin ruiskutettuna (Joillaan merkeillä tapana). Pitää hyvin pellin kasassa ja näyttää hyvällevaikka kurakuorrutuksella. Temprassa ei ollut uretaania koko helmassa, vaan pilareitten juurissa. HUOM! Palaa kytemällä pitkään. En tee toisten. Uretaanin kaapiminen koteloista on jo jonkin sortin suoritus. :lol:
Brava 1.8 -99
600 0.6 -72
Punto 1.2 -01
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Mulla oli kaksi Tipoa. Hyviä ajaa ja varsinki tuo 1,4 oli vähävikainen kun ei ole ylimäärisiä sähköjä. Mutta ne korit... :cry: Uudempaan piti tehdä helmat kokonaan mm. Sitten oli jotain muita autoja ja ostin toisen Tipon joka päälleppäin oli ihan siisti ja teknisesti tosihyvä. Mut katsastusta varten kun piti tutkia josko on ruostetta niin tziisus, koko takakotelot ja aisojen välit oli ihan paperia, kauhea hitsaaminen, taisi mennä pohjaankin paikkoja jne. Lahoimpia autoja mitä minulla on ollut koskaan¨nuo Tipot...
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

:lol: Tossa maanantaina kävin kaverilla ja leukailin sille että nää tipot rupee olemaan melkein yhtä pahoja pelleiltään kuin ooppelit (puuppelimiehiä) :lol: Taitaa tossa 90 luvun taitteen kummallakin puolella valmistetuissa autoissa olla monesti vähän pelleissä sanomista... Jaa no taitaa ne vanhemmat fiatit olla aivan legendaarisia... Tipon kohdalla homma ei olisi varmaankaan lainkaan näin paha jos noita olis suojattu yhtään ja jätetty ne urkit pois...

Saa sitä ilmoitella jos jollakulla on oikein hyväkin tipo :lol: Pelkään ettei kovin montaa suomiautoa ole jotka olisivat aivan ehjiä pelleiltään...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No, lieniskö laatu parantunut vai vaikuttaako luultavimmin hiukan pohjosessa ajetut kilometrit, mutta -95 tempra 270tkm ja tällä viikolla leimasin puhtain paperein, ei ole tullut pohjaan koskettua eikä siellä mitään tehtävää olekkaan. Jossain ihan takapään saumassa alkavaa ruostetta. Helman takapääkin runnottu joskus mutta ei ole lahonnut siitäkään sanottavasti. :D
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ei tunnu tipo juuri menevän alle ladan kulutuksen :? Työmatka-ajossa 8.5 l / 100 km (mäkiä ja risteyksiä riittää + pätkimistäkin hiukan) ja matka-ajossa 7 l / 100 km. En tiedä sitten onko mäkiset maastot vaan myrkkyä tolle pikkukoneelle tonnin kopassa (Hämeenlinnan reissu) kun Cromakin vie vähemmän bensaa matka-ajossa. No seuraava 10 l tankkaus koitetaan ajella työmatkaa nelosella pintakaasulla eli mittarinopeus siinä 60 - 70 km/h.

Odotin matka-ajossa vähän pienempää lukemaa kun ohjekirjassa luvataan 90 km/h vauhdeille jotain 5.5 l ja kaupunkiajoon 8.5 l. Kaasua en vetänyt kertaakaan pohjaan tolla 7 l stintillä ja alipainemittari oli koko ajan alle punaisen alueen (pl yksi mäki)... No en sitten tiedä että onko takapyörien kulmat sitten niin huonot että tekis noin paljon tai vetonivelten heikko kunto (ei puolla ja rullaakin melko hyvin). Eturenkaissa oli 2.4 bar ja takapyörissä 2.2 bar.

No edellinenkin omistaja kyllä kehui tota 7 l eli ei ollut sekään vähemmällä päässyt vaikka taitaa oripää loimaa välillä olla vähän tasaisempaa maastoa
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Perskuta kun vei viimeisellä mittausjaksollakin 7.5 l / 100 km vaikka pääosin körötelty 60 km/h ja oikeestaan vaan pitkissä alamäissä päästy 80 vauhteihin.. No ajo on tota 13 - 15 km jolloin kone ei oikein tolla höyhenkaasulla meinaa lämmetäkään. Ryyppy menee kuitenkin heti pois kun pääsee vähän vauhtiin.

No pitänee koittaa säätää sytkääkin että sais edes jotain vetoja alakierroksille... No en tiedä sitten kaasarin kunnostakaan mutta tuntuu että kyllä 5.5 litraa sadalla on utopiaa tällä setillä :cry:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Ei se tainnut minullakaan alle sen 7 mennä koskaan, kumpikaan. Oli siis 1,6 DGT ja 1,4
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jep...

Koitin ny vielä säädellä sytkääkin ja tilanne oli aluksi jotain 7-8 astetta ja kun lykkäs kymppiin niin nyki osakaasulla jo koko ajan. No tuolla vanhallakin säädöllä se nyki aina välillä joten lykkäsin sitten 5 asteeseen ja nyt ei enää nyi osakaasulla ja meni vitosellakin rykimättä 60 km/h ja allekin vaikka tehosta/väännöstä ei tietenkään voi puhua :lol:

Tuo kyllä huohottaakin niin paljon että ohipuhalluskin taitaa jo tehdä haittaa pienillä kiekoilla... :lol: Mittarissa + 277 000 ja ainakin edellinen omistaja ajanut mineraaliölpillä :roll:

No katotaan ny auttaako toi ajossa mitään ja vaikuttaako kulutukseen kun nää oli vaan lyhyitä testejä... :?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Eipä jaksanut enää puolilämpöisenä / kylmänä mennä tipo enää minnekkään joten piti palata lähtötilanteeseen sytkän ajoituksessa :lol: Tarttee vielä koittaa ritmon kaasarilla (ilman sähköhiluja) ja vaihtaa oikee vetonivel ja käpärin vaijeri (palauttaa huonosti) jos vaikka herkistyis rullaamaan paremmin kun se puoli on alkanut takuta myös hiljaksiin :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Regatan sain hyvinkin bensapihiksi 100S:n Weber DMTR-kaasarilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Eipä onnistunut heittämällä kaasarin vaihto kun oli tuo kiinnitys erilainen joten vedin sitten kaasarin osiksi ja kun ei mitään isompaa vikaa näkynyt niin vähän tiivistelakkaa alaosan saumoihin ja kiinni. Muutamia osia jäi pois kun eivät olleet olleet toiminnassa aiemminkaan ja pari liitäntää tuli tulpattua esim ryypyn alipaine säätö tms jonka kalvo vissiin oli sönder. No alipainemittari alkoi näyttää tasaisempia (ja suurempaa alipainetta) arvoja kun päästää kaasusta joten siltä osin ehkä jotain apua eikä koneen käytös häiriintynyt aiempaan nähden (ihan yhtä puhditon osakaasulla :lol: )

Samalla kun kaasari oli irti niin kokeilin että imusarjan lämmitysvastus pelasi mutta yrityksistä huolimatta (johtojen kytkentää ja liitosten korjailua) orkkisjohdoilla se ei lämmennyt vaikka veden lämmön mukaan katkaiseva anturi (tais olla 65 ast. C tms jolloi toi katkaisee) olikin ehjä (mittaus kylmänä ja kuumana)... No kun kattelin tehdasmanuskasta toimintaa niin rakentelin releohjauksen viereen kun en jaksanut kaivella vikaa sen enempää... Ohjausvirrat tulee kaasuttimen solenoidiventtiilin johdosta ja tuon imusarjan lämpötilaanturilta/katkaisijalta. Jaksaa kyllä mennä paremmin tuon kanssa kun lähtee ajoon :)

Bensankulutus on vaan jatkanut nousuaan joten nyt täytyy sitten yrittää duunata noi vetonivelet ja kattella vähän missä kunnossa noi pyöränlaakeritkin on kun on rullaaminenkin heikentynyt oleellisesti... No kelitkin ovat kylmenneet :?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tänään kerkisin hiukan aloitella etupään remonttia eli tuli purettua vanhat vetonivelet irti ja myöskin joustintukipaketit + satuloista männät ulos. Kuskin puolen iskari näytti orkkiskamalta mutta sisällä ei ollut kyllä yhtään nesteitä :lol: Tarkemmin tutkiessa huomasin että öljyjen poistumistie olikin ollut alapäässä jossa oli paksulti ruostetta navan ja iskarin välissä :lol: :lol: :lol: Toiselle puolen olikin jo vaihdettu mahdollisesti kybin kaasuiskari joka siis vielä pelitti.

Tolpat vaihtuvat käytettyihin monroen sensatracceihin joissa tuntui olevan kaasut sisällä ja vaimennustehokin kunnossa. Maalia noissa ei alaosissaan juuri enää ole mutta eipä noilla silti ole taidettu ajaa kovinkaan paljoa koska ruoste ei kovin paksua ollut. Sopivat tähän koslaan paremmin kuin hyvin... 8)

Tolppien toinen yläpää (korikiinnike) sitten näytti siltä että tarttis vaihtaa liian ilmavuuden vuoksi mutta kuinka ollakkaan uudemmissa onkin erilainen kiinnike joten suoraan ei voinut ottaa noista varaosatolpista, mutta tuon kaksiosaisen peltiläpyskän halkaistuani totesin että alaosa on lähes samanlainen molemmissa eli erona vain yksi kiinnikeruuvin paikka ja extra peltiä sillä kohtaa joten se hoituu reiän teolla (+mutterin hitsaus alle) ja ylimääräisten poisleikkuulla... Kattoo jos ehtii maanantaina töissä tohauttaa nuo palaset hiekalla ja heittää pohjaväriin...

Ehjät vetonivelet ovat peräisin samasta lähteestä kuin iskaritkin eli taannoin somerolta haetusta tipon tai tempran etuakselistosta ja maksavat nyt hakumatkaan menneitä euroja takaisin :) Kiitokset vaan uudelleen sinne vaikken henkilön nimimerkkiäkään enää muista :wink: :oops:

Jarrut vaikuttivat olevan kunnossa edelleen mutta kun huomasin että toisen puolen männän suojakumi oli rikki niin päätin sitten aukoa molemmin puolin. Saattaa olla että löytyy uudet tiivisteetkin jos vaan mäntäkoko on sama. Liukujen kumit olivatkin vielä ehjät joten periaatteessa selviäisi pelkästään toisen männän suojakumin vaihdolla jos käytetyistä satuloista löytyy ehjä suojakumi...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin