Prisma "hf" integrale

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niinkuin tuli uhottua, yritän saada Prisma Integralen bellaan. Ohjelmassa oli etupyöränlaakereiden vaihto, ruosteiden paikkausta ja koko keulan ilmeen muuttaminen. Kolmessa päivässä tullut kummasti aikaiseksi.

Pyöränlaakerit oli yllättävän helppo juttu näin ensikertalaiselle, vaikkei olekkaan prässiä vaan vasara ja bilteman ulosvetäjä.

lokasuojien etupäästä vilkunpaikat umpeen:
Kuva
Kuva

Ei ollut yhtään Deltan kuvaa käsillä joten sovelsin omasta päästä..

No, puskurin ja lokasuojan välinen rako oli täytettävä, lyhennettävä puskurin kiinnikkeitä 30mm ja silpaistava palanen lokasuojan reunasta:

Kuva
Kuva

Koitin saada samaan kulmaan kuin viiste lokasuojan takana.. Mieluummin olisin täyttänyt puskuria mutta koska sitä pitää taivuttaa paikalleen se ei tullut kyseeseen.

Tässä siis syy moiselle lisäkolmiolle. No, onhan mallinimikin "prisma" :lol:

Kuva

Tämä siis tuli eilen, tänään toinen puoli ja takaluukun kulma, sekä toinen pyöränlaakeri paikalleen ja eturipustus nippuun:

Kuva
Kuva

Sekä maalia pintaan. ihan yleisautoväripaukkupurkista tällä aikataululla..

Kuva
Kuva

Parin päivän päästä hiomavahaa ja katotaan miten käy..

Ei mikään täydellisyys mutta jos kolmen metrin päästä näyttäis kohtalaiselta niin kehtaa tulla Bella Italiaan :D
Viimeksi muokannut Sämpy, 21.10.2010 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

näin tällä silmäyksellä ihan siistin oloinen tulossa.. :wink:

tosiaan fiksua käyttää "tikkua" hitsauksien runkona..
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Kylläpä tuli komia.

:D :D
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei ehkä oikeaoppista mutta helppoa ja nopeaa, levitettyjä lokasuojan reunoja on tuolla tavalla tullut tehtyä.

Tuli juuri valmiiksi, jäi aikaa vielä laiskotteluunkin :D

Kuvia sitten vasta bellan JÄLKEEN :wink:

Etuvilkkujen löytymisen kanssa oli hiukan ongelmia mutta kyllä siihenkin ratkaisu saatiin. Mahtaako alkuperäisiä mistään saadakkaan? Ensin ajattelin että onhan noita kärryn sivuvaloja sun muita mutta vasta tänään tuli kaupassa mieleen ettei oranssi HEIJASTIN eteenpäin olekkaan varmaan luvallista, ja kaikissa sivuvaloissa on tuollainen.

Kaipa tuo auto muuten toimii, vaikkei ole tullut ajettuakaan laakerirempan jälkeen. Tai miksei se toimisi? :shock:

Kesärenkaissakin on pintaa ainaskin mikrometrin verran. Eipä niitä tarttekkaan tämän auton kanssa kun huomenna, uudet nastapyörät voisi talveksi hankkia. mahtuukohan 185/60 14 nastarengas? Jos sellaista kokoa on..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sämpy kirjoitti:mahtuukohan 185/60 14 nastarengas? Jos sellaista kokoa on..
Mahtuu ainakin etuvetoiseen, orggispeltivanteilla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kuva
Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Oli kyllä hienosti tehty nuo hitsaukset ja maalaukset. Eipä siinä mitään eroa silmällä nähnyt kun kävin bellassa vähän kattelemassa. :) Komea peli muutenkin, eikös tämä ole se joka oli tuossa talvella parikkalassa myynnissä?

Niin ja tosiaan, nuo gralen valot näyttää kyllä hyvältä. Vähän yllättää kun näkee ensin vain keulan ja sitten löytyy tuo peräkin vielä. :wink:
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Konttiperä on omaan silmään nätein korimalli yleensäkin :wink:

On Parikkalasta kotoisin. Pari muutakin Prisma Integralea löytyy täältä jos jotain kiinnostaa autona, ei vain jakovaihteiston luovuttajana tai turbotekniikan opiskelualustana.. :evil:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Sämpy kirjoitti:jos jotain kiinnostaa autona, ei vain jakovaihteiston luovuttajana tai turbotekniikan opiskelualustana.. :evil:
Juu ei tartte mun opiskella turbotekniikkaa :evil: .

Mutta täytyy kyllä sanoa että nätti peli tuo teitin konttiperä :D
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Jollei nuo kuvat ole PhotoShopin tulosta on Sämpy kyllä todellakin käsipelimiehiä

Kaunista katseltavaa, jollei siis kuvaharhaa :)
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Asiasta tietämätön pitäisi tuota tehdastekoisena. Eihän se riitä, että osaa tehdä, pitää vielä olla silmää sille, miten muutokset tekee. Tuon keulan kun olisi voinut ryssiä monellakin tavalla... Ei voi myöskään olla arvostamatta asennetta näiden arvostamattomien säilyttäjänä. ;)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

prismagrale<3

tohon vielä töpögralen vanteet, ni sit on täysi kymppi! :D 8)




vaik on se nyttenkin.. :wink:
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

KAUNIS :!: :P
GFF 1738
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: pikaprojekti Bellaan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jatketaan nyt vaikka tänne, vaikka projekti onkin enempi kausihuoltoa.
Tapahtunut tähän mennessä:
Yhtenä vuonna hiekkapuhallettiin/maalattiin/suojattiin etupyöräkotelot. Ovenkahvat on laitettu kuntoon, oikeaoppisesti mustina (wyrthin mattamusta kestää yllättävän hyvin) Takapuskurin lista maalattu myös mustaksi. Helmat saa olla korinväriset, yhdet maalaamattomat on varastossa jos siltä tuntuu.
Seuraavana vuonna puhallettiin ja suojattiin helmat, yhden alkuperäisen tunkinpaikan viereen tuli pieni reikä, muuten pohja oli OK.

Nyt heinäkuussa auto otettiin taas työn alle, taka-akselisto on purettu kokonaan ja takapyöräkotelot sekä kaikki pohjan ruosteelle tuoksahatavatkin kohdat on kaavittu auki ja puhallettu puhtaaksi. Hapotettu, maalattu kolmeen kertaan epoksivärillä sekä nyt tuhrittu omalla koktaililla (20%kotelovaha, 40%alustasuoja, 40%teräketjuöljy) tuossa yksi kehnohko kuva lopputuloksesta:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 4/sizes/l/
Kuten kuvasta näkyy, sen verran (Kiurun puhuttua järkeä) suostuin tinkimään alkuperäisyydestä että leikkasin ne korvakkeet tuolta ylhäältä, ja paikkasin niiden takana olleet ruostereiät kuten kuvasta näkyy. Nuo olikin korin ekat hitsipaikat.
Takavaimennin oli kypsään kuntoon ehtinyt edellisen omistajan omarakenne, joka vaihtui vähän ajettuun alkuperäisversioon. Pitää vielä tehdä 15cm uutta putkea ja liittää välilaippa, joka oli vanhasta hävinnyt. Tiivisteeksi löytyi jokin saabin/volkkarin versio.
Tankin pannat oli aika kypsät:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 5/sizes/z/
Naputtelin 2mm galvanoidusta pellistä uudet. Metallimyyjä leikkeli nuo 25mm soirot valmiiksi niin ei mennyt askarteluun kauaa.:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 3/sizes/z/
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 8/sizes/z/
On muuten uskomaton kasa hiluja tuommosessa akselistossa. Ne on nytten hiekkapuhallettu, hapotettu, maalattu 2x priomatilla ja kerran epoksilla. Laittelen kuvaa kun ne on valmiit. Hommasin tähän siis Deltan torsen-perän kun oma vuoti öljyä aika pahasti, ja kylkiäisinä tuli miltei uudet tukivarret, mitkä helpotti työsarkaa huomattavasti. Mutta on tässä silti mennyt kymmeniä tunteja.. Kun koittaa yhdistää talviajon Suomessa ja säilytyksen jälkipolville.. :roll:
Kuulemma Wyrth on lopettanut tiheäkierrepulttien myynnin.. Onneksi Hämeen ruuvimarket on hommannut noita muualta, niin tuli tukivarsien pultit uusittua niitä pitkiä lukuunottamatta. Eivät tosin ole edes sähkösinkittyjä niin töhrin niittenkin kantaan maalin. Ja valitettavasti kaikki työläs maalipinta tulee peittymään tuohon samaan suojakoktailiin lopulta, mutta minkäs teet. Pelkällä maalilla näyttäis muutaman vuoden kuluttua samalta.
Helmoihin tulevat integralemerkit tuli kevyesti fiksattua. eli raaputin vain kynnellä töhnät takaa ja korjasin hilseilleen kromauksen pienoismalleista tutulla bare metal foililla. Onneksi ruuvimarkeitista löytyi 25mm leveää kakspuolista teippiä, niin yltää foilin molemmin puolin, ehkä se kestää hetken aikaa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuon verran uppoaa osia Prisman taka-akselistoon:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 9/sizes/l/
Siihen päälle vielä jarruosat ja pakoputkisto.
Tuossa on muuten alkuperäisputkisto:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 3/sizes/z/
Hiukan kesken vielä tuon alkuperäisvaimentimen sovittimen asennus, eli tuo 20cm pätkä ennen takavaimenninta. Etuvetoprismasta löytyi sopiva kolmiolaippa projektiin. Taaemmasta pöntöstä kaasut tais mutkitella läpi kolmeen kertaan ennen poistumista.
Alkaa mennä entisöinnin puolelle.. ei tällä kohta kehtaa enää ajaa.
Tiedä sitten oliko hyvä ajatus ottaa perä irti kardaanin takaliitoksesta, sen sijaan että olisi tiputtanut tankin alas. Puol tuntia sai askarrella että sai kardaanin sisällä olevat spoorit heilahtamaan kohdikkain, toisella kädellä heiluttaen perämurikkaa ja toisella putkikardaanin sisällä olevaa vetoakselia taaemmasta ristinivelestä. Tuo kun on aika tarkalla sovitteella vielä, lieniskö muutama satku vaan toleranssia. No nyt on jo peräkehto ja perä, sekä tukivarret ja navat paikallaan. vielä jarruosat ja vakaaja.
Huomaa muuten pakopuktikuvassa roikkuva jarrujen paineensäädin. tuo, niinkuin kaikki vähänkään kalliimmat osat sai kelvata sellaisenaan, on hiukan tiukka budjetti ja tärkeintä oli saada ruosteinen akselisto pelastettua ennenkuin tosissaan mätänee. hyvin sujahti tuo paineensäädin lokerostaan pois ja takaisin perää irrottaessa, ilman että tarvitsi jarruputkia irroitella. Niin ja jarrusatulat on ainoita osia joita ei ole putsattu/maalattu. liekö kyseessä jokin "anti-tuning" kun yleensähän nuo maalataan ekana, jollain kivalla retuliinivärillä..
Ja osakuvan oton jälkeen on strategisista kiinnityskohdista hiottu maali pois tai ainakin ohkasemmaksi, ettei kiinnitykset löysty ajan kanssa. mutta pitää ne silti viimestään talven jälkeen tarkastaa kun tämmöstä remonttia tekee.
Pitää varmaan mennä jatkamaan, jos vesisade olis tauonnut..
Vastaa Viestiin