850 Special projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Saimon
Viestit: 49
Liittynyt: 09.06.2008 11:57
Paikkakunta: Pirkkala

850 Special projekti

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Auto on vuoden -71 aito Special.
Kone ja vaihteisto ovat alkuperäisiä. Entisöintiin en lähtenyt, mutta suuria muutoksia ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus tehdä.
Peltitöitä on tehty urakalla ja oikeastaan kaikki keulan näkyvät pellit ovat menneet uusiksi. - myös tavaratilan sisäreunat.

20.7 kone lähti käyntiin pitkän ajan jälkeen.
7 vuoden jälkeen auto alkaa näyttää tältä.

Kuvia lisätty 12.11.08

http://kuvablogi.com/blog/16908/
Viimeksi muokannut Saimon, 12.11.2008 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Hyvältähän se näyttää, peruskunnostus on näissä aina paikallaan.

Oletko ajatellut moottorin virittämistä? 37 hv kun nostaa tuonne 50-60 hv:n paikkeille, niin kulku muuttuu kivasti ripeämmäksi, eikä kulutus kuitenkaan kärsi suurempia, eikä tarvitse tehdä vielä jarruihinkaan muutoksia.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
Saimon
Viestit: 49
Liittynyt: 09.06.2008 11:57
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Luulen, että ainakin aluksi menen vakiomoottorilla. Tuossa Specialissahan on alunperinkin 47 heppaa. Niin ja levyt edessä, joten pitäisi pysähtyäkin...

Kantta on aikanaan tuosta koneesta laskettu jonkinverran, joten luulenpa, että ainakin se 47 hevosta vielä löytyy. Puristuspaineet ainakin olivat hyvät..
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jokkisrenkaatko tuossa on alla? :D Siistin näköinen laitos, näitä Specialeja ei taida paljoa olla jäljellä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Aivan juu, sullahan on myös levyjarrutkin edessä.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
Saimon
Viestit: 49
Liittynyt: 09.06.2008 11:57
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Kiitoksia kehuista. Nuo renkaat on vanhat 80- luvun rallirenkaat. Ne löytyivät yhden saunan vintiltä ja ne on vaan ruuvattu alle pihassa työntelyä varten. Rautaa niissä on sitten huolella ja pitoakin löytyisi vielä jääradalle.

Tällä autolla on joskus 70-80 lukujen vaihteessa ajettu muutama ralli ja siitä nuo renkaat ovat peräisin.
Auto on ollut isälläni 70- luvun puolivälistä noin vuoteen 85, jonka jälkeen hän myi sen. Kävin hakemassa auton ladosta hetken mielijohteesta ja sitten alkoi hullu kunnostus. Foorumilla näkyy muutama 850 projekti, jotka ovat aikalailla samassa kunnossa, kuin tämä oli aluksi.
Avatar
Saimon
Viestit: 49
Liittynyt: 09.06.2008 11:57
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Päivittelin vähän kansiota muutamalla kuvalla auton siirrosta Pirkkalaan.
Projekti alkaa jo näyttää autolta.

Sisustakin on kohta kasassa. Otan kuvia jossain välissä.
Avatar
Saimon
Viestit: 49
Liittynyt: 09.06.2008 11:57
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Nyt alkaa leima olla lähellä.

Oli hymy herkässä, kun kävin kokeilemassa autoa hieman asvaltilla...
Kone käy hienosti ja tuntui pirteältä melko vakioksi. Kakkosta suurempaa vaihdetta ei tosin ollut silmässä.
Sain tänään jarrut pitämään mehut sisällä. Pienellä ilmailulla saa polkimesta pienen pehmeyden pois. Enää on jäljellä pientä sisustan kasaamista ja sähköjohtojen piilottelua.

Tuleekohan itsetehdystä jarrunestesäiliöstä sanomista katsastuksessa?

Uusilla vanteilla mahtuvat pyörätkin pyörimään hyvin, eivätkä enää raavi kaariin kiinni.

Blogissa on muutama tänään otettu kuva.
http://kuvablogi.com/blog/16908/
Avatar
Saimon
Viestit: 49
Liittynyt: 09.06.2008 11:57
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 850 Special projekti

Viesti Kirjoittaja Saimon »

Pitkästä aikaa päivitys kun on jotain kerrottavaakin...

Sain autoon leiman vappuna ja alkup. mustat kilvet muutamaa viikkoa myöhemmin.
Auto tuntuu pelaavan kohtuullisen hyvin ja olen ajellut sillä jonkinverran Pirkkalan suunnalla.
Hauskaa on ollut.

Muutamia juttuja pitäisi vielä tehdä:
Puslat eteen - Mistähän niitä saa?
Enammän soppaa yläkierroksille. Nyt tuntuu aine loppuvan kesken.
Ja uusi 903 moottorin rakentaminen on jo aloitettu, mutta tuntuu etenevän aika hitaasti.
Vastaa Viestiin